Ondertussen is de T22 weer toonbaar en zijn de littekens van de crash zo goed als verdwenen. Wat er nog van over is zal weggewerkt worden bij de ooit wel eens geplande herspuit beurt.
Vorige weekend heeft de T22 ook op Jets over Pampa gevlogen. 2 Jaar geleden had ik nooit durven denken dat ik op JOP 2010 zelf zou vliegen.
Ik had donderdagavond voor JOP nog gedacht om enkele oefenrondjes te vliegen in Schaffen. Vermits er donderdagavond zelden iemand vliegt had ik het veld voor mij alleen en kon ik zelfs op het grote veld van de zwevers vliegen. Daardoor kon ik ook zo gaan staan zoals er vermoedelijk op Pampa gevlogen zou worden (verschillend van hoe we normaal aanvliegen op onze club)
Het werd echter een korte trainingsvlucht, want na 2 minuten, bij het eerste aanduiken, hield de piloot het voor bekeken en trok aan de eject hendel. Canopy en piloot weg.
Gelukkig bleef de T22 zonder canopy vrij goed handelbaar, hij wou enkel de neus wat laten zakken. Dus behouden geland terwijl ik toch anders moest indraaien dan ik gewend was en zonder canopy vloog.
Vermits ik vrijdag moest werken, kon ik nooit een nieuwe canopy klaarkrijgen tegen zaterdag voor JOP. Klote ! Vermits ik alleen op het veld was en de jet moest landen, had ik ook niet gezien waar de cockpit juist gevallen was. Zoeken dus ipv oefenvluchten maken en hopen dat de cockpit nog heel is.
Na dik een uur zoeken de canopy toch gevonden, wat verder dan ik eerst dacht, en de schade viel mee, enkel de onderkant was gescheurd en gebarsten. Nieuw matje erop moest nog wel lukken tegen zaterdag en is ook gelukt.
Uiteindelijk heb ik zaterdag wel niet gevlogen op JOP door de vlagerige crosswind. Menig toestel, inclusief de rookie die naast mij in de stationeerzone stond, heeft flink schade opgelopen door die crosswind en een landing buiten de piste.
Zondag wel 2 leuke vluchtjes gemaakt (na 2 uur aangeschoven te hebben, het was druk ;-) ) met 2 boterzachte landingen.
Volgend jaar ben ik er opnieuw bij, misschien met de Eurosport 3D.