Het is grappig, je legt regelmatig allerlei dingen aan mensen uit, zonder zelf alles over het onderwerp te weten...
Nu hoeft dat ook niet altijd natuurlijk, maar ik vind het wel prettig om wat zaken terug te kunnen zoeken
Nu heb ik eigenlijk een 3tal vragen:
- hoe werkt een gyro nu precies?
Ik heb altijd begrepen dat het inwendige van een heading hold gyro in graden per sec werkt, om zo op zijn begin en eindstanden terug te kunnen komen
Sturing gaat naar mijn idee ook in graden/sec
Maar is dit idee juist...
Daarnaast hebben we tegenwoordig piezo/mems en weet ik het wat voor mooie namen voor het inwendige sensortje..
- Normal/rate & hh/AVCS
Zijn dit gewoon andere woorden voor hetzelfde, of zijn er naast normal mode en heading hold nog meer modus varianten?
Ik begreep dat er ook nog "tussenversies" zijn tussen normal en hh?
- Wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen normal en hh?
Dan bedoel ik niet het verschil tijdens het vliegen, maar het werkelijke verschil in de regellus van de gyro
Ik heb begrepen dat een hh gyro eigenlijk 2 elementen heeft, en deze twee met elkaar vergelijkt, om zo de staart op precies dezelfde plek terug te kunnen sturen.
En normal zou dan de twee elementen niet met elkaar vergelijken
Maar nog steeds, mijn ideeen komen voort uit wat ik her en der gehoord heb..
De vraag is in hoeverre het (niet) klopt..
Ik ben natuurlijk zelf al een beetje aan het zoeken geweest, maar het helpt niet echt mee dat erg veel mensen blijkbaar last hebben van verkeerde gyro instellingen
Wat ik wel heb:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...erne-gyro.html
Futaba® Gyros Frequently Asked Questions (FAQ)
En nog vele faq's en uitleg op sites van allerlei behulpzame mensen, maar net als het op deze vragen aankomt, wordt het overal een beetje stil..
Uit de eerste link kan ik tussen de regels door wel wat info halen, maar er zullen toch vast mensen zijn die het zo onomstotelijk uit hun hoofd kunnen vertellen?
Onderstaand wat posts uit een ander draadje gehaald..
Nu hoeft dat ook niet altijd natuurlijk, maar ik vind het wel prettig om wat zaken terug te kunnen zoeken
Nu heb ik eigenlijk een 3tal vragen:
- hoe werkt een gyro nu precies?
Ik heb altijd begrepen dat het inwendige van een heading hold gyro in graden per sec werkt, om zo op zijn begin en eindstanden terug te kunnen komen
Sturing gaat naar mijn idee ook in graden/sec
Maar is dit idee juist...
Daarnaast hebben we tegenwoordig piezo/mems en weet ik het wat voor mooie namen voor het inwendige sensortje..
- Normal/rate & hh/AVCS
Zijn dit gewoon andere woorden voor hetzelfde, of zijn er naast normal mode en heading hold nog meer modus varianten?
Ik begreep dat er ook nog "tussenversies" zijn tussen normal en hh?
- Wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen normal en hh?
Dan bedoel ik niet het verschil tijdens het vliegen, maar het werkelijke verschil in de regellus van de gyro
Ik heb begrepen dat een hh gyro eigenlijk 2 elementen heeft, en deze twee met elkaar vergelijkt, om zo de staart op precies dezelfde plek terug te kunnen sturen.
En normal zou dan de twee elementen niet met elkaar vergelijken
Maar nog steeds, mijn ideeen komen voort uit wat ik her en der gehoord heb..
De vraag is in hoeverre het (niet) klopt..
Ik ben natuurlijk zelf al een beetje aan het zoeken geweest, maar het helpt niet echt mee dat erg veel mensen blijkbaar last hebben van verkeerde gyro instellingen

Wat ik wel heb:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...erne-gyro.html
Futaba® Gyros Frequently Asked Questions (FAQ)
En nog vele faq's en uitleg op sites van allerlei behulpzame mensen, maar net als het op deze vragen aankomt, wordt het overal een beetje stil..
Uit de eerste link kan ik tussen de regels door wel wat info halen, maar er zullen toch vast mensen zijn die het zo onomstotelijk uit hun hoofd kunnen vertellen?
Onderstaand wat posts uit een ander draadje gehaald..
Laatst bewerkt door een moderator: