Heb ook al veel gesoldeerd Pieter. Tot nu toe matriaal van 2 mm dik of meer. Motorkap is 1mm, met brander was ik een beetje huiverig dat het te snel warm wordt. Zo op deze manier moet het goed kunnen. En ja ieder heeft zo z'n eigen manier en handigheidjes, maar kijk toch ik altijd graag hoe een ander dat oplost. Zo heb ik al veel dingen me zelf aangeleerd. (Met vallen en opstaan)
Nog even Off topic :
Hallo Henk,
Ik soldeer alles met een brandertje of met gas en zuurstof voor het hardsolderen.
Ik heb 3 verschillende gasbrandertjes, (klein-middel-groot) ik soldeer ook messingplaat van 0,3 en 0,5 mm met een klein gasbrandertje, dit gaat probleemloos.
Ik gebruik alleen een soldeerbout om de elektronica te solderen.
Nogmaals een leuk filmpje, maar ik hanteer mijn eigen manier van solderen.
Sommige zeggen : Ik snap niet dat jij onderdelen zo dicht bij elkaar kan solderen, als wij dit doen, valt alles weer uit elkaar, doordat alles te warm wordt.
Tja, dit is echt een kwestie van ervaring en koelen met nat keukenrol papier en voldoende klemmen en griptangen gebruiken, zodat de eerder gemaakte soldeerverbindingen niet weer kunnen loslaten.
Ik gebruik heel weinig koper, maar dit soldeer ik ook met een gasbrandertje, hoe dun of dik het ook is.
Zo heeft ieder modelbouwer wel een specialiteit.