Pitts Model 12 (2.2mtr)

Kijk dat functioneert een stuk beter. Gaaf hoor.

wat betreft de kwiklinks, ga eens bij welke willekeurige f3ax wedstrijd kijken, en vraag eens wie ze gebruikt, en dan waarom niet..ze schieten los, das geen gedachte. das een feit.
Ik gebruik ze dus, Overal. Rolroeren, hoogteroeren en richtingroer. Al 12 jaar zonder problemen. Ik zie het probleem van de kwiklinks ook niet. Netjes inbouwen, alleen in lengterichting belasten. Geen probleem. En een slangetje gebruik ik op die plaatsen die ik vaker los haal. Zo heb ik 4 jaar lang bij mijn Wigens en 2 jaar met mijn extra, vanwege transport, mijn richtingsroer moeten afnemen. Gewoon met kwiklinks. Nooit problemen.

Maar goed, begrijp me niet verkeerd. Alles is gebaseerd op ervaring. Die van mij en die van Jaap zijn m.b.t. kwiklinks goed. Bij anderen zal dat negatief zijn... Kortom, je met vooral doen waar je je lekker bij voelt.

Mark

Zo, ik ben weer wat verder.

Allereerst heb ik de ondervleugels netjes op de romp laten aansluiten.

IMG_2219.JPG

De anti-rotatie pennen zitten niet helemaal 100% goed, want de beide ondervleugels staan aan de achterkant 1mm te laag (andere kant is dus hetzelfde). Nouja. Ik kan er mee leven.
IMG_2220.JPG

Aan de andere kant was een stukje van de wortelrib afgebroken. Dus weer een nieuw stukje triplex op maat gemaakt en erop gelijmd.
IMG_2221.JPG

Even wachten tot het droog is, indekken met balsa, beetje bijschuren en deze kant wijkt (inderdaad) ook een beetje af. Oh well.
IMG_2225.JPG

Boven aanzicht.
IMG_2228.JPG

Met het erop en eraf halen van de vleugel bleef ik er last van houden dat de vleugelbuis nog steeds erg stroef de vleugels en de romp in ging. Ik had er al eerder wat aan gedaan, maar ik was nog niet tevreden. Dus het schuurpapier er maar weer bijgepakt. Eerst met 120 geschuurd tot de buis goed paste. Vervolgens met 400 / 600 / 1000 (nat) geschuurd en daarna weer gepolijst zodat de buis er beter uit ziet dan nieuw. Nou past ie eindelijk lekker soepel.
IMG_2229.JPG

Tank in elkaar gezet. Nippels in de tank voor het vullen en voor de tankontluchting en nippel in de tankdop voor de aanvoer naar de motor. Viltklunk in de tank. Alles met twee tie-rips (ty-wraps?!) vastgezet omdat ik absoluut geen luchtlekken wil van de klunk naar de motor toe.
IMG_2231.JPG

Brandstofslang op de carburateur aangesloten. Dat nippel op de carburateur zit wel beroerd geplaats. Zit maar een centimeter van de uitlaatbocht af. Iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat de slang niet smelt zolang hij de uitlaatbocht niet raakt?
IMG_2232.JPG

Tie-rips om de tank vast te zetten. Nadat ik deze foto genomen heb, heb ik ook klitteband op de tank en hier op de romp geplakt zodat de tank niet gaat schuiven.
IMG_2234.JPG

Tank op zijn plaats. Je ziet nog net het klitteband linksonder de tank uitsteken.
IMG_2235.JPG

Vul en ontluchtingsslangen op hun plaats (voorlopig, want het moet nog los als de romp wordt gefolied en ik wil ze eigenlijk nog iets langer hebben zodat ik ze een keer rond de tank kan leggen. Dan lekt er minder branstof uit bij rollen)
IMG_2236.JPG

Zo ziet het er onder de romp uit. Die openingen zijn voor de uitlaatkoelingen en daar komen nog louvres op.
IMG_2237.JPG

Je kunt je misschien herinneren dat ik door een van de ondervleugels heen was gegaan een paar weken geleden? Nou een ezel stoot zich over het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen. Om nou te bewijzen dat ik geen ezel ben, heb ik dus maar even voor de tweede keer een vleugel beschadigd. Deze keer een bovenvleugel. De eerste keer had ik nog iets van: "AARRRRRGGG". Nu was het meer zoiets van *zucht*. Dus dat wordt weer repareren. Eerst maar het beschadigde stuk er uit snijden. vervolgens een mooi passend stuk balsa snijden en schuren.
IMG_2238.JPG

En erin plakken maar weer.
IMG_2239.JPG

Vooruit maar weer. Even wachten tot de lijm droog is en dan misschien nog een klein beetje schuren en plamuren om het weer perfect in vorm te krijgen. Als er folie overheen zit zie en voel je niet meer dat het beschadigd is geweest.
IMG_2240.JPG

Jaap jij bent goed bezig :thumbsup:

Alleen deze:
IMG_2232.JPG

Ik zou deze met wat borgdraad (dun ijzerdraad) borgen, die trekkoordjes ;-) zullen op die plek bij de uitlaat sneller uitharden en breken.
Borgdraadje zit voor het leven, weet je zeker dat het onder de motorkap goed blijft zitten.

Mocht je niet wat hebben liggen neem ik maandag wel wat voor je mee.

Grt,
Berto.

Het was geen weer om buiten te zijn dit weekeinde, dus ben ik weer aan de Pitts gaan bouwen.

Ik heb ooit een goedkopie folieijzer gekocht. Het probleem daarmee was vooral dat het voetje nooit echt glad was. Er zaten allerlei groeven in die nog wel eens wat materiaal vasthielden en zo krassen in de folie veroorzaakte. Voor kleine klusjes aan mijn ARF's vond ik dat niet zo'n probleem, maar voor deze Pitts vond ik dat toch jammer. Dus ik ben begonnen met eerst maar eens dat folieijzer onder handen nemen. Eerst met grof schuurpapier (120 grit) de coating van de voet geschuurd en het voetje gevlakt.
IMG_2242.JPG

Daarna steeds fijner schuurpapier tot 1000 grit nat schuren. Vervolgens polijsten met polijstpasta. Dat voetje is zo glad, dat krast dus echt niet meer! Kost je wel een uurtje schuren, maar dat is het wel waard.
IMG_2244.JPG

Dus, lekker de houtkachel opgestookt en in de woonkamer folieen.
IMG_2247.JPG

Stabilo helft wit.
IMG_2248.JPG

Andere kant van het stabilo.
IMG_2252.JPG

Een van de bovenvleugels.
IMG_2253.JPG

Andere kant van de bovenvleugel.
IMG_2254.JPG

Alles mooi wit en aardig strak gelukt al zeg ik het zelf. Voor mijn eerste serieuze folieklus. Dit smaakt naar meer, dus binnenkort ga ik nog weer wat andere onderdelen wit maken.

Ik heb het lange paasweekeinde weer nuttig gebruikt.

Een beginnetje gemaakt om de kist op zijn wielen te zetten.
De wielkappen moeten nog verder afgebouwd worden. Zoals je ziet zit de bout (as) waar het wiel aan zit helemaal door de wielkappen heen. Die ga ik mooi verzonken wegwerken in de wielkap. Waarom doe ik dat en waarom zet ik niet "traditioneel" de wielkap alleen aan het landingsgestel vast? Dit zijn vrij dunne en lichte wielkappen. Die gaan klapperen in de wind en zijn erg kwetsbaar als ze een graspol raken. Normaal scheuren ze dan uit bij het landingsgestel omdat ze zijwaarts kunnen bewegen. Door de wielkap aan beide kanten steun te geven door de wielas hoop ik dat te voorkomen.
IMG_2255.JPG

IMG_2256.JPG

Middenvleugel gefolied.
IMG_2257.JPG

De onderkant.
IMG_2259.JPG

De folie sluit mooi aan rond de struts, al zeg ik het zelf!
IMG_2261.JPG

Aangezien het vandaag mooi weer was, en ik de witte folie er aardig op had zitten, heb ik de gelegenheid aangegrepen om de kist maar weer eens helemaal in elkaar te zetten. Lekker in het zonnetje! Het enige probleem: Ik was de wingstruts vergeten. Nouja, dat zijn toch nog kale triplex plankjes, dus die moet je er maar even bij fantaseren.

De kleuren (vooral het fluorgroen) kloppen niet helemaal met de werkelijkheid. Ik had de witbalans van mijn camera niet helemaal lekker staan en ik heb op het moment even geen photoshop bij de hand om het een en ander te corrigeren. Oh well.
IMG_2268.JPG

IMG_2269.JPG

IMG_2272.JPG

IMG_2280.JPG

IMG_2285.JPG

Een erg mooi detail vind ik de lijn van de achterkant van de bovenvleugel die via een lichte boog in de middenvleugel overloopt in de andere bovenvleugel.
IMG_2292.JPG

IMG_2295.JPG

Als straks de rest van de folie erop zit wordt het echt leuk. Als ik dan ook nog weer even weer photoshop heb geinstalleerd zodat de kleuren kloppen, dan wordt het nog wel wat!

Snel verder bouwen.

Jaap,

betreffende je benzinetank zou ik de tube naar het vult onderbreken met een stuk messing of koper buisje. Zo belet je in alle omstandigheden dat zo'n zware vilt de kans heeft om naar voor te vallen. Ik spreek uit ervaring. Kleine moeite dat buisje, 100 % resultaat.

BEL, bedankt voor de tip over die benzineslang. Ik ga er nog even mee bezig.

Gijs en Serge, bedankt! Dat geeft mij weer motivatie om snel verder te bouwen.

Stukjes triplex voor in de wielkappen.
IMG_2298.JPG

Op elkaar gelijmd en een beetje bijgeschuurd ziet dat er zo uit:
IMG_2302.JPG

Het geheel in de wielkappen ge-epoxied. Glasmatjes eroverheen en dat gaat nergens meer heen.
IMG_2307.JPG

Detailfoto
IMG_2308.JPG

De andere kant
IMG_2310.JPG

De originele bak voor de oliekoeler was al een flink stuk afgesneden door het inkorten van de kap. Die wil ik inkorten tot een soort spoiler om de lucht wat efficienter achter uit de kap te zuigen.
IMG_2312.JPG

Beetje dremelen
IMG_2315.JPG

En van de zijkant. Achter de motorkap (waar dit opstaande randje komt te zitten) zit een opening in de romp van 10x15cm waar de uitlaten doorheen naar buiten steken. Via deze opening moet de lucht voor de koeling de motorkap verlaten.
IMG_2316.JPG

Servo's voor de vleugels aangesloten om te zien of ze allemaal werken en of ze allemaal dezelfde middenstand hebben.
IMG_2317.JPG

Aluminium beugels om een servo in de vleugel te monteren.
IMG_2321.JPG

Servo gemonteerd in een van de ondervleugels.
IMG_2325.JPG

Servo in een van de bovenvleugels
IMG_2318.JPG

En gemonteerd.
IMG_2319.JPG

En toen ontdekte ik een foutje. Die blauwe stekkertjes in de emcotec in de foto hieronder. Ik had speciaal die blauwe stekkertjes gekocht omdat die zo ontzettend fijn en goed passen. Zijn kwalitatief echt veel beter dan normale servo stekkertjes. Die wilde ik dus gebruiken als verbinding tussen vleugels en romp. Dit omdat je die verbinding elke keer als je de kist in elkaar zet of uit elkaar haalt vast/los moet maken.

Heb ik ze een tijdje geleden per ongeluk gebruikt om voor het aansluiten van de emcotec. Balen, want die stekkertjes hoeven nooit meer los en daar hoeven dus niet van die hoge kwaliteit stekkertjes in. En laat ik nou geen stekkertjes over hebben!
IMG_2326.JPG

Nouja. Dan kun je nieuwe stekkers bestellen of de stekkers er maar weer af knippen. Aangezien ik geen geduld had om te wachten op nieuwe stekkertjes en mijn geld geen tijd kost.. Afknippen die handel.
IMG_2328.JPG

En andere stekkertjes aan de emcotec gesoldeerd.
IMG_2330.JPG

Nou nog even die vier stekkertjes in de vleugels solderen en dan is alle electronica echt gedaan. Ok. Alleen nog de accu's plaatsen. Maar dat is natuurlijk echt het laatste klusje (ivm zwaartepunt)

Het laatste klusje voordat de romp gefolied kan worden is de balsa liggers beplakken met 2mm balsa zodat de liggers gelijk lopen met alle beplanking.

IMG_2505.JPG

Vorige weekeinde even naar Mark toe geweest om samen met hem wat folie te plakken. (Ik snijden en hij plakken). Hij heeft wat folie op zijn vleugels en stabilo helften geplakt en dat wordt echt mooi. Helaas heb ik daar geen foto's van. Voordat we goed en wel aan mijn kist konden beginnen werd ik "afgeleid" door Mark's kinderen en de Wii en daarna door een potje voetbal, dus moest Mark alleen aan mijn romp werken. Hij heeft een van de romp-zijkanten wit gemaakt en toen was de dag alweer om helaas.

IMAG0792.jpg

IMAG0797.jpg

Hier nog een iets betere foto. Deze foto is gemaakt terwijl ik de witte strook aan de andere kant van de romp aan het folieen was, helaas heb ik die kant niet gefotografeerd, maar de verkeerde kant .. :( Oh well.. Kunnen jullie ook geen kritiek op mijn foliewerk hebben ;) Handig ook zo'n dubbeldekker. Kan makkelijk op zijn kop liggen.
IMG_2506.JPG

Maargoed, toen kwam ik thuis en moest ik toch echt zelf verder folieen aan de romp, anders komt de kist nooit af.
Alle folie hieronder heb ik er zelf op gezet :)

Toen ik bij Mark was, kwam hij er achter dat ik nog een stukje van de romp vergeten was te bouwen. Hier heeft Mark een beginnetje mee gemaakt en ik heb dit verder afgewerkt.
IMG_2507.JPG

Blauwe onderkant.
IMG_2509.JPG

IMG_2510.JPG

Bevestiging van de 'veer' van het staartwieltje. Mooi verzonken.
IMG_2511.JPG

Veer erin.
IMG_2512.JPG

De lijn tussen blauw en wit is niet heel strak, maar dat maakt niet zo veel uit. Daar komt later nog een stukje folie overheen.
IMG_2513.JPG

sjabloon gemaakt voor de folie op het kielvlak.
IMG_2515.JPG

Folie erop.
IMG_2516.JPG

Sjabloon voor folie op de romprug.
IMG_2517.JPG

En nog een sjabloon voor de rest van de romprug.
IMG_2518.JPG

En weer folie erop.
IMG_2520.JPG

Voorlopig eindresultaat. Er komt nog meer folie op.
IMG_2521.JPG

De andere kant. Ook de rompzijkant die ik zelf gefolied heb.
IMG_2522.JPG

Het lastigste stukje, de aansluiting tussen romprug en kielvlak. Ik heb daar een klein stukje folie (2x2cm) onder gelegd zodat er daar in iedergeval geen balsa doorheen te zien is. Verder wel netjes geworden al zeg ik het zelf. De filters van de foto laat minime plooien in de folie veel beter zien dan normaal. Daarnaast is de foto enorm ingezoomd (macro), dus zolang je er niet met je hoofd op 10cm boven gaat hangen zie je het niet.
IMG_2523.JPG

Ik ben best tevreden met het voorlopige resultaat. Bedenk wel.. Dit is de eerste kist die ik folie.

In de tussentijd ook nog een nieuwe funjet in elkaar geplakt. De oude zie je nog net in de achtergrond liggen. Daar heb ik ongeveer 24 vlieguren mee gemaakt de afgelopen jaren en hij was ECHT op, dus hoog tijd voor een mooie nieuwe.
IMAG0803.jpg

Ik had even geen tijd voor het spuiten van de funjet, dus de standaard bestickering er voorlopig maar eens op.
Valt me niet eens tegen.
IMG_2514.JPG

Laatst bewerkt:
Hoe hou je in godsnaam een alleenstaande man bij zonder af te raffelen want dat staat zo slordig naast zijn mooie kist.

Een beloning voor de gouden tip....

@Jaap
Moet jij trouwens niet eens heel gauw een weekje op vakantie..

Grz

mark

Koppel hem aan een leuke vrouw
Dat zou de werkzaamheden zeker vertragen of zelfs stilleggen, maar laten we niet alles op mij betrekken, we kunnen ook Mark tips geven. :D Hier komt die van mij:

Hoe hou je in godsnaam een alleenstaande man bij zonder af te raffelen want dat staat zo slordig naast zijn mooie kist.

Een beloning voor de gouden tip....

Zet je kinderen achter de Wii en geef je vrouw een folie-ijzer voor moederdag. Moet je eens zien hoe snel het dan gaat.. ;)

Morgen koninginnedag. Ik folie ondertussen rustig verder. (met de TV aan natuurlijk)

geef je vrouw een tablet met een stom speletje
dan zit ze daar de hele avond achter
en heb jij tijd om te bouwen

daarom heb ik nu ook weer tijd

Ik ben begonnen met het folieen van het turtledeck. Dat is een lekker klusje omdat daar een stuk van het fijnere foliewerk begint. Dus eerst bedenken hoe de lijnen over de romp gaan lopen, weer sjablonen maken, die overzetten op folie en folieen maar. Hierbij moest ik er natuurlijk rekening mee houden dat ik genoeg 'oversteek' heb om rond de randen van die uitneembare klep te folieen.

Echt een lekkere klus. Vanaf het begint tot de folie erop zit is toch al snel een uurtje of 4 werk.

IMG_2524.JPG

IMG_2528.JPG

Gelukkig is er ook nog tijd om de funjet te maidenen. (voor zover je daarover kunt spreken als je een stuk piepschuim van van je af smijt)
IMG_2619.jpg

Na een beetje prutsen met de roeren, het zwaartepunt en de instelhoek van het motortje vliegt ie als op rails, zoals ik van een funjet gewend ben.
IMG_2558.jpg

Heerlijk vliegen in de duinen. Wel wat scholeksters die denken dat de funjet een roofvogel is en er achteraan gaan. Maarja, zo'n ding is zo rap. Dat houden ze toch niet bij. En na een minuutje of twee houden ze het voor gezien en vliegen ze weer weg.
IMG_2564.jpg

Laagvliegen met windkracht 5.
IMG_2566.jpg

Met enthousiaste 'crew'.
IMG_2664.jpg

Gek genoeg heb ik met zo'n funjet net zo veel lol als met grote benzinekisten. Je kunt er heel anders mee vliegen, meer risico mee nemen en de 'kick' is dan zo mogelijk nog groter.

Back