Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Ach wat sneu...maar komt vast goed Roel!!

Ipv messing kun je wanneer je in het staal wilt blijven ook vertind staalplaat nemen...blik dus...Ga je het rvs eerst beitsen? kan nog zink van de strips opzitten

héé dat is leuk..en bouwtafel tegen de muur:p:p:p
 
Bedankt voor de tips!
Normaal speel ik alles na het hardsolderen gewoon af met heet water en borstel de flux-resten er dan af. gaat vrij makkelijk. Maar dit is ook wel handig.
 
Na het (hard) solderen moet je de zaak gewoon goed schoonmaken. Beitsen moet je daarna doen om ook de allerlaatste fluxresten te verwijderen en vooral om de verkleuringen te verwijderen. De solderingen alleen maar beitsen kost heel veel beits en duurt waarschijnlijk ook langer.
 
Zo. het is dan toch gelukt met het in solderen van de stripjes. Messing stripjes op maat geknipt, op lengte gemaakt en gebogen. Deze zo strak mogelijk in de uitsparing geplaatst, beetje S39 flux rondom gesmeerd en dan met een heel dikke soldeerbout aan de binnenkant verwarmd en met gewoon soldeerdraad vast gesoldeerd. Ging prima.

20181129_174131.jpg


En na het solderen:

20181129_175310.jpg


Nou nog "lekker" schuren en schoonmaken.

Roel
 
Zo. het is dan toch gelukt met het in solderen van de stripjes. Messing stripjes op maat geknipt, op lengte gemaakt en gebogen. Deze zo strak mogelijk in de uitsparing geplaatst, beetje S39 flux rondom gesmeerd en dan met een heel dikke soldeerbout aan de binnenkant verwarmd en met gewoon soldeerdraad vast gesoldeerd. Ging prima.

Bekijk bijlage 302835

En na het solderen:

Bekijk bijlage 302836

Nou nog "lekker" schuren en schoonmaken.

Roel

Dat ziet er strak en goed gevuld uit.
Vloeimiddel (S39) goed afwassen/neutraliseren met dun zeepsopje.
Mooi stukje werk.
Succes
Blijf dit volgen.

Veel modelbouw plezier.
Willum
 
Zo op de foto ziet het er heel netjes uit, goed doorgevloeid en een nette glimmende soldeernaad. Maar met een klein vlammetje, een Crème brûlée brandertje bijvoorbeeld, kan je heel voorzichtig de solderingen langs gaan. Steeds op een klein stukje heen en weer blijven bewegen tot je ziet dat het tin gaat vloeien en dan langzaam een stukje opschuiven. Zo vloeit het tin mooi in de naad en "verdwijnen" de bobbels die er nog zijn. Je krijgt een meer egale naad en hoeft veel minder weg te vijlen en schuren.
Het vergt wat oefening maar je kan zo heel mooie soldeernaden maken.
 
Vorige week de 2 spanten zwart gespoten en de bouwtekening oude bouwtafel gespannen. Begin met de boven kant, dus romp op de rug, op te bouwen.
Alle dwarsliggers opmeten en dan als T-vormige doorsnede frezen. stuk voor stuk. dat gaat even duren. gelukkig 2 weken kerst vakantie.
20181210_212432.jpg


20181210_212450.jpg


Wordt vervolgd (uiteraard....)
 
Vandaag weer eens aan de motor zelf verder gegaan. Al een jaar er tegen aan gehikt om de carter onderdelen aan elkaar te solderen. De sockets allemaal goed schoon gemaakt en opgeschuurd. met een klein schroefje in de klemmen wordt het wigvormig tussenstukje op zijn plaats gehouden.
20181226_124019.jpg


Met een 3d-geprint malletje zijn de tussenstukjes uitgericht en dan vastgezet.

20181226_124032.jpg


Na alles nog eens goed in de flux gezet te hebben, de brander aan en een uurtje later zat alles in elkaar.
20181226_130140.jpg


Ziet er verschrikkelijk uit zo, maar naar mijn mening is het toch goed gelukt. Overal is het zilver goed doorgevloeid. Hier en daar ben ik niet helemaal zing geweest met het zilver, maar liever later er iets afhalen als er nog bij liggen solderen. Al met al nog geen heel staafje zilver van 1.5mm nodig gehad. (had er nog een stuk of 10 achter de hand gehouden).

20181226_140113.jpg


Nou kan het schoonmaken beginnen. Eerst al eens alle flux resten weggespoeld, daarna maar eens aan de slag met de staal borstel in de boorkolom en met de dremel. Ben komende dagen daar nog wel mee bezig.

Groeten
Roel
 
Het ziet er inderdaad niet uit maar dat is alleen de buitenkant. Voor zover het op de foto's te zien is ziet het soldeerwerk er prima uit en inderdaad liever iets te veel dan te weinig soldeer.
Na het wegspoelen van de fluxresten kan je het beste eerst het overtollige soldeer verwijderen. Met een dremel, vijltjes, schuurpapier, misschien zelfs een beiteltje kan je er iets moois van maken.
Om het geheel daarna weer mooi blank en glimmend te krijgen is beitsen misschien een idee. Helaas weet ik niet precies welke beits (zuur of base) je voor deze toepassing moet gebruiken maar met de juiste beits kan je heel mooie resultaten behalen. Dat scheelt een hele boel ellebogenwerk met staalborstels en schuurpapier. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik volg je al een poos maar nog nooit iets laten weten. Dit is heel mooi werk, het zal spannend geweest zijn om hier de vlam op te zetten!

Ik werk met een ontkalker voor het schoonmaken van de messing- en koperen onderdelen die ik hardsoldeer voor mijn stoomketel. Dat duurt even maar het is goed handelbaar en uiteindelijk zelfs door de gootsteen weg te spoelen.

Veel succes!
 
even met de staalborstel (kom-borstel) in de boorkolom er over heen gegaan. Geeft al een hele andere indruk. Krijgt ook een mooie patina.
20181227_105642.jpg


maar eerst alle overtollig zilver netjes wegwerken.
 
Prima, snap ik, dat gedoe met zuren is niet erg laagdrempelig en comfortabel.

Trouwens, heb je nu dat ene stripje vast gesoldeerd? Dat heb ik nou ook altijd met mijn hulpmiddelen :frustie:
 
och, "laagdrempelig", dat valt wel mee. er gaat ook zwavelzuur in mijn zwembad :cool:. Het is meer de gevlogen van het beitsen. Ik heb eens e.e.a gelezen in het pdf document (zie link in post #135). Als het zonder beits-remmers gedaan wordt en niet al te gecontroleerd qua temperatuur e.d. dan heb je kans op waterstofbrosheid in staal. Dat risico zou ik niet willen lopen met een verbrandingsmotor....

Oh ja, dat stripje inderdaad per ongeluk vast gesoldeerd. is alweer los gesoldeerd.

groeten
Roel
 
Back
Top