Mogelijk 1:10 on-road roto/trekstart wedstrijdklasse.

Als er bij de MACH (Heemstede) binnen de reguliere clubraces (ca. 4-5 per jaar) een aparte klasse wo

• Nou, 2 races per jaar misschien vindt ik wel genoeg

Votes: 0 0,0%
  • Leuk maar die 5,- Euro inschrijfkosten zie ik tegenop

• Gek, ik moet er niet aan denken, niets aan op een circuit.

• Iets anders nl.:

• Total voters
    731
Laagdrempelige instapklasse voor straatrijders en beginnende circuitrijders staat volgens mij gelijk aan straatrijders naar de clubs trekken want daar zal dan toch gereden moeten worden....

Wat de kosten betreft is ook een stap verder het verhaal, ik heb bv. 115 euro betaalt om aan een 1-malige race mee te doen, de B-EK. OK, ik heb eerder een soort verplichting dan vrijwillig maar het is een soortgelijk verhaal en dan wil je niet weten wat een WK kost... maar dan heb je wel een fantastische week.

Een inschrijfgeld is redelijk normaal, als je na gaat dat veel clubs een dagje training 5 tot 10 euro vragen (meeste iets van 7 euro) moet je er denk ik wel vanuit gaan dat dat de kosten per race kunnen zijn.

Mijn vraag is als het een competitie moet zijn of gewoon lostaande races. Ik denk dat het trekken van deze groep rijders naar een competitie over meerdere circuts in het land niet die interesse krijgt als losstaande races.

Ik persoonlijk zie het hele probleem niet van 5euro, wat al eerder is gezegd als je voor 5euro(of 7.50) een leuke dag kan hebben een hoop kan leren en mensen leert kennen dan vind ik dat prima!
Ik denk alleen dat het grootste probleem misschien nog wel vervoer is, ik heb zelf wel een rijbewijs maar de jongens van jongere leeftijd zijn toch afhankelijk van hun ouders of bekenden. maar daarom kunnen we denk ik via dit forum juist wel wat regelen zodat er ge carpoolt kan worden.
Als je dan een man of 10-15 zo bij Mach krijgt zou dat toch harstikke mooi zijn! en inderdaad wat al eerder is gezegd er zal heus wel een drankje of iets te eten worden gekocht en dat zijn toch ook een beetje inkomsten voor de club. En dan het jaar daarna lid worden of iets dergelijks. Ik vind 50euro om een jaar te mogen rijden echt niet veel, als je 10x komt heb je dit er al uit... maarja dan komen we weer met de vervoerskwestie.
Het is zeker de moeite waard om dit te proberen en dan zien we wel hoe het uitpakt...

Ik vind het idee leuk, maar eigenlijk zou dit op AMCA moeten zijn. Dit ligt mooi centraal in nederland. Nu het misschien bij MACH wordt gedaan, zullen er wat minder mensen daar aan meedoen.
Maar het idee vind ik super.

M.v.g. Mark

mark0126 zei:
Ik vind het idee leuk, maar eigenlijk zou dit op AMCA moeten zijn. Dit ligt mooi centraal in nederland. Nu het misschien bij MACH wordt gedaan, zullen er wat minder mensen daar aan meedoen.
Maar het idee vind ik super.

M.v.g. Mark

De AMCA mag het toch ook doen. Ik hoop zelfs dat zij het ook doen. Hoe meer instroom hoe beter!

Greetz.

Bartje.

Als dat zou gebeuren ben ik ook van de partij. Lijkt mij wel leuk om meer wedstrijden te rijden dan alleen de KWC.

M.v.g. Mark

Misschien een idee om met een handicap systeem te gaan werken. Wordt in vele sporten al jaren toegepast. Dit omdat in de beginnerauto's ook erg veel verschil zit.

Nog een idee is om zoiets met een open dag (met oa demonstraties rijden, vrij rijden en informatie betreffende club rijden) wat meer bekendheid te geven om zo de parkeerplaatsrijders eerst jullie kant op te trekken. Zo kunnen de mensen elkaar leren kennen en ook eventueel car-pool afspraken maken

TGXnut zei:
Misschien een idee om met een handicap systeem te gaan werken. Wordt in vele sporten al jaren toegepast. Dit omdat in de beginnerauto's ook erg veel verschil zit.

Nog een idee is om zoiets met een open dag (met oa demonstraties rijden, vrij rijden en informatie betreffende club rijden) wat meer bekendheid te geven om zo de parkeerplaatsrijders eerst jullie kant op te trekken. Zo kunnen de mensen elkaar leren kennen en ook eventueel car-pool afspraken maken

Zou je uit willen leggen hoe je een handicap systeem zou toepassen?

Ik kan me er namelijk geen voorstelling bij maken...

bv een grotere zeilboot heeft een hogere rompsnelheid dan een kleine zeilboot en kan dus sneller. daarom is er een puntensysteem wat weer vertaald wordt in een tijd. Hierdoor wordt het voor de kleine toch mogelijk te winnen ondanks dat deze niet als eerste over de finish komt.

Dit kan je ook toepassen op oa motorinhoud, 1, 2 of 3 bak, uitlaat, etc. Alleen dan heb je een eerlijke strijd. Iemand met een schumacher fusion heeft nogal een voorsprong op iemand met een Tamiya TGS. Toch zijn dit allebei parkeerplaats auto's.

TGXnut zei:
bv een grotere zeilboot heeft een hogere rompsnelheid dan een kleine zeilboot en kan dus sneller. daarom is er een puntensysteem wat weer vertaald wordt in een tijd. Hierdoor wordt het voor de kleine toch mogelijk te winnen ondanks dat deze niet als eerste over de finish komt.

Dit kan je ook toepassen op oa motorinhoud, 1, 2 of 3 bak, uitlaat, etc. Alleen dan heb je een eerlijke strijd. Iemand met een schumacher fusion heeft nogal een voorsprong op iemand met een Tamiya TGS. Toch zijn dit allebei parkeerplaats auto's.

Ja dat begrijp ik wel, maar het leek mij heel moeilijk om motorinhouden en dergelijke om te rekenen naar punten. Als we zoiets zouden proberen krijgen we een discussie zonder einde volgens mij. Want hoeveel beter is die 2.11cc van jou ten op zichte van een 3cc trekstartmotortje van merk x? Dat is gewoon niet te bepalen.
En als je dat zou proberen kost dat enorm veel tijd, en dus geld en dat is niet onze bedoeling.

Ik zou zo min mogelijk regels toepassen en dan de nieuwe klasse in tweëen delen:

Klasse I
1) brandstof max 16%
2) Auto standaard RTR, met body, banden, veren etc zo uit het RTR pakket...
3) geen modificaties
4) Vervangingsbanden (door slijtage) naar vrije keus

Klasse II
1) brandstof max 16%
2) Auto als kit gekocht
3) Body, banden, vering vrij
4) motor met startsysteem, max 3,1cc

En dan twee kwalificatie's rijden, tijden optellen en delen door het aantal ronden, dan heb je de gemiddelde rondetijd van de deelnemers, en aan de hand daarvan groepen indelen die elk een finale rijden met als prijs bekertje en/of lintje. Naar mate je sneller wordt, wordt de tegenstand hoger, en sta je in een andere finale...

Zal idd schatten blijven. De ervaring zal het leren zullen we maar zeggen. Was bedoeld om mensen met een wat minder snelle auto's niet te ontmoedigen.

Bart_Banaan zei:
Ik zou zo min mogelijk regels toepassen en dan de nieuwe klasse in tweëen delen:

Klasse I
1) brandstof max 16%
2) Auto standaard RTR, met body, banden, veren etc zo uit het RTR pakket...
3) geen modificaties
4) Vervangingsbanden (door slijtage) naar vrije keus

Klasse II
1) brandstof max 16%
2) Auto als kit gekocht
3) Body, banden, vering vrij
4) motor met startsysteem, max 3,1cc

En dan twee kwalificatie's rijden, tijden optellen en delen door het aantal ronden, dan heb je de gemiddelde rondetijd van de deelnemers, en aan de hand daarvan groepen indelen die elk een finale rijden met als prijs bekertje en/of lintje. Naar mate je sneller wordt, wordt de tegenstand hoger, en sta je in een andere finale...

Eerst maar eens kijken hoeveel er daadwerkelijk komen opdagen bij wedstrijden en dan pas op gaan delen in verschillende klasses. Die Klasse I van jou vergt namelijk behoorlijk wat van de technische keuring. En dat hebben we liever niet.

greetz.

Bartje.

Man, je vraagt gewoon: was het een kit of een RTR?
Technische keuring: ammehoela, gewoon vertrouwen op de mensen die komen. Die komen om een leuk daggie te racen, niet om de boel te neppen of om de beker voor de neus van een ander weg te kapen door middel van fraude, truckjes of neppen van de wedstrijdleiding. De bezoekers die komen racen weten heus wel of hun auto een RTR of een kitje was toen ze hem kochten, en in het geval dat het een tweedehandsje is, deel je ze gewoon in bij de kit klasse.

De 'niet-'wedstrijdrijders die zeer enthousiast reageren in dit topic, zijn vaste bezoekers van RC-Junkies, en ik weet zeker dat als wij met een goed verhaal op de site komen, en een programma voor een 'echte' wedstrijd op een 'echt circuit' wat toegankelijk is voor iedereen met een 1:10 nitro RC-car, dat wij zo twee klasses met elk minimaal 10 man aan de start kunnen verzamelen, gewoon direct vanaf RC-Junkies. Als de clubs en de RC-bladen/tijdschriften via de NOMAC ook worden geïnformeerd en hierover publiceren is er binnen no-time een nieuwe wedstrijdklasse op jullie circuit.

En over dat 'geen modificaties' in klasse I: verwacht jij nou dat een parkeerplaats rijder zijn auto dusdanig kan modificeren, afstellen of tweaken dat hij een significant voordeel daaruit kan behalen? Ik denk 't niet ...

Ik heb op verzoek van Bartje en M7H een poll toegevoegd.

Ik heb de tekst van de vraag iets moeten aanpassen, anders paste het niet. Er staat dus ook een spelfout in, maar er zijn geen letters meer over om die eruit te halen. Het idee is duidelijk, ik ben benieuwd naar de uitkomst. Lijkt mij een gat in de markt.

Zoals ik al gezegd heb lijkt het me een leuk idee.
Maar ik lees daar zoveel voorstellen en vragen.
Nergens lees je wat de clubs er van vinden.
Verder wat zijn de mogelijkheden bij een club om als straatracer zoals jullie het zo mooi noemen, buiten de voor dit idee gereserveerde tijden.
Bij de Mach ben je echt niet welkom met je straatracer, ja 's morgens om tien uur om de baan schoon te rijden, maar als de zogenaamde grote jongens komen wordt je bijna letterlijk van de baan gekeken.
Verder is het natuurlijk heel moeilijk om grenzen te trekken, wat is RTR wat is een KIT?
Hoe heet een RTR met een vervangende niet standaard uitlaat?
Hoe heet bijvoorbeeld een Mugen MSX3, is 80% RTR volgens alle advertenties, alllem twee servo's en een ontvanger en je kan rijden.
Laat gewoon alles in een klasse rijden en geeft mensen die sneller rijden een soort tijdstraf of maak zoals het echte racers het doen de auto iets zwaarder waardoor ze beter moeten rijden om met de andere mee te komen.
Het lijkt me dus heel goed, maar er zal nog een hoop denkwerk aan zitten alvorens we kunnen rijden.
Maar als alles door gaat ben ik er denk ik zeker bij.

Hoe alles aan te pakken en te organiseren moet zeker nog meer over nagedacht worden. en zo te lezen is er inspiratie genoeg, de klasses zoals BartBanaan ze voorstelt vind ik wel een goede indeling, en dan vertrouwen we er inderdaad maar op dat iedereen eerlijk is of hij RTR of Kit heeft.
Overigens denk ik nog steeds dat het vervoer naar het circuit ook een "groot" probleem kan zijn, aangezien de meeste "parkeerplaats"rijders 18of jonger zijn en dus geen eigen vervoer hebben, behalve fiets/brommer.
Ik denk dat het ook belangrijk is dat het op een Forum als RC-junkies verkondigt word door middel van een topic (weet niet of dat al bezig is) en dat we zo ook kunnen zien hoeveel animo er voor is. ik denk dat er wel genoeg animo is als er deze klasse komt omdat dit gewoon DE manier is om een "fun/parkeerplaats"rijder wild te maken om op een circuit te komen rijden!

Wat mij betreft mogen het 2 klasses worden maar dan moeten er wel genoeg deelnemers voor zijn, en potentiële deelnemers hebben we ook nodig om dit voorstel er doorheen te krijgen bij de vergadering.
Dus als BB het op zijn site wil aankondigen dan zou ik dat uiteraard op prijs stellen. :D

Greetz.

Bartje.

Nee, er loopt nog geen topic op RC-Junkies, omdat het een idee van de MACH is, wat verdere uitwerking behoeft. De initiatiefnemers hebben gekozen om hier te discutieren, dus lijkt het me logisch om hier verder te gaan.

Ik heb wel de crew van RC-J op de hoogte gebracht van dit interessante draadje...

Zware Jongen zei:
Bij de Mach ben je echt niet welkom met je straatracer, ja 's morgens om tien uur om de baan schoon te rijden, maar als de zogenaamde grote jongens komen wordt je bijna letterlijk van de baan gekeken.

Dit is JOUW mening, probleem is dat ook ik mensen met een RTR autootje gewoon heb zien rijden en die ook gewoon hulp kregen van de ervaren mensen...
Sjees, Richard Keur stond zich laatst suf te schroeven aan een trekstart autootje, alleen al om de goede man te helpen.....

Dus, ik deel je mening niet.
Zelf heb ik iemand meegemaakt, die DURFDE niet,
"omdat wij zo goed rijden, vond hij....."
en DAT is het probleem.....

Zijn er meerdere langzame rijders aanwezig, dan wordt er ALTIJD aan rijtijden gehouden.
Dit houdt in, dat iedere "klasse" apart een periode per uur krijgt waarin hij mag rijden, dus dan is er ook tijd gereserveerd voor RTR autootjes....... PUNT....
Sorry, dit moest ik even kwijt....

Ik heb contact gehad met het bestuur, en die staan er positief tegenover.....
Mijn idee is nu om eerst te "polsen" hoeveel kans van slagen dit heeft, vandaar de Poll, en dan in overleg hier te bepalen wat de simpele regelementen moeten gaan worden......

Jaap J. zei:
Ik heb op verzoek van Bartje en M7H een poll toegevoegd.
Jaap, bedankt....

Back