Het 1:12 Topic

WGT is officieel met 1S dus... Wat wij vorig indoorseizoen deden was geen WGT...

Denk zelf dat er weinig animo is voor WGT. De meeste die 1S willen rijden zullen gewoon 1/12 gaan rijden...

@ Joost, officieel is er niets voor WGT, alleen in de USA rijden ze 1S.

We hebben er 2S van gemaakt omdat er veel vraag was van Touring piloten die graag WGT rijden, dus deze hadden al 2S lipo's dus het was vrij logisch om er dan 2S van te maken, trouwens buiten rijden we ook 2S lipo met WGT.

@ 2WD, de Spec banden gaan Mobgums LILAC voor-en achter zijn met een speciaal zegel, deze zijn verkrijgbaar via de club van Mol aan een speciale prijs, je kan natuurlijk met jouw banden trainen op die baan.

Groeten,
Bart

Heren GM-regelaar rijders,
Als ik mijzelf een GM regelaar wil aanschaffen die vrijwel alleen voor een 10.5 motor gebruikt gaat worden, welke moet ik dan aanschaffen? 75 of 90? Mijn gevoel zegt 75, maar ik zag dat Chris Kerswell Europees kampioen geworden is met een 90.. Ook dat Mark Fisher in stock met een 90 reed, maar in mod met een 75...

Jason,

Mailtje naar Pieter (a.k.a. Nismo) doet misschien meer informatie geven?

Ik heb zelf niet naar de spec's gekeken, maar het lijkt me dat beide een 10,5T probleemloos aan kunnen, dan zou ik vervolgens voor de kleinste gaan.....

Groet Robert

Robert,
Dat doe ik zeker! :-) Rijdt Frans ook niet met een GM?
Met welke regelaar ga jij rijden dit jaar?
Moet/wil namelijk een nieuwe hebben, maar ben er nog niet uit welke het beste is / gaat zijn.. :-) Zoals altijd zullen er meer wegen naar Rome leiden... hahaha
LRP (Nosram) stock spec (V2?); Tekin RS, Dlack Diamond; GM 75 of 90; Novak Kinetic 1s; Mamba Max Pro 1C, en nog wel meer. Zoveel keus!

Ook qua boosters is er nu meer keus, RC Dynamics, Novak, TQ Booster, Robitronic, Corally... Of toch maar een LiFe of Lipo ontvanger pakketje??

Robert,
Dat doe ik zeker! :-) Rijdt Frans ook niet met een GM?
Met welke regelaar ga jij rijden dit jaar?
Moet/wil namelijk een nieuwe hebben, maar ben er nog niet uit welke het beste is / gaat zijn.. :-) Zoals altijd zullen er meer wegen naar Rome leiden... hahaha
LRP (Nosram) stock spec (V2?); Tekin RS, Dlack Diamond; GM 75 of 90; Novak Kinetic 1s; Mamba Max Pro 1C, en nog wel meer. Zoveel keus!

Ook qua boosters is er nu meer keus, RC Dynamics, Novak, TQ Booster, Robitronic, Corally... Of toch maar een LiFe of Lipo ontvanger pakketje??

Jason,

Ik ben er nog niet uit. Ik heb een Tekin NIB liggen, omdat deze zo klein is, maar daar moet dan weer een Booster/RX Lipo bij..... En ik vind dat het "window" waarin de tekin écht hard gaat, maar klein is, wat inhoud dat het (voor mij iig) erg moeilijk is om de ESC in te stellen.

De Speed Passion bevalt me super, alleen het kreng is zó groot.... Het past volgens mij niet eens fatsoenlijk in de 1:12..... Maar Power is geweldig met deze regelaar, en ook heel snel "gevonden" (Groot window)

LRP/Nosram, lijkt me top om deze te hebben, ingebouwde booster, maar is wéér een ESC aanschaffen, en ik heb geen ervaring met de power / zijn window....

AE BD... Sorry, als student zijnde is deze me gewoon te duur.

GM, geen ervaring mee Frans reed in zijn TC GM en in de 1:12 ook, maar ook LRP/Nosram

Novak, Idem als GM.

Mamba Max, als je dacht dat de Speed Passion groot was. Deze zat in mijn 1:12 de laatste wedstrijd, maar wel zónder behuizing, anders past hij niet. I bij mij dus ook al geschrapt ;-)

En dan de keuze tussen RX Lipo of Booster... Er gaan veel verhalen de ronde. Ik zelf weet het nog even niet. Ik heb 2 Boosters liggen die ik beide ga gebruiken en testen, maar ik denk persoonlijk dat een RX Lipo beter is, wanneer je geen interne booster hebt in je ESC... Hier ben ik ook nog even niet uit...

Binnenkort maar eens proberen als de 1:12 binnen is.

Groet Robert

Ik denk dat als je toch voor een RX accu gaat dat je beter een Life accu kan nemen, die zijn 6,6V en dan heb je geen regulator ernaast nodig wat ook weer ruimte in beslag neemt.

Ik zelf denk ik trouwens dat ik voor de GM75 ga. Klein van formaat en ik ben reeds redelijk bekend met GM.

Nu ik besloten heb om 1/12 mee te gaan rijden toch maar weer kijken hoe en wat, vorig seizoen niet meegereden en dan sta je toch weer even te kijken hoe de techniek vooruit gegaan is...

Goed om te horen dat er meer zijn met hetzelfde 'probleem'.. :-)
Robert,
De Speed Passion was ik nog vergeten. De GT2.1 Prostock. Is die zo groot dan?
Nieuwe auto? Waar ga je mee rijden? Geen Asso meer?? Of ga je mij volgen met een Carpet Ripper 4.0? :-)

Joost,
Als ik een ontvanger pakket ga gebruiken, dan zal het inderdaad wel een LiFe worden, maar ik ga eerst kijken hoe een booster bevalt. (Heb een RC Dynamics liggen)
Weet jij of je dezelfde software in de 75 kunt gebruiken als in de 90? Dan wordt de keuze namelijk al makkelijker. Moet alleen dan hun PC software leren... (Pff, wat een programma!! hahaha)

Nieuwe auto? Waar ga je mee rijden? Geen Asso meer?? Of ga je mij volgen met een Carpet Ripper 4.0? :-)

Heb lang zitten denken over nieuwe auto's. Corally 12SL, V-Dezign Carpet Ripper 4.0, Yokomo R12, maar ben gewoon voor de Associated RC12R5.1 gegaan. Ik vond het een ontzettend fijne auto om te rijden, en heb er nog heel veel voor liggen. Waarom het je zelf moeilijk maken..... :mrgreen:

De Speed Passion was ik nog vergeten. De GT2.1 Prostock. Is die zo groot dan?)

Mjah, Alexander had er één in zijn 1:12, die uit stak, en de draden hadden ook niet "erg veel" ruimte..... Auto was zó in onbalans..... :P

Groet Robert

Yups... De Gen2 ESC's GM75, 90 en 120 kunnen met de nieuwe firm/software geregeld worden. Instellingen zijn identiek alleen de maten en de stroomhoogte van de ESC's onderling zijn verschillend. Dat maakte in mijn ogen de GM75 geschikt voor 1/12 aangezien de software al op de laptop staat en de GM120 al in de Pro10 zit dus...

Hou er wel rekening mee dat je dus wel de laatste software versie nodig hebt en niet de versie voor de Gen1 regelaars (GM120 & 90). Daar werkt hij namelijk niet op.

Met dat Life pakketje hoef je verder niks aan boosters of regulators te plaatsen. Graupner heeft een Life pakketje van 6,6V-200Mah wat ruim voldoende moet zijn voor een 1/12 heat. Kost iets van € 12,50 volgens de site van Graupner dus dat valt alles alweer mee. (voor sommige alleen een nadeel dat ze wel eens vergeten de rx accu te laden tussendoor ;))

Voor de clubraces bij bv de MACH zie ik grote voordelen om de 10.5 met de "spec" programma's te laten rijden. Voor sommigen wellicht lastig omdat hun regelaar dat niet ondersteund maar wel een heel mooi uitgangspunt om de "jacht naar vermogen" wat te temmen.

Het afgelopen jaar was er meer te doen over regelaar settings dan over auto setup en rijkunsten. Verder is zo langzamerhand 10.5 met de huidige regelaars voor veel rijders een stap te ver.... Mij inclusief soms... :D

Zou kunnen werken maar ik denk dat het dan wel eerst handig is om te gaan peilen welke ESC's zo'n SPEC programma aankunnen. Er zijn nu al een hoop mensen weer aan het voorbereiden op het 1/12 seizoen en als die een ESC kopen die dat niet kan en er wordt vervolgens besloten dat het wel gaat gebeuren dan haken die af omdat ze niet mee mogen rijden en geen trek hebben om een andere ESC te kopen...

Voor de clubraces bij bv de MACH zie ik grote voordelen om de 10.5 met de "spec" programma's te laten rijden. Voor sommigen wellicht lastig omdat hun regelaar dat niet ondersteund maar wel een heel mooi uitgangspunt om de "jacht naar vermogen" wat te temmen.

Het afgelopen jaar was er meer te doen over regelaar settings dan over auto setup en rijkunsten. Verder is zo langzamerhand 10.5 met de huidige regelaars voor veel rijders een stap te ver.... Mij inclusief soms... :D

Mee eens Jullius,

Er zijn maar weinig ESC's die nog níet het Roar Sportsman Profiel kunnen laden... Voor zo ver ik nu weet, slechts de Novak (wordt die (veel) gebruik in NL?) en de LRP SPX, maar ook die zien we niet veel meer terug bij de wedstrijd rijders....

Misschien gaat een 13,5T wel "hard genoeg" op 1S Lipo. de auto is natuurlijk een heel stuk ligter, en met Brushless kunnen we zware vertandingen aan... Naast het feit dat veel mensen die motor hebben liggen door het NK/ETS/CW's/.....

Groet Robert

Zou kunnen werken maar ik denk dat het dan wel eerst handig is om te gaan peilen welke ESC's zo'n SPEC programma aankunnen. Er zijn nu al een hoop mensen weer aan het voorbereiden op het 1/12 seizoen en als die een ESC kopen die dat niet kan en er wordt vervolgens besloten dat het wel gaat gebeuren dan haken die af omdat ze niet mee mogen rijden en geen trek hebben om een andere ESC te kopen...

Het antwoord:

http://www.roarracing.com/downloads/ROAR_Sportsman_Control_ESC_List.pdf

Groet Robert

Back