ombouwen PC voedingen

hmmmmm :oops: :oops: :oops: laat ik nu net alles draadjes die overbodig waren er afgeknipt hebben :roll: wou een zo klein mogelijke voeding, maar volgends mij was het een XT voeding met 2 powerconnector's. ik zal de behuizing nog even proberen op te zoeken.

maar is er nog een manier om mijn probleem op te lossen ???

Groet Robo

De meeste electronische apparaten, computers, dvd spelers tv's video's hebben een voeding welke allen volgens hetzelfde principe werken. Een veel voorkomende fout in een voeding is het verlopen van de elco op het zg. referentie punt. Vooral als een apparaat ouder wordt treedt dit verschijnsel op. Het referentie punt bepaalt de spanning op de uitgang, wordt de spanning op het ref. punt lager, dan worden de uitgangs spanningen hoger en daarmee de stroom. Wordt de max. stroom overschreden, dan zal de voeding in protectie gaan, dus deze schakelt zichzelf uit. Zit deze tegen de kritische grens, dan zal er voor het laden van een accu een te grote stroom lopen. Dus in eerste instantie gewoon eerst de elco's aan de primaire kant, niet de afvlak elco, maar de elco's in de stuur circuits vervangen alsmede de elco op het referentie punt.

Groetjes Hans.

Vandaag ook een voeding omgebouwd van een computer, een ASTEC SA201-3443 200W.
Maar inplaats van de gele draad moest ik een paar blauwe nemen en nu kom ik met een lamp tussen de 5 Volt tot 11,77Volt.
Is dit genoeg?

Groet Dennis

Jawel, waarschijnlijk doet je lader het daar prima op, als die 11.7 volt niet verder inzakt. Mijn lader (xpeak) begint pas te zeuren als ie (niet helemaal zeker, heb ooit getest) minder dan 10 volt krijgt....

ligt aan je lader, van de jamara xpeak kan ik met zekerheid zeggen dat je hier gerust je lader mee kan voeden, misschien is dit met andere laders anders, maar dat verwacht ik niet, maar zeker ben ik niet, misschien dat andere computervoedinggebruikers hier iets zinnigs over kunnen zeggen

groeten

monkey

Heb een tijdje geleden met DeepSpace ook een compu-voeding verbouwd. Zal morgen ff wat foto's maken.

Wij hebben de 5V belast door er als ik me niet vergis 3 10W 10Ohm weerstanden parallel aan te hangen. (3.3Ohm). Om ze te koelen is er 1 aan de behuizing geplakt met seconden lijm, en de andere 2 aan de heatsinks in de voeding. Werkt prima tot nu toe. Trek toch geen gigantsch hoge stromen uit de voeding. M'n X-Peak 3 kan toch maar max 3A laden.

Het was een 350W Codegen ATX voeding. Tussen de draden om de voeding zichzelf in te laten schakelen, een schakelaar gesoldeerd. Zo heb je nog een soort van aan/uit mogelijkheid.

Het waren dus twee 12Ohm 10W weerstanden, en een 10Ohm 10W.

voeding_01.jpg

voeding_02.jpg

voeding_03.jpg

ik heb ook zoeiets gedaan, maar ik heb het met 1 15 wat weerstand gedaan die ik achter de koeler heb geplakt. ik heb zo'n beetje 11, 8 volt, en m'n lader werkt er perfect op!

Ik heb een (dure) Enermax voeding gebruikt, levert 26amp op 12V, geen weerstanden nodig.
Voeding levert strak 12.00 volt zowel onbelast als belast met 2 laders @ 6 amp.

Ik had dus dat nieuwe draadje gestart maar dat was blijkbaar niet de bedoeling, sorry daarvoor.

In elk geval, ik heb een ATX voeding gebruikt van A-open, de 300 watt uitvoering. Gewoon 2 autolampen aan de 5 volt gehangen, de power_on lijn verbonden met een zwarte draaf, en ik heb 12,6 volt op de +12 volt uitgang.

Hier heb ik mijn informatie gehaald:
http://www.marcee.org/Articles/PCPowerSupply.htm

Misschien kunnen de moderatoren Kris' thread hier achter plakken. Dan blijft alle info compact/handzaam bij elkaar.

:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Laatst bewerkt:
ik heb ook ergens een weerstand moeten veranderen(dewelke staat ergens in dit 'draadje' denk ik...), maar vaak zit er een potentiometer op waarmee het ook wel lukt.

Beste modelbouwer,

Ik ben nu een tijdje met modelbouw bezig en zou graag een goeie computerlader aanschaffen, ik had daarbij gedacht aan de schultze 330d. Deze kan je echter niet zomaar in het stopcontact pluggen, daarom ben ik eerst en vooral op zoek naar een goedkope voeding die minimaal 10A moet kunnen leveren (daar onze voeding thuis maar 6A aankan en dus te zwak is).

Eerste vraag:

kan ik deze lader aansluiten op de pc voedingen die jullie gemaakt hebben ? Moet ik dus de output van 12 V naar 13.8 V brengen? Of volstaat de originele 12V ?

tweede vraag:

Ik kan deze voeding overnemen van een vriend van me:
spec's

spec's

CpV - model SF-400TE ( ik denk 400W)

AC input ------------- 115/230 Vac ------------- 8/4A ------------- 60/50Hz

DC output ------------- 250W ------------- 300W ------------- 350W ------------- 400W

+3.3Vc ----------------- 16A ---------------- 20A --------------- 20A --------------- 20A

+5V ---------------------25A ---------------- 30A --------------- 35A --------------- 40A

+12V -------------------16A -----------------16A ---------------- 16A -------------- 16A

-5V -------------------- 0.5A --------------- 0.5A --------------- 0.5A ------------- 0.5A

-12V ------------------ 0.8A --------------- 0.8A -------------- 0.8A ------------ 0.8A

+5VSB ---------------- 2A --------------- 2A --------------- 2A --------------- 2A

3.3V & 5V ---------- 125W ------------- 150W ----------- 175W ------------ 200W

derde vraag:

Ik heb het artikel gelezen in elektuur, daar spreken ze over herwikkelen van spoelen en dergelijken. Is dit echt nodig ? (heb er nog geen ervaring mee)

Wat moet je nu eigelijk concreet allemaal aanpassen om die voeding bruikbaar te maken?

Alvast bedankt,
Jonas

De Schulze 330 schijnt niet zo van geschakelde voedingen te houden. Even zoeken en je vindt het hier vast...

mijn schulze werkt perfect op een pc voeding. Autolamp op de 5 volt, lader aan de 12V en laden maar.

Niels

Die van mij ook maar niet iedereen heeft die ervaring, t'is maar dat Gunskes zich dat realiseert...

ok, ik wil wel proberen met de mogelijkheid dat het project niet lukt. De voeding kan ik van een vriend krijgen / kopen, dus zal niet zo duur zijn schat ik.

12 V is dus in orde.

Moet er in de voeding zelf iets veranderen ? herwikkelen, extra koeling, ... Zoals in aktueel beschreven ? Of gewoon zoals niek aangeeft 2 stekkertjes met elkaar verbinden?

alvast bedankt,
Jonas

Waarom doen ze dat in de aktueel?

Die voeding is gemaakt om continue X amp. te leveren op 12V dus waarom zou je iets aan moeten passen?

2 weken terug 3 laders aan mijn computervoeding gehangen @ 6 amp elk :)
No problemo.

Back