Materiaal remvoering kopen, waar..?

Van wat voor materiaal wordt de remvoering gemaakt..?
Het gaat om de remvoering van een 200mm auto.
Waar kan je dat kopen in bv 1 a 2 mm dikte?

Weet iemand adressen?

Normaal is dat Teflon (zelfde spul als een koppelingsschoen)

In een ver verleden heb ik uit oude remblokken en koppelingsplaten van 1:1 auto's remvoeringen gehaald, werkt ook super goed en kost geen drol als je even langs een garage gaat.

Wat ook nog steeds goed werkt en veel gebruikt in de bigscale is epoxy. Gewoon een passende epoxy remschijf maken (zo gebeurd op een CNC freesbank) en met de stalen platen zonder enige remvoering remmen.

Van wat voor materiaal wordt de remvoering gemaakt..?
Het gaat om de remvoering van een 200mm auto.
Waar kan je dat kopen in bv 1 a 2 mm dikte?

Weet iemand adressen?

Er zijn gewoon van die maantjes die je op die metalen plaatjes kan plakken.
elk merk heeft ze wel vaan 200mm autoo's

ff fotootje gemaakt

mvg Hans

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
En het staat daar op het zakje, ferodo, dat is voor sommige merken de optionele remvoering en ook in de gewone autoindustrie gebruikt wordt.

Heb net even contact gehad met een bedrijf die dit soort spul maakt.
Het idee is om een schijf met voering te maken ala Motonica en dan stalen plaatjes te gebruiken. Het was geen probleem om dit te maken en ze gaan even kijken of ze iets kunnen betekenen.

Je kan dus ook gewoon platen kopen met dit spul van bv. 1mm dik.
Heb afgesproken een mailtje te sturen met uitleg, dan kunnen ze het beste materiaal erbij zoeken.

Probeer dan ook eens een 3 of 4mm plaat epoxy als je toch gaat proberen. Is ook lekker licht...

Ik heb trouwens ook de Motonica schijf op mijn Mugen zitten, heb daarvoor wel een Kyosho poelie adapter moeten gebruiken. Dat remt inderdaad wel fijn en de slijtage valt ook wel mee.

zelfs ik heb een motonica p8 schijf op mijn xray nt1
kan je heel goed gedoseerd mee remmen.

veel beter als dat de voering op de plaatjes zit.
op de motonica zit de voering op de schijf.

mvg hans

Heb het ook maar even naar de Chinezen gestuurd, hoop dat ze het maken.
Kan het zelf namelijk niet goedkoper...:cool:
Film kan op 1080 voor beter beeld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje is gaaf gemaakt.

Hoe ga je om met de warmte die ontstaat op de twee remklauwen? Daarnaast verklein je het remoppervlak? Je verhoogt de rotatiemassa? Wat is het positieve verschil t.o.v. het origineel? (buiten de genoemde punten)

De stalen platen kunnen die warme wel hebben.
De remoppervlakte kan groter worden afhankelijk wat er nu aan formaat aan remvoering wordt gebruikt.
Inderdaad zou ik de nieuwe voering niet op de stalen plaat lijmen maar hiervoor een aluminium schijf maken.

Het blijft gaaf die CAD filmpjes en leuk om te maken.
Het wrijving oppervlak blijft hetzelfde, dit heeft dezelfde maten als het bestaande systeem. De warmte op de platen wordt denk ik afgevoerd door de rijwind. Het bestaande systeem heeft carbon platen en die trekken krom door de kracht in combinatie met de hitte. De sterkte van het carbon neemt duidelijk af als het echt warm wordt. Er zijn nu al twee setjes kromgetrokken en daar valt niet mee te remmen, of je moet ze telkens vervangen. Zondag had ik eindelijk een goede rem. Maar de boel is alweer krom aan het trekken. De roterende massa ben ik niet echt bang voor. Als de remschijf van staal wordt gemaakt zal dit idd. verhogen. Naarmate de afstand van de massa tov. de roterende as verdubbeld, zal de roterende traagheid kwadratisch vergroten. Voor dit geval is het dus het voering materiaal dat op afstand zit. Een eventuele aluminium schijf heft dit weer op zo`n beetje. Daarnaast zit het tov. de motoras, waar het koppel heerst, de remschijf op een vertraagde as van ongeveer een factor 2.5 tot 3.5. Dit houdt in dat de roterende massa op die as in verhouding met de motoras maar voor 1/(2.5^2) of zelfs 1/(3.5^2) mee doet, dit aangezien de hoekversnelling verminderd en het koppel vergroot. Alles op de 2-bak as doet dus qua gewicht maar voor 1/6,25 en 1/12,25 deel mee in vergelijk met gewicht op de motoras.
Uiteraard kan het zijn dat de rotatie traagheid iets groter wordt, maar vuil op de koppeling doet qua gewicht bijna net zoveel. Het zal verwaarloosbaar zijn.
Het allerbelangrijkste is dat de rem constanter zal worden en niet te snel zal slijten, dus constant over een paar race dagen zonder meteen nieuwe plaatjes te moeten monteren.
Traagheidsmoment - Wikipedia
De winst hoop ik te halen uit constantheid door minder slijtage en een beter frictie materiaal dan het Chinese..

Laatst bewerkt:
Ik hoop toch niet dat het jaren gaat duren..(net zoiets als die schroeven uit dat scherm draaien)
Volgens mij is het al uitgewerkt, toch?

De remplaatjes kunnen wel even met de laser gemaakt worden, de disk gedraaid en gefreesd en het frictie materiaal gesneden en dan gelijmd. Voor het goede de plaatjes even slijpen....Denk voor 2015 moet het wel klaar zijn.
Weet niet of dat frictie materiaal een beetje snel gaat qua leveren/bestellen?

Ben inmiddels KM ook serieus aan het aanmoedigen.

Het grappige is dat Motonica met de P8.1 weer van het idee is afgestapt en dan vraag ik mij dan toch af waarom ze dat gedaan hebben.

Ik hoop toch niet dat het jaren gaat duren..(net zoiets als die schroeven uit dat scherm draaien)
Volgens mij is het al uitgewerkt, toch?

De remplaatjes kunnen wel even met de laser gemaakt worden, de disk gedraaid en gefreesd en het frictie materiaal gesneden en dan gelijmd. Voor het goede de plaatjes even slijpen....Denk voor 2015 moet het wel klaar zijn.
Weet niet of dat frictie materiaal een beetje snel gaat qua leveren/bestellen?

Ben inmiddels KM ook serieus aan het aanmoedigen.

Tja, die schroeven uit dat scherm. Ik deed het op mijn gemakske, en no worries, er zat er maar 1 in de weg.

Zal afhangen van waar je het besteld denk ik? Zei je niet eerder dat je het ergens in de buurt had gevonden ofzo? Je bent er wel druk mee bezig he, is het nu niet een idee om je ideeën te gaan verkopen aan de Chinezen :o?

Het grappige is dat Motonica met de P8.1 weer van het idee is afgestapt en dan vraag ik mij dan toch af waarom ze dat gedaan hebben.
Geen idee Roelof, misschien waren de productie kosten wel te hoog?
Misschien sleet het niet snel genoeg?
Zie niet in waren het niet zou werken, alles is beter dan het bestaande systeem

Tja, die schroeven uit dat scherm. Ik deed het op mijn gemakske, en no worries, er zat er maar 1 in de weg.

Zal afhangen van waar je het besteld denk ik? Zei je niet eerder dat je het ergens in de buurt had gevonden ofzo? Je bent er wel druk mee bezig he, is het nu niet een idee om je ideeën te gaan verkopen aan de Chinezen :o?
Vandaag werden er zeker nog 10 uitgedraaid...

Probleem opgelost..
De stalen Xray plaatjes en Ferodo voering zijn een 1 op 1 kopie van de KM`s;)
Dus voor de eerst volgende race ben ik gered.
Die stalen plaatjes kan ik ook mooi gebruiken voor het nieuwe systeem,
Daarnaast is de disk 334111 van Xray wel gaaf om te laten beplakken met remvoering.

Het bedrijf dat ik gevonden heb doet dit voor 20 euro, ze hadden het juiste materiaal en ervaring met een Nederlandse producent van rc auto`s in het verleden.

We zullen het wel zien.

Back