Tweede test in het bad - wat meer lood verlijmd om de boot recht te krijgen. Op de meeste foto’s zie je O-13 varen met boeg omhoog en een iets aflopend dek. Om dat te bereiken en toch de boot onder water horizontaal te krijgen heb ik een stuk schuim achterin boven de waterlijn gemonteerd. Dat schuim was ongeveer 30ml. Dus ook 30gram lood achterin maar onder de waterlijn gemonteerd. En het lijkt te werken het hek ligt iets dieper wanneer de boot aan het oppervlak is en horizontaal onder water. Ook alle besturings elementen getest, de voor duikroeren draaien uit (maar moeten nog wat minder speling krijgen). De boot verlichting werkt, het alarm op de buoy ging af bij een 3S spanning van 3,2V per cell, ook mooi dus. De pomp loopt harder dan zijn spec, de tank vult in 25 seconden (620ml), en na enig prutsen met de positie van de vol-melder en de grenswaarde in de sketch stop de pomp nu precies als de eerste druppel uit de mast komt! Zelfs de twee bemanningsleden gaan mooi onderdek, ze vergeten alleen de luiken achter zich te sluiten, dat heeft. Of wat prutsen nodig. Ik ben precies een jaar geleden begonnen met O-13 en misschien kan ik morgen bij VGF voor het eerst varen…. daarna details en wachten op schilder weer.
Vanavond heeft Freek zijn O-13 voor het eerst laten varen bij Vaargroep Flevoland, Biddinghuizen. Het was een geslaagde testvaart, alles werkte, geen calamiteiten. Was leuk om erbij te zijn, je mag nu al erg trots zijn op dit model Freek! Hoezo, je kunt geen duikboot bouwen in hout!
Een eerste vaart in het donker is spannend, en niet makkelijk voor de camera‘s. Maar zoals Lex schrijft, alles werkte zo’n beetje, nog veel te verbeteren maar niets ging kapot!