minmag motor piept

hallo
als ik mijn accupack aansluit op de motor, begint de motor te piepen.
wat betekent dat?

groeten ferdinand

Dat betekent dat de regelaar aangesloten is en aan het instellen is.
Als het goed is stopt het piepen uiteindelijk en kunt u gas geven.

Correct me if I'm wrong.

Dat kan zoveel betekenen. Welke motor, welke regelaar, welke accu en welke ontvanger.

Meestal is er dan iets niet goed met de instellingen van de regelaar.

1.
Kan hier een duidelijke topic titel boven aub?
Je kunt je bericht zelf aanpassen.

2
RTFM (read the f.. manual)
Van je regelaar.

Je regelaar probeert je iets te vertellen van 'aantal cellen gevonden' tot 'pas op, ik sta aan!'

Misschien ten overvloede.. ik neem aan dat het over een brushless motor en regelaar gaat.

Bij brushless motoren gebruikt de regelaar de motor als 'speaker'. Door 'm bepaalde pulsen te sturen, kan hij de motor laten piepen. Vaak worden deze piepjes gebruikt om zaken aan te geven, zoals hierboven aangegeven.

Overigens, even heel flauw, maar ik neem aan dat je niet bedoelt dat je daadwerkelijk je accupack rechtstreeks op de motor aansluit. In dat geval betekent het piepen waarschijnlijk dat je motor kapot aan het gaan is. Er moet wel een regelaar tussen he ;)

brushed regelaars spreken ook door de motor..

Als een accupack rechtstreeks op een bl motor aansluiten geeft rookwolken, geen piepjes (behalve van de eigenaar) :wink:

als je je gas niet helemaal dicht heb blijft ook piepen [weet niet voor hoe lang]
doe zelf gelijk gas dicht
dan begint muziekje
en dan vuur [grapje] ik bedoel dan kan i de lucht in
als het muziekje begint doe ik effe gas open en weer dicht
stopt het gelijk

Ik ben na 25 jaar weer aan modelbouw begonnen en ben in de hel beland! Ik heb een electro die blijft maar door piepen en mijn zender en ontvanger willen ook niet samen werken!! Vroeger zette je de zender aan en hopla het werkte maar nu is hij digitaal en begrijp ik er niet veel van. Weet iemand waar ik wat uitleg kan vinden? BvD M.

Hallo BillyJoel. Welkom op het forum. Ja, er is veel veranders de laatste jaren. Dat betekent ook dat je veel meer informatie moet geven om op een zinnige manier mee te denken over het probleem dat je ondervindt.

Om wat voor merk en type zender gaat het. Op welke frequentieband werkt deze. Wat doet het en wat niet. Wat voor regelaar en motor gebruik je, wat voor accu's, en gebruik je een ontvangeraccu of een BEC,

Veel vragen, maar die zijn echt nodig om in de huidige erg technische modelbouw een probleem te analiseren.

Daar zal ik later even op terug komen maar sinds wanneer is het mogelijk dat je moter piept? Dat deden ze vroeger alleen als ze in brand stonden!

De wikkelingen in de motor worden gebruikt als luidspreker. Met de toonjes kan de regelaar je allerlei zaken vertellen.

In de handleiding van de regelaar staat omschreven hoe de regelaar ingesteld moet worden. Dat instellen kan vaak op twee manieren. Met de zender, waarbij de piepjes je iets vertellen.

Met de stick kan je dan voor een bepaalde optie kiezen. Het is een lastige methode waarbij je piepjes moet tellen, en dan vaak combinaties van lage en korte peipjes en op het juiste moment de stick bewegen.

Vaak is een eenvoudiger aanpak. Met een programmeerkaart of zelfs met de PC.

Een niet goed ingestelde regelaar, of een regelaar die na inschakelen de "gas dicht stand" van de stick niet herkent zal zichzelf uit veiligheidsoverwegingen niet inschakelen.

Dus soms kan het er op lijken dat een regelaar niet werkt, maar dan verhinderd het veiligheidsmechanisme de inschakeling.

Daarom is het zo belangrijk de handleidingen te lezen. Zo leer je de behandeling van de apparatuur.

Daar zal ik later even op terug komen maar sinds wanneer is het mogelijk dat je moter piept? Dat deden ze vroeger alleen als ze in brand stonden!
Sinds de microprocessor de regelaar bestuurt .... en dat is toch al weer een aantal jaartjes gemeengoed ... de microprocessor gebruikt de motor als speaker om "mededelingen" te doen ....

Ja ik heb een hele hoop om bij te leren! Ik dank jullie alvast voor de reaktie en zal waarschijnlijk nog een beroep op jullie kennis gaan doen.

Dat was alleen de regelaar. Daar komen nog bij het instellen van een computerzender, het gebruik van de moderne processor gestuurde acculaders en de veilige omgang met Li-Po accu's.

Voorlopig heb je genoeg uitdagingen...

Tot slot, hoe staat het met je vliegervaring?

Tja die rotte motor blijft maar piepen. De ontvanger werkt.servo's draaien maar ergens doe ik iets niet goed met de regelaar....Heb hier al het een en ander gelezen over problemen met de regelaar maar zie nergens iets over een motor die blijft piepen zodra je de accu aansluit.

Misschien als je merk en type van de regelaar geeft, dat "iemand" het weet ... normaal staat in de handleiding wat de piepjes betekenen ... meestal betekend "alsmaardoorpiepen" dat er "iets" in de programmering niet klopt ...

Bij de meeste regelaars is het zo dat je eerst de "gasschuif/stick" vol open moet zetten en dan terug naar dicht/uit ... dan is de regelaar pas actief ... en verder moet het aantal cellen en/of type van je accu geprogrammeerd worden, zodat de regelaar weet wanneer de accu bijna leeg is en hij de motor moet uitschakelen ... let wel op, als je een aparte (extra) aan/uit schakelaar hebt voor de motor ("motor-off") die de gasstick overruld, moet je deze wel in de motor "aan" stand zetten ...

Overigens als je een Multiplex regelaar hebt en je sluit je accu aan in je vliegtuig (altijd eerst de zender aanzetten, anders gaat het mis) en je gasstick staat op "volgas", dan kom je in de programmeer modus van de regelaar (en gaat hij piepen in afwachting van een commando met je gasstick)... dan is de oplossing gasstick op "uit" zetten en dan pas de vliegaccu aansluiten ... dan de stick van uit naar "volgas" en weer naar "uit" en het zou moeten werken ... wat de "volgas" en wat "uit" is is programmeerbaar, in de eenvoudige zenders met een schakelaartje (servo channel reverse) en in de computer zenders "ergens" in de programmering, en dat staat "ergens" in de handleiding (wel helemaal doorlezen, want het kan zijn dat je dit op meerder plaatsen moet aanpassen) ... en bij een computer zender gas op 100% zetten als je de regelaar wilt programmeren, anders herkend de regelaar de commando's niet goed ... zorg ook dat de trim op "nul/neutraal" staat (ook bij een niet computer zender)

Als het een Futaba zender betreft, het gas-kanaal op "reverse" zetten. Anders werkt de regelaar niet correct en komt in programmeerstand terecht. :teacher:

Verder zou het wel handig zijn om te weten waar je woont. Iemand in de buurt of een lokale club kan dan vast uitkomst bieden. ;)

Het is een Robbe 830 regelaar en een zender/ontvanger Futaba T6ex.

Back