Zo. Na een lange "pauze" (veel te druk met werk), maar weer eens wat van me laten horen. Na wat freeswerk, kotterwerk (met eigengemaakt kotterkopje) en afbraamwerk zijn de tussenstukjes klaar. Ze passen perfect.
De stiftjes zijn bedoeld om ze perspassend tussen de cilinders te zetten middels het stiftte, zodat ze niet losraken tijdens het solderen. Weet niet zeker of dat gaat werken.
alhoewel het op het eerste oog een complex blokje lijkt, was er niet veel voor nodig om ze te maken.
Begonnen ben ik met een stalen strip die op 10mm breedte gefreesd is en ongeveer 5 mm hoger dan het stukje zelf. De stukjes zijn 10 mm breed, de strip is 150mm lang (gaan makkelijk 9 stukjes uit).
de strip is in de machineklem gezet en aan de rand op nul uitgeklokt. vervolgens heb ik een rij van 1mm gaatjes in het midden van de strip geboord, elk op 15mm afstand en de eerste op 5mm van de rand van de strip.
Vervolgens de kop van de frees zo nauwkeurig mogelijk op 20 graden schuin gezet (elke cilinder staat op een hoek van exact 40graden t.o.v. de ander). De beitel van de kotterkop op exact de juiste diameter (47,24mm) van de cilinder socket ingesteld, m.b.v. de een digitale schuifmaat. De kotterkop al draaiend, rakend gezet met de kant van de strip en parallel aan het 1mm gaatje. vervolgens stukje bij beetje 5mm in x-richting verplaatst en een concave vorm gekotterd.
Dit vervolgens nog 8 keer, telkens op een afstand van 15mm, herhaald. En dan begint het al ergens op te lijken (wel even netjes de spanen weggehaald):
De strip vervolgens losgehaald en omgedraaid, weer op nul uitgericht aan het uiteinde en nog eens 9 holtes gemaakt.
Nu de freeskolom weer netjes recht gezet en een freesje van 5mm gemonteerd (strip niet uit de klem gehaald, want deze staat in Y-richting nog mooi op 0). Nu op 12.5mm van het uiteinde een gleufje gefreesd en dat 9x herhaald (volgende keer neem ik wel een nieuw freesje, deze was nogal bot):
Schoongemaakt, uit de klem gehaald en ontbraamd, is duidelijk dat er nog maar 1 stap te gaan is.
Inderdaad, omdraaien, in de klem zetten en met een zaagfrees de blokjes op de juiste hoogte (komt niet super exact) van de strip af frezen....... En nou heb ik nog geen zaagfrees. Die ook maar op het verlanglijstje voor Kerst zetten. Maar met een gewone frees gaat het ook:
Beetje afbramen met een sleutelvijltje en wat schuurpapier en klaar.
Volgende stap is nu alles in elkaar solderen. Hiervoor heb ik al met een paar experts gesproken, hoe dat aan te pakken. Het wordt waarschijnlijk toch gebruik maken van dunne zilver folie ringen van de juiste samenstelling die dan samen met flux tussen de sockets en het carter worden geklemd. De tussenstukjes ook op die manier en dan het geheel in een oven. Liefst vacuum oven of onder beschermende atmosfeer met Argon of zo (stikstof?). Nog even rondvragen wie zo'n oven heeft. Misschien is het ook een optie om de tussenstukjes er later tussen te solderen met een zilversoldeer met lager smeltpunt. Nog even over nadenken.....
Als dat goed lukt, dan ben ik al heel tevreden voor 2016.
wordt vervolgd.