In het forumdeel KNVvL draadje: Hot news heb ik gemeld dat ik mij op persoonlijke titel heb gemeld bij het RPAS overleg.
Aangezien ik het verder niet gepast vind om mijn bijdragen onder de KNVvL paraplu te voegen zal ik verdere bijdragen mijnerzijds onder dit draadje houden.
Welnu: Mijn insteek is mijn zorg over de aantasting van de rechten van de oude of traditionele modelvliegerij. Ik probeer daar zoveel mogelijk de meer zinnige standpunten die ik op het Forum opdoe te vertegenwoordigen.
Ik ben bij een overleg aanwezig geweest en daar is mij in ieder geval gebleken dat er op, naar mijn mening, zeer zinnige en welwillende wijze van gedachten wordt gewisseld.
En tevens dat de belangen van de ''reguliere'' modelvliegerij langzamerhand toch in beeld komen.
Helaas levert dat nog geen resultaten op, maar er zijn handvatten tot een gesprek.
Inmiddels is er wel iets te melden.
Er is een een brief naar de Kamer gestuurd: ''Nadere uitwerking kabinetsstandpunt drones'',
te vinden onder:
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z15203&did=2015D30949
Voor de reguliere modelvliegerij staat daar de hoopgevende passage onder punt 7 in:
- Afbakenen van de groep modelvliegers
De inzet van Nederland, zoals verwoord in het beleidsvoornemen, is dat modelvliegers zoveel mogelijk hun hobby op de oude voet kunnen voortzetten. Ook in het EASA-voorstel wordt onderkend dat modelvliegen al decennia op een veilige manier wordt beoefend. In het beleidsvoornemen van 30 april 2015 worden modelvliegers beperkt tot vliegen bij een modelvliegclub en boven een modelvliegveld. Met name uit de reacties bij de internetconsultatie blijkt dat deze restricties te beperkend zijn voor de modelvliegsector. Tevens bestaan er aarzelingen ten aanzien van de systematiek waarmee terreinen zouden moeten worden aangewezen. Met deze sector wordt nader uitgewerkt wat een acceptabele aanpak van deze groep is. Dit zal vervolgens ook in EASA-verband worden ingebracht.
Voor de huidige situatie levert dit echter nog niets op, maar het geeft wel een opening om de huidige regelgeving op aan te spreken.
Verder is er een stuk gepubliceerd en een consultatie gestart door de EASA
Hier te vinden:
http://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easa-launches-public-consultation-new-rules-drones-europe
Hier heb ik mijn volgende zienswijze naar toegestuurd en ik daag eenieder uit van deze gelegenheid gebruik te maken ook een zienswijze aan de AESA te sturen.
To the European Aviation Safety Agency
Here I send you my comments on your: European regulatory framework for drones and concrete proposals for the regulation of low risk drones operations.
To the best of my knowledge it seems that on one of your latest conferences on aeromodelling you have stated:
1. "It is clear that there are some significant challenges facing aeromodelling (Europe's largest air sport) over the course of the year ahead with the increasingly widespread use of sUAS (small Unmanned Aircraft Systems) for commercial purposes or by pilots who operate them in ignorance of the regulations that apply to them. The established rights of the traditional sports/hobbyist aeromodellers need to be protected."
I regret to see none of that intend in the proposal and I think this is where these proposal falls short.
In section 2.1 what is a drone i can not see any discrimination between the ''traditional'' modell aircraft and the drone's.
The consequence however is that it seems that regulations automatically apply to drones and ''traditional'' aeromodells as well.
Main concern is that the height limitations for drones effect the operation of allmost all established international competition classes, especially the glider classes as well as training and introduction to those classes.
It effects also all the recreational operations of traditional modells, gliders in particular as well.
It has consequences in relation to insurence and the position of established en well reputed clubs.
Actually it makes all these useless in one blow: this is found to be very unjustified and undeserved by the traditional modell-aircraft communety.
I suggest that you describe a separate class or category of modell aircraft as the group of : fixed wing aircraft, piloted by remote control in direct line of sight with no other feedback then basic flight information as height, climb rate, speed, temperature en battery conditions and not fitted with camera's of any sort.
Otherwise: make a defenition that excludes the traditional modelaircraft operation from these rulings.
(this leaves a deserved position for freeflight and control line also to be defined but there someone else should make an educated proposition)
Furthermore I miss your position on non-commercially, scratch or self-build drones.
I hope you understand my concerns and I am allways available for more information.
Yours
Peter den Ouden
The Netherlands
Het volgende RPAS overleg is 15 november en ik ga proberen daar alsnog iets te bereiken voor de huidige situatie: max. hoogte 120mtr behoudens KNVvL en Federatie clubvelden.
Voor diegenen die denken, het valt allemaal wel mee of mij raakt dat niet en ik doe toch wel waar ikzelf zin in heb; bedenk wat de consequentie is voor je verzekering als je aantoonbaar of discuteerbaar waarschijnlijk te hoog gevlogen hebt.
Bedenk dat vermeent te hoog vliegen de modelvliegclubhaters nieuw gereedschap geeft om een club het leven zuur te maken.
Bedenk dat als het EASA stuk niet wordt bijgestuurd ook de uitzonderings-positie voor KNVvL en Federatie niet zal standhouden.
Zinvolle input vanuit het forum gewenst!
Kan ik bv suggesties krijgen die definiëren wat een te erkennen modelvliegclub zou kunnen zijn buiten erkenning en aansluiting bij de KNVvL of federatie?