Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Hallo Ton

Maandag moet ik nog een paar dingen fresen en dan word de hobbykamer schoon gemaakt om dinsdag te beginnen met het folien.

Ondertussen zijn de alu afstandhouders ook weer te krijgen bij HK en ook gelijk bestelt .
Landings gestel van carbon is er nu ook . (op de foto was die van de al vliegende traier 1600)

Dus kunnen we hem klaar maken.

En de Sleper heeft wel een heel andere vorm , ook zijn de vleugel profielen volsymetrisch en ook het stabilo.
En met een span van 2,6 m ook iets groter .

Maar met een motor van 26 2T of 30 cc 4T te vliegen als een trainer .

Hij word bij ons in de club al gebouwd om bonbon,s te droppen , daar komt een 30cc Saito op.

Mvg Johan

Voor het folien word de romp nog helemaal geschuurd met korrel 100 op een latje .
Mooi met de houtnerf mee schuren en dan ook de kanten licht schuren zo dat de scherpe kant weg is .
En dan model en folientafel goed stofzuigen zo dat strakt niks onder de folie komt van het houtmeel.
full

Ook heb ik nog de gaten voor het landings gestel even geboort en slagmoeren monteert .

Tekenen van gaatjes op carbon gaat het beste met plakstikkers .
full

Ik zet er M3 boutjes in (M4 is ook goed)
Te vast betekend ook grotere schade bij een crash
full

word vervolgd ..........

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Het folie van een romp gebeurt van onder naar boven .

Dus eerst de onderkant , dan de zijkanten en dan de bovenkant .
Bestaat een kant uit meerdere stukken werken we van achter naar voren zodat de wind altijd over de naad gaat en er niet onder geblasen word .

Op de site van Hobbyin bij folien staat ook een gebruiks aanwijzing .
www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland

Eerst word de onderkant afgetekend door de romp er op te leggen en dan met min. 5 mm overstand uitgeknipt.

(hier is de folie omgedraait voor de foto)

full

De folien bout zet ik op een temperatuur van 140 grad .
Dan word de folie op de onderkant gelegt en aan de achterkant met de bout vast gezet .

full

Dan word het uitgericht en strak getrokken en aan de voorkant vast gezet.

full

Hier is te zien dat de folie niet plat ligt maar bol staat .
full

Om nu de lange kanten makkelijk te kunnen vast zetten gebruiken we een balsa plankje en drukken de folie licht naar beneden .
full

Zo kunnen we de lange kanten vastzetten en de folie aan de zijkanten kompleet vast folien.
full

Zo is te zien dat de folie niet meer bol staat maar bijna plat op het hout ligt.

Nu worden ook de voor en achterkant om de hoeken klaar gefoliet.
full

full

full

Nu kan als alle kanten klaar zijn de folie met de bout of een föhn (160 grad) verwarmt worden en met een frottee washandje licht aangedrukt worden .

Hier het resultaat .
full

Word vervolgt .......

Mvg Johan

Johan,

Wordt het stabilo pas later na het folien ingelijmd?
Moet ik nu met de passing rekening houden met de extra foliedikte,
dus met ander woorden nu iets dunner schuren zodat hij er nu makkelijk in gaat?
Ton

dus eerst 2 uiteinden vast plakken en dan met een foehn het middendeel verwarmen zodat dit zelf gaat kleven zonder druk erop uit te oefenen...?

heb je al een idee wanneer er een electro-motor topic gaat komen voor ons beginners want ik zie de bomen niet meer door het bos (of het bos niet meer door de bomen :D)

groeten

dus eerst 2 uiteinden vast plakken en dan met een foehn het middendeel verwarmen zodat dit zelf gaat kleven zonder druk erop uit te oefenen...?

heb je al een idee wanneer er een electro-motor topic gaat komen voor ons beginners want ik zie de bomen niet meer door het bos (of het bos niet meer door de bomen :D)

groeten

Wel even het bericht lesen bongose.
Het word precies uitgelegd .

En over de E-motor setup komt later ook alles .
Hoop dat de alu afstandhouders gauw komen.

Johan,

Wordt het stabilo pas later na het folien ingelijmd?
Moet ik nu met de passing rekening houden met de extra foliedikte,
dus met ander woorden nu iets dunner schuren zodat hij er nu makkelijk in gaat?
Ton

Ja Ton , de delen worden eerst na het folien samen gelijmt .

Delen hoefen alleen maar in elkaar te passen (niet te strak , je mag geen strepen op het hout gaan zien van het in elkaar steken)

De folie is heel dun en daar hoef je dan geen extra rekening mee te houden .

Vandaag komt er nog een update van de rest folien van de romp.
Moet het straks alleen nog gaan schrijven .

Mvg Johan

De bout is nog heel Ton

Ik heb het in moment druk en help de clubleden ook met de wederopbouw na crashes .
Daar naaast probeer ik een firma te starten en heb in september/oktober ook nog een operatie voor de boeg dus kijk ik nu even wat op dit moment belangrijk is .

Dan hebben we ook onze Meeting in 10 dagen.

Gefoliet is de romp al kompleet ,het laatste is vandaag gebeurt , nu nog even het bericht er bij denken en op papier zetten .

Mvg Johan

jammer dat het even niet meer opschiet :( volgende week begint school weer en dan heb ik weinig tijd meer voor bouwen. Maar succes met de operatie binnenkort gezondheid gaat voor alles.

mvg.

Andreas

De trainer 1600 voor mijn vrouw is klaar voor de folie heb wel een extra aansturing gemaakt voor het hekwiel, dit om op het gras beter te kunnen sturen.

Laatst bewerkt:
@ cajo hoe heb je de aansturing voor het staartwiel opgelost ik heb er even naar zitten kijken maar ben er nog niet uit hoe ik het ga doen.

mvg.

Andreas

Ik heb aan onder aan de zijkant waar ook het richtingsroer wordt aangestuurd een extra buisje geplaatst dat uitkomt op hoogte van het punt op het meesturend wieltje waar het veertje in wordt geplaatst, dan heb ik daar dwars een nieuw gaatje geboord en daarin een verenstaaldraad met een klein ringetje waar de quicklink in komt het verenstaaldraadje wordt na montage op de juiste lengte vastgezet.
De aansturing wordt dezelfde als de richting,net achter de sevo heb ik de beide aansturingen aan elkaar gemaakt.

Laatst bewerkt:
Johan.jpg

Hee Johan,

Hoe kan dat nou.
Jij wel vliegen en wij niet.
Maak in plaats van al je tientallen berichtjes hier de trainer nu eens af ik baal als een stekker.
De zomer gaat zo in een rap tempo voorbij jij lekker vliegen en wij maar wachten.
Je schrijft overigens dat je klaar bent en alleen nog je verhaaltje moet maken.
Kom op klim in die pen en schrijf het laatste stukje voor ons nog even dan kunnen wij ook een keer vliegen.
Succes
Ton

hallo Johan

Jammer dat het hier stil blijft maar ok. Ik ben zelf rustig verder gegaan is immers modelbouw kan je ook zelf nadenken hoef je niet alles na te doen. Maar ik had een vraagje hoeveel afstand heb je zitten tussen het rolroer en de vleugels ? En welke motor adviseer je als ik later eventueel drijvers er onder gaat zetten ? Is deze motor dan wat HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 42-60 600Kv 43A Brushless Outrunner M(3530) ? met een 5000 mah 4s ?

alvast bedankt

mvg.

Andreas

0,5 mm lucht zit tussen de delen ongeveer.

En de motor is sterk genoeg om ook met drijvers te vliegen.

Ik moet eerst een nieuwe vleugel maken voor mijn trainer 1600 .
Hij heeft een landing op de boomtoppen gemaakt op de meeting door dat er een motorkabel was los gegaan .

En de berging uit 10 m hoogte heeft de vleugel zijn leven gekost. :rolling:

full

full

full

Hij is te veel kapot om te repareren , nieuw maken gaat sneller.

Mvg Johan

Na de onder kant folien we eerst de motor ruimte.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

dan de zijkanten.
full

full

full

full

full

full

En dan nog de bovenkant.
full

full

Word vervolgt......

Mvg Johan

oei zonde. Moet mischien opschieten in me onderzoek naar parachuten voor modelvliegtuiten :p

Ehm ik denk dat ik iets verkeerd gedaan heb want als ik het rolroer naar beneden wil bewegen moet ik voor een beetje uitslag een veel groter spleet hebben dan 0.5 mm

mvg

Andreas

Stekkers tussen motor en regelaar met een stukje krimpkous bij elkaar houden is makkelijker .;)

maak eens een foto van uitslag als het roer aan de vleugel zit .

Mvg Johan

hoe krijg je dit zo strak, de bout past er niet tussen.
met de fohn en dan aanwrijven ofzo ? (handen meestal verbranden hahah ;) )

554c743d229ef91.jpg

Daar past een folienbout wel tussen .
Strijkijzer niet .

Heb je iets waar je met de bout niet bij kunt moet je iets uit metaal nemen wat er wel tussen past .

Ik neem dan wel eens een " fugenkelle " die ik met de bout of föhn op temperatuur breng .
Ook voor om de hoek is die makkelijk .

full

En daarmee zet ik dan alleen de randen vast om de midden met een föhn te doen , bij kleine stukken de randen afdekken zodat deze niet meer mee warm worden door de föhn en vlot doorwerken . ;) (balsa lijst in de hoek is al genoeg)

Mvg Johan

Back