Multiplex Xeno

Eindelijk RTF

Xeno1.JPG

Xeno2.JPG

Xeno3.JPG

Xeno4.JPG

Carbonwerk van motormount en prophub is dus eigen ontwerp; wel aardig geinspireerd door wat anderen doen. Er zit nu een Aeronaut folder op 9x5. Die 9" dia is wel zo'n beetje de max, maar ik wil nog wel experimenteren met iets meer spoed.
Aan de onderkant wil ik nog van die zwarte invasiestrepen plakken, dus vandeweek ff rolletje solarfilm halen.

C.o.g. lijkt ok met 25 gram lood in de neus.

By the way:
Het freeswerk is door Rob Bulk van www.rbckits.com verzorgd

Als er genoeg interesse is, kunnen we wel een kitje van van de Xeno-mount maken, incl. prophub voor de Aeronaut-bladen
Het enige dat je nodig hebt is 30 min epoxy, 2 boutjes/moertjes voor de bladen (die in de bladeholders van een 450-size heli zitten voldoen prima) en carbon pijp (30 cm, 3 mm dia) voor de kruisversteviging.
De kwaliteit is super, al zal je wel her en der met een rond vijltje een gaatje moeten opruimen; de pijpjes van de kruisversteviging zitten bijvoorbeeld niet helemaal haaks natuurlijk.
Het gaatjespatroon in de mount is even een aandachtspuntje, maar volgens mij heeft Hyperion geen afwijkende maatvoering.

By interesse even een PB-tje

Laatst bewerkt:
Vanmiddag eerste vlucht gemaakt.
Was erg winderig en turbulent, dus moeilijk iets te zeggen over zwaartepunt. Lijkt in ieder geval wel goed met mijn setup en 25 gr lood voorin.
Na hoogteroer uittrimmen staan beide elevons in neutraalstand iets omlaag; toch te weinig lood?

Kist vliegt verder prima; ook de setup is leuk. Niet oneindig verticaal natuurlijk, maar vermogen zat. Iets meer pitch is leuk om te experimenteren, maar snel voorbij zweven is ook erg leuk. Grote beperking daarbij was het feit dat de bladen niet lekker inklapten; ze gingen net te stroef. Na elk blad 1x heel lichtjes over een schuurpapiertje te hebben gehaald op het draaipunt, klapten de bladen veel makkelijker in en daarmee zou dit ook opgelost moeten zijn. De prophub werkt verder fantastisch zonder onbalans en de motormount ook; de domp lijkt vooralsnog prima. Mogelijk zal de eerste vlucht met weinig wind laten zien dat er nog wel een beetje up of down gemixed moet worden met gas, maar vooralsnog lijkt het prima zo.

Wat ik nog wel moet uitzoeken is hoe ik het voor elkaar krijg bij een gemixt hoogte en rolroer er voor te zorgen dat ailerons verschillende uitslagen hebben (naar beneden meer, zoals MPX voorschrijft). Geen idee hoe ik dat in m'n FX-18 tik, maar dat moet wel op te lossen zijn denk ik.

Het verschil in op/neer van de roeren zou ergens onder differentiaal moeten zitten. Anders end-points instellen. Je wilt toch niet net zo veel down als up op hoogte hebben. ;)

Vanavond nog even een paar accu's leeg geregd. Dusdanig hard hoeken dat de vleugels begonnen op te krullen. 8) ;) Mij benieuwen hoe lang het duurt voor hij in de lucht dubbelvouwt of een vleugel breekt. :? ;)

jippie heb er nu ook een :D:D:D

grr wil vliegen maar moet zo nog ff werken

thnx zambezi voor de nette afhandeling

grtz lip

hihi

vandaag was het zover
eerst me dg1000 geprobeerd die vloog als een zonnetje weer
eindelijk volgas hoogte kunnen maken (foute zender instelling)
en toen moesten we opeens weg ivm een broed seizoen
maja het zij zo
wij dus het veld ernaast geprobeerd waar het wel toegestaan was te betreden
overigens nergens een bordje gezien bij het andere veld

nu de xeno
na de 2 cell lipo erin gestopt te hebben het model in me zender gezet
alles getest hmm motor doet het niet
bij de verkoop deedt ie het perfect dus moet een instelling zijn
aangezien ik dit bij een eerder model heb gehad meteen naar de juiste instelling
en aangepast en jippie motor doet het
niet super veel vermogen op de 2 cellen maja wel lekker licht en genoeg om met 25/30 graden hoogte te kunnen maken

eerste worp omdat ik met me vliegmaatje jan was heeft hij hem voor me opgegooit de eerste keer (aangezien ik elke keer sta te trillen als een rietje als ik wat bestuur)
1ste worp dacht ik slim te zijn zonder motor en gewoon meteen in glij vlicht ff alles aanvoelen Fail..........
gelukkig niks stuk (zit nog steeds in de waan dat piepschuim van glas is lol )
2de poging deze gind stukke beter nadat jan hem opgegooit heeft meteen motor aan en gaan met de xeno
woeeehoeeee ik vlieg ik vlieg :P:P
en wat voelt de kist(piepschuime plaat) lekker aan heel stabiel
na 2 rondjes gevlogen te hebben met en zonder motor
de landing ingezet om dit ook ff te testen is wel zo handig
ik een ruime bocht gemaakt en aan vliegen maar
duik.... duiken... vlucht level vast houden hmmm nog steeds erg hard
duiken ...... duiken ........ nog iets lager hmmm nog steeds te snel
meteen doorgestart en nog een rondje en weer recht aanvliegen
weer een duik nog iets verder nog iets verder sh1t dit ding blijft maar gaan zoefff
huppa motor aan weer opnieuw lol
de 3de keer ging ik alsnog heel hard maar heb een heerlijke mooie landing gemaakt

ik stond versteld van de snelheid dit de xeno behoud bij het aanvliegen
helaas hebben we het bij dit gehouden
het was erg krap op dit veldje
en om schade en risico's te vermijden maar gestopt
ik heb iniedergeval ff de xeno kunnen aanvoelen

conclusie ik ben erg blij met dit model
aan het vlieg gedrag kun je zeker merken dat er over de constructie is nagedacht
de xeno vliegt zeer stabiel en heeft een mooi vliegbeeld
ik zou in de toekomst kunnen gaan voor 3cellen maar vind dit voorlopig wel erg leuk zoeen lichte setup en zweefcapaciteiten
het was kort maar heb heerlijk genoten

@zambezi hij is goed gekeurd hoor :D:D thnx nog ben er super blij mee ,me ontvanger ging er eigenlijk niet zo lekker in (de xr16 van graupner) ivm de irritante antenne
maar heb vandaag me mini ontvangers xr12 binnen gekregen, die uitermate geschikt zijn
voor dit model hier gaat ik heel veel plezier van krijgen

Veel plezier er mee!
Op 2S joh??? hoe kom je er op??? was je zwaartepunt wel goed dan? afijn; je hebt 'm weer heel aan de grond gekregen zullen we maar zeggen...

je klinkt verbaast lol is dit zoeen rare combi ?
heb ook 3 cellen 100mah maar daar moet ik ff stekkertjes op maken zijn al op de bestel lijjst gezet

nou het kwam eigenlijk doordat de stekkers op al me accus anders zijn
dus heb ik de 2cellen geprobeerd en het leek me genoeg vermogen uit te komen
dus maar geprobeerd en tot me verbazing werkte het perfect
het zwaarte punt lag goed tot me verbazing hij zweefde(is dit wel het juiste woord)
ook erg goed helaas niet lang kunnen testen maar hij doet het goed erop
het is natuurlijk geen race monster maar stijgen doet ie perfect zal hem straks of morgen ff wegen

landen is een eitje enkelt de snelheid die hij behoud moet je ff rekening mee houden

grtz lip

Laatst bewerkt:
Leuk hoor! ik had alleen niet verwacht dat ie redelijk zou klimmen op 2 cellen...

veel plezier er mee,
Dennis

gheghe
low passes vink nog eng lol me landing is een halve low pass ding blijft maar gaan gheghe
morgen ff stekkers halen zodat ik de 3 cellen ook ken proberen
ben toch wel nieuwsgierig wat ie dan doet

grtz lip

Heb de mijne afgelopen vrijdag binnengekregen.
Gistermorgen in elkaar gezet en gistermiddag de maiden gehad.
Man, wat vliegt dat ding lekker. Heb er de tuning set bij gekocht met 3 cel lipo`s. Gaat als een speer Vol gas gaat ie verticaal. Na 10 seconden of zo zie je `m niet meer. Gas dicht en lekker laten zweven!
Is absoluut een blijvertje. :D:D

Willem.

Heb inmiddels een aantal vluchten achter de rug.
Vliegt met de tuning set erg goed. Power genoeg. Met HC accu`s misschien niet eindeloos verticaal, maar wel zover dat je `m niet meer ziet.
klinkt ook erg lekker :D
De tuning set is niet goedkoop maar wel op maat gesneden voor de Xeno.

Willem.

1x raden: zeker omdat 't lekker goedkoop is?

Dat motortje op 3S vraagt een heel klein propje; leuk voor snelle kistjes, maar niet voor een Xeno. Bovendien een hoop gewicht op de verkeerde plaats. De lipo zal ook priegelen worden om die er nog in te krijgen.

nee hoor deze motor had ik gewoon nog liggen :p.
nah lekker goedkoop?
met inklaringskosten en de hele rambam ben je een hoop kwijt.

nee hoor deze motor had ik gewoon nog liggen :p.
nah lekker goedkoop?
met inklaringskosten en de hele rambam ben je een hoop kwijt.

Inklaringskosten op zo'n motortje is of gigantisch pech met een ambtenaar die echt slecht heeft geslapen of je hebt er 10 besteld ofzo.
Ik heb dit motortje als sp400-vervanger in een bootje zitten; ik zou er niet te veel van verwachten en het is verre van de ideale motor voor zo'n Xeno.

...Met HC accu`s misschien niet eindeloos verticaal, maar wel zover dat je `m niet meer ziet.
Eindeloos verticaal met een duwprop kan alleen als je verticaal een hoge snelheid haalt. Omdat de stuwdruk achter (onder) het zwaartepunt aangrijpt, is de gewichtsverdeling absoluut labiel; het toestel kan alleen in die stand blijven als de roeren voldoende effect hebben, dwz als er een boel lucht langs de roeren stroomt. En dan nog zou je heel secuur moeten sturen (ik denk eerder aan een gyro). Als het toestel bijv. zijdelings zou dreigen af te wijken kan je al niet veel omdat je geen richtingsroer hebt.

Bij een vliegende vleugel met veel pijlstelling wordt het iets haalbaarder, omdat de winglets dan achter de prop uitkomen, wat stabiliserend werkt. Maar daar is bij de Xeno geen sprake van.
Mijn SportWing (iets meer pijlstelling dan een Xeno) houdt verticaal ook niet vol, hij klimt wel maar hij "valt om". Een stijghoek van 60 à 70º lukt wel. Dan blijft-ie kennelijk net snel genoeg om stabiel te zijn.

Als je eindeloos verticaal wil kan je beter een trekprop hebben... kan je desnoods nog hoveren ook...

Eindeloos verticaal met een duwprop kan alleen als je verticaal een hoge snelheid haalt. Omdat de stuwdruk achter (onder) het zwaartepunt aangrijpt, is de gewichtsverdeling absoluut labiel; het toestel kan alleen in die stand blijven als de roeren voldoende effect hebben, dwz als er een boel lucht langs de roeren stroomt. En dan nog zou je heel secuur moeten sturen (ik denk eerder aan een gyro). Als het toestel bijv. zijdelings zou dreigen af te wijken kan je al niet veel omdat je geen richtingsroer hebt.

Bij een vliegende vleugel met veel pijlstelling wordt het iets haalbaarder, omdat de winglets dan achter de prop uitkomen, wat stabiliserend werkt. Maar daar is bij de Xeno geen sprake van.
Mijn SportWing (iets meer pijlstelling dan een Xeno) houdt verticaal ook niet vol, hij klimt wel maar hij "valt om". Een stijghoek van 60 à 70º lukt wel. Dan blijft-ie kennelijk net snel genoeg om stabiel te zijn.

Als je eindeloos verticaal wil kan je beter een trekprop hebben... kan je desnoods nog hoveren ook...
Hij hoeft van mij niet eindeloos verticaal hoor. Maar ik heb `m zelf afgelopen zondag verticaal zo hoog zien gaan dat ik `m bijna niet meer zag. En dan kunnen alle theorieën zeggen dat het niet kan, maar ik weet wat ik gezien heb.

Willem.

Inklaringskosten op zo'n motortje is of gigantisch pech met een ambtenaar die echt slecht heeft geslapen of je hebt er 10 besteld ofzo.
Ik heb dit motortje als sp400-vervanger in een bootje zitten; ik zou er niet te veel van verwachten en het is verre van de ideale motor voor zo'n Xeno.

de motor maakt een hoop herrie maar echt veel vermogen zit er niet in.
dat merkte ik ook op mijn eurofighter.

Back