Graupner / GM Racing XG-6i (race spec) 2.4Ghz

hoi,

ik zoek mensen die ook over deze transmitter set beschikken.
XG-6i_Race-Spec__49909e3f17252.jpg

Ik heb namelijk een vraagje over de failsafe instelling in deze zender...
alvast bedankt!

ok nice :)

(kan nog niets in de praktijk testen aangezien ik mijn wagen zelf nog niet heb, die is maar net besteld)

Op het toestel zelf en ook in de manual (engels gedeelte) pagina 12, is er een korte schets over de failsafe.

1.
Eerst en vooral onder ST en TH staat er "EN" maar wat is die EN die je "on" en "off" kan schakelen?

2.
Throttle en steering staan standaard op 0% en op "off"
Wat is de juiste instelling voor een neutrale throttle en de steering indien hij buiten bereik gaat...
(dus stel je rijdt snel en hij komt dan buiten bereik van je transmitter, dat hij dan uitbolt zonder dat hij verder blijft doorrijden aan dezelfde snelheid)
ST en TH op 0% + op "on" zetten veronderstel ik?

Ik zal je mijn instellingen geven,

bij mij staat de st op 0% en in inh ( inactief)
de TH ook op 0% en op act ( actief)
en En is aangevinkt

Je kunt de werking testen om het gas in te knijpen en dan de zender uit te zetten. De gasservo springt dan op nul stand zeg maar.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel

maar wat is die "EN" functie die je kan aan- of uitvinken?

trouwens bedankt voor de tip van dat aan en uitschakelen trouwens, want ik was al aan het zoeken naar een grote ruimte waar ik de failsafe kon testen :)

Laatst bewerkt:
maar wat is die "EN" functie die je kan aan- of uitvinken?

trouwens bedankt voor de tip van dat aan en uitschakelen trouwens, want ik was al aan het zoeken naar een grote ruimte waar ik de failsafe kon testen :)

Volgens mij van engage, ik weet het ook niet, ik kreeg hem eerst ook niet ingesteld maar de winkel zei dat die en aangevinkt moest zijn en sindsdien doet hij het.

Een grote ruimte hoef je niet te zoeken, gewoon het gas inknijpen en je zender uitzetten, dan draait de servo terug. je kunt het zelfs testen zonder auto te hebben als je maar een servo bij je zenderset hebt.

aha, dus als ik het goed begrijp kan geen enkele instelling werken eigenlijk zonder dat de EN op "on" staat?...
En dus de ingestelde TH en ST percentages kunnen maar werken als die beiden "act" zijn én als de EN op "on" staat....

+ stel dat je je ST op 20% instelt en hij verliest contact, zal hij dan 20% naar links of 20% naar rechts sturen? :rolleyes:
Ik vind die instelling precies ook niet echt logisch...

(ps heb dus ook geen servo)

Laatst bewerkt:
ik zou alleen de failsave op je gas en remservo aanzeten. stel je voor dat je 20% naar links stuurt, geen controle meer over je wagen hebt en tegen iets aan klapt.
ik zou gewoon w88 tot je de beschikking hebt over je gas en remservo en dan een kwestie van instellen, ik heb alles gewoon op 0 staan dus hij trekt het gas dicht. ik wil namelijk niet dat hij gaat remmen want je hebt geen controle.
maar dat is ieder voor zich.

Laatst bewerkt:
ok voor alle duidelijkheid, dat is niet mijn vraag....
lees nog eens mijn vraag aub...ik vind het raar dat er geen onderscheid gemaakt wordt in de ST instelling tussen links en rechts waardoor ik me afvroeg als je bijvoorbeeld 20% instelt, hoe die 20% ST zich uit?...naar links of naar rechts, snap je

ik vroeg dus geen advies "wat ik het beste doe en wat ik moet vermijden, want anders..."

Laatst bewerkt:
ik zou alleen de failsave op je gas en remservo aanzeten. stel je voor dat je 20% naar links stuurt, geen controle meer over je wagen hebt en tegen iets aan klapt.
ik zou gewoon w88 tot je de beschikking hebt over je gas en remservo en dan een kwestie van instellen, ik heb alles gewoon op 0 staan dus hij trekt het gas dicht. ik wil namelijk niet dat hij gaat remmen want je hebt geen controle.
maar dat is ieder voor zich.

hier zeg je dus 20% naar links, kan je dus ook 20% naar rechts of is het automatisch naar links dattem gaat?

ik vraag mij deze dingen gewoon af, het is niet dat ik dat zal doen, maar ik wil het allemaal gewoon eens weten, het is heel irritant als je dit niet kan testen zelf

hier zeg je dus 20% naar links, kan je dus ook 20% naar rechts of is het automatisch naar links dattem gaat?

ik vraag mij deze dingen gewoon af, het is niet dat ik dat zal doen, maar ik wil het allemaal gewoon eens weten, het is heel irritant als je dit niet kan testen zelf

Ik denk dat hij 1 kant ik kan draaien, ik weet het verder ook niet omdat ik niet met de stuurservo en de failsave werk.
Ik gebruik alleen de failsave op de gas en remservo.
Gewoon een kwestie van proberen als je je wagen binnenhebt.

Je kunt het gewoon stilstaand en met een nietdraaiende motor proberen.

Gewoon kijken wat er gebeurt.

geheel andere vraag nu, meer bevestiging van wat ik denk dat het is

EPA (end point adjustment)
bij ST is dat het aantal graden dat je je wielen kan laten gaan he?
bijv als het standaard 100% is ingesteld zal het bij 120% scherper kunnen draaien...?

en ST.D/R (steering range)
Gaat precies over gevoeligheid van de draaibewegingen volgens de handleiding? (daar waar het bij meeste andere transmitters over draaigraad gaat)
Maar wat moet ik mij daarbij voorstellen?...

Laatst bewerkt:
geheel andere vraag nu, meer bevestiging van wat ik denk dat het is

EPA (end point adjustment)
bij ST is dat het aantal graden dat je je wielen kan laten gaan he?
bijv als het standaard 100% is ingesteld zal het bij 120% scherper kunnen draaien...?

en ST.D/R (steering range)
Gaat precies over gevoeligheid van de draaibewegingen volgens de handleiding? (daar waar het bij meeste andere transmitters over draaigraad gaat)
Maar wat moet ik mij daarbij voorstellen?...

Met je EPA kan je zorgen dat je servo niet naar klote gaat! Stel je servo gaat tot 60 graden, Laten we zeggen dat 100 graden 100% is dan moet je er dus 40 graden vanaf halen anders brand je servo door!!

Bij ST.D/R stel je wil een grote lange bocht zet je hem minder en wil je snel de bocht om dan zet je hem meer.

Dat wist ik niet....interessant, heb mijn EPA altijd teveel gezet zodat je een soort van zoemend geluid krijgt bij de servo...dit is niet gezond dan.

Met je EPA kan je zorgen dat je servo niet naar klote gaat! Stel je servo gaat tot 60 graden, Laten we zeggen dat 100 graden 100% is dan moet je er dus 40 graden vanaf halen anders brand je servo door!!

Dat wist ik niet....interessant, heb mijn EPA altijd teveel gezet zodat je een soort van zoemend geluid krijgt bij de servo...dit is niet gezond dan.

Ligt eraan of het digitale servo's zijn volgens mij. Ik heb servo's gekocht bij The-border voor mijn E-revo en die zij dat dat niet uitmaakt.

Maar ik zie op de foto's dat je een serieuze auto aan het bouwen bent!!
Waarom heb je niet meteen een Onroad gekocht?

ahzo, ewel tis de stock servo die er opzit, kweet niet hoe duurzaam die is, de 2075? het is allersinds hun krachtigste servo...

En om op je vraag te beantwoorden: simpel, met een onroad kan je ook enkel en alleen onroad.

Een rustler die wat meer onroad gericht is, kan nog tegen een stootje bij het offroaden, zonder daarom echt ruw terein op te zoeken.
Maar je kan er het asfalt nog mee verlaten zonder te vrezen zoals bij een pure onroad.

En met de vernieuwde onderdelen zal hij zelfs bijna dezelfde spoorbreedtes hebben als een jato, zelfde hoogte, zelfde shocks, wielbasis is zelfs iets groter enz. En met een jato kan je ook offroad gaan.

De Rustler VXL is op zich al een bommetje, dus waarom niet tweaken volgens eigen voorkeur ;)

ik vroeg het me af.

Ik heb zelf een Rustler VXL gehad en vond er eerlijk gezegt niets aan toen mijn broer een E-revo 1/8 brushless kocht.

Met de E-revo kan je alles, Met de Rustler hoefd het gras niet hoger te zijn als 10 cm en je komt er niet meer doorheen/overheen!!

Kort hierna mijn Rustler verkocht en een E-revo gekocht.

Even hard over zand, grind, asfalt noem het maar op en het is geen probleem laatst had de gene aan wie ik mijn rustler verkocht een crash gemaakt hele ophangen verrot. Met mijn E-revo heb ik sprongen gemaakt van dik 6 meter en om zijn dak geland je zet hem op zijn wielen en rijd gewoon zonder problemen weg!!

Ik heb een rustler dan ook hoofdzakelijk niet gebruikt om mee te offroaden, maar met asvalt in mijn hoofd....

Met een E-revo kan je alles: offroad, onroad mits juiste banden. Die is ervoor gebouwd, en is daardoor heel sterk.
Juist door het concept en de manier waarop het is opgebouwd is een stock E-revo veel sterker dan een stock Rustler...dat verklaart veel van de crash van de persoon die je rustler overkocht vermoed ik.
Er zijn nogal wat onderdelen die je bij de rustler moet vervangen door after market parts om veilig te zijn.

Als ik ooit een offroader ga kopen, dat het wel een E-rvo zal zijn.
2 totaal verschillende auto's, niet te vergelijken.

Maar ik kan niet gelukkiger zijn met mijn geupdate Rustler VXL gezien het doel dat ik voor ogen heb: onroad

Laatst bewerkt:
even paar fabeltjes de wereld uithelpen hier

Bij ST.D/R stel je wil een grote lange bocht zet je hem minder en wil je snel de bocht om dan zet je hem meer.

Wat je hierboven aangeeft sjimmy is niet geheel waar.
100% betekent dat de servo een uitslag maakt van 100% van zijn bereik.
Als dat 60 graden is dan maakt die een slag van 60 graden.

Zet je dit op 60%. dan wordt de slag nog maar 36 graden (60*60%).
Zet je dit op 120%. dan wordt de slag 60*120% = 72 graden.

let wel dat lang niet alle servo's de 120% aan kunnen omdat ze vaak voorzien van een mechanische eindstop. als een servo hier in komt dan bestaat de kans op schade aan zowel de tandwielen als aan de motor in de servo.

Ligt eraan of het digitale servo's zijn volgens mij. Ik heb servo's gekocht bij The-border voor mijn E-revo en die zij dat dat niet uitmaakt.

Maar ik zie op de foto's dat je een serieuze auto aan het bouwen bent!!
Waarom heb je niet meteen een Onroad gekocht?

Het zoemen dat ze doen heeft niks te maken met analoog of digitaal. Dit komt omdat servo's altijd zoeken naar hun neutraal punt.
Digitale servo's zijn hier vaak wel stabieler in maar kunnen dit verschijnsel ook vertonen.

Met het verzetten van je uitslag naar 120% maak je de uitslag op je stick kleiner tot verhouding van de slag van de servo. Hierdoor wordt het middengebied op je zender kleiner en is de servo gevoeliger op het verliezen van de midden positie.

Let wel dat als een servo bromt in zijn eindstand dat dit kan komen door overbelasting en onder andere de eindnok van de servo kan hiervoor zorgen.

ik zou zeggen als je precies wilt weten van de mechanica van een servo schroef een oude / slechte servo eens open om te kijken hoe de tandwielen eruit zien. dan kan je beetje begrijpen hoe de servo van binnen eruit ziet.

Laatst bewerkt:
Back