lipo als zenderaccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jan scholten, 25 feb 2009.

1. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Veruit de meeste zenders zullen zonder gevaar tot wel 15V kunnen verdragen. De circuits die op een lagere spanning werken krijgen hun voeding via spanningsregelaars. Die spaningsregelaars kunnen ook allemaal zeker 15V verwerken dus ook daar geen gevaar.
    3 LiPo's in serie zal nominaal 11,1V geven maar als de accu net van de lader komt zal het bijna 13V zijn. Wanneer je met 8 Nixx cellen zou werken (zoals de meeste zenders doen) dan kom je met een net geladen accu ook dicht bij de 12V.
    Het enige wat misschien een probleempje zou kunnen hebben met de hogere spanning is de zender eindtrap. Heel misschien zou die wat warmer kunnen worden en zo misschien in de problemen kunnen komen. Door de eindtransistor van een koellichaam te voorzien kan je dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid oplossen.

Alleen met een aantal Multiplex zenders zou ik dit NIET proberen. Mulitplex heeft namelijk een aantal zenders die niet met nominaal 9,6V (8 Nixx cellen) maar met 7,2V (6Nixx) cellen werken. Bij deze zenders kan je NIET met 3S iPo werken maar met 2S LiPo's kan het heel goed!

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Alex Söntgerath
    1) niet met een mx22, maar ik heb al meerdere zenders van lipo voorzien. En ik lees veel op fora en ik heb nog nooit ergens gelezen dat een zender met 8 nixx niet op 3s lipo kan.
    En 1 google seach levert best veel nuttige hits op. Mensen die een mx22 hebben en al tijden met een 3s lipo vliegen.
    Mijn zender heb ik ook 650 voor betaald, wat dat ermee te maken heeft :?

2) het is echt al heel vaak beschreven, zoals ik al zei leverde 1 google search meerdere praktijk ervaringen met de mx22 op, het irriteert mij dat er vaak iets gevraagd word voordat er gezocht is.

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik vlieg zelde mijn zender accu tot op et bot leeg, maar gaat de zender het optijd merken dat de lipo leeg is?
    En hoe snel knalt het voltage bij een lipo pack omlaag, m.a.w. hoe is de ontlaad curve?

Om het anders te zeggen, piept ie optijd, en heb je als hij piept nog tijd om te landen voor de spanning tever zakt? ;)

4. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Dat willen we dus niet!!
    Hooguit een diode in serie met de LIPO al ben ik daar ook niet voor.

5. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Nando,

Goed opletten, 50% van de resultaten staat bij dat er een diode in serie is geschakeld.

Wat de 650 euro ermee te maken heeft: moet ik hier serieus op ingaan? Vanwege het bedrag is voorzichtigheid geboden, 650 vind ik een behoorlijk bedrag om zomaar wat te experimenteren.

Deze hele discussie is opgerakeld naar een vraag van mij aan Dirk. Ik zal hem een pb sturen en naar zijn praktijkervaring vragen.

Alex

6. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Hier maak ik me geen zorgen om. Ik denk dat dit juist ontzettend overdreven word. Echter helaas is dit weer een gevoel en heb ik hier geen praktijkervaring in. Ik laad mijn LIPO's die ik tegenwoordig ook als ontvangeraccu gebruik (met regelaar van Emcotec of Turnigy) altijd vol op en nog geen problemen mee gehad.

Maar ook hier ben ik benieuwd naar praktijkgevallen.

7. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Toch is het wel verstandig een diode in serie te zetten met de lipo. Dit brengt de spanning met 0.7V omlaag. Hierdoor zal de pieper al afgaan bij 9.7V accuspanning wat veel veiliger is voor de Lipo. De iets lagere max spanning bij een volle accu is mooi meegenomen. Neem een wat zwaardere diode (1 a 2Amp), dan is het echt veilig.
    Een Lipo die bij lage stroom (zoals in een zender) onder de 9V komt is echt vrijwel leeg. Het kan dan ineens heel snel gaan. Zo snel dat de zender uitvalt voordat jij je tankje leeg hebt gevlogen (of vliegaccu).

8. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    niet meer actueel.

Laatst bewerkt: 26 nov 2009
  9. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat geldt eigelijk voor alle accu's hoor. Daarom MOET het feitelijk de regel zijn dat wanneer jij de melding krijgt dat je zenderaccu leeg raakt dat je DIRECT landt. Dus niet je tank of accu nog leegvliegen, nee alarm => direct landen.
    Dat vertel ik iedereen die ik les geef en doe ik zelf ook. Gelukkig komt het maar hoogst zelden voor dat ik m'n zender accu leegvlieg maar die enkele keer dat het gebeurt is heb ik direct het gas dichtgertrokken en het model geland. Het is dan ook nog nooit fout gegaan (even afkloppen).

10. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als het in 9 praktijkgevallen goed gaat zit de 10e toch te kijken als het bij hem fout gaat.
    Bij LiPo's wordt regelmatig geadviseerd ze niet gedurende langere tijd vol weg te leggen. Er zijn hele volksstammen, die dat wel doen en geen problemen ervaren. Er zijn er echter ook, die merken dat de cellen daarna groter zijn gegroeid en bol staan. Wat is eigenlijk het bezwaar om ze maar voor - pak 'm beet - 60 of 70% vol te laden?

V.w.b. LiPo´s als zenderaccu:
    - alleen de vermogenstransistor in een 35 of 40 MHz module van de zender kan iets warmer worden. Hierdoor stuk gaan is uiterst onwaarschijnlijk (bij de MX22 ben ik geneigd te zeggen: onmogelijk).
    - de rest van de zender en ook het grootste deel van het 35 of 40 MHz zendermodule wordt via stabilisatie-circuits gevoed. Deze kunnen hogere spanningen aan. Het impulsdeel van de zender krijgt meestal 5 Volt te zien, het grootste deel van het hf-deel (oscillator- en drivercircuit) afhankelijk van het merk 5 of 6 Volt (bij Graupner 6 Volt).
    - 2,4 GHz modulen worden in het geheel door een stabilisator gevoed. Ook hier is het weer van het merk afhankelijk welke spanning het module daadwerkelijk krijgt toebedeeld. Dit ligt als regel tussen de 3,3 en 5 Volt.
    - een diode in de voedingslijn is uiterst onelegant. Op 35 en 40 MHz kan deze zelfs voor storingen zorgen.

11. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Jan,

Dank je voor je reactie.

Het bezwaar tegen 70% vol laden is dat de lader pas afslaat op 100% en ik er niet continu bij blijf staan. De LIPO's gan bij mij in de zak en ik ga weer verder waar ik mee bezig was, dit hoeft niet perse in de buurt van de LIPO te zijn. Oftewel word de LIPO automatisch geheel vol geladen. Optioneel kan ik hem met het LILO programma laden, deze laad maar tot 4,1 V maar dat programma zit niet op alle laders van mij. Overigens laad ik, maar dat is niet relevant voor deze discussie, altijd op 1/5c, niet op 1c, dit om de accu te sparen, bovendien zie je dat de cellen minder snel uit onbalans raken, alhoewel ik wel een balancer gebruik.

2e bezwaar is dat je niet de maximale capatiteit van je accu gebruikt. De reden dat ik al mijn toestellen voorzien heb van LIPO's is dat ik ze dus geheel vol laad en als ik met een toestel wil vliegen dat ik deze kan pakken en altijd zeker weet dat de accu geheel vol is zonder dat ik deze de dag ervoor moet laden. Immers weet ik niet altijd met welk toestel ik ga vliegen, afhankelijk van weer, tijd en zin. Ik kan niet alle of een aantal vliegtuigen de dag ervoor opladen.

Voor wat betreft je reactie op het LIPO voor de zender is ook dit een, weliswaar overtuigende, theoretische benadering waar een goede onderbouwing onderzit. Wat er staat geloof ik voor de volle 100% maar ik ben zo benieuwd naar mensen die daadwerkelijk zo'n LIPO een langere tijd in de MX22 hebben gehad (Dirk?)

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik hoop dat je NA de stabilisator bedoelt, want ik heb net volgens een schema de 11v draad van mijn MC-19 op mijn nieuwe Assan module gepoort. :?

13. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Jan bedoeld denk ik dat er in de 2,4 GHz module een stabilisator zit die de interne componenten van de module voedt, dus die 11V van jou lijkt me geen probleem.

14. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Alex, heel veel LiPo laders hebben een mode waarmee de accu tot ongeveer 70% geladen wordt voor opslag. Daarmee is dat helemaal geen probleem dus.
    Heeft jouw lader die mogelijkheid niet dan kan je de accu gewoon ongeveer een half uur (bij 1C laden) aan je lader hangen voor je hem weg legt. Eigenlijk heel simpel!

15. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    In Assan modulen zit een 5 Volt stabilisator-IC. Dit is het enige component, dat de 11 Volt 'ziet', de rest werkt op 5 Volt.

Het verhaal van het niet-vol bewaren van LiPo's geldt uiteraard voor opslag voor langere tijd. Als je ze in de loop van de week oplaadt om ze in het weekend te gebruiken laad je ze natuurlijk wel volledig op.

16. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Ernst,

Op 1 van mijn 4 laders zit deze mogelijkheid inderdaad.

Maar mijn grootste bezwaar is dat ik juist voor LIPO's gekozen heb omdat je deze kunt laden en dan zonder vooraf te laden deze ook na een langere periode weer kan gebruiken. Als ik, omdat ik ze niet vol weg kan leggen, een korte tijd voordat ik ga vliegen nog bij zou moeten laden is voor mij het voornaamste voordeel van de LIPO weg bij gebruik als ontvangeraccu.

Ik ga eens kijken of ik mijn accu kan laden met het LILO programma, dan worden ze tot 4,1 V per cel geladen, ik schat zo'n 95%. Dan zijn ze niet geheel vol maar voldoende om ze niet meer bij te hoeven laden.

17. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Dat moet je toch eens uitleggen, volgens mij klopt die bewering niet. Grote kans dat er van de fabriek af al een diode inzit om deze bij verkeerd aansluiten van de accu te beveiligen.

18. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Kom op kerels ,Als Jan het zegt is het vast en zeker gewoon waar .
    En zeker zit er bij een sommige zenders een diode in het LAAD gedeelte.

Verder kosten lipo,s de kop niet meer en ook al gebruik je hem op 70% lading ,
    Zal hij langer meegaan dan die oude zaklantaarn batterijen .
    In de auto wereld was het eerder ook nog normaal dat je een penlite extra in de zender zelf monteerde.
    Dat geeft ook geen problemen ,wel zijn dat nog de echte zenders ff3,ens van 15j oud.

Je kunt je lipo natuurlijk ook via een ontlaadprogramma een beetje ontladen .
    Groeten Wiebe.

19. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Iedereen kan zich vergissen, niemand hier op het forum heeft ALTIJD gelijk. Ik wil graag iets leren en daarom vraag ik waarom. Ik hoop dat dat nog mag.

20. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Hmmm... ik wil toch echt eers een praktijk ervaring zien.:rolleyes:

Tussen de accu en de zender bij de mpx evo niet, die gaan stuk als je hem verkeerd aansluit, en dat zal zeker niet de enige zijn. Als het zo simpel was als een diode plaatsen dan zat hij er wel in, er moet dus een reden zijn waarom de fabrikant het niet heeft gedaan en daarom zou ik het niet doen. Jan kan je dat vast uitleggen. (mss geld het voor 2,4 niet meer en zou je het dus kunnen doen als je daarop vliegt, en dan zul je binnenkort allemaal zenders in de schappen vinden die het wel hebben.)

Laatst bewerkt: 27 nov 2009

Deel Deze Pagina