Jesse,
heb je met betrekking tot over- en onder belichten via + en - LW's ook een handige tip voor mij?
Ik bedoel net zo'n vergelijking als de emmer en de scherptediepte met de F waarde.
Ik haal + en - LW's altijd door elkaar.
Wim[/QUOTE]
jij noemt het +/- LW, bij een Canon is dat +/- EV, wat voor merk Camera heb je ?
Als je iets wilt overbelichten, zoals ik al zei met de sneeuw foto's draai je de LW / EV iets in de +, bijv. +1/3
Als je wilt onderbelichten draai je de LW/EV iets in de -, bijv. -1/3
Afhankelijk van het programma dat je gebruikt zal de camera een aanpassing doen aan je sluitertijd of diafragma.
Wanneer je bijvoorbeeld de camera op diafragma voorkeuze zet en de instellingen voor een bepaalde foto komen uit op:
diafragma: F/5.6
Sluiter: 1/200
ISO: 100
en vervolgens stel je een overbelichting in van +1 stop
dan zal de camera de sluitertijd verlagen naar 1/100 waardoor er meer licht binnenkomt.
Botter zei:
Ja Jesse, ik werk met photoshop CS4.. Begin het nu allemaal aardig door te krijgen. Maar die dag waar die laatste 2 foto´s van zijn, daar heb ik 500 foto´s geschoten! Ik heb het er neit voor over om achteraf nog een 500 foto´s in raw te gaan bewerken.. Amstel heeft mij dat ook al eens aangeraden in augustus maar vind het zowiezo moeilijk werken.. Levels contrast en smart shapen is eigenlijk het enige wat ik meestal gebruik ( in bovenstaande foto´s smart sharpen nog niet)
ik snap je redernering, zelf heb ik ook lang getwijfeld om over te gaan naar RAW omdat ik bang was dat het mee teveel tijd zou kosten, echter, als je even de moeite neemt om je erin te verdiepen en een goede workflow op te zetten kost het je net zoveel, zoniet nog minder, werk als nu.
Amstel76 zei:
Ik kan er ongeveer 2 á 3 per seconde wegschrijven
Wat voor kaartje gebruik je ? zelf heb ik alleen maar extreme 4 kaarten, daar kan ik mee blijven schieten, ook in RAW.
Op langzamere kaarten worden de foto's uit langzamer weg geschreven waardoor de buffer van de camera te snel vol raakt.
bdoets zei:
Hee - ik kan geen RAW files openen in Photoshop. Of geldt dat alleen voor de RAW bestanden uit de Canon450D?
Nee hoor, je kunt eigenlijk alle soorten RAW files openen in photoshop maar het kan zijn dat je de CameraRAW plugin van photoshop even moet updaten.
Welke camera heb je en welke vesie van photoshop gebruik je ?
Dat over elkaar leggen van foto's heet HDR (high dynamic range) en dat kun je ook automatisch doen on photoshop of met andere software zoals photomatix.
tutorial:
@pascall:
op zich een leuk plaatje maar onderbelicht en de compositie vind ik niet echt boeiend, ik had liever wat meer landschap gezien.