Mucha standard

subjectief

Wat is een prachtig schilderij op de achtergrond op foto twee? Zijn dat je schilderijen?

Groeten Heinz

Ik heb het altijd leuk gevonden om met verf en penseel te werken.
Voordat ik in het onderwijs bezig was ben ik 32 jaar actief geweest als graficus in een drukkerij hier in de omgeving.
In dit verband liggen je interesses nogal bij het grafische en het kunstzinnige.
En wie kunst zegt denkt op vliegwerk, als je begrijpt wat ik bedoel.
In mijn voorouders zitten architecten, meubelmakers en kunstschilders.
Het moet ergens in het bloed zitten.

In die zin hou ik van esthetische voorwerpen.
En de meeste zweefvliegtuigen horen beslist tot die categorie.
Uitgezonderd de Dobbeldr...... welteverstaan (subjectief).;)

Mvg,
Aurectar
 
Beste Aurectar, uw werk ademt een sfeer uit van rust en precisie.
Mooi om te zien en ik kijk uit naar het eindresultaat.
Beste groeten, Maarten
 
Beste Aurectar,
echt waar, het doet doeugd te zien hoe mensen nog plezier krijgen in een project. Enfin 'een' project , begrijp me niet verkeerd.

Als ik een kleine tip kan geven, je hoeft niet persé je werkplaats uit om achter katoenvlokken te vluchten. Ikzelf gebruik al jaren ruw geschuurd balsa, (schuren met P40-P80) wonderbaarlijk, altijd bij de hand en sterk.

greetings,
Benny
 
Rohnschwalbe.

:rolleyes: de K2b is de Rhönschwalbe en niet de Rhönadler.
mooie kist overigens
Groeten Hans

Je opmerking is terecht.;)
Het betreft inderdaad een K2B Rohnschwalbe.
Trouwens, er worden er twee stuks van gebouwd (5m spanw).
De betrokkenen in kwestie bouwen de romp daarvan in 2 helften.
De indekking gebeurt in segmenten.
Dit in tegenstelling met mijn aanpak (liggers).
Vraag was, welke aanpak het best was?

Mvg,
Aurectar
 
De vorm komt er in.

Laatste tijd heel wat zaken verricht.
Buizen (vleugelpennen) definitief ingelijmd.
Caissons volgegoten met epoxy met houtschuursel.
Dit volgens recept van Benny.
Resultaat bevredigend.
Alles muurvast.
Vervolgens caissons toegedekt met triplex 2mm.
Bowdenkabels hoogteroer ook definitief ingelijmd.

Nu volop bezig met indekken.
Latje per latje aanpassen en inlijmen.
Veel schuurwerk om alles in vorm te moduleren.

full


De vorm begint er in te komen.
Secuur werkje.

full


Resultaat lijkt aan de verwachtingen te voldoen.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Aurectar,

Dat ziet er erg netjes en mooi uit, de romp krijgt vorm:).

Succes met stofhappen

Terence

Hallo Terrence,

Zeg wel stofhappen.
Ik kom net van mijn werkplaats.
De bovenkant van de romp is nu volledig ingedekt.
Het moeilijkste zijn de laatste spietjes waarmee je de indekking afsluit.
Het grootste deel daarvan is nu reeds voor de eerste maal geschuurd.
Ziet er bevredigend uit
Ik heb er mee opgehouden omdat de concentratie wat aan het verslappen was.
Nooit de boel forceren.
Morgen met een vers kopje de romp eens goed observeren om dan elke oneffenheid weg te werken.
De bedoeling het geheel zo gaaf mogelijk te maken.
Ik opteer dus voor een minimum aan plamuur, begrijp je.

Stappenplan voor de romp (in grote lijnen).

1 vastlijmen lood in voorkant met siliconenlijm.
2 voorkant indekken.
3 mal voor canopy
4 sleephaak implementeren
5 romp losmaken van werktafel
6 landingswiel positioneren
7 onderkant indekken
8 neus met sleepkoppeling bevestigen
9 schaats aan voorkant en achterkant bevestigen.
10 het geheel een glasmatje aanbrengen.
11 het geheel schuren en uitplamuren.

Dus, nog heel wat werk voor de boeg.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt:
knap werk Aurectar !

denk eraan uw epoxy/balsa beton , na te harden op 40-45° !
Zo je geen farcen tegenkomt. Als de epoxy warmer wordt dan de omgevingstemperatuur dan bij het bouwen wordt deze altijd weer een beetje flexibeler, ook na lange tijd. De moleculebinding komt weer in beweging en zet zich weer vast na een tijdje (uithardingsproces bij hogere temperaturen. Zeker bij zo'n cruciaal stuk zou ik er toch een uurtje of 2 de haardroger opzetten. Goed bezig ;-)
 
paar vraagjes?

knap werk Aurectar !

denk eraan uw epoxy/balsa beton , na te harden op 40-45° !
Zo je geen farcen tegenkomt. Als de epoxy warmer wordt dan de omgevingstemperatuur dan bij het bouwen wordt deze altijd weer een beetje flexibeler, ook na lange tijd. De moleculebinding komt weer in beweging en zet zich weer vast na een tijdje (uithardingsproces bij hogere temperaturen. Zeker bij zo'n cruciaal stuk zou ik er toch een uurtje of 2 de haardroger opzetten. Goed bezig ;-)

Bennie,

Probleem is dat ik de caissons waar de buizen inzitten reeds toegedekt heb.
Ik zal in de toekomst waakzaam op zijn van hem bij felle zonneschijn niet onbewaakt schuin in de wagen te laten liggen.
Ik denk ook van hem bij heftig warm zomerweer eens een paar uur horizontaal in de tuin te leggen met een erzats-serreke op het middenstuk.
Een beetje plastikfolie met wat ruimte tussen kan de temp aardig doen oplopen, begrijp je.
Dit moet het hardings proces bestendigen.
Langs onder kan de epoxy niet weg.
Ook die buizen zitten zodanig pas in de boringen van de wortelribben dat er weinig kan mislopen.

Nu moet ik eens goed nadenken hoe en waar ik het lood zal aanbrengen.
Er is een beetje een probleem met de berijkbaarheid van de holle ruimtes aan de voorkant.
Ik moet er ongeveer 700gr in bevestigen maar zorgen dat ik nog ergens een holte heb om nadien lood toe te voegen bij het fijnafstellen, vandaar de nodige reflectie daaromtrent.


Nog een paar vraagjes?

Hoeveel lood zit er bij jou in de neus van je fox van 3.5m?
Kwestie van zoveel mogelijk referenties.
In welk materiaal maak ik mijn mal voor de canopy?
Ik dacht aan een blok Balsa te moduleren.

Mvg,
Aurectar
 
Probleem met loodopslag opgelost.
3 caissons in voorste gedeelte.
185 gr definitief onder indekking voorkant.
235 gr in zijkanten links en rechts.
Alle ballast gelijmd met silicone lijm.
Dit amortiseert de inertie van het lood.
Werkt een beetje als schokbreker.
In zijkanten nog ruimte voor 300gr optioneel (fijnafstelling).
Er komt nog een 400 a 500gr onderkant voorkant defintief.
Dit laatste slecht als romp van werkplank verwijdert is.
Laatste zicht naast zijn klein broertje alvorens van werkplank te verwijderen.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed idee om een serre effect te creëren ;-)

Hoeveel lood er in de fox zit kan ik niet zeggen. Heb 2 stukken slabbelood platgeslegen en langs bijde kanten gelijmd met TEC7 , silicone is ook goed.
Ben zo alles beginnen opbouwen laag na laag tot gevraagd CG. Ik heb in mijn Sunbird bv, allemaal kleine stukjes bladlood gesneden en ingelijmd, zo kon ik er het maximaal gewicht in krijgen. In de beschrijven stelde ze voor om het te smelten, maar da zag ik tegen op. Is zo ook gelukt zonder veel gedoe.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de mal :

Heb ik ze altijd in snelplaaster gemaakt.
Deze kan je makkelijk gieten in een bakje.
Dan raspen met een plaaster rasp, als je niet te graat gaat en je bijft ong. bij de dimenties, dan gaat het vrij snel. Nadien maak je terug een pap en kan je verder afwerken met plamuur.
Waarom plaaster en geen balsa. Heb het ook nog geprobeerd met balsa hoor. Je moet dit dan weer afwerken met epowy en glasweefsel, ook plamuren, is veel harder en we komen terug een beetje in het zelfde verhaal, moet ook weer gepost cured worden en balsa is ook maar balsa .
In het andere geval, zou ik in je plaats geen balsa gebruiken maar PU schuim.
Kost een stuk minder en heeft geen vezel. Heb ik nog deze modelletjes mee gebouwt.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wereld op zijn kop

Vandaag was het grote moment aangebroken.
Het moment om de romp van de werkplank te verwijderen.
Eerst heb ik een soort bankschroef gemaakt om de romp tussen te klemmen.
Een schroefspil M8 door de buis van de vleugel-pen.
Dan voorzichtig de steunstukken doorgezaagd.
De schroefspil er voorzichtig uitgetrokken.
Vervolgens de romp onderste boven gemonteerd.
Een steunstukje onder de staartboom en klaar is kees.
Nu kan ik rustig de werkzaamheden aan de onderkant verderzetten.
Ik heb tussen de twee bedrijven even de romp gewogen.
Viel best mee met zijn 2000gr.
Redelijk voor deze oersterke construktie.
Niet vergeten dat ik er reeds 400gr lood ingelijmd heb.
Dus niet te zwaar met de vleugels en we halen een mooi totaalgewicht.

Mvg,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tec 7

Bedoel de lijmKIT :
TEC7

Silicone vrije bedoening (wil je later schilderen, ga je ook geen last krijgen van visogen door de silicone deeltjes die rondzwerven etc,...)

ps,
heb een vriend die een beetje uw concept aan het volgen is met het maken van een swift S1 : SlopeManiacs: Swift-S1

greetings,
Benny
 
Bedoel de lijmKIT :
TEC7

Silicone vrije bedoening (wil je later schilderen, ga je ook geen last krijgen van visogen door de silicone deeltjes die rondzwerven etc,...)

ps,
heb een vriend die een beetje uw concept aan het volgen is met het maken van een swift S1 : SlopeManiacs: Swift-S1

greetings,
Benny

Benny,

Ja ik bedoel de lijmkit
TEC7 trans
Je hebt ze in cartouches en kleinere lijmtubes.
Het Swift-S1 project ziet er goed uit.
Nogmaals het bewijs dat er met hout veel voor mekaar komt.
Ben ik mis dat de KONA een van jou acro-projecten is

Zo te zien op de foto's gaan de slope-maniakken er hard tegenaan.

Mvg,
Aurectar
 
schetsje

Ik ben nu volop aan het indekken en vind het belangrijk om dit eens nader te belichten.
Daarom een klein schetsje ter verduidelijking.
Het is voor mij de eerste maal dat ik een ronde romp indek.
Ik heb ook even moeten zoeken.
Je ziet dus de hoofdliggers in spruce (rood op schetsje) die de spanten verbinden.
Hardhout weegt wel iets meer maar op de keper beschouwd valt dit nog wel best mee.
Op deze liggers worden hardbalsa liggers (4 op 26 en 5 op 18) gelijmd.
Deze boven en onder worden zorgvuldig taps geschaafd en geschuurd.
De eerse plankjes tegen deze boven en onderste hardbalsa liggers komen dienen ook taps geschaafd en geschuurd te worden (al naar geland de ronding, natuurlijk).
Dit om een mooi lijmvlak te bestendigen.
Ik heb de kleine plankjes afwisselend 4 en 5mm afgewisseld.
Je hebt zo wat overschot bij het fijnmoduleren.
Op het eindresultaat na het rondschuren schat ik een dikte van 3.8mm tot 4.5mm, als je begrijp wat ik bedoel.
Onder en boven en op de flanken is dit natuurlijk dikker met de spruce-liggers bijgerekend, dat is duidelijk.
Er kruipt heel wat lijm in deze werwijze maar het eresultaat blijkt tot nu toe bevredigend.
Rond het geheel denk ik een glasmatje en epoxy aan te brengen.
Nu al kan ik de robuustheid van het geheel aanvoelen.

Slowly but surely,



Mvg,
Aurectar


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Eurectar,
Ja hoor de Kona is er eentje van mij.

Je bent zeer goed bezig met de 'spruce' zeker afwerken met een glasweefsel ! Of op zijn minst geen hardhout maar multiplex gebruiken. Hardhoud heeft maar een richting en kan scheuren hé. Goe bezig :-)
 
Back
Top