En zoals ik al eerder zei, 31 december heefd de motor voor het eerst gedraaid. Eerst effe snel in de tuin voor ongeveer 4 minuten op ongeveer 70.000 toeren om te kijken of er niets aanloopt alvorens wat verder weg te gaan voor meer kabaal.....vinden de buren niet zo tof!
Het kritische onderdeel zou toch wel de diffuser versus compressor combinatie zijn omdat dit aerodynamisch gezien het meest afweek van bestaande ideen. De schoepen in de diffuser kunnen enorm kritisch zijn en een paar graden afwijk, of van een té kleine/grote doortocht inwendig zou funest kunnen zijn. Deze hoeken zijn bij elke compressor verschillend en van deze compressor bestaat er nog geen standaard diffuser maten. Daarnaast was het nog maar de vraag wat deze compressor zou doen, zéker nu ik de buitendiameter aangepast heb en dus aan het goeie ontwerp heb gezeten. Maar van begin af aan liep de motor echt als een trein, en bij elke test hoger bleef hij me verbazen. Er was totaal geen teken van stall/surge te horen en in de mid toeren gebied van 85.000 toeren liep hij zelfs erg koel bij iéts onder de 500 graden. (Zónder interne uitlaat cones zodat de motor iets meer vrijheid heefd.) Dat maakt een mens blij want dan kan ik daar effe mee verder testen, geen reden om daar wat aan te passen voorlopig. Zelfs het snel accelereren naar hogere toeren kon ik al snel opvoeren zonder vlammen naar buiten. Van idle naar 105.000 gaat in ongeveer 2 seconden, indrukwekkend!
Hier tijdens draaien, mooie blauwe vlam te zien door de ngv schoepen. De oranje stukjes zijn de rvs brandstof sticks die fel oranje gloeien.
.....errug koud toen, onder nul en dus koude voeten werk. Echter goed ingepakt!
Testbankje:
Om een lang verhaal kort te houden (

) na een aantal testen ben ik nu inmiddels tot 119.000 toeren gegaan, waarschijnlijk zit er meer in maar de temperaturen liepen wat op. Dit is waarschijnlijk een combinatie van het gebruik van oude lagers en een verbrandingskamer die nog wat ge-optimalizeerd moet worden. Daarnaast gebruik ik een ongeharde as en merk toch dat deze wat begint te flexen bij het hoge vermogen wat ook erg veel energie absorbeerd. Dat flexen is nieuw bij me, nog niet eerder gehad maar deze compressor is ook een stuk zwaarder dan alle andere die ik heb, daarnaast is deze ook veel langer waardoor de "overhang" tov de lager ophanging veel verder naar voren is. Heb nu al twee assen gebruikt maar blijft hetzelfde. Om dit uit te sluiten heb ik inmiddels een drietal assen gemaakt en laat deze volgende week uitharden en slijpen.
Nu wat cijfers!
Mijn doel was 18kg en als enige referentie had ik de UT160, op zijn site staat een vermogens tabel die ik gebruikt heb als initieel uitgangspunt.
- Leistungsdiagramm
De UT haalt bij 120.000 toeren 16kg. Zij gaan nog een stapje verder naar 123.000 en daarbij haalt hij 17.9kg maar Dieter Albisser staat daar nog vertwijfeld tegenover. Hij heefd als draai limiet voor zijn turbine wielen in principe 120.000, alles daarboven is nog onbekend gebied. Daar ga ik voorlopig nog niet boven dus in eerste instantie is die 16kg target.
Echter ver boven mijn verbazing had ik al 17kg stuwdruk bij een toerental van 115.000 rpm, ziet er goed uit, verder gegaan en bij 119.000 had ik al 18.6kg....waaauuuwww....:schrik::schrik: ! Zit dus behoorlijk potentie in deze motor en dan met name de compressor die ik gebruik. Zoals ik al eerder zij lopen de temperaturen wel hoog op en daar zal ik me de komende dagen mee bezig houden maar wat een ongelooflijke kracht patser zeg!
Theoretisch gezien zou ik bij de UT160 123K rpm wel eens 20kg kunnen halen......
Hier een tabelletje en een grafiekje in exel gemaakt:
En hier een aantal foto's van na het draaien, duidelijk zichtbaar aan de verkleuring van de kamer dat de warmte distributie wel ok is.
Vanwege het vele malen hogere energie verbruik in de kamer, hogere temperaturen verbranden de rvs sticks veel sneller dan normaal, na ongeveer 90 draai minuten waren ze eigenlijk al helemaal door gebrand. Ze zijn inmiddels vervangen door inconel.
Binnenkant van de ketel, uitlaat blijft altijd vast zitten.
En hier de nieuwe assen bijna klaar voor harden en slijpen. Moet ze morgen nog effe tussen de centers na draaien met een overmaat van uiteindelijk 0.3mm om de as zo slingeringsvrij aan de harder&slijper aan te bieden.
Tot nu toe ontzettend tevreden hoe de testen verlopen, de motor presteerd boven verwachtingen, had niet kunnen voorstellen dat er zo enorm veel vermogen uit te halen was. De testbank moet ik zelfs met een paar stevige touwen vast zetten aan de grond anders gaat'ie ervandoor! De hele testbank verbuigt letterlijk onder deze krachten, beetje angstig om te zien in het begin....ook daar wen je aan.
Naast de nieuwe assen ga ik ook een nieuwe lagertunnel maken, de huidige begon te slijten als gevolg van meedraaiende lager buitenringen, voornamelijk achter. De passing zal strakker moeten aan de achterzijde en er komen een paar nieuwe lagers in. Maakte steeds gebruik van wat oudere lagers maar die krijgen bij dat toerental/vermogen ook enorm op hun donder, kost dan heel veel weerstand.
Zo, beetje bijgepraat, ben benieuwd naar de volgende testen maar dat laat nog effe op zich wachten.
Groetjes,
Gerald