Indoorvlieger
Forum veteraan
Het valt me op dat er weinig over Kyosho auto's wordt gepost hier. Zijn ze niet zo populair, of hebben de meeste rijders weinig te melden, omdat ze bijvoorbeeld weinig problemen hebben? Het blijft gissen. Vandaar dit topic, heb je een Kyosho elektro offroad, en heb je tips, ervaringen, zwakke punten, modificaties, allemaal welkom.
Zelf ben ik momenteel af en toe bezig met de Lazer ZX-5, de vorige generatie 4WD 1/10 schaal (inmiddels opgevolgd door de FS-2) wedstrijdauto's. Deze is als kit, en als RTR verkrijgbaar (geweest).
De kit-versie is meer op wedstrijden gericht, maar de RTR-versie is nog steeds verrassend goed uitgerust en heeft wat leuke vindingen:
- Schokdempers zijn weliswaar van kunststof (op de bovenkap na) ipv volledig alu (zoals bij de kit wel het geval), maar werken soepel.
- Zowel voor als achter worden geen "dogbones" gebruikt, maar CVD's, oftewel assen met kruiskoppelingen.
- De ophanging is voorzien van turnbuckles, dus je hoeft geen draagarmen los te halen om de afstelling te veranderen.
- De aandrijving heeft geen middendiff, maar wel een instelbare slipper clutch
- Diffbehuizing voor en achter zijn identiek, scheelt weer reserve-onderdelen inslaan, en het is makkelijker sleutelen.
- instelbare kogeldiffs voor en achter.
- servosaver met afstelmogelijheid
Voor een RTR toch een leuk lijstje, maar het gaat niet om de features, maar hoe het rijdt. En dat is wat mij betreft zeker ok. Ik heb de kitversie (gebouwd gekocht, ex-wedstrijdauto) waar een pittige brushless set in zit, en een RTR. De RTR is natuurlijk wat gemoedelijker, al is met de standaard G20 borstelmotor wel een snelheid van rond de 35 km/u haalbaar, wat voor RTR best aardig is. De brushless haalt wel het dubbele, maar ligt ondanks de flink hogere snelheid echt superstrak op de weg.
Geen nadelen dan? Nou, wel eentje, er zit geen kapje om spur en pinion, dus er kan wel eens een steentje tussen komen. Voor zover mij bekend is daar geen hop-up part voor verkrijgbaar, dus dat betekent zelf wat knutselen. Het ontbreken van een middendiff zou ook als een minpuntje kunnen worden gezien, maar is misschien met wat handigheid zelf aan te passen?
Zelf ben ik momenteel af en toe bezig met de Lazer ZX-5, de vorige generatie 4WD 1/10 schaal (inmiddels opgevolgd door de FS-2) wedstrijdauto's. Deze is als kit, en als RTR verkrijgbaar (geweest).
De kit-versie is meer op wedstrijden gericht, maar de RTR-versie is nog steeds verrassend goed uitgerust en heeft wat leuke vindingen:
- Schokdempers zijn weliswaar van kunststof (op de bovenkap na) ipv volledig alu (zoals bij de kit wel het geval), maar werken soepel.
- Zowel voor als achter worden geen "dogbones" gebruikt, maar CVD's, oftewel assen met kruiskoppelingen.
- De ophanging is voorzien van turnbuckles, dus je hoeft geen draagarmen los te halen om de afstelling te veranderen.
- De aandrijving heeft geen middendiff, maar wel een instelbare slipper clutch
- Diffbehuizing voor en achter zijn identiek, scheelt weer reserve-onderdelen inslaan, en het is makkelijker sleutelen.
- instelbare kogeldiffs voor en achter.
- servosaver met afstelmogelijheid
Voor een RTR toch een leuk lijstje, maar het gaat niet om de features, maar hoe het rijdt. En dat is wat mij betreft zeker ok. Ik heb de kitversie (gebouwd gekocht, ex-wedstrijdauto) waar een pittige brushless set in zit, en een RTR. De RTR is natuurlijk wat gemoedelijker, al is met de standaard G20 borstelmotor wel een snelheid van rond de 35 km/u haalbaar, wat voor RTR best aardig is. De brushless haalt wel het dubbele, maar ligt ondanks de flink hogere snelheid echt superstrak op de weg.
Geen nadelen dan? Nou, wel eentje, er zit geen kapje om spur en pinion, dus er kan wel eens een steentje tussen komen. Voor zover mij bekend is daar geen hop-up part voor verkrijgbaar, dus dat betekent zelf wat knutselen. Het ontbreken van een middendiff zou ook als een minpuntje kunnen worden gezien, maar is misschien met wat handigheid zelf aan te passen?