Het 1:12 Topic

De BMI Copperhead12 met nieuwe voorophanging... Gister thuis afgeleverd...
Nu nog even wachten op de rest van alle spullen en dan kan het ingebouwd worden...

BMICopperhead12038-1.jpg


:mrgreen:
 
Hij is wel héél mooi!!
Als die voorwiel ophanging echt zo goed werkt dan ga ik ook wel eens kijken hoe die gaat op een CR4.0! :D
Mag ik weten hoe ver de voorwielophangings punten uit elkaar staan?
 
Ik zal vanmiddag eens meten wat de maten zijn van de ophanging. BMI komt trouwens binnenkort met pasklare montage platen voor meerdere andere auto's ook maar dat is nog even afwachten. Als ik daar meer over weet dan zal het hier zeker komen te staan.

@Pieter: Ik had me wel ingeschreven alleen is het even de vraag of ik het ga redden met alle spullen die nog binnen moeten komen. Dus dat is nog even afwachten. Denk dat ik eind deze week meer weet daarover...
 
Ik sta al wel op de lijst, moet alleen nog betaald worden en dáár ben ik niet de enige in als ik die lijst zo zie... Dus ja... We zullen het zien en anders maar niet. Dan ben ik gewoon te laat geweest... Het zij zo, is erg jammer dan maar niet het einde van de wereld...
 
John

Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken. de Roll-out die jij noemt was volgens mij voor een 13,5T zonder vertiming... Leuk, maar dat is dus niet van toepassing. Met de Vertiming kun je veel meer snelheid toevoegen, en daardoor moet je imho niet te "zwaar" gaan zitten. Ben je echt te ligt kun je altijd nog zwaarder steken....... Vorig jaar reed ik met een 10,5T bijna altijd tussen de 45 en 50mm op de verschillende banen.
Maar onmogelijk is niets ;-) Als het past kan ik met mijn 72T Spur en 65T Pinion, met een band van 46mm een Roll-out maken van 130mm :D.... En rook :mrgreen:

duidelijk, ik zal ook wel verkeerd gelezen hebben op basis van wat die roll-out was... ;-)
maar dan weet ik ongeveer waar ik aan moet denken..

Mijn X12 10,5T motor staat op -10 (4 dots laag). Mijn Speed Passion 10,5T staat gewoon op +10.

You lost me here... Waar kan je dat dan instellen? in de ESC? of kan je ook iets met de motor doen?

Ik rijd zelf niet met de LRP Regelaar, maar ga met de Tekin in de 1:12 rijden (of de Speed Passion....) Aan deze vertiming sleutel je eigenlijk het meest. Dat heet bij de LRP volgens mij "Boost" en "Feel". Daar kan ik je niet zo gedetaileerd mee helpen.

ahaa,
http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_27778_ra00274-sxx-stockspec-e-091216fv.pdf.
typisch gevalletje van RTFM... :P


Veel Clubs hebben in het (huishoudelijk)reglement staan dat je met niet meer dan 1C mag laden. 1C is 1*de capaciteit van de accu. Is dat dus 5000 Mah mag je met maar 1*5A = 5A laden... Sommige clubs stellen geen eisen hier aan....

Ok,wist ik niet. volgends de manual van de accu is aangeraden om op 10A te laden en max = 3C. Maar dat "mag" dus overal niet? Wegens veiligheid dan of zo?

De Regels voor de Mach zijn nog half in de maak ofzo.. weet ik ook niet precies wat hier nu het eind oordeel over is. Maar voor de EPS is het gewoon 10,5T en de Mach heeft o.a. gezegd hiermee misschien iets anders (13,5T) te willen doen.


met een 13,5T kan je dus met een hogere verplaatsing rijden? omdat deze krachtiger is? ik dacht altijd hoe minder turns hoe meer power. Maar het kan aan mijn "electro onkunde" liggen.. :P
 
Hey John, welkom in de wereld van Electro nerds :lol:
Roll-out: Welcome to GearChart.com
Probeer je banden gewoon zo klein mogelijk te houden in combinatie met je rij-hoogte en gebruik altijd (zo veel mogelijk) de zelfde banden / hardheid. Niet andere banden gebruiken maar gewoon langer of korter of minder smeren.
Dat spul van Mobers vind Joey trouwens het beste.

Verder een advies, kom op de 3e naar Schermbeck (ja is ff rijden, voor ons ook). Dan krijg je 1-op-1 advies in nitro-taal. Of doe gewoon de Masters of Foam mee, daar rijden alle Europese toppers... veel leermomenten dus.

voor de rollout had ik al wat beters:
Gears for Android voor op mijn HTC desire.. ;-)

de 3de naar sipotech baan om te trainen kan, maar MoF meerijden ben ik nog niet klaar voor denk ik.. :D met mijn 1:8 nitro mentaliteit. ik moet eerst nog "Electro's" leren praten.. :P hahahaha

Maar wie gaat het de 3rde op zin "Nitro's" uitleggen? ;-)
 
Ok,wist ik niet. volgends de manual van de accu is aangeraden om op 10A te laden en max = 3C. Maar dat "mag" dus overal niet? Wegens veiligheid dan of zo?

met een 13,5T kan je dus met een hogere verplaatsing rijden? omdat deze krachtiger is? ik dacht altijd hoe minder turns hoe meer power. Maar het kan aan mijn "electro onkunde" liggen.. :P

Niet alleen een stukje veiligheid maar denk ook aan de capaciteit van het netstroom. Als iedereen 2 accu's op 150 watt staan te laden is de kans groot dat je in het donker moet rijden......

Meer wikkelingen geeft meer koppel maar een lager toeren, minder wikkelingen minder koppel maar meer toeren. Vermogen is een formule van toren x koppel....
 
duidelijk, ik zal ook wel verkeerd gelezen hebben op basis van wat die roll-out was... ;-)
maar dan weet ik ongeveer waar ik aan moet denken..



You lost me here... Waar kan je dat dan instellen? in de ESC? of kan je ook iets met de motor doen?

De instellingen die ik daar noem zijn slechts op je motor. Maar timing kun je tegenwoordig op zowel je regelaar als je motor instellen. Alleen de motor laat ik altijd op een Xwaarde staan (zoals hierboven genoemd) en ik pas alleen de Timing aan in de ESC.



ahaa,
http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_27778_ra00274-sxx-stockspec-e-091216fv.pdf.
typisch gevalletje van RTFM... :P




Ok,wist ik niet. volgends de manual van de accu is aangeraden om op 10A te laden en max = 3C. Maar dat "mag" dus overal niet? Wegens veiligheid dan of zo?

Fabrikanten zullen nooit aanraden hem hoger te laden dan 1C dit vanwegen claims enzo... geen idee hoe dit precies zit. Maar Clubs stellen vaak een regel.... Je mag van mij zo hard laden als je zelf wil ;-)




met een 13,5T kan je dus met een hogere verplaatsing rijden? omdat deze krachtiger is? ik dacht altijd hoe minder turns hoe meer power. Maar het kan aan mijn "electro onkunde" liggen.. :P

Een 13,5T is "sterker" dan een 10,5T, maar een 10,5T maakt meer toeren. Zo moet je het ongeveer zien.
Je kunt een 13,5T dus zwaarder verplaatsen dan een 10,5T deze zal minder warmte ontwikkelen bij de zelfde kracht, maar langzamer daaien.
Een 10,5T zul je ligter gaan vertanden om hem "koel" te houden.

John is mailen / msn niet makkelijker? Zoja stuur dan even een PB ;-)

Groet Robert
 
Niet alleen een stukje veiligheid maar denk ook aan de capaciteit van het netstroom. Als iedereen 2 accu's op 150 watt staan te laden is de kans groot dat je in het donker moet rijden......

Meer wikkelingen geeft meer koppel maar een lager toeren, minder wikkelingen minder koppel maar meer toeren. Vermogen is een formule van toren x koppel....


10A laden is geen 10A vragen van je net hea ;-) Daar zit nog een geschakelde voeding tussen.

Groet Robert
 
Niet alleen een stukje veiligheid maar denk ook aan de capaciteit van het netstroom. Als iedereen 2 accu's op 150 watt staan te laden is de kans groot dat je in het donker moet rijden......

Meer wikkelingen geeft meer koppel maar een lager toeren, minder wikkelingen minder koppel maar meer toeren. Vermogen is een formule van toren x koppel....

Een 1 cell lipo laden met 10A is 42Watt.
Met een beetje verlies van je voeding vraag je dan misschien 50Watt van het net ;)
 
10A laden is geen 10A vragen van je net hea ;-) Daar zit nog een geschakelde voeding tussen.

Groet Robert
Dat snapt Roelof ook wel, daarom geeft hij ook het vermogen aan.
Want dat is secundair of primair (minus het rendement) gelijk.

Even voor de beeldvorming.
Een 1s lipo laden op 5A, is maximaal 4.2Vx5A =21W
2 laden is dus 42W.
ik denk dat er wel (jijzelf 7A heb je aangegeven) met hogere stromen laden.
Met 42W laden zal je lader zelf een vermogen opnemen van 60W denk ik ongeveer, dan nog het rendement van je voeding/adapter erbij en moet je voor de veiligheid toch richting de 100W denken per persoon.
Bij 3600W op 230V zit je aan de 16A, maar dit houdt een zekering heel lang vol, 20A gaat zelfs een paar uur wel goed. Alleen moet er natuulijk niemand een soldeerboutje aan hebben staan.....

Nu is natuurlijk nooit iedereen tegelijk 2 accu's aan het laden, dus gok ik dat je bij een evenement van meer dan 40 rijders toch wel de aansluiting over 2 groepen moet gaan verdelen..... of een gele van 25A erin schroeven....
 
Een 1 cell lipo laden met 10A is 42Watt.
Met een beetje verlies van je voeding vraag je dan misschien 50Watt van het net ;)

Veel laders werken onder de 12v in een lineair mode en niet met een switching power supply, 3C op een 5Ah is dan 15A bij 12v........
 
Ik heb sinds afgelopen week voor het eerst 1:12 chassis'. Ik heb een mooie deal kunnen maken voor 2 RC12's, een RC12L en een RC12LW. Beide dus al zeer oud, en zien er niet heel netjes uit door taperesten en stof enzo. Technisch zijn ze nog best prima. Nou ben ik zelf een 'profesioneel' drifter en weet dus eigenlijk weinig over het afstellen van zo'n ding en het smeren van banden ed.

DSC_8846.jpg

DSC_8847.jpg

DSC_8848.jpg


Ik heb geen flauw idee wat voor bandjes er momenteel op staan, en ook zijn beide chassis' niet helemaal compleet. Een paar kleine dingetjes ontbreken nog zoals een wiellager en een dempershaft en veer op een van de auto's. Ook wil ik er nog 64dp spurs op hebben zodat ik met m'n huidige pinions kan rijden.

Mijn vragen hier even op een rijtje

Op wat voor baan is het makkelijk om te beginnen, tapijt of asfalt?

Welke bandjes en welk smeermiddel aan te schaffen?

Welke accu zou ik hier op pas kunnen maken? Ik heb het liefst een goedkope lipo van Zippy ofzo.

En heeft iemand verder nog tips? Ik hoef er zeker geen wedstrijden mee te winnen, maar gewoon lekker een rondje rijden zonder al te veel vloeken is het plan :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan kijken of je een achteras van een L4 of een R5 kan vinden want voor deze assen zijn geen wielen meer te krijgen. Volgens mij zitten deze met twee boutjes vast en de huidige 1/12 wielen zijn allemaal driegaats. De voorvelgen gaan wel zo passen. De lagermaten zijn nog steeds hetzelfde dus die kan je zo bestellen.

Je kan zowel op asfalt als tapijt rijden, geen probleem. Bandjes hangt er vanaf waar je gaat rijden. Dat kan nog wel eens verschillen per baan en dat geld ook voor smeermiddel.

Beide type auto's zijn T-bar auto's en het makkelijkste zou je dan de saddle-pack lipo's van speedzone kunnen kopen. Dat zijn eigenlijk de enige die in een T-bar auto past.

Misschien een stomme vraag hoor maar waarom koop je zulke oude chassis om ermee te rijden. Deze horen eigenlijk in een vitrine als "vintage" pronkstukken. Ik zou toch als ik jouw was een wat recenter model kopen. Hier zijn haast geen onderdelen meer voor te krijgen en uiteindelijk moet je er zoveel moderne onderdelen opzetten dat je bijna een nieuwe kan kopen...
 
Ik zou gaan kijken of je een achteras van een L4 of een R5 kan vinden want voor deze assen zijn geen wielen meer te krijgen. Volgens mij zitten deze met twee boutjes vast en de huidige 1/12 wielen zijn allemaal driegaats. De voorvelgen gaan wel zo passen. De lagermaten zijn nog steeds hetzelfde dus die kan je zo bestellen.

Wielen is niet zo'n probleem, als de bandenmaat maar hetzelfde is. Of is het differentieel van de nieuwere RC12's ook veel beter en is het daarom sowieso al de moeite waard? Nogmaals, ik hoef er geen wedstrijden mee te winnen ofzo. Gewoon voor de fun wat rondjes rijden.

Je kan zowel op asfalt als tapijt rijden, geen probleem. Bandjes hangt er vanaf waar je gaat rijden. Dat kan nog wel eens verschillen per baan en dat geld ook voor smeermiddel.

Toevallig een tip voor de baan van ERCE? Ben daar in de 2 jaar dat ik in Eindhoven woon nog nooit geweest, en denk dat het toch echt eens tijd word om er te gaan kijken en rijden.

Beide type auto's zijn T-bar auto's en het makkelijkste zou je dan de saddle-pack lipo's van speedzone kunnen kopen. Dat zijn eigenlijk de enige die in een T-bar auto past.

1 setje saddlepacks is al duurder dan wat ik voor beide auto's heb betaald. Vind ik het persoonlijk niet waard. Rijd trouwens iedereen op 1 cell lipo? Weet namelijk niet of mijn regelaar dat trekt. Is op 2 cell rijden echt teveel van het goede? Want anders kan ik ook 2 kleine 1 cell packs pakken en er zelf een 2 cell saddlepack van maken.


Misschien een stomme vraag hoor maar waarom koop je zulke oude chassis om ermee te rijden. Deze horen eigenlijk in een vitrine als "vintage" pronkstukken.

Precies de reden waarvoor ik ze gekocht heb :) Heb hier vooral oude modellen thuis staan. Alleen ze af en toen nog eens laten rijden vind ik wel leuker dan ze stof te laten happen.
 
Met een 2s lipo worden geen wedstrijden gereden dus zul je de enigste zijn en inderdaad alleen wat rondjes rijden. (niets mis mee maar ik geef het even aan)

Lees dit topic eens goed door. Er staat genoeg info in.
 
Back
Top