Mico FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door david stelma, 24 dec 2014.

1. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik bedoelde inderdaad keramische condensatoren tegen teveel inductie. Reken maar dat zo'n opgerolde elco behoorlijk wat inductie heeft, welke in serie staat met de capaciteit. De pieken van een borstelmotor zijn dermate scherp dat je daar op zo ongeveer alle frequenties last van hebt (Fourieranalyse). Met kleine condensatoren direct op de motor sluit je deze pieken kort. Een elco zou het ook wel willen kunnen, maar die is te langzaam :) Vergelijk een containerschip met een raceboot; grote inhoud maar niet snel.

Reactantie is gewoon het imaginaire deel van de complexe impedantie. Dus zowel spoelen als condensatoren hebben die. Verder is een ringkernspoel een vrij complex ding. Volgens mij hebben ze van zichzelf al twee zelfresonanties. Met een condensator erbij wordt dat nog complexer. Zonder verder teveel op details in te gaan, in HF is niets wat het lijkt; een spoel is op een gegeven moment meer condensator en een condensator meer een spoel. En een simpele draad wordt een antenne :)

Martin

2. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Oh, breek me de bek niet open :p

Fair enough, dat is een goede reden. Ik weet niet bij welke frequenties die zelfinductie van de elco relevant wordt maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Thank God dat mijn tentamens volgende week niet over hoogfrequente electronica gaan, hihi :p

3. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    De weerstand speelt mee, maar die invloed is beperkt. Misschien is inductie wel een groter probleem; de HF storing moet eerst daar doorheen voordat hij kortgesloten kan worden door de capaciteit. Vanaf een bepaalde frequentie lukt dat niet meer. Als je even een schema tekent met een spoel in serie met condensator als vervanging van de elco, dan zie je het zo; vanaf een bepaalde frequentie gedraagt de elco zich meer als een spoel en vlakt hij steeds minder af. Je hebt meer aan ontstoren direct op de motor zodat je de scherpe pieken kortsluit.

Dat tweede punt zou te maken kunnen hebben met resonantie. Bij filters moet je altijd zorgen er van weg te blijven.

Martin

4. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ligt eraan hoe groot die inductantie van die elco is, lijkt mij. Is dat effect bij een elco zo prominent dat het bij enkele tientallen kHz al problemen op gaat leveren? Dat lijkt me sterk, of ik heb altijd met hele bijzondere elco's gewerkt :p

Nouja, goed, zo veel ervaring heb ik natuurlijk ook weer niet, maar ik dacht dat dit soort dingen pas iets was om rekening mee te houden als je met echt hoge frequenties te maken krijgt. Niet bij enkele tientallen kHz :p

Resonantie van wat? De resonantiefrequentie van je filter circuit is juist belangrijk, want dat is z'n cutoff frequentie, en in de meeste gevallen krijg je wel te maken met iets dat op die frequentie zit, anders zou je geen filter gebruiken, nietwaar? ;)

5. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Reliku, een elco geeft inderdaad geen problemen bij lage frequenties. Maar stoorpulsen bevatten ook heel hoge frequenties waar je vanaf wilt. Een elco sluit die niet goed kort.

Inderdaad, mijn opmerking over resonantie had genuanceerder gekund want in de praktijk komt het nauwelijks voor. Als je filter een ideale Q-factor heeft (rond 0.5) of minder, dan krijg je geen resonantie. Maar bij filters met hoge Q-factor krijg je juist een piek op de resonantiefrequentie. De output voltage wordt dan zelfs hoger dan de input. Een normaal filter met demping heeft een -3dB punt op wat z'n resonantiefrequentie zou zijn als er geen of minimale demping is (hoge Q).

Kijk b.v. eens hier:
    LC Filter Design

Kies b.v. Order: 2 (LC-filter), Corner frequency 1: 100 en Characteristic impedance: 100. Als je in het vervolgscherm de waarde van R1 heel klein maakt en die van R2 heel groot dan krijg je een filter met hoge Q-factor. Je zou haast denken een perpetuum mobile uitgevonden te hebben ;) Maar nogmaals, in de praktijk heb je hier bijna nooit last van.

Martin

6. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Klopt. Die Q factor is gewoon afhankelijk van de L en de C (en de input impedance van waar het filter op aangesloten is), en in de ideale situatie is ie 1/(sqrt(2)) :p

Bij het ontwerp van een filter gewoon dusdanige waardes pakken dat je kwaliteitsfactor en kantelfrequentie zo dicht bij mogelijk komen, en dan zit je aardig goed :)

Tenzij de input impedance van whatever je het filter op aan sluit ook variabel is, dan moet je een zobel netwerk gebruiken anders doet je filter nog steeds hele rare dingen (don't ask me how I know :p)

Deel Deze Pagina