Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Helaas, het is nog steeds niet gelukt om het compas te kalibreren. Ook vond ik het gek dat ik in de naza assistent op het knopje drukte om de naza zichzelf te laten kalibreren, dit lukte maar als ik dan vervolgens op het knopje van lezen o.i.d. druk krijg ik een foutmelding dat de naza zelf moet worden gekalibreerd... Ik heb het hier over 2 verschillende kalibreringen die beide mislukten.
In manual mode is het mij gelukt om op te stijgen, maar de quadcopter is niet erg stabiel in de lucht, waardoor ik hem meestal weer snel neer moet zetten. Als ik in atti mode wil opstijgen krijg ik nog steeds het probleem van het flippen van de quad, gps zal wel hetzelfde zijn verwacht ik.
Is er iemand die dit probleem ook heeft (gehad) of een oplossing heeft? Wat ik wel heel zeker weet is dat alles goed is aangesloten, of ik kijk telkens ergens overheen...

Alvast bedankt,
Matthijs

Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben 17 jaar oud, mijn hobbies zijn kitesurfen, flyboarden, gitaar spelen (elektrisch en akoestisch), shorttrack en sinds kort vlieg ik quadcopters. Verder werk ik in de supermarkt en doe ik komend jaar eindexamen VWO om daarna Civiele techniek te gaan studeren aan de universiteit van Twente. Inmiddels vind ik het tijd dat ik mijn eerste quad ga bouwen en ik heb al een lijst gemaakt met onderdelen. Ik vind het echter heel moeilijk om zeker te weten dat alles bij elkaar past en ik weet ook niet goed welke kabels, schroefjes en misschien ook onderdelen ik nog mis. Ik zal de quadcopter gebruiken om fpv mee te vliegen in het park maar vooral ook om stabiele beelden met mijn gopro te maken. Stabiliteit is voor mij dus het belangrijkste, daarnaast wil ik niet dat de props zichtbaar zijn op mijn videos. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het samenstellen van de definitieve lijst van onderdelen. Hier is wat ik tot nu toe heb:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1pHJ8qXCnDLtsEdAChQ7B_s3z6Uht4nJ2J3R0x21EmsU/edit?usp=sharing

Alvast bedankt,
Jelle

Laatst bewerkt:
Even een paar dingen die me meteen opvallen:
- Je mist nog een FPV transmitter (IRC 600mw)
- De OSD lijkt me onnodig. Wat wil je er precies mee bereiken? RSSI en voltage level zijn erg handig en kunnen ook met een OSD van 10 dollar. IRC producten zijn altijd goed en heel gebruiksvriendelijk, maar ook flink prijzig, dat kun je beter uitgeven aan bijv. betere motoren, ESC's, etc.
- Ik zou een andere ESC's nemen, bijvoorbeeld Afro 20A SimonK ESC's of Blue Series ESC's (o.a. Bij Witespyquad) Deze zijn beter voor multirotors vanwege andere chipset en vooral andere software.

Er zijn vast nog wel andere betere opties, maar ik weet niet heel veel van die motoren etc. af.

Bedankt voor de hulp. Ik wil graag een OSD die mij kan vertellen hoeveel mah ik al heb verbuikt zodat ik op tijd terug kan vliegen en daarnaast vind ik het fijn als de OSD een home pijltje aangeeft. Ik heb hem nu vervangen voor een goedkopere OSD die dat kan doen. Ook heb ik de ESC's vervangen en heb ik de transmitter toegevoegd.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1pHJ8qXCnDLtsEdAChQ7B_s3z6Uht4nJ2J3R0x21EmsU/edit?usp=sharing

Mis ik nu nog iets? Volgens mij moet ik nog verschillende kabels/schroefjes hebben die niet zijn inbegrepen, of kan ik alles zo bestellen en dan gaan bouwen?

Laatst bewerkt:
Het gaat om de spanning die je wil zien om te kijken hoe ver je nog kunt vliegen. Daarnaast heeft je FC al een GPS dus heb je geen GPS meer bij de OSD nodig (volgens mij).
De link van je lipo werkt niet, dus ik weet niet hoeveel cellen hij heeft. 8000mAh is wel erg veel, de motoren zijn ook wel erg groot. De Afro's zijn geschikt tot maximaal 4 cellen. Maar volgens mij is je setup erg uit verhouding, hoe ben je aan deze combinatie gekomen? Het is sowieso behoorlijk overpowered voor wat rustig vliegen een een gopro. Kijk ook eens naar de DJI F450/550 met Naza Lite, een hele goede FC voor rsutig vliegen en fotografie en prima voor een gopro, met GPS en goedkoop uit Nederland.

Bedankt voor de reactie weer, ik zal er een simpelere OSD op zetten. Het frame heb ik gekozen omdat het een clean/dirty setup ondersteund (geen trillingen op de camera) en omdat de props niet in het beeld mogen komen. Is dat een probleem met de DJI F450/550? Het is namelijk een heel belangrijk punt voor mij dat ik mooie beelden kan maken. Wat de motoren en de lipo betreft: ik wil er graag later een DSLR aan kunnen hangen, hoewel het misschien beter is om tegen die tijd een hexacopter te bouwen?

Dan is een hexa zeker beter, ook omdat als bijv. een motor uitvalt hij nog veilig aan de grond kan komen en meer liftvermogen heeft natuurlijk. Je kunt de F450 ombouwen tot een TBS Discovery voor iets van 50 euro, dat is ook een mooi H frame, en je kunt dezelfde setup behouden, is ook prima voor een gopro. Dan kun je daar ervaring mee opdoen en later een hexa bouwen ;)

Dan is een hexa zeker beter, ook omdat als bijv. een motor uitvalt hij nog veilig aan de grond kan komen en meer liftvermogen heeft natuurlijk. Je kunt de F450 ombouwen tot een TBS Discovery voor iets van 50 euro, dat is ook een mooi H frame, en je kunt dezelfde setup behouden, is ook prima voor een gopro. Dan kun je daar ervaring mee opdoen en later een hexa bouwen ;)

-Niet alle flightcontrollers krijgen een hexa zonder problemen op de grond.
- tbs is een spider frame, geen H frame.

Quadcopter bouwen

Hallo allemaal,

Een vriend en ik willen voor ons PWS een quadcopter gaan bouwen.
Na enige tijd zoeken hebben we nu een aantal onderdelen bij elkaar gezocht die we willen gaan bestellen.

Maar aangezien wij nog niet erg ervaren zijn (eerste keer dat we zoiets doen), zou jullie hulp heel erg gewaardeerd worden!

Het flight controll panel (dat dingetje op de quadcopter zelf) willen we proberen zelf te maken (tips? heel graag!) en welke RC receiver tranmitter we willen gaan gebruiken zijn we nog niet over uit.

De onderdelen die we nu willen bestellen zijn:

Propellors: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Motoren:Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Batterij (LiPo): Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Speed controllers: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Batterij lader: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Werken deze componenten goed samen?
Zouden we dingen beter op een andere manier aan kunnen pakken?
Hebben jullie nog wat tips voor beginners?

We hopen dat we zo genoeg informatie hebben gepost en dat jullie ons met jullie ongeëvenaarde wijsheid kunnen helpen!

Groetjes,
Bram en Mischa

De lader zou werken maar een lipo van 2200mAh laden met deze budget lader duurt in theorie al 2 uur.
Met een geschikte lader minder als 30 minuten als je met 2C(4.4A)laadt hetgeen gebruikelijk is.
Geen display dus je ziet niet wat je doet en dat is zeker voor een beginner belangrijk.

Verplicht leesvoer.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
In de bouwverslagen sectie staan al 2 bouwers die een fc bouwen op basis van arduino.
Voor zender zou je kunnen kijken naar de turnigy 9x(r) (niet zo duur)
Of de frsky taranis (iets wat duurder)

Hallo allemaal,
Gisteren ben ik naar een modelbouw winkel (Quartel) geweest. Daar heb ik mijn probleem met mijn f450 uitgelegd, de meneer die mij hielp dacht dat het waarschijnlijk aan de zender/ontvanger lag. Vervolgens hadden we om dat te testen een andere zender/ontvanger geprobeerd, een Futaba t8j, die leek beter te werken. Het probleem ligt dus bij mijn turnigy 9x, is dit op te lossen of moet ik dan maar de Futaba t8j kopen? Dit leek mij een erg mooie zender, maar ook best prijzig t.o.v. de hele quadcopter.

Matthijs

Wat er mis is zou ik niet weten, wat ik wel door had is dat de quad in manual of gps mode bij throtle onder een bepaald niveau de motoren uit gaan.. Bij de andere zender was dit niet zo.

welke firmware heb je op je 9x staan? ik heb er er9x op gezet..maar lijkt me er op dat je je eindpunt van throttle down omhoog moet zetten.. die staat nu op -100 en zou die dan eens proberen op -90 te zetten

Wat er mis is zou ik niet weten, wat ik wel door had is dat de quad in manual of gps mode bij throtle onder een bepaald niveau de motoren uit gaan.. Bij de andere zender was dit niet zo.
Bij een zender/ontvanger combinatie is het meestal zo dat het werkt of het werkt helemaal niet.
Het kan zijn dat enige verschil de stand van de trim is en/of dat de regelaar niet goed is gecallibreerd is.
Als je niet weet wat dat is lees dan de handleiding van de regelaar goed door.

Misschien heb je hier ook nog wat aan.

probleem-esc-en-motor

Laatst bewerkt door een moderator:
Back