Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

1. viper_l

viper_l

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Mooi filmpke.Vond het ook leuk de muziek die startte op moment dat je opsteeg.

Trouwens vanaf dit jaar ben ik ook een trots lid van DMC :banana:
    We zien mekaar nog wel.

Mvg,
    Luc

2. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ik heb het al vernomen :) Welcome to the club zou ik zeggen.
    Ik ben zeer benieuwd om die mooie blauwe flash eens te zien vliegen !! Ben zelf ook zowat aan 't uitkijken naar eentje, heb de flash altijd al een zeer mooi model gevonden.
    Er vliegt sinds een paar weken ook een Jolly Rogers flash bij ons, dus dat geeft wel mogelijkheden voor simultaan vluchtjes enzo :)

3. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Hier de T22 en de flash braaf bij elkaar :

4. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ik heb nog eens een filmpje van de T22 gemaakt. Een beetje de droom beleven zeg maar. Soms doen we op onze club een beetje gek ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Geweldig :) wel een leuk idee voor als je ver moet sjouwen bij een meeting

6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Haha, die modelauto ervoor helemal top.

Tijd voor een echte towtruck ;-)

7. Claude

Claude

Lid geworden:
    16 feb 2004
    Mooie geluidsmix.
    Beter dan zo'n p.... muziekje er bovenop.

8. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Bedankt voor de complimenten :) Er was wel wat werk aan om het allemaal mooi te laten uitkomen, maar leuk dat het geapprecieerd wordt.

Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  9. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Zeker wel :yes:

10. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Vorig weekend naar een fly in geweest met de jet, maar hij wou niet starten :(

Eerst kwam er geen vertrouwde 'poef', dus geen ontsteking. Gas wat bijgevuld, maar dat hielp niet. Gloeispanning wat hoger gezet en gasflow van 60% naar 80% en dan wou hij wel onsteken. Eerst een beetje een wet start met wat gepuf en dan sloeg hij bij het optoeren af met melding "acc slow". Optoeren te traag dus.
    Nog maar eens geprobeerd en weer onsteking maar terug acc slow.
    Dan maar de jet terug ingepakt om hem thuis een rustig na te kijken.

Thuis had ik de eerste keer weer geen ontsteking. Gasflow naar 90% gezet en dan vertrok hij en draaide hij normaal. Temperaturen 540 gemiddeld (normaal) en 740 max.

De turbine heeft nu 12 draaiuren en ik twijfel wat aan de lagers. Ze heeft het namelijk altijd gehad dat als je de rotor met de hand draait, dat je soms een punt tegenkomt waar hij wat klemt. Niet schuren ofzo, gewoon wat moeilijker draaien. Als je even terugdraait is het weg en moet je meerdere toeren draaien om het terug te vinden. Als je doordraait gaat het over een halve tot 1 toer ook terug weg.
    Het is nu minder dan toen de turbine nog maar 10min draaitijd had.

Zijn mijn lagertjes rijp voor de schroothoop of is er wat anders mis ? Wie weet raad ?

11. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Mhhh, als zoiets bij mij gebeurt dan moet ik altijd even de ECU LiPo wat oppompen want dan zakt die te ver onderuit (maar ik heb dan ook niet zo`n hele beste ECU LiPo meer).

Dat verklaart ook wel een beetje de wet start erna, de eerste keer heeft hij de turbine opgespint, toen gas toegevoegd, dan proberen te ontsteken maar je accu spanning zakt in, de electromotor krijgt te weinig om de turbine weer verder op te toeren echter wordt wel de brandstofklep al geopend en pomp aangezet en daardoor zakt ook je gloeispanning in.

En wordt de start afgebroken, volgende poging kom je om wat voor een reden dan ook verder echter door het teveel aan brandstof door de eerste poging zal die een wetstart krijgen en wat gaan vlammen en poefen.

Althans zou stel ik me het voor.

Wat ik echter niet zou doen is de waardes van gas en gloeiplug veranderen als dat hiervoor ook nooit een probleem opleverde.
    Dat was namelijk altijd goed dus moet de oorzaak iets anders zijn ;-)

Dat je ergens een "zwaar" punt heb in je lagers is eigenlijk ook niet goed, dat het niet altijd is komt omdat er misschien maar 1 lagerkogel is met een slijtage punt.

Je zou dat eens kunnen bekijken.

Als ik naar mijn oude 120èr kijk dan lootp die altijd mooi rond door zonder een zwaar punt.
    Zodra ddat wel het geval zou zijn dan zou ik hem demonteren en eens nakijken/lagers vervangen.

Succes en we horen graag wat het was.

Grt,
    Berto.

12. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    starten

Het is goed mogelijk dat je lagers blijven hangen.
    ze staan dan iets scheef in de tunnel lopen dan zwaar.
    Maar ik zou met een goed geladen accu het nog een keer proberen.
    En als de afstellingen goed waren niet te snel iets veranderen.
    gr Gerrit Jan

13. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    De accu was de avond ervoor geladen, maar jullie hebben gelijk, ik heb niet echt op de accuspanning tijdens optoeren gelet. Ik zal eens starten met de eagletree datalogger ertussen, dan kan ik mooi stroom en spanning tijdens starten aflezen.
    De ecu lipo is al dik een jaar oud, dus zou wel kunnen dat die ondertussen wat van zijn pluimen verloren heeft.

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Yep, misschien even laden en dan direct een startpoging doen.
    Je kan de accuspanning ook zien op je GSU, die stort dan ineens in wanneer er gegloeid, gepompt en opgetoerd moet worden.

Heb ook zo een keer op het veld gestaan, avond ervoor geladen en dan `s middags niet willen starten.
    ipv een bat. low waarschuwing kreeg ik ook acc. slow, snapte er niks van maar kon eigenlijk maar 1 ding zijn.

Ecu LiPo op het veld geladen en toen zonder probleem de hele middag werken :roll:

Zet wel je gloeispanning weer even terug, anders brandt ie misschien de plug er nog uit!

Succes.

15. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    De accu was het dus niet, die is nog prima. Ik heb em nog altijd niet bijgeladen, maar toen ik nog eens wou starten (in de garage) om de spanning te testen : *poef* en hij sloeg toch wel aan zeker !!! Snel die gastrim terug dicht !!

Jet buiten gezet en nogmaals pogen : 3x proberen zonder success :( Accuspanning zakt niet noemenswaardig in.
    Gasflow terug normaal gezet en gastankje goed gevuld, nog steeds niet willen starten.
    Gloeiplug dan maar eens bekijken. Leek niet direct iets mis mee, ecu gaf ook niet aan dat ze stuk was. Toch gloeide die maar zwak. Draadje misschien wat verder eruit trekken. En hopla, draadje over. Dat was denkelijk al ver heen.
    Nieuwe gloeiplug en 2x op rij startte hij als vanouds :) (nog steeds zonder accu opladen)
    Ook geen "slow acc" meer, ik denk toch dat dit door de hotstart kwam.

Enkel de lagers ben ik nu nog wat ongerust over.

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Kijk 1 van de 2 zaken opgelost :D
    Die rot gloeipluggen ook ;-)

17. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Vorig weekend mij nog reuze geamuseerd met de T22 op Jets over pampa. De turbine heeft er nu in het totaal al 14 draaiuren opzitten.
    De eerste start op pampa had ik daar toch weer een acc slow zekers... 2e poging was er niets aan de hand en de rest van het weekend startte de jet telkens probleemloos.

Wel heeft zondagavond, voor de laatste vlucht, mijn pompje van mijn tankstation het begeven. Gelukkig kon ik dat van Wimpy wel gebruiken zodat we samen de laatste vluchten van JOP 2011 gedaan hebben. Hieronder de laatste landing van JOP 2011.

Frema was er ook en was zo vriendelijk even naar mijn lagertjes te luisteren en eens te voelen hoe een en ander draait. Op het einde van de koelcyclus, als de motor koud wordt, kan je inderdaad wat lagerruis horen. Ik weet nu hoe dat klinkt. Martin had echter al veel erger gehoord en mijn draaitemperaturen en pompspanningen zijn na de vlucht verder normaal. Dus ik vlieg er nog wel het seizoen mee uit. In de winter mag ie op service, of vervang ik zelf de lagers. Zal te zien zijn hoeveel tijd en zin ik heb om daar aan te beginnen.

18. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    hoi rudy,

is graag gedaan , als we elkaar kunnen helpen is dat eens zo leuk.

twas tevens een fantastisch vliegend weekend , heb er 13 vluchten op zitten :)

gtjs
    wim

19. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Nieuwpoort strandvliegen

Dankzij wat lobbywerk van 1 van onze clubleden mocht DMC 20 augustus showvliegen op het strand van nieuwpoort, tijdens de sint-Bernardus feesten.
    De show was een geweldig success met zeer enthousiaste reacties van publiek en organisatie. Na het einde van de show werden de gestationeerde vliegtuigen bijna bestormd om ze van korter bij te kunnen bekijken :)
    De klassieke vragen vlogen ons om de oren tijdens het demonteren : hoe snel gaat dat, hoe hoog, kun je dat nog volgen, is dat een echte turbine, hoeveel kost dat enz.

Hier al enkele fotootjes, maar er zijn er nog veel mooiere gemaakt :

Meer fotos op http://www.diestmodelclub.be/foto/DMC 2011/Nieuwpoort/index.php

Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  20. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    wow

Kijk, das nogeens een mooie vlieglocatie! Super hoor!

Opstijgen van t mooie harde zand dus geen probleem???

Deel Deze Pagina