Het grote FPV (First person view) draadje.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ramsus42, 4 nov 2009.

1. mcenet

mcenet

Lid geworden:
    3 jul 2006
    Hielp bij mij voor geen meter.
    Meestal ligt dit wel aan een slechte/minderwaardige esc,
    De betere zijn goed ontstoord.

2. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    En tussen camera en accu! De camera kan de grootste storingsbron zelf zijn.

3. mcenet

mcenet

Lid geworden:
    3 jul 2006
    Als de camera de storingsbron was, zouden de strepen er altijd zijn en niet enkel bij het gas geven...
    Gas geven belast de esc en verhoogt daarmee de storing.

4. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Alles kan een storingsbron vormen. Zo ook digitale servo's. Of een kabeltje die toevallig dezelfde lengte heeft als jou vtx antenne. Of kabels die niet afgeschermd zijn of te dicht bij elkaar liggen. Ga zo maar door. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het storingsvrij krijgen van het beeld een hele klus kan zijn. Als jij toevallig een videokabel te dicht in de buurt van de bedrading van jou esc had liggen kan dat strepen veroorzaken, het lag niet aan de esc maar aan de bekabeling. Dan kan je makkelijk verkeerde conclusies trekken. Gewoonlijk lossen LC filters de problemen op mits juist gemaakt en geplaatst.

5. Killerbean

Killerbean

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Kom maar langs in bussum, kan je door mijn HD kijken of het wat voor je is :cool:

6. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Dat valt doorgaans wel mee, ik heb nog nooit camera's gezien die een echte storingsbron waren. Maar ik zeg dan ook: tussen de accu en het hele video circuit, dus óók tussen de accu en de camera ;)

De reden dat de camera voor storing zorgt als je geen LC filter er tussen stopt is omdat de camera net zo goed last heeft van de ESC. Je vtx en osd kunnen dan wel een prachtig mooie DC voeding hebben dankzij een filter, maar als d'r alleen maar rotzooi binnen komt vanuit de camera (omdat daar op gestoord wordt) dan helpt dat natuurlijk voor geen meter. Als de cam ook een mooie DC voeding heeft dan is er niets aan de hand, en dat zou sowieso het geval moeten zijn ;)

Mcenet, als dat bij jou niet het probleem oplost dan doe je of iets verkeerd of het probleem zit ergens anders, want ook "hoogwaardige" ESC's zorgen voor net zoveel storing. Storing komt door fluctuaties in de spanning over je video componenten, omdat het video signaal zelf ook fluctuaties in de spanning zijn. Externe fluctuaties halen dan dus je signaal overhoop. De ernst van de storing hangt af van de frequentie van het stoorsignaal, hoe dicht dat bij de frequentie van je video signaal zit (een paar MHz) en de grootte van de stromen door de apparatuur die de storing veroorzaakt (en dus de amplitude van de storende spannings fluctuaties). Daarom zorgt ELKE ESC die ook maar een beetje stroom levert voor storing op je video. Sterker nog, elke ESC zorgt voor storing op alles, ook op je ontvanger bijvoorbeeld. Maar 2.4GHz ontvangers hebben een dusdanig hoge frequentie dat je er niet zo veel last van zult hebben. 35MHz ontvangers hebben er bijvoorbeeld wel weer last van.

D'r is in ieder geval niet zoiets als een "ontstoorde" ESC, alles dat met AC en een grote stroom werkt zorgt voor storing.

Zoals Bluefalcon zegt, alles kan storen (hoewel zijn voorbeelden voornamelijk van toepassing zijn op de ontvanger in je toestel ;)). Vooral servo's of slechte bekabeling (layout) veroorzaakt nog wel eens storing omdat men niet weet hoe het goed aan te sluiten. Dit is dan ook het verschil tussen een setup die 2km vliegt en een setup die 10km vliegt (of 50) ;)

Maargoed, bottomline, als je strepen in het beeld krijgt zodra je gas geeft dan komt dat door je ESC en een ongefilterd (of slecht gefilterd) video circuit.

7. mcenet

mcenet

Lid geworden:
    3 jul 2006
    Dan kan ik echt niet snappen waardoor de strepen waren verdwenen na de plaatsing van een andere Esc...
    Had echt alles geprobeerd, alles afgezocht op internet ivm Lc filters (welzeker van goede kwaliteit) en verschillende geprobeerd van zowel zelfgemaakte tot gereed gekocht, op den duur zaten er wel 4 filters in mijn toestel... niets hielp tot ik het "lumineze" :cool: idee kreeg om de esc te vervangen en zodoende plots alles opgelost was :rolleyes:
    Nu heb ik buiten afgeschermde kabels (utp) geen enkele filter meer nodig.
    Ik wil niet beweren dat ik een expert op electronica gebied ben of het beter moet weten maar wil alleen maar vermelden wat bij mij de oplossing was. Ik besef zeker dat er 101 oorzaken mogelijk zijn en waarschijnlijk had ik veel geluk de juiste oorzaak gevonden te hebben.
    ps als niets meer helpt, afgeschermde kabels is soms ook een wondermiddel zeker het proberen waard.

8. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Wat voor vermogen heeft die ESC?

9. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Hey allemaal,

Ik zit even met een vraag/probleempje. Ik ben nu behoorlijk op weg met het fpv vliegen, maar ik kom niet verder dan pak 'm beet 5 a 600 meter. Mijn setup is als volgt: immersion rc 5.8ghz 600mw, met deze antenne: Circular Polarized 5.8ghz Transmitter Antenna (SMA) (LHCP) (60mm). Voor de ontvanger (immersionrc 5800Uno v3) gebruik ik een zelf gemaakte cloverleaf, overgenomen van een mede MBF'er. Zie voor mijn setup onderstaande foto's.

[​IMG][/URL][/IMG]
    [​IMG][/URL][/IMG]
    [​IMG][/URL][/IMG]

Ik heb vaker gelezen dat de 600mw zender van immersionrc met gemak 2 km moet halen. Zal het er aan liggen dat ik de ontvanger bijvoorbeeld niet op een tripod heb staan? Of ligt het aan de goedkope cloverleafs die ik heb?; zijn bijvoorbeeld de immersionRC Cloverleafs: ImmersionRC 5.8GHz Circular Polarized SpiroNet Antenna V2 (SMA) een stuk beter?

Ik hoor graag van jullie! alle tips zijn welkom:)

10. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Allereerst.
    De afstand tussen Vrx en EzUHF is verre van ideaal.
    Heeft altijd invloed op elkaar.

SMA verbinding bij je antenne ziet er ook niet al te jovel uit.
    Geïsoleerd of zo?
    Antennes ooit wel bruikbaar geweest?
    Is het wel een SMA connector. Dus met pinnetje aan de antenne.

Al eens getest zonder de UHF aan.

Wordt je Vtx nog warm/heet na een tijdje.

Edit.

Je antennes zijn verschillend gepolariseerd.
    Of lijkt het zo.
    kan het net niet goed zien. Kan vertekend beeld zijn.

Zie volgende post.

Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  11. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Btw je antennes hebben een verschillende polarisatie.
    Vtx is links en je Vrx is rechts. En ja dat maakt een hoop uit.

12. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
  13. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Verrek! je hebt gelijk dennis. Wat raar dat dit me niet is opgevallen. Ik heb het gister avond meteen vervangen, maar vandaag kan ik het helaas niet testen ivm de windstoten van mach 4.

Wbt de antenne op m'n ontvanger, die is prima in orde, ondanks dat hij er een beetje fragiel uit ziet. Echter werkt hij top, bij mijn vorige setup ook!

Ik laat van me horen! thanks iig!

14. warcow

warcow

Lid geworden:
    5 okt 2014
    Vlieg nu sinds een weekje ook eindelijk met FPV op mijn X350 pro. Gebruik een dominator v2 met 600mw immersion. Werkt best wel fijn. Helaas is mijn minimosd printje wel DOA. Is er toevallig hier iemand die zo'n printje over heeft? Heb al een nieuwe besteld (kosten toch maar 8 euro) maar dat gaat weer weken duren voordat die binnen is.

Ondertussen al aan het kijken naar andere systemen om het bereik te verbeteren. Die devo 7 is niet super betrouwbaar zonder hopping en het bereik is ook duidelijk minder dan mijn video..

15. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Minim OSD is een ding met handleiding hè.
    Soms soldeerwerk als je hem alleen op 5v wilt hebben of eerst voorzien van de juiste firmware.

16. warcow

warcow

Lid geworden:
    5 okt 2014
    Solderen is geen probleem en 12V komt er al helemaal niet op, dat schijnt veel te veel problemen te geven met de video chip. (Als er een verschil van 0,3V op de grounds komt begeeft die het al las ik online)

Bij de minimosd die ik binnen heb is het ook de videochip die niet werkte, het flashen ging allemaal prima en de atmel chip communiceert ook met de flight controller (arduino) van mijn x350 pro.

Firmware flashen lukt ook wel, FTDI burner heb ik liggen.

Kan niet wachten op vooral de RTH/kompas van de osd, ik ben altijd veel te snel de weg kwijt. :p

17. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Die van whitespyquad af komt bij mij doet het niet op de laatste firmware.
    Wel op R370
    Iets met te lage spanning op de chipset.

18. warcow

warcow

Lid geworden:
    5 okt 2014
    Je Minimosd? Heb je dan helemaal geen beeld met die nieuwe firmware? Dan zou het voor mij ook de moeite waard kunnen zijn om een oudere firmware te proberen. Waar is de R370 nog te vinden? Op de minimosd-extra site zie ik vooral r700 en in die richting.

Edit: Heb ik het ook goed dat voor het programmeren het ook niet nodig is de 12V te verbinden? De digitale/analoge delen zijn verbonden met de 2 blobjes. (Dus alles is wel gevoed, met de 5V van de usb tijdens het programmeren.)

19. willieboom

willieboom

Lid geworden:
    26 jan 2012
    wat is nou goed genoeg?

Ik vlieg een phantom 2 met een zenmuse en gopro dan offcourse. En wil hier nu fpv op hebben. Ik dacht dat schaf ik even aan. Blijkt het bij lange na niet zo simpel te zijn.

Ik wil 1km kunnen vliegen met goed video bereik. Is dat goed te realiseren of niét?

Kan je een goed fpv beeldscherm op alle video zenders aansluiten of hoort daar weer een speciale zender/ontvanger bij.

Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer. Is er misschien iemand die mij wat advies kan geven wat te kopen. Mijn budget is niet heel boeiend het moet gewoon goed zijn.

20. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina