Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Als de boden wit is en je wilt daar een 2 andere kleur overheen plakken kan dat zonder problemen over de hele bodem of maar een bepaalde breedte.

Ik zou gelijk de andere kleur voor de bodem nemen .

Als je moet gaan krimpen en spannen is 2 folien over elkaar niet aan te raden .

Voor deko kan je de 2de folie er op plakken met een lage temperatuur zodat hij nog niet krimpt .

Ik neem altijd plotterfolie voor de optik , reststukken krijg je voor een paar € in de koffiekas bij bijna iedere reclame firma .

Mvg Johan

Hierbij de foto hoop dat je er uit komt als alles klaar is wordt het verenstaal draadje op lengte vast gemaakt. En de besturing wordt achter de servo met het richtings roer vastgemaakt.
GroteFoto-HEXD4LIX.jpg

Laatst bewerkt:
Johan wanneer komt er weer een update van jouw kant. ??

motor is vandaag eindelijk aangekomen, ga elektronica in het weekend inbouwen klopt het dat ik ergens gelezen heb dat het midden van de motor 1cm boven het midden van het moterschot komt ?

mvg.

Andreas

In moment heb ik het druk met de opbouw van de firma .

De motor midden punt komt 5 mm hoger als de midden van de spant , ik heb ze dan op 30 mm alu afstandhouders gezet om goed met het CG uit te komen.

Als er meer vragen opkomen gewoon hier plaatsen .

Mvg Johan

@ Cajo,

Begrijp ik het goed dat je het wieltje en het richtingsroer met 2 aparte kabels aan stuurt en samen op 1 servo zet.
Normaal wordt dit wieltje toch aangestuurd door het veertje aan het richtingsroer te bevestigen!
Het richtingsroer wordt door de kabel aangestuurd.
tailwheel.jpg

Waarom deze oplossing van jou, wat is het voordeel/ nadeel??
Nog bedankt voor de foto!
Ton

In moment heb ik het druk met de opbouw van de firma .

De motor midden punt komt 5 mm hoger als de midden van de spant , ik heb ze dan op 30 mm alu afstandhouders gezet om goed met het CG uit te komen.

Als er meer vragen opkomen gewoon hier plaatsen .

Mvg Johan

Wat nou Johan,
Je hebt eerder toch die 1 cm opgegeven de mijne zit al vast!

"Het hart zit om 10 mm naar boven verzet .

Mvg Johan "
[106248] hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner-16

Laatst bewerkt door een moderator:
Ton de tekening geeft weer wat je zou kunnen doen, doch dit is met de trainer 60 niet mogelijk omdat het richtings roer boven het stabilo en hoogte roer blijft dan zou je een draad moeten buigen om het hoogte roer heen of er een gat in moeten maken.

hallo Johan.

Ga vandaag beginnen met vleugels folieën nog enige tips waar ik op moet letten ?
En waar heb jij je regelaar gezet hij zit nu in de romp maar vraag me af of die daar genoeg koeling krijgt ?

mvg
Andreas

Van de vleugel eerst de onderkant doen , dan de bovenkant.

En de regelaar zit beter direkt achter de motor en word zo mee gekoelt door de propellor wind .

Mvg Johan

ok, heb even gekeken regelaar is net te breed om tussen de pootjes van de motor te passen. Stop hem maar in de romp en hou de komende tijd na elke landing de temperatuur in gaten.

@ cajo
Ik heb jou oplossing begrepen maar laat gemakshalve het wieltje maar los.

Johan,
Omdat je beschrijving gestopt is dan toch een paar vraagjes.

- Hoe bevestig ik het stabilo en het hoogte roer?
- Is er ook een methode om het afneembaar te houden/maken?
- Waarmee lijm je de scharnieren, bruis komt er weer uitbruisen?
- Borg je de scharnieren nog, zo ja hoe?
- Heb je een foto van jou aansturing van de roeren, heveltjes etc.
- Blijft de achterkant open?
- Hoe ziet de vleugelbevestiging er uit, voorkant pennen is gelukt maar hoe de achterkant en komt er nog een drukplaat op?
- Moet er onder die bevestiging nog een opvulling komen zodat de onderkant vleugel er tegenaan gedrukt wordt?
- De vleugel is evenwijdig is het dan slim om een stuk folie van achter naar voor en weer naar achter te folieen? Dus voor geen naad maar een wikkel (uiteraard als je boven en onder dezelfde kleur gebruik)
- Komt er onder de vleugel waar hij de romp raakt nog een bescherming b.v. rubber bandje of half benzine slangetje. Het zal daar toch een beetje wringen.
Ik hoor het graag
Groeten
Ton

Nou Ton je hebt precies dezelfde vragen als ik :P

maar Johan heb nog even een apart vraagje waarom heb je voor dit vleugel profiel gekozen ? Had verschillende vleugels onderzocht en er uiteindelijk gebouwd; jouw vleugel, NACA 2409 en NACA 4409. Uit deze testen bleek dat de NACA 4409 het meeste lift leverde met de beste overtrek curve. (als je interesse hebt kan ik je de meetgegevens mailen) of is het misschien beter deze vraag in het aorodynamica topic te stellen om je draadje niet te vervuilen ?

mvg.

Andreas

antwoord op een paar vragen

- Hoe bevestig ik het stabilo en het hoogte roer?

Na het folieen erin lijmen met epoxie of bruislijm.

- Is er ook een methode om het afneembaar te houden/maken?

Niet zomaar, maar vast wel te maken.

- Waarmee lijm je de scharnieren, bruis komt er weer uitbruisen?
- Borg je de scharnieren nog, zo ja hoe?

Goed erin lijmen met epoxie, dan is borgen niet nodig.

- Blijft de achterkant open?

JA, tenzij je hem dicht wilt maken, denk dan wel aan ruimte voor speling van de aansturing van het hoogteroer.

- Hoe ziet de vleugelbevestiging er uit, voorkant pennen is gelukt maar hoe de achterkant en komt er nog een drukplaat op?
- Moet er onder die bevestiging nog een opvulling komen zodat de onderkant vleugel er tegenaan gedrukt wordt?

Drukplaat zit er als het goed is bij, en dan twee M3 of M4 RVS boutjes of 2 M4 teflon breekbouten. Opvullen is optioneel, bij kunststof bouten wel aan te raden.

- De vleugel is evenwijdig is het dan slim om een stuk folie van achter naar voor en weer naar achter te folieen? Dus voor geen naad maar een wikkel (uiteraard als je boven en onder dezelfde kleur gebruik)

Is aanzienlijk lastiger te folieen, ik zou het niet doen.

- Komt er onder de vleugel waar hij de romp raakt nog een bescherming b.v. rubber bandje of half benzine slangetje. Het zal daar toch een beetje wringen.

1mm rubber zou mooi zijn, maar als de passing goed genoeg is, is het niet nodig.

Johan of iemand anders hebben jullie nog een antwoord op mijn vraag met de gekozen vleugel is voor mij pws en moet daar snel verder mee

mvg
Andreas

ik heb voor me pws onderzoek gedaan naar verschillende vleugels met specifieke eisen. En voor een trainer lijken me gunstige overtrek eigenschappen belangrijk. En na windtunnel tests in de tu delft kwam ik er op uit dat naca 4409 de beste eigenschappen levert veel lift en een overtrek zonder absurd veel lift verlies. Dus ik vroeg me af waarom voor deze vleugel gekozen is. Al had ik gezien dat deze voor al dit soort vliegtuigen gebruikt wordt.

mvg.
Andreas

Er is zoveel formatie te vinden over vleugelprofielen dat het lastig wordt om iets te kiezen. De trainer vliegt perfect met dit profiel. Dus waarom iets anders gebruiken?

Wanneer is die naca 4409 optimaal? zitten daar ook nog voorwaardes aan? Hoeveel is het verschil met het huidige profiel? Geef eens wat linkjes om door te spitten aub. Ik vind profielkeuze altijd best lastig, maar al mijn eigen ontwerpen vliegen goed zover, dus blijkbaar gok ik goed.

mijn onderzoek voor mij pws is om een modelvliegtuig te bouwen. Wegens tijdgebrek heb ik dit bouwpakket gekocht. Maar moest dus nog uit bewijzen vertellen waarom ik keuzes maak. Daarom heb ik gekozen voor verschillende vleugels te kiezen die ik gekozen heb na een paar weken onderzoek. Als je je mail stuurt in een pb dan mail ik je de data die ik verkregen heb bij de test in de TU Delft windtunnel.

Back