Mogelijk 1:10 on-road roto/trekstart wedstrijdklasse.

Als er bij de MACH (Heemstede) binnen de reguliere clubraces (ca. 4-5 per jaar) een aparte klasse wo

• Nou, 2 races per jaar misschien vindt ik wel genoeg

Votes: 0 0,0%
  • Leuk maar die 5,- Euro inschrijfkosten zie ik tegenop

• Gek, ik moet er niet aan denken, niets aan op een circuit.

• Iets anders nl.:

• Total voters
    731
JaZzMaN251 zei:
Misschien is het een idee om een aantal mensen van de club een soort 'jury' laten zijn... En niet meteen in motorklasses maar meer in ervaringklasses te rijden...
Ik kan me perfect inbeelden dat iemand met een 2.1cc motor iemand met een 3cc motor er zo afrijdt...

Maar dat wordt dan weer wat te complex en subjectief...
Het zal niet gemakkelijk zijn om een deftige regeling te vinden om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.

JaZz.

We gaan niks aan de huidige klasses veranderen, er komt dus eventueel maar 1 klasse bij. Dus een 'ervaringklasse' systeem wordt het niet denk ik.
Ik denk dat we het gewoon zo ruim mogelijk moeten houden. En dan een jaartje aankijken hoe ver de deelnemers proberen te gaan met het opvoeren van hun model.

greetz.
Bartje.

Ook de Tamiya klasses worden gedomineerd door ervaren rijders, helaas is daar niets aan te doen....
Het enige is om de bekende namen eruit te filteren en uit te sluiten van deelname.

Het idee speelt al lang maar er is geen instantie die er iets mee doet dan alleen RC-Junkies met hun circuitbezoekjes en moet je dergelijke partijen mee laten werken.
Er is 1 probleem, dat heet PR, zonder de betekenis van die 2 letters zullen de rijders nooit komen.
Daarnaast moet je een batteljon aan ervaren rijders neerzetten die de mensen helpen.

Er zijn zoveel problemen om tegenaan te lopen, zo zijn er ook rijders die de simpele startmechanisme van de motor gesloopt hebben en over zijn gestapt naar een startbox..... Ach, het gaat erom dat ze plezier krijgen in het circuit rijden.

Lijkt mij zeker een goed idee.
Ik loop al jaren met het idee om op het circuit te gaan rijden, maar twijfel nog steeds wat te gaan doen.

ja, leuk zo'n klasse!

Maar weer zie ik hier bijna alleen ervaren wedstrijdrijders reageren, en die beginnen meteen over regels, prijzen, sneller maken en winnen... Jullie zijn helemaal gedeformeerd door jullie honger naar erkenning, prijzen, en bekers!
Als je zo graag wil dat er prijzen te winnen zijn, dan maak je net als bij dragraces groeps indelingen op basis van de rondetijden: ben je te snel, ga je in een hogere groep. Dan stel je voor elke snelheidsgroep (zullen er 3 of max 4 worden in één klasse) drie bekers als prijs in het vooruitzicht, en de rest van de groep geef je een medaille. dat kost per groep misschien 2 tientjes...
En dan kan iedereen eerlijk lekker rijden en tegen elkaar racen.

Maar........ Daar gaat het helemaal niet om! Als de MACH zo'n competitie wil faciliteren, dan moeten ze van hun voetstuk afkomen, en niet denken dat ZIJ dat wel ff alleen kunnen regelen. Ik wil graag helpen, ondersteunen of zelfs organiseren...
Ik weet hoe je zo iets regelt, dat doe ik ook regelmatig samen met de crew van RC-Junkies. Maar als ik naar de MACH ga met een voorstel om zo'n dag te organiseren, dan hoor ik hun meteen om 500.- euro huur voor het circuit vragen.... Als jullie nou zorgen dat er vier datums komend seizoen geprikt worden dan zorg ik wel dat er vele (!!) rijders dan meedoen aan een 'street-spec' competitie....
Ik ben bereid om zo'n competitie op te zetten, mee te helpen bij de opzet van zo'n competitie, of te ondersteunen met mijn website,
Clubs hebben er echt geen benul van hoe je parkeerplaats rijders moet benaderen, en zoals Roelof al zegt: alles draait om PR.

En waarschijnlijk gaat het niet om competities maar eerder om losse wedstrijdjes, laat ze gewoon 5 minuten heats rijden en geen lange finales met tankstops.

Precies: 5 minuten geconcentreerd rijden is al heel wat voor veel parkingracers en first time circuit
heroes........

Ik vind het nog steeds jammer dat er zo weinig beginners reageren, ik hoop zeker dat dit los komt. Bart banaan heeft er zin in zo te lezen... als dit los komt zal ik zeker van de partij zijn, een wedstrijdje extra in mijn eerste seizoen is altijd leuk! en dan inderdaad 4 datums is zeker mooi!

PR?? wat bedoelen jullie daarmee?

Hallo allemaal.

Ik was degene die op het MACH forum het topic heeft geopend.

Idee van deze klasse is ontstaan uit het rijden in de KWC en veel aanwezig zijn bij de MACH. Daar komen veel mensen op zaterdagen/zondagen helemaal trots met hun eerste auto. Zij schrikken enorm van het snelheidsgeweld van de snelle 1:10 en 1:8 auto's.

Juist voor deze mensen lijkt me een dergelijke klasse geschikt. Rijden met en tegen mensen met redelijk gelijke auto's.
De lol van het rijden met een modelauto moet weer boven aan staan ipv het winnen van een bekertje (met een winkelwaarde 10 a 15 euro).

Maar...
Om een nieuwe klasse te introduceren tijdens de ALV bij de MACH (en gewenste data te verkrijgen) zal er toch iets op papier moeten staan.
Maw. er zal toch iets van een reglement moeten komen.

PR: ik meen dat maar 5% van alle auto modelbouwers op een circuit rijdt. Er moet genoeg animo te vinden zijn voor een dergelijke klasse.

Wel is een terecht opmerking gemaakt mbt de rijders voor wie deze klasse bedoelt is. Waar zijn deze rijders en waar zijn hun meningen?

Die rijders zitten gezellig op www.RC-Junkies.com :-P

Onze crew heeft al veel ervaring met het benaderen en organiseren van evenementen en meetings voor niet-clubrijders, wij hebben een soort 'draaiboek' voor die meetings, en zouden in overleg met de MACH kunnen treden voor de organisatie van één of meer van dit soort evenementen. Ik heb één harde voorwaarde: het mag ons als RC-Junkies niet meer dan 150 euro euro kosten om te organiseren (voor prijsjes, aandenkens etc..)

En: ik heb een tijdje geleden al met Robert van het MBF gePMed over een gezamelijke MBF/RC-J meeting dit jaar: misschien leuk om dat te combineren met rookie-wedstrijden en die meeting bij de MACH te houden??

Bart, kosten is altijd een hekel punt, de circuits verlang een behoorlijk bedrag en dat is zeer terecht. Ik heb zelf 15 jaar lang binnen het bestuur van de AMCA gezeten, je hebt geen idee wat de kosten zijn om een circuit in topconditie te houden. Een circuit verhuren aan een andere partij betekent dat je de leden van de vereniging moet niet toe mag laten....

De KWC heeft hetzelfde probleem, maar gelukkig staat er een sponsor achter die het gevraagde bedrag kan en wil ophoesten om toch een leuke dag voor de beginners te organiseren.

Daarom is de stap van Wiebe ook zo goed, begin binnen de clubwedstrijden. Kosten ben je kwijt en mogelijk nieuwe actieve leden richting de vereniging. En natuurlijk ook een financieel aantrekkelijke klasse.

Clubs moeten wat meer open staan voor beginnende rijders. Ik weet nog dat mijn eerste rondjes bij de MACH met een 1:12 tamiya electroauto voor nop mocht, was ook direct verslaafd en overgehaald.

Overigens heb ik mijn PR voorstel voor de NOMAC vanavond op de mail gezet waarin veel dingen aan bod komen om div. mensen te trekken maar ook organisatorisch het e.e.a. te verbeteren..

Ik zou best wel een keer met zo'n open (beginners) wedstrijd willen meedoen.

Alleen ik heb juist net de trekstartermotor verkocht en een competitiemotor op mijn auto gezet,...

En heb pas een stuk of 5x op het circuit gereden dus ben nog een echte beginner.

Maar ik denk dat ik dan dus in de gewone 1:10 klasse mee moet doen?

Marten zei:
Bart, kosten is altijd een hekel punt, de circuits verlang een behoorlijk bedrag en dat is zeer terecht. Ik heb zelf 15 jaar lang binnen het bestuur van de AMCA gezeten, je hebt geen idee wat de kosten zijn om een circuit in topconditie te houden. Een circuit verhuren aan een andere partij betekent dat je de leden van de vereniging moet niet toe mag laten....

De KWC heeft hetzelfde probleem, maar gelukkig staat er een sponsor achter die het gevraagde bedrag kan en wil ophoesten om toch een leuke dag voor de beginners te organiseren.

Daarom is de stap van Wiebe ook zo goed, begin binnen de clubwedstrijden. Kosten ben je kwijt en mogelijk nieuwe actieve leden richting de vereniging. En natuurlijk ook een financieel aantrekkelijke klasse.

Blablabla....
$$$ is niet nodig: het circuit ligt er toch, en anders staan er misschien 10 man die dag.... Ik kan zorgen dat het er 50 tot 100 zijn, die allemaal een happie en drankie in de kantine kopen en de winst daarvan vloeit de clubkas in..

Tot nog toe sponsorde ik met mijn eigen geld de RC-Junkies meetings, dus ik legde zelf die 500 euro neer voor een daggie circuit rijden met z'n allen..
En als die clubs alleen maar centjes willen verdienen omdat de 'kosten van het onderhoud zo hoog zijn' dan hebben ze mooi pech, dan komen wij niet meer, of alleen nog tegen sterk gereduceerd tarief...

Roelof heeft gelijk dat gratis hier het 'toverwoord' is,een parkeerplaats rijder gaat echt geen geld neerleggen om op een circuit te gaan rijden, want elke parking is zijn circuit, en dat is gratis. En als je nooit op een circuit hebt gereden, dan 'trekt' dat ook niet, want je kan je moeilijk voorstellen dat dat leuker is dan racen op een parking... Maar als je nou eens GRATIS op een circuit zou kunnen rijden, en misschien wel aan een rookie-race mee zou kunnen doen, dan is de drempel al veeeeel lager!!

maar ja, die arme clubs, die MOETEN wel 500 EURO PER DAG (!!!) vragen als je met een groepie mensen wil komen rijden, of een wedstrijd wil rijden. Stel je voor dat ze dat niet zouden doen, dan ging de club zeker failliet....
Ik heb GEEN medelijden met clubs, die 500 EURO PER DAG vragen voor de verhuur van één onroad asfaltbaantje, ik vind dat gewoon PURE OPLICHTERIJ. Groningen (REAL80) levert voor dat geld TWEE banen, onroad en offroad, en wij kunnen gebruik maken van alle(!) faciliteiten en camperen: dan is 500 euro redelijk, maar voor één daggie op een stukkie asfalt racen 500 euro te vragen is gewoon te gek!!

En als een club echt zoveel geld voor de verhuur van het circuit voor één dag moet rekenen, dan is er iets mis met hun bedrijfsvoering en/of boekhouding: als je niet eens inkomsten en uitgaven sluitend kan begroten zonder dat de gaten gevuld moeten worden door middel van het verhuren van het circuit tegen belachelijk hoge bedragen, dan wordt het tijd voor een betere boekhouder, die wel een begroting kan schrijven!!

Voordat er verwarring gaat ontstaan dat het om gehele beginnersdagen gaat... Het gaat om een uitbreiding van de huidige clubwedstrijden met een beginnersklasse.
En als er dan dus 10 man op komt dagen is dat wat mij betreft al een goed begin!

Uiteraard zal ik voorstellen of deze klasse dan zo open en zo goedkoop mogelijk kan. Dus ook voor mensen die nog geen lid zijn en weinig of geen inschrijfgeld.

Zoals gezegd: als het me niks gaat kosten, dan wil ik wel de communicatieve kracht van RC-Junkies.com inzttten om mensen geïnteresseerd te maken in die competitie... Dus kom maar met een verhaal, ik maak er wel een mooi item van bij mij op de site....

Geef bij gratis deelname de top-3 toch een vorm van trofe (kleine beker of medaile) en geef de rest een aandenken in de vorm van een lintje oid. Ik denk dat dat een aanmoediging geeft om nog meer binnen te halen.

@Bart: een klein rekenvoorbeeldje en dan sluit ik dit stukje af. Voorbeeld AMCA, heeft 200 leden. Deze betalen gem. 50 euro per jaar om op het circuit te kunnen rijden. Is 10.000 euro. Er zijn buiten de wedstrijden zeer weinig vrije weekenden. Als het er 20 zijn, is dat nog veel. Dus voor een weekend betalen de leden 500 euro. Als de leden dat weekend niet mogen rijden omdat het circuit verhuurd is, lijkt me het heel redelijk dat dit bedrag betaald wordt. Het circuit is niet van het bestuur of een club, maar van de leden!

Overigens vraagt Apeldoorn 500 euro per weekend, zaterdag training is ook exclusief voor ons als we daar een KWC rijden.

En nu weer :ontopic:

De MACH heeft iets van 250 leden,
Een lidmaatschap is verdeeld over:
rijdende leden, niet rijdende en junioren.
Zeg dat er ook gemiddeld 50,- binnen komt per lid, dan is de berekening ongeveer hetzelfde als die voor de AMCA......

Roelof zei:
En waarschijnlijk gaat het niet om competities maar eerder om losse wedstrijdjes, laat ze gewoon 5 minuten heats rijden en geen lange finales met tankstops.

Ik denk dat een 1/10 RTR trek/rotostart autootje langer dan 5 minuten KAN rijden op zijn tank, of niet?....

Dus heats van 5 minuten en dan een finale van 10 minuten ofzo, dat redden ze toch wel?.......
Of inderdaad, losse wedstrijdjes van 5 minuten, waarin men kan opklimmen tot 1 finale van 10 minuten ofzo.......

Maar inderdaad, zoals Bartje al aangaf, het is niet de bedoeling om 1 grote meeting te organiseren, maar om er een klasse bij te openen voor de straatrijder.....

Tuurlijk gaat het lastig worden, want het gros van de rijders met deze autootjes, wonen NIET in de buurt van de MACH, maar je moet toch ergens beginnen......

De clubraces dit jaar bij de MACH krijgen een andere opzet dan altijd geweest is, het worden er 2 of 3 voor het clubkampioenschap, en dan ook nog een "fun" races en een "clubmeeting" race, waarbij het de bedoeling is, dat de leden van de MACH tezamen met de leden van een ander nog nader te bepalen club 1 clubrace bij de MACH houden en 1 race bij die andere club (AMCA?)........

Middels PR is het vast wel te organiseren om de 1/10 ... "rototrek" klasse op een van deze evenementen iets groter aan te pakken.......

Goed Idee!!! Ik zou ook zeker van de partij zijn als mijn auto wordt toegelaten (zie onder). Net als Masterwebber heb ik nog maar een enkele keer op het circuit (vrij)gereden en zou dit een goede kans zijn om te zien of ik het leuk zou vinden om aan clubwedstrijden of dergelijke mee te gaan doen. De angst om het direct op te moeten nemen tegen gasten met jaren circuit ervaring is er natuurlijk altijd en is er bij bijna iedereen die net in aanraking komt met het circuit rijden. Een klasse zoals deze kan de stap kleiner maken.

Vorige maand heb ik mijn oude auto verkocht om toch een beetje mee te kunnen komen tijdens vrij rijden. Het is nu niet zo dat omdat ik geen trekstarter of rotostart heb ik ineens ervaren ben. Iemand met meer circuit ervaring met z'n HPI-tje of CD3 :wink: rijdt iemand met een op papier snellere serpent met een minder ervaren piloot wel van de baan.

@RClipse; je moet de mensen wel wat tijd gunnen om te antwoorden. Topic is gister gestart

Back