Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    De buitenmantel kun je eraf schroeven door de motoras vast te houden met een tangetje.
    Of door de bendix naar buitne te draaien zodat je het inwendige tonnetje van de bendix vast kan klemmen (er is hier ook een special tool voor daar er 2 gaatjes onder in het bendix binnengedeelte zit maar met een tangetje klemmen gaat ook ;-) ).

    Dan de buitenmantel eraf schroeven.

    De bendix hoeft hiervoor niet van de motoras af, wel zou je de motor moeten verwijderen uit zijn zwarte houder :-(
     
  2. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ok, komt in orde.
    Motor uit zijn jasje halen heb ik al es gedaan om de bendix te smeren toen die wat stroef ging (op de 2e foto boven zie je waar ik de mantel terug "dichtgesoldeerd" heb)
    Ik wist toen nog niet hoe de bendix open ging, nu dus wel, bedankt !

    Wel stom dat het dopje op de zwarte houder er niet gewoon opgeschroefd zit, maar dat zou natuurlijk te makkelijk demonteren zijn en dan komen er minder turbines op onderhoud...
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, mijnes had ik er al afgelaten ;-)

    Ook leuk als op den duur door het verbuigen van de aansluitdraden er 1 afbreekt :roll:
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen is de o-ring vervangen (een zelfgemaakte ring ging er zonder al te veel moeite in zonder de bendix te demonteren) en start de turbine terug prima.
    Gisteren 2 vluchten gedaan en eindelijk mijn moed bijeengeraapt en de jet volgas verticaal gestuurd.
    De turbine blijft nu netjes draaien, geen flame outs meer. Dus de brandstofproblemen lijken opgelost met de dikkere leidingen, open klunk en oh ja, ik heb ook de nippels op de UAT nog uitgeboord van 2.8mm naar 3.3mm. Bijkomend voordeel hievan is dat tanken nu ook iets sneller verloopt.

    Binnenkort dus schuren en plamuren en dan mag er van de crash niets meer te zien zijn :)

    Ik heb nu ook al bijna 7 uur op de turbine en een 40 tal vluchten.
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Gisteren wou de jet niet starten :( De EGT probe deed raar en versprong altijd tussen pakweg 30°C en 160°C waardoor de turbine meteen aan het koelen ging ipv op te starten.
    Toen ik er thuis wou naar kijken deed de EGT probe het weer normaal. Slecht contactje waarschijnlijk zeker ? Vandaag nog een vlucht gedaan en de turbine startte zonder problemen.
    Het voorwieltje was wel weer onder de jet uitgevallen bij de landing. Geen schade (zelfs de pitotbuis niet krom) maar ik ga toch eens wat locktite aan dat schroefje moeten doen.

    Geschuurd en geplamuurd, nu weer schuren, eventueel bijwerken en uiteindelijk verven.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2010
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen is de T22 weer toonbaar en zijn de littekens van de crash zo goed als verdwenen. Wat er nog van over is zal weggewerkt worden bij de ooit wel eens geplande herspuit beurt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vorige weekend heeft de T22 ook op Jets over Pampa gevlogen. 2 Jaar geleden had ik nooit durven denken dat ik op JOP 2010 zelf zou vliegen.
    Ik had donderdagavond voor JOP nog gedacht om enkele oefenrondjes te vliegen in Schaffen. Vermits er donderdagavond zelden iemand vliegt had ik het veld voor mij alleen en kon ik zelfs op het grote veld van de zwevers vliegen. Daardoor kon ik ook zo gaan staan zoals er vermoedelijk op Pampa gevlogen zou worden (verschillend van hoe we normaal aanvliegen op onze club)
    Het werd echter een korte trainingsvlucht, want na 2 minuten, bij het eerste aanduiken, hield de piloot het voor bekeken en trok aan de eject hendel. Canopy en piloot weg.
    Gelukkig bleef de T22 zonder canopy vrij goed handelbaar, hij wou enkel de neus wat laten zakken. Dus behouden geland terwijl ik toch anders moest indraaien dan ik gewend was en zonder canopy vloog.
    Vermits ik vrijdag moest werken, kon ik nooit een nieuwe canopy klaarkrijgen tegen zaterdag voor JOP. Klote ! Vermits ik alleen op het veld was en de jet moest landen, had ik ook niet gezien waar de cockpit juist gevallen was. Zoeken dus ipv oefenvluchten maken en hopen dat de cockpit nog heel is.
    Na dik een uur zoeken de canopy toch gevonden, wat verder dan ik eerst dacht, en de schade viel mee, enkel de onderkant was gescheurd en gebarsten. Nieuw matje erop moest nog wel lukken tegen zaterdag en is ook gelukt.
    Uiteindelijk heb ik zaterdag wel niet gevlogen op JOP door de vlagerige crosswind. Menig toestel, inclusief de rookie die naast mij in de stationeerzone stond, heeft flink schade opgelopen door die crosswind en een landing buiten de piste.
    Zondag wel 2 leuke vluchtjes gemaakt (na 2 uur aangeschoven te hebben, het was druk ;-) ) met 2 boterzachte landingen.
    Volgend jaar ben ik er opnieuw bij, misschien met de Eurosport 3D.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2010
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, druk op JOP, heb er weinig van gemerkt, gewoon lekker vroeg of lekker laat gaan vliegen.
    En midden op de dag een enkel vluchtje ;-)


    Maar zo`n buikschuiver blijft er apart uitzien en die Eurosport? ben zeer benieuwd.

    Hoop volgend jaar ook met iets anders aan te kunnen schuiven, wie weet, JOP is net voorbij maar de plannen lopen alweer :)
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Old timer Fly-in

    14 en 15 augustus was het Old Timer Fly-in op het vliegveld in Schaffen. Traditiegetrouw verzorgt onze club DMC daar een statische show en shockflyer vliegen in een hangar. Sinds vorig jaar mogen wij daar, na de full-scale activiteiten, ook een uurtje met de grotere modellen vliegen. Uiteraard in strikte samenwerking met de mobiele ATC.
    Dit jaar mocht ik met de T22 ook een paar rondjes vliegen, net als de 50% toestellen van harofly en een sleper-zwever combinatie. Toch wel een unieke ervaring !
    Even zag het ernaar uit dat de regen spelbreker ging spelen, maar na enkele minuten hield het buitje het toch voor bekeken en kon ik starten.
    De belangstelling van de full-scale piloten was een aangename verrassing en ook gaat mijn dank uit naar het bestuur van de club om speciaal een grasstrookje kort te maaien op de grote landingsbaan (voor mijn korte wieltjes).

    hier vind je enkele fotos : Picasa Web Albums - Team HAROFLY - 2010 Old Time... met dank aan de fotograaf voor de mooie beelden.

    [​IMG]

    Mijn jetje lijkt wel klein tussen die 50% modellen ;-)
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2010
  9. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Jeetje ben jij dat in het midden ????


    Gr Japiooo

    Oeps ik ben weg tataaaaaaaaaaaa
     
  10. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    jezus!!! zijn jullie zo klein of zijn de vliegtuigen zo groot :confused:
     
  11. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Mooi evenement zo te zien, erg leuke foto's :)
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik heb dit topic maar snel op mijn laptop gecopieerd, voor het ook gesloten wordt zoals het bouwdraadje van de F4 phantom van Jaap Gaasbeek.
    Zeer spijtige gang van zaken... Ik had graag het wel en wee van die F4 gevolgd.
     
  13. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    't is gevaarlijk ja. Mijn laatste draadje is ook gewoon verwijderd :(

    Maar 't wel en wee is vast wel te volgen op hyves en de meetings ;) :)
     
  14. jetpower

    jetpower Guest

    zekers houden we elkaar op hyves op de hoogte
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb van mijn bouwverslagen ook drukbare Pdf,s gemaakt voor het geval van.

    En via de meetings,hyves,andere forums,telefoon en mail blijven we wel op de hoogte.

    Mvg Johan
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Gisteren mijn eerste jetvluchten van 2011 gemaakt. Als je zo even niet meer met een jet gevlogen hebt is het toch wel weer een enorme kick !!!
    Eerste vluchtje kalm aan, maar het 2e ging al een stuk onstuimiger :) Ik geniet er nog van na !
    Door het natte veld zat de jet na de 2 vluchten helemaal onder de modder, maar het was het kwartiertje schoonmaakwerk zeker waard !

    Turbine heeft ondertussen al zo'n 11.5 uur gelopen en draait nog steeds als een zonnetje.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Je maakt me jaloers.

    Behalve af en toe een turbine starten en testen moet ik het nog even zonder de lekkere kero geur doen.

    Maar ook ik ben ervan overtuigd dat de eerste keer starten in de kist voor 2011 weer een heerlijk gevoel gaat geven.
    En zeker de vluchten erna ;-)

    Geniet er nog even van en veel plezier met de verdere vluchten, ik moet nog even geduld hebben :-(

    Grt,
    Berto.
     
  18. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Mijn Rookie moet ik nog steeds zuiver maken maar wel twee heerlijke vluchten gemaakt ermee zondag :)
    en vorige week ook :) toen zat ie minder onder de modder,
    kan wel niet wachten op het goeie weer zodat de baan weer wat harder is dan kan ik weer met de F16 de lucht in :)
     
  19. kevin heli

    kevin heli

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    483
    ik hoop dat volgende maand de kangaroo ook terug de lucht in kan .
    greetz kevin
     
  20. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Afgelopen weekend was het nog eens mooi weer. En ook al was het nog bitter koud, de jet moest toch nog eens uitgelaten worden. Een jonge helivirtuoos was present om alles op beeld vast te leggen.



    Let ook op de "warp drive" take-off op ongeveer 4:00.

    Spijtig dat er een luchtlek bleekt te zijn waardoor het landingsgestel na enkele minuten naar buiten kwam en ik bij de landing geen lucht- of wielrem meer had. De molshopen wel netjes gemist :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina