Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat gebeurt in de praktijk niet echt. Je komt aan bij de de-icing equipment en je wordt gede-iced, en dan hoor je wel waar men je mee bespoten heeft. Ik heb nog geen vliegveld meegemaakt waar eerst werd gevraagd wat je op je vliegtuig wilt hebben.De piloten beslissen over het algemeen welk type ze gebruiken en welke vlakken ont-ijst moeten worden.
Dat hangt er vanaf op welke luchthaven. De grote luchthavens spuiten ze erop wat ze op dat moment bepalen, wat eigenlijk altijd inorde is voor dat winterweer. Op kleinere luchthavens is het regelmatig anders. Lang geleden eens in het hele hoge noorden geweest, we waren het enig bewegend luchtverkeer die dag. En er werd ons netjes gevaagd wat we wilden... Welk type (1,2 ,3 of 4) , en welke mix verhouding.Citaat:
<table width="100%" border="0" cellpadding="6" cellspacing="0"> <tbody><tr> <td class="alt2" style="border: 1px inset;"> Oorspronkelijk geplaatst door PIR3lly![]()
De piloten beslissen over het algemeen welk type ze gebruiken en welke vlakken ont-ijst moeten worden.
</td> </tr> </tbody></table>
Dat gebeurt in de praktijk niet echt.
kleine aanvulling: Dit is alleen voor de leading edges. Daarom moet de rest van het vliegtuig nog wel de-iced (en anti-iced) worden.Inlaat ducts van turbofans of propellers van turpoprops hebben over het algemeen een ingebouwd de-icing systeem dat werkt met verhitting.
Als het erg slecht weer is wordt op de grote luchthavens een grondstuk gebruikt waar de toestellen naartoe taxien, waar het goedje over het vliegtuig wordt gegoten. Vaak op de kleinere luchthavens, of ook als er niet veel toestellen behandeld moeten worden op grotere luchthavens, wordt het ook op de parkeerplaats zelf gedaan. Of het dan wordt opgevangen in putten?? ... ik denk het niet.onicing van vliegtuigen gebeurt door 2 soorten de icing,wordt opgevangen in speciale putten maar is niet te hergebruiken,
Heb ergens in Rusland zo'n wagen uit "micrpuller" zijn bericht eens aan de gang gezien op de runway. (vrachtwagen met turbinemotor erop).Grote schuivers en bezemwagens. Meer niet.
Als de runway sneeuwvrij is , is het nog niet gedaan met het "wintervliegen". Als er sneeuwschuivers en bezems aan de gang zijn geweest blijft er altijd nog wel een residu achter, wat redelijk glad kan zijn. Of als de machines het laten afweten op de luchthaven om de baan sneeuwvrij te maken..... kan er nog geland of opgestegen worden?Landingsbanen sneeuwvrij houden, met welke middelen?
Dan is het aan de maatschappij (of luchthaven) en natuurlijk de commander te bepalen wat nog acceptabel is om die baan te gebruiken of niet.In Europe the format of braking action declarations are given using the Greek term mu which is the co-efficient of friction
Good = a mu value of 0.4 and above; measured snowtam decode is 95
Med/Good = a mu value of 0.36 to 0.39; measured snowtam decode is 94
Med = a mu value of 0.30 to 0.35; measured snowtam decode is 93
Med/Poor = a mu value of 0.26 to 0.29; measured snowtam decode is 92
Poor = a mu value of 0.25 and below; measured snowtam decode is 91
UNRELIABLE = reading unreliable; measured snowtam decode is 99 || = READING not measurable or not operationally significant; snowtam decode is ||
Snowtam Format reference is ICAO document Annex 15 Appendix 2.
op naar achter blazen.
Hij bedoelt Thrust reverse.
Reverse thrust helpt bij het remmen, maar de maximale remkracht is vele malen minder dan met de remmen mogelijk is. Een beetje frictie met de baan is zeker wenselijk.Maar als de vliegtuigen landen zetten ze hun motoren toch op naar achter blazen.
Dan heb je toch geen stroeve landingsbaan nodig?
Of gaat de kist dan zwabberen?
Dat is een misvatting. Zeker bij de start is de wrijving met de baan ook heel kritisch. Er wordt namelijk altijd van uit gegaan dat er op het meest kritische moment een motor uitvalt. En tot dat kritische moment moet je de start veilig af kunnen breken binnen de resterende baanlengte.Bij starten is het misschien minder kritisch...
Moet ik me daarbij pakken A4-tjes voorstellen, of moderner? Je ziet vliegers altijd met zo'n lijvige koffer lopen... ik denk dat alles wat daarin zit ook in een PDA (of een laptopje) zou passen... toch? Maar ja als dan het besturingssysteem net op het verkeerde moment vastloopt...Vliegers hebben voor elke baan waarvan ze vertrekken TL tabellen (Take-off Limiting tables).
Er zijn verschillende mogelijkheden. Wij vliegen nog met veel papier in de rondte, de TL tabellen zitten op A5 formaat in een enkele binder. Het kan uiteraard ook electronisch. Daarbij heb je nog de optie 'ingebouwd' of 'losse laptop'. Het nadeel van de electronische variant is dat het een aardige investering is, het voordeel dat je veel gewicht bespaart (een jaar lang met tig kg minder papierwerk rondvliegen scheelt heel wat brandstof) en dat je veel nauwkeuriger kunt reduceren (met nog minder gas weg, dus nog minder slijtage aan de motoren).Moet ik me daarbij pakken A4-tjes voorstellen, of moderner? Je ziet vliegers altijd met zo'n lijvige koffer lopen... ik denk dat alles wat daarin zit ook in een PDA (of een laptopje) zou passen... toch? Maar ja als dan het besturingssysteem net op het verkeerde moment vastloopt...![]()
Meestal zijn de banen lang genoeg (in ieder geval wel in geval van een B737, voor een grotere bak is het een ander verhaal) en kan je alsnog weg. Maar in het geval van een korte baan kan het inderdaad zo zijn dat je met minder gewicht weg kan dan je zou willen. Er zijn dan verschillende opties. Bagage achterlaten die op een latere (legere) vlucht meekan, met weinig brandstof vertrekken en iets verderop een tankstop maken, en in het ergste geval kunnen niet alle mensen mee.Maar stel, het heeft net wat gesneeuwd voor je wil opstijgen,
moeten er dan ineens mensen, en bagage, uit het vliegtuig worden gesleept?