Het 1:12 Topic

Voor de MACH clubwedstrijden is het reglement bekend. Voor 1:12 wordt het dus 10,5T, accu's vrij (4cellen of 1S LiPo) en regelaar vrij. Blazen met die hap dus...

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt er weer te hard van stapel gelopen....

Uit het andere topic:
Ja Chris,

Het reglement is definitief. Het is echter nog niet aangepast op de site.
De motor wordt een 13.5 met vrije regelaar.

Gr. Niels

Gepost NA de post van fgroen hier!
Het regelement op de MACH site is nog niet bijgewerkt dus. Staat er ook, versie 1, 12 September....

Volgens mij had Niels ook aangegeven dat het regelement nog niet vast stond en had de wens uitgesproken eerst te komen rijden om dan een meer definitief regelement op te stellen....
Lees maar onderin zijn post:
[118389] 1-12-stock-regelement-mach-indoor-7
Wellicht DE kans om eens goed te kijken wat het verschil is tussen 10.5T met Lipo en 13.5T op cellen?.......

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, en zo zijn er nog 4 Stefan....

Pieter, kom op man er is nog niets definitief. Zou zomaar kunnen zijn dat jij voorstelt om 10,5 lipo en 13,5 cellen te rijden, zou dat dan meer gelijkwaardig zijn??? Watis jou mening

JW

Martin, wat voor moter heb jij bestelt?? en wanneer ga je testen

Greetz JW

Nog niks JW...
Doe het voor de lol hoor, me leven hangt er niet vanaf... ;)

Accu''s heb ik al binnen (2 stuks om mee te beginnen 3e komt later wel)
Maar denk dat we volgende week de auto alvast bestellen, hebben we wat te doen, en dan als het regelement in kannen en kruiken is, de rest.....

Pieter, kom op man er is nog niets definitief. Zou zomaar kunnen zijn dat jij voorstelt om 10,5 lipo en 13,5 cellen te rijden, zou dat dan meer gelijkwaardig zijn??? Watis jou mening

JW

Tja, is moeilijk te zeggen. Bij de DMC (onze Duitse vrienden) hebben ze afgelopen jaar gereden met een 9,5T op een Lipo en een 10,5T voor de cellen, wat daar het resultaat van was weet ik niet. Ik zal het eens navragen, dan heb je in ieder geval een indicatie.

Tja, is moeilijk te zeggen. Bij de DMC (onze Duitse vrienden) hebben ze afgelopen jaar gereden met een 9,5T op een Lipo en een 10,5T voor de cellen, wat daar het resultaat van was weet ik niet. Ik zal het eens navragen, dan heb je in ieder geval een indicatie.

Feedback: Voor op clubniveau is een combo van 13,5T / NiMh en 10,5T / Lipo goed te doen. De serieuze racers (ala Robo oa) zullen met een 13,5T / NiMh veel sneller zijn.

Goed. Andere vraag.

Stel de MACH gaat opzeker met 13.5T rijden.
Wat is dan nog de meerwaarde van de LRP SXX StockSpec regelaar t.o.v. de "normale" SXX Competition V2?

Lijkt me duidelijk. Hoe hoger het aantal wikkelingen, hoe belangrijker het wordt dat je regelaar de meest brute vertiming aankan. Anders wordt het gewoon langzamer. Mijn ervaring met 1:10 TC van afgelopen zomer is, dat naarmate de vertiming extremer wordt, de auto minder makkerlijk te rijden is, of het moeilijker is om de auto enigzins rijdbaar te maken. Dit heeft denk ik te maken met hoe de vertiming er bij een bepaald toerental inhakt. Als je dan net op dat moment op de grens zit qua grip, dan ben je meteen je auto kwijt. Ik vind niet-vertimede motoren veel makkelijker te doseren. Zou dus liever met 5T zonder vertiming rijden dan met een tot op het bot opgevoerde 13,5T.

Dat gaat denk ik deze winter de dominante factor worden: krijg je je regelaar goed afgesteld? Afgelopen zomer hadden bij ons op de club een paar mensen dat voor elkaar, en deden daar ook erg geheimzinnig over. Die mensen hebben zich helemaal uit de naad zitten trainen om dat voor elkaar te krijgen. Loon naar werk kun je zeggen. Je moet er de tijd maar voor hebben. Ik ben afgelopen zomer dus ook overgestapt op de mini's. Geen gezeik, geen oeverloos gesleutel, gewoon auto op de baan en lol hebben. Bij de mini's zie je het meest close racing en een grote groep mensen die aan elkaar gewaagd is. Dat maakt het leuk. Absolute snelheid is bijzaak.

Dus... Ik kijk wel wat er gaat gebeuren. Ik hoef niet per sé vooraan te rijden, als er maar wat mensen rondrijden die ongeveer even snel zijn als ik, dan kunnen we leuk battelen.

Lijkt me duidelijk. Hoe hoger het aantal wikkelingen, hoe belangrijker het wordt dat je regelaar de meest brute vertiming aankan. Anders wordt het gewoon langzamer. Mijn ervaring met 1:10 TC van afgelopen zomer is, dat naarmate de vertiming extremer wordt, de auto minder makkerlijk te rijden is, of het moeilijker is om de auto enigzins rijdbaar te maken. Dit heeft denk ik te maken met hoe de vertiming er bij een bepaald toerental inhakt. Als je dan net op dat moment op de grens zit qua grip, dan ben je meteen je auto kwijt. Ik vind niet-vertimede motoren veel makkelijker te doseren. Zou dus liever met 5T zonder vertiming rijden dan met een tot op het bot opgevoerde 13,5T.

Dat gaat denk ik deze winter de dominante factor worden: krijg je je regelaar goed afgesteld? Afgelopen zomer hadden bij ons op de club een paar mensen dat voor elkaar, en deden daar ook erg geheimzinnig over. Die mensen hebben zich helemaal uit de naad zitten trainen om dat voor elkaar te krijgen. Loon naar werk kun je zeggen. Je moet er de tijd maar voor hebben. Ik ben afgelopen zomer dus ook overgestapt op de mini's. Geen gezeik, geen oeverloos gesleutel, gewoon auto op de baan en lol hebben. Bij de mini's zie je het meest close racing en een grote groep mensen die aan elkaar gewaagd is. Dat maakt het leuk. Absolute snelheid is bijzaak.

Dus... Ik kijk wel wat er gaat gebeuren. Ik hoef niet per sé vooraan te rijden, als er maar wat mensen rondrijden die ongeveer even snel zijn als ik, dan kunnen we leuk battelen.

Dank je Fokke!

De spijker volledig op zijn kop geslagen ;)

10,5t met 0grd op lipo zou IMHO de meest verstandige keuze zijn met bovenstaande in het achterhoofd.
(Natuurlijk is voor elke keuze die je maakt wel een nadeel te bedenken, ook voor deze keuze ;) )

Grt,
Michael

Jammer dat de sfeer verziekt wordt door een paar rijders die de rest niet wilt helpen met het afstellen van dezelfde regelaar.

De mentaliteit van de rijders is zeer club afhankelijk want ik zie dat op de mach helemaal niet. Daar helpt iedereen elkaar als je met vragen zit over de instellingen. (wordt ook hier op het forum door andere rijders vermeld). Iedereen heeft het bere gezellig en er wordt onderling over afstelling/instelling uitvoerig overlegt. Daardoor zorg je er als groep voor dat het geheel naar een hoger niveau getild wordt ipv laat de rest maar stikken mentaliteit waardoor de sfeer toch verziekt wordt.

Je hebt gelijk hoor, ik zou dat ook gedaan hebben. Niets zo vervelend als je vragen hebt en mensen gaan geheimzinnig lopen doen en je niet willen helpen.
Ik zou dan ook zoiets hebben van pleur maar op met die zooi.

Met een 0 graden regelaar zal uiteindelijk de snelheid achteruit gaan maar het feit blijft dat dezelfde rijders die hun instelling/afstelling niet willen delen alsnog de sfeer verkloten en nog steeds sneller gaan. Met 0 graden wordt o.a. de motor weer belangrijker ;)

.

De mentaliteit van de rijders is zeer club afhankelijk want ik zie dat op de mach helemaal niet.

Nou ????:rolleyes: zal voor jou niet gelden dan. Maar ik ben een brandstof rijder en dan is het anders dan qua uitwisseling electro instellingen denk ik??

Greetz JW

Jammer dat de sfeer verziekt wordt door een paar rijders die de rest niet wilt helpen met het afstellen van dezelfde regelaar.

De mentaliteit van de rijders is zeer club afhankelijk want ik zie dat op de mach helemaal niet. Daar helpt iedereen elkaar als je met vragen zit over de instellingen. (wordt ook hier op het forum door andere rijders vermeld). Iedereen heeft het bere gezellig en er wordt onderling over afstelling/instelling uitvoerig overlegt. Daardoor zorg je er als groep voor dat het geheel naar een hoger niveau getild wordt ipv laat de rest maar stikken mentaliteit waardoor de sfeer toch verziekt wordt.

Laat mij raden, dit zijn ook de mensen die fel tegen een 0-graden regelaar zijn?

Nou ????:rolleyes: zal voor jou niet gelden dan. Maar ik ben een brandstof rijder en dan is het anders dan qua uitwisseling electro instellingen denk ik??

Greetz JW

Goh moet je me toch even helpen hiermee. Het zal wel aan mijn begrijp het nederlands niveau liggen of ik kan geen nitro taal lezen maar ik snap niet precies wat je bedoeld ;):lol:

Je hebt gelijk hoor, ik zou dat ook gedaan hebben. Niets zo vervelend als je vragen hebt en mensen gaan geheimzinnig lopen doen en je niet willen helpen.
Ik zou dan ook zoiets hebben van pleur maar op met die zooi.

Met een 0 graden regelaar zal uiteindelijk de snelheid achteruit gaan maar het feit blijft dat dezelfde rijders die hun instelling/afstelling niet willen delen alsnog de sfeer verkloten en nog steeds sneller gaan. Met 0 graden wordt o.a. de motor weer belangrijker ;)

.

Je kan niet blind iemand zijn instellingen overnemen, heb met een clublid gezocht naar een instelling.
Reden met dezelfde auto (incl setup)/regelaar/FDR en banden, zijn tot de conclusie gekomen dat je rijstijl ook van invloed is en je uiteindelijk voor jou rijstijl een eigen setup voor je regelaar moet vinden.
Hier gaat tijd inzitten, dat moet je leuk vinden anders wordt het inderdaad niks.
Een basis instelling is gewoon te vinden op de sites van het merk regelaar, lijkt me dus niet moeilijk.

Volgens mij valt het met die mentaliteit reuze mee, zijn tips genoeg gegeven aan diverse rijders met als aanvulling dat je toch zelf moet testen voor instelling die werkt voor jou.

Is ook zo maar vaak heb je wel een goed startpunt als je er niet uitkomt. Als je dan een instelling overneemt en deze iets aanpast aan je eigen rijstijl dan kom je sneller tot een resultaat als dat je zelf loopt te klooien de hele dag... Dus in die zin blijft het nog steeds wel verder kijken dan je neus lang is maar je hebt er wel een jump-start op gekregen en dat scheelt aanzienlijk...

Back