Kyosho Offroad Elektro algemeen

thanks maar de auto is dus wel goed begrijp ik .
dank

Ik heb geen ervaring met deze auto, maar Kyosho is wel een merk dat een lange historie heeft in de RC racerij, de Optima Mid, waar ik hierboven een plaatje van heb geplaatst, is meer dan 20 jaar oud, maar kan zich kwalitatief meten met moderne auto's. De Lazer ZX-5, een andere Kyosho die ik heb, is compleet anders van opbouw, met meer plastic, en op zich goedkoper qua constructie. Maar het gevoel bij de auto was ook gelijk goed, soepele transmissie, prettig sturend, etc.

Enige nadeel wat je tegenwoordig bij veel merken ziet, is dat ze hier en daar wat beknibbelen op dingetjes, dus bijvoorbeeld je eerste set banden is zo versleten, net als met een printer, de cartridges die erin zitten als je hem koopt, zijn meestal sneller leeg dan die je daarna koopt.

Of het kan zijn dat je na verloop van tijd hier en daar iets moet aanpassen/vervangen door een beter onderdeel. Maar ook dat geldt voor veel auto's tegenwoordig en hangt ook af van hoe zwaar je de auto laat lijden.

Auto besteld nu afwachten wanneer deze geleverd gaat worden.

Ik ben benieuwd.

Ondertussen vandaag wat gereden met de "vintage" auto's. De oranje Lazer ZX Sport reed goed, maar als de bestelde pinions binnen zijn, ga ik toch eens experimenteren met 1 of 2 tandjes hoger. De auto zit erg snel aan zijn top nu, en die ligt niet super hoog. Met 2 tandjes erbij zou de auto op dezelfde vertanding 8,85 op 1 komen als in de ZX-5, en dat rijdt prima. En tussentijds maar eens de dempers nalopen, ik krijg de indruk dat ze niet echt dempen.

De Custom Mid is net andersom, heeft prima demping, maar langer nodig om op snelheid te komen, maar die ligt dan best hoog voor NiMh en brushed combi. Dus daar misschien juist een tandje of 2 omlaag. Al kan ik ook nog de endbell verdraaien voor wat meer timing, staat nu op 0 graden. Eens kijken of het motortje meer pit krijgt met voorzichtig wat verdraaien.

Dat klinkt goed!
Vet ook dat je met brushed doorgaat in die auto's, dat past er, wat jij zei, beter bij ja.
Hoeveel auto's heb je nu eigenlijk?

Laten we zeggen, iets te veel, maar ik houd mezelf voor de gek dat een deel is voor onderdelen om de anderen rijdend te houden. ;)

1 keer Optima Mid voor onderdelen, wordt misschien ooit nog herbouwd als ik de onderdelen die deze auto heeft "gedoneerd" aan de andere auto's, weer bij elkaar kan sprokkelen. Maar is voorlopig absoluut niet rijklaar.

Een Custom Mid, die redelijk rijklaar is, op wat finetunen in de prestaties (motortiming en/of pinion), betere banden, en een goede kap na. Deze is inmiddels voorzien van 2.4 Ghz ontvanger, nadat gisteren de auto ineens even buiten controle van de AM zender was, vol naar rechts stuurde en meteen een stoepje raakte. Zo te zien geen schade, al trok de auto daarna wel iets naar rechts. Maar thuis bleek 1 van de "king pins" (asjes waar de stuurblokken op draaien) los te zitten, waardoor het rechter voorwiel veel meer speling had, dus ik hoop dat dit de oorzaak was. Met 2.4 GHz en ingestelde failsafe kan dit als het goed is niet meer gebeuren.

En dan een 2-tal Lazer ZX Sport buggy's, eentje is voor af en toe rijden, haalt ruim 40 op lipo, maar motor loopt snel warm. En er moet eigenlijk een nieuwe spur in, hij tikt een beetje. De andere gebruik ik voor het testen van motoren, zit een "unlimited" moderne regelaar in, en bij de Lazer ZX Sport wordt de afstelling van de gear mesh gedaan op een los motorplaatje wat je met motor en al los kan halen. Dus bevalt de testmotor niet, dan kun je zo weer terug naar de vorige situatie zonder weer gear mesh af te stellen. Ik heb 2 of 3 van die motorplaatjes, dus kun je erg snel wisselen van motor, om te vergelijken.

En dan natuurlijk de gewone Mid, van de foto's, die in principe rijklaar is, maar voorzien van diverse nieuwe onderdelen 20 jaar terug of zo, voordat die naar zolder ging, en dus te mooi om te rijden. Dan zou ik eerst de oude ophanging weer terug moeten zetten, met de reeds bekraste maar verder nog bruikbare draagarmen, etc. Vandaar de Custom, dan heb ik ook een Mid om te rijden, en kan deze mooi staan te zijn en genieten van welverdiend pensioen, ik heb veel plezier gehad van die auto.

hallo,

Ik heb nu al 2 jaar een Kyosho Ultima SC, ik wil hem graag wat harder laten gaan maar ik weet niet of dat kan. Ik heb wel een betere (brushless) motor gevonden namelijk deze: Quartel Modelbouw - KYOSHO Vortex Combo BL experience Touring.
maar ik weet niet of ik die kan gebruiken in mijn auto.

Mijn vraag is dus:
Kan ik deze motor in mijn Kyosho Ultima SC plaatsen of niet??

Harder dan wat? Wat zit er nu in? In Short Course Trucks wordt vaak een 4-polige motor gezet, vanwege het hogere koppel, nodig voor een wat zwaardere auto.

Momenteel zit de KYOSHO E-motor G20 Single 540 in mijn auto
en mijn auto is 1:10

groet

En wat voor soort accu rij je nu? NiMh of al LiPo? De G20 is geen supersnelle motor, maar kan op lipo toch wel over de 40 km/u gaan met een 4WD auto, en je Ultima is 2WD, wat meestal iets lichter is voor de motor.

ik rij met een nimh, ik heb gehoord dat brushless motoren sneller gaan daarom was ik daarna aan het zoeken

Brushless gaat inderdaad meestal wel sneller, al kun je met brushed ook best hard. Alleen heb je dan ook meer slijtage aan borstels en collector, en een brushless motor heeft daar geen last van.

Je hebt alleen kans dat je ook aan andere accu's moet, brushless kan wel met NiMh, maar de accu's moeten dan wel in topconditie zijn, en ook van extra goede kwaliteit.

Wat bedoel je precies met goede kwaliteit?
ik heb de 2200 MaH 7.2 volt accu's van quartel, is dat goede kwaliteit?

Maar je raad dus aan dat als ik een brushless motortje koop, dat ik ook overga op lipo's

Je hebt NiMh cellen in diverse soorten en maten. De goedkopere zullen prima voldoen met een standaard motor die iets van 10 ampere aan stroom laat lopen. De accu blijft dan relatief koel en je kan lang rijden. Een brushless motor die een beetje presteert, zal meer stroom vragen. Een kwalitatief minder accu zal dan snel heet worden, en mogelijk zelfs gaan "afblazen" dus wat gas laten ontsnappen. Daardoor zal de accu de volgende keer sneller leeg zijn. Ook heb je kans dat de accu zijn spanning niet kan vasthouden, en er van de 7.2 volt onder belasting minder overblijft. Dat kan zich uiten in langzamer optrekken etc.

Ik denk niet dat die 2200 mAh accu's erg krachtig zullen zijn, en een lange rijtijd zullen geven bij een snellere motor. Meestal moet je dan denken aan 3000 mAh of hogere capaciteit cellen, en dan merken als LRP, Intellect, Orion.

Een lipo kan beter hogere stromen leveren, zonder dat de spanning inzakt. Je huidige motor zal zelfs bij overstappen op dit type accu al beter presteren, ik verwacht 10 tot 15% meer snelheid, en veel betere acceleratie.

Ik zou inderdaad eens een goede LiPo accu proberen. Mocht het resultaat nog niet bevredigend zijn, kan je altijd een brushless motor + ESC nemen, die LiPo heb je dan eigenlijk toch al nodig, dus nooit een overbodige aankoop :)

Precies, en neem dan minimaal 4000 mAh, dan houd je met een eventueel later aan te schaffen snellere motor ook nog een aardige rijtijd over.

Kan ik zo'n lipo accu gewoon in een normale aansluiting doen?
En maakt het uit hoeveel volt deze accu is?

en wat betekend de 'c' in GRAUPNER Lipo accu V-Maxx 35C 3/2200 11.1V

Back