Japanse tempel: Byodoin Hououdo (Kyoto) Foenix Hall

Hallo allemaal,

Mijn kleine uitstapje naar het papier/karton modelbouwen was eigenlijk ingegeven door een probleem dat ik moest oplossen met de sokkel van de Buddha. Onder het beeld ligt een pakket van 8 kransen van lotusbladeren. Ik heb allerlei materialen en technieken de revue laten passeren en uiteindelijk leek me karton de beste oplossing. Vandaag heb ik het eens geprobeerd en ik ben best tevreden met het resultaat.

Bij de eerste poging was de bloemkrans te groot.

Bekijk bijlage 412517

Later was de afmeting goed en heb ik 8 bloemkransen uitgesneden

Bekijk bijlage 412518

De kransen moesten een beetje afstand hebben, dus heb ik er een rondje tussen gezet. De blaadjes zelf heb ik goudkleurig geschilderd en in het verfbakje een beetje in vorm gebracht.

Bekijk bijlage 412519

Bekijk bijlage 412520

Het resultaat is prima!

Bekijk bijlage 412521

Nog even wat randjes bijverven en dan verder met de sokkel. Ik had daar even mee gewacht omdat ik niet wist hoe dik het lotus-pakket zou gaan worden en het gezicht moet wel goed achter het gat in het rooster zichtbaar zijn.

Het kokertje dat er nu onder staat heeft wel de goede hoogte, dus dat kan ik gebruiken als uitgangspunt.

Bekijk bijlage 412522

wordt vervolgd...
Gijsbert
Hallo Gijsbert,
Als eerste: de beste wensen voor een gezond en mooi bouwjaar.
De Buddha op de Lotus zie er mooi uit. Da’s ook het mooie van scratch bouwen. Je creativiteit en vindingrijkheid komen naar boven.
Gr. Peter

Hallo allemaal,

Ik had jullie alleen gelaten met de dakpanelen op het lage dak van het centrale deel van de tempel. Het was jaarwisseling en Amerikaanse verkiezingen met van alles daaromheen en ook nog een paar enerverende gebeurtenissen in de familie, dus even de boel op een laag pitje. Bovendien stond een geduldklusje op de rol waarvoor ik een paar uitwijkmanoeuvres heb proberen te maken, maar me toch doorheen heb geworsteld: het klaarmaken van de dakondersteuning. Twee rijen van 24 paneeltjes, rood verven, stripjes plakken en de kopjes geel verven, dus bijna 500 stripjes...

upload_2021-1-27_17-13-29.jpeg

upload_2021-1-27_17-13-45.jpeg

Uiteindelijk zaten ze op hun plek.

upload_2021-1-27_17-14-20.jpeg

Daarna het balkon erop met hekjes waarin een groen rechthoekje moest worden geschilderd.

upload_2021-1-27_17-16-13.jpeg

Toch wel veel werk waar je maar weinig van ziet. Maar juist al die details maken het gebouw zo indrukwekkend als je er echt goed naar kijkt. Ik hou me vast aan het idee dat de echte bouwers er minstens net zoveel werk in moesten stoppen als ik nu doe, haha

Nu ben ik begonnen met de constructie van de hogere verdieping waar het grote dak op komt te steunen. Veel klein spul

upload_2021-1-27_17-21-58.jpeg

upload_2021-1-27_17-21-58.jpeg

Toch wel een lekker gevoel dat ik weer aan de gang ben (en ook weer geïnspireerd door de tempel waarmee Erica is gestart!)

wordt vervolgd...
Gijsbert

Hoi Gijsbert,
Soms heb je even tijd nodig om weer aan de slag te gaan. En dan 500 .........
Maar als het resultaat dan weer zichtbaar wordt, komt de energie ook weer terug.
Mooi om nu ook weer de hoogte in te gaan.
Gr. Peter

Hallo mensen,

Weer een regendagje doorgebracht op de knutselkamer. Allereerst een aantal onderdelen voor de draagconstructie voor het dak rood geverfd en vastgeplakt. De 4 langere delen in de hoek waren wel lastig, omdat ze omhoog kwamen en niet in hetzelfde vlak uitkwamen. Dus wat schuur- en snijwerk bracht uitkomst en nu zitten ze mooi op dezelfde hoogte.

IMG_7605.jpeg

upload_2021-1-29_21-16-56.jpeg

upload_2021-1-29_21-17-19.jpeg

Nu de onderdelen voor de luifel boven de deuren.
Hier moet het komen.

upload_2021-1-29_21-18-43.jpeg

De bouwbeschrijving laat zien hoe het moet.

upload_2021-1-29_21-19-50.jpeg

Toch zitten er een paar lastige problemen aan. Uiteindelijk moeten weer de uiteinden van het dak omhoog worden gekruld. Daarvoor zijn twee stukjes gelaserd hout beschikbaar die op de smalle rood/witte onderpaneeltjes moeten worden geplakt, waarna de brede onderpanelen er tegenaan moeten komen en uiteindelijk de grijze dakpanelen. En die moeten allemaal meekrullen met de licht uitgevoerde balkjes (nr 19).
Daarbovenop komt de balkonvloer met het hekje.

Dit zijn de verschillende onderdelen:

upload_2021-1-29_21-23-54.jpeg

En alles moet ook nog de goede kleur hebben.
Dus alles eerst maar eens in de juiste kleuren verven en dan een beetje nat maken zodat het spanningsvrij in de krulling kan worden geplakt.

trouwens, rechts is het begin van de bouw van het dak.

wordt vervolgd...
Gijsbert

Ohh, die kleine gestapelde dingetjes heb ik volgens mij in mijn bouwbeschrijving ook gezien, een paar pagina's verderop! Dus die heb ik ook in mijn toekomst - kan ik naar vooruit kijken. :p

Ik kwam eigenlijk alleen even naar mijn computer om een pincet te halen zodat ik die kleine krengetjes van mij kan verven. :D

Beste mensen,

Hagel en sneeuw, onweer wind en regen deren ons niet we kunnen er wel tegen... lekker binnen in het kluskamertje :rofl:

Het schiet weer lekker op. De luifel is mooi geworden en de vorm zit er netjes in.

upload_2021-1-30_21-33-18.jpeg

upload_2021-1-30_21-33-44.jpeg

Hier kan je goed de twee rijen onderpaneeltjes met gele kopjes en de witte rand zien wat zo karakteristiek is in het hele gebouw.

upload_2021-1-30_21-36-32.jpeg

upload_2021-1-30_21-40-2.jpeg

Uiteindelijk het geheel met de grijze dakpaneeltjes ook mooi in hun vorm vastgelijmd en daarboven het balkon met de balustrade en de zwart/gele balkenstrip bevestigd. Daarmee is de onderbouw eigenlijk wel klaar en kan ik nu volop aan de gang met het grote dak.

Het begint eigenlijk met een basisplaat waarop een houten raamwerk is geplakt. Ik heb de airbrush er maar overheen gehaald omdat het anders veel te veel verf zou kosten in alle vakjes.
upload_2021-1-30_21-40-50.jpeg

Op het raamwerk komen een aantal onderdelen die de vrij ingewikkelde draagconstructie van het dak gaan vormen.

upload_2021-1-30_21-43-26.jpeg

upload_2021-1-30_21-44-12.jpeg

upload_2021-1-30_21-44-43.jpeg

En ook hier de ongeverfde deeltjes weer in rood gemaakt en eventjes op zijn plaats gelegd om te kijken of alles een beetje past.

upload_2021-1-30_21-46-13.jpeg

Ik ben tevreden en hier is weer het resultaat tot nu toe.

IMG_7648.jpeg

Oh, dat is geen slecht idee! Ik heb ondertussen kramp in m'n vingers van die pincet bij elkaar knijpen...

Er bestaan ook pincetjes die opengaan als je knijpt. Die zijn handig voor het verven.
Je moet wel opletten dat je er een kiest met niet teveel klemkracht, want dan beschadig je het hout.

Je kan ook de houtjes in een wasknijper "omdraaien" en er een puntje aan schuren. Is ook handig.

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Vandaag weer meters gemaakt. (Bijna) al het houtwerk van de dakondersteuning geplakt en geverfd en het is echt een indrukwekkende stapeling van balken en verbindingsstukjes. De functie is om het brede dak goed af te steunen op de centrale kern en dan ook stevig genoeg om de eeuwen te trotseren en de in Japan zo veelvuldig voorkomende aardbevingen. Hieronder de vorderingen.

upload_2021-1-31_16-34-46.jpeg

upload_2021-1-31_16-35-15.jpeg

upload_2021-1-31_16-35-40.jpeg

upload_2021-1-31_16-36-1.jpeg

Er missen nog een paar kleine verbindingsbalkjes, maar die komen wel.

Dan het laatste "grote" werk: de draagconstructie van het dak.

upload_2021-1-31_16-39-0.jpeg

... en het hoogste punt bereikt!!!

upload_2021-1-31_16-39-47.jpeg

De mei op het dak en vanavond pannenbier.

:beer: :banana: :beer: :banana: :beer:

wordt vervolgd...

Gijsbert

Helemaal mee eens @GijsbertTw
Volgens mij is de tempel wel bijna klaar nu?
Nou, er is nog wel het nodige te doen. Het dak zelf is nog een behoorlijk werk (veel stripjes, haha), dan de Buddha en zijn sokkel afwerken en de omgeving maken. Het grint en de vijver. Maar daar moet ik nog eens goed over nadenken of dat dan niet allemaal te groot wordt. Ik moet het nog ergens kwijt kunnen in de woonkamer.

Dat is meer dan ik dacht. Wat een monnikenwerk al die stripjes inderdaad.
Ga je het water van wc-papier of giethars maken?

Ik heb een plek in een kast uitgezocht en een mdf plank op maat laten zagen zodat het kasteel straks precies past in de kast.
Maakt het ook makkelijk met inschatten van extra toevoegingen.

Back