Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Prachtig vliegtuig en heel mooi hersteld/gerepareerd.En een prachtig vliegpatroon. Heb dit draadje in 2 uurtjes zitten lezen en zat er helemaal in :lol:


Grtz Wouter
 
Dank voor de complimenten.

Wat betreft een video van de laatste landing was dit wel het idee en Onno had ook de video in zijn hand maar die was aan het eind van z`n bandje.
En aan de andere kant was er verder weinig spannends op te zien.

Het aanvliegen was als normaal en de landing iedem dito, het neerzetten was bijna als een eitje en deed niet onder voor een normale landing.
Dus echt veel meer sensatie had die video ook niet meegebracht.
 
Gister weer 2x lekker met de Nomad gevlogen.

Krijg hem steeds meer onder de knie:
Heb gister weer 2 vluchten met de Nomad gemaakt:
nomad16.jpg

nomad17.jpg

nomad18.jpg

nomad19.jpg

nomad20.jpg

nomad21.jpg

nomad22.jpg

nomad23.jpg

nomad24.jpg

nomad25.jpg

nomad26.jpg

nomad27.jpg

nomad28.jpg

nomad29.jpg

nomad30.jpg
 
Het vliegen met de Nomad begint bijna gewoon te worden.

Gister weer 2 heerlijke vluchten gemaakt, de motoren liepen in het midden gebied niet geheel gelijk tiujdens de eerste vlucht en snel oppikken wilde ook niet altijd lukken.

Voor de 2de vlucht dus even "mechanisch" beter afgesteld en de finetuning met de zender gedaan.
Al een stuk beter, gelijkere loop over het hele gebied en beter oppakken.

Het vliegen met de Nomad bestaat voornamelijk uit het rustig rondjes tuffen en touch en go`s maken.
Alleen tijdens de start komt het gas op 3/4 daarna eigenlijk niet boven half gas.

Af en toe een flyby op een beetje hoogte en dan weer wat landingen oefenen.

De Nomad vliegt heerlijk rustig en blijft zelfs met weinig gas nog goed vliegen wat inhoudt dat ik het circuit niet op al te grote hoogte moet doen en zeker final niet te hoog moet inzetten.
De kist landt het lekkerste met een vlakke final en de neus iets omhoog.

Mocht ik de kist tzt helemaal gaan glassen (ooit :lol: ) dan komen er zeker flaps in :yes:
Dat zal de landingssnelheid en neusstand wat beter ten goed komen en hoop ik niet het hele veld nodig te hebben met windstil weer.

Ik begin hem wel steeds beter te kennen om er relaxter mee te vliegen :D
 
Jazekers wel :-)
we weten nu dat ie het doet dus dat zit wel goed.

Onno vliegt er ook wel mee aan de kabel maar vindt weinig aan het vliegen met deze langzame slome bak.
Dus ik mag er lekker mee rondknorren :D
En geniet hij van onze kist in het luchtruim.


Het is de bedoeling om hem 1 september ook mee te nemen en als de wind gunstig is (of uit de goede hoek of niet te hard cross) hem ook op Utrecht te vliegen.
Moet kunnen zolang ik maar niet hoef te landen op de korte baan (over of naar het hek).
Starten maakt me niet uit, en dan landen op de lange baan of diagonaal met desnoods wat wind van opzij is ook niet erg.
 
Jaja hij is nog steeds heel :-)

Wel gister weer een zweet moment meegemaakt.

Beide motoren starten goed, rustig op laten warmen en naar vol vermogen toe.
Ze pakten goed op en ade afstelling leek in orde.

Kist los en starten maar dat gin gallemaal goed, na een paar rustige rondjes gedraait te hebben de kist naar beneden gebracht voor een touch en go.

Dat ging goed maar met het gas geven merkte ik al op dat er 1 motor (de linker) wel ver achter bleef.

Okee, rustig blijven, kijken wat ie doet.
Eerst tegen sturen en de kist recht houden, horizontaal vliegen.
Wat doen we landen of kijken of ik hem hoog kan houden.

Dat lukte dus, wat meer gas erop, voldoende tegen sturen en een bocht maken.
Dat gaat ook, mooi.

Nog meer gas erop, hee de kist kan zelfs nog wat hoogte winnen.

Met beleid wat extra hoogte genomen op downwind.
Bochtje naar base, ook goed, bocht naar final, topie.

Kom weer mooi uit, iets gas erop houden om niet te ver door te zakken, hee boven het veld, gas eraf en netjes neerzetten.

Weer een geslaagde 1 motor uit landing.

Het blijkt nu dus ook dat zelfs met 1 motor uit de kist nog wat hoogte kan winnen met beleid.

Weer een ervaring rijker :-)
 
Afgelopen woensdag na bijna 9 maanden de Nomad weer eens gevlogen.

Heb er 4 vluchten meegemaakt en alles werkte weer naar behoren.
Bij vlucht 1 en 2 viel alleen bij een doorstart de rechter motor uit maar op 1 motor is de kist ook nog goed te vliegen en is wat hoogte winnen zelfs mogelijk.

Met beleid kan ik de kist weer op circuit hoogte krijgen om een net circuit te vliegen en de kist weer netjes op het veld neer te zetten.

Na de 2 de vlucht het stationair van de rechtermotor iets hoger gezet en bij vlucht 3 en 4 bleef alles gewoon draaien en heb diverse touch en go`s gemaakt.

Heb deze kist dus weer naar volle tevredenheid gevlogen :yes:
 
Hier wat foto`s en een stukje film gemaakt met de FCO 2 vanaf onze nomad-3-mtr-twin-2x10cc-bosmodelair :
Nomad met FCO 2 2min 51sec / 12.2mb

Gister lekker veel gevloegen met de Nomad, beide motoren een tandje rijker gezte en nu vallen ze ook niet meer uit.
De kist ga ik steeds beter onder de knie krijgen :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Nomad vandaag met een harde vlagerige wind:
Nomad fun


Edit: ondanks het vlagerige weer toch 5 vluchten gemaakt met 51 minuten weer op de kist erbij :-)
 
Laatst bewerkt:
He het vliegen met de Nomad wordt "gewoontjes", afgelopen woensdag weer 43minuutjes weggedraaid.

Wat wel leuk is met de Nomad.
Helemaal aan de baan drempel zetten, rustig gas opvoeren tot een fraktie boven half gas, snelheid pikt heel langzaam op, neusje iets trekken en dan net aan het eind van de baan (+/- 80mtr) de kist over de heide pollen trekken.
De vliegers die de kist niet kenden zaten allemaal van, pfffff, dat kan maar net :rolling:

Volgens Onno begin ik overmoedig te worden met de kist :lol:

De kist presteert goed, heb ook nog even een tijdje ermee gecrosst met volgas, hoort niet bij deze kist maar ziet er wel leuk uit.
 
De Hercules had een top avond.

Op het begin na dan.
Onno hield de kist tegen en ik start de motoren, ze liepen allen in 1 keer dus toppie.
Alle roeren gecheckt en klaar om te vertrekken, Onno stapt weg, ik geef iets gas en de kist gaat er vandoor.

Ja dus echt vandoor zonder controle, uit reactie pak ik de vleugeltip beet, de kist draait rond en eet een stuk van de vleugel van Erwins Sukhoi af.
Maar hij bleef draaien en om te voorkomen dat ie mijn benen gaat opeten weer losgelaten en daar gind de kist met een grote boog over het veld.
Net langs een betonnenpaal, zo de een meter of 20 a 30 de hobbelige hei in.

Onno vliegt er naar toe en pakt hem beet en zet de motoren af.

De kist opgehaald, eerst ede total loss zijnde Sukhoi van Erwin bekeken, foto`s gemaakt, schade afhandeling besproken en toen naar de Hercules kijken wat er mis is.

Blijkt dat er 1 cel van de ontvangerakku het begeven.
Gelukkig nog op de grond moet er niet aan denken als dat in de lucht was gebeurd, en die akku heb ik vorige week nog probleemloos gebruikt.

Naja, we lachen een beetje schaapachtig, ik sta nog met trillende benen, nieuwe ontvangerakku erin.
Testen, starten en vliegen maar.

Verder heeft de kist de hele avond TOP gevlogen, ook nog smen met Wesley en de nomad-3-mtr-twin-2x10cc-bosmodelair wat formatie gevloegen.

Het was verder dus een TOP avond, foto`s en films verschijnen binnenkort weer ;-)

Wow, wat een verhaal. Ook foto's gemaakt van de sukhoi? (even uit nieuwsgierigheid)

Grt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mhhh, waarom, een deel uit de Hercules draad kopieren en in de Nomad draad plaatsen?!?!?!?!

Naja, doet er verder niet toe.

Yep, we hebben foto`s gemaakt van de Sukhoi (was maar een kleine electrische, pfew ;-) ) en deze worden 1 dezer in de Hercules draad en bosmodelair-foto-s-9 geplaatst.
Schade bestaat uit de rechtervleugel die een centimeter of 10 opgegeten is door de Linker buitenste motor, en een kleine deuk in de romp door de vleugeltip die daar tegenaan kwam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top