Pitts Model 12 (2.2mtr)

Een lang weekeinde vrij en bijna geen verplichtingen. Ik ben flink opgeschoten.

Ik ben begonnen met de onderkant van de bovenvleugels.

Links een van de (schuine) bovenvleugels, rechts een van de (rechte) ondervleugels die Mark voor me had gefolied als voorbeeld. Groene vlak erop.
IMG_2675.JPG

Blauwe Strepen erop.
IMG_2676.JPG

En beide bovenvleugels aan 1 kant gefolied naast elkaar.
IMG_2680.JPG

Daarna wilde ik aan de romp beginnen. En daar ben ik 3 lange dagen mee bezig geweest. Wat een enorme klus is dat zeg. Voor elk stukje folie dat erop zit heb ik de volgende stappen doorlopen:

-Papier op romp plakken en sjabloon tekenen
-sjabloon uitsnijden
-omgekeerd op de achterkant van de folie leggen
-sjabloon overtrekken op de achterkant van de folie
-folie uitsnijden
-folie erop strijken

Begonnen met de bovenste groene streep.
IMG_2684.JPG

Kist ingepakt in papier om de volgende streep te schetsen.
IMG_2685.JPG

Uren later zitten er drie strepen op de zijkant van de romp.
IMG_2688.JPG

IMG_2691.JPG

En weer uren later ook op de andere kant van de romp. Je zou denken dat ik de sjablonen van de ene kant zo kon hergebruiken, maar helaas had ik een denkfout gemaakt waardoor dat niet helemaal klopte. Ik had het turtledeck (zie een post eerder) gefolied, maar dat gewoon op het oog gedaan waardoor het niet helemaal symetrisch is. Op het oog zie je het niet, maar daardoor sloten de strepen op de zijkant niet aan met het turtledeck en dat is geen gezicht. Ik moest de sjablonen dus aanpassen op het turtledeck. Weer een paar uur extra werk. Nouja, het is hobby.
IMG_2693.JPG

Kapje klaar.
IMG_2694.JPG

Voorste blauwe stuk op turtledeck gefolied. Kapje op zijn plaats gelegd.
IMG_2697.JPG

Cool!
IMG_2698.JPG

En de foto hieronder is weer een dag later genomen. Waarom zeg je? Omdat er stiekum flink wat veranderd is. Voor de vleugel zit een klein stukje blauwe folie zodat het blauw van de onderkant van de romp mooi doorloopt in dezelfde lijn als de grijze streep. Daarnaast zit er nog een strookje blauwe folie van de achterkant van de vleugel helemaal naar achteren toe zodat ook hier het blauw de vorm van de grijze streep volgt.
IMG_2703.JPG

Ook zitten deze strepen achter op de romp
IMG_2704.JPG

En het truukje gekopieerd aan de andere kant van de romp.
IMG_2711.JPG

De romp is nu bijna gefolied. Alleen over de voorkant van het kielvlak en net voor het kielvlak komt nog een streep die dat ding achter op de romp spiegelt en doorloopt in het richtingsroer.

Wat een monsterklus was dit! Het is nog niet helemaal perfect want er zitten nog (veel) luchtbelletjes. Dat krijg je kennelijk als je folie over folie plakt. Maargoed, die ga ik er nog wel uithalen hoop ik.

Maar stiekum ben ik wel tevreden. Het is mijn eerste folieklus, dus erg leerzaam en het kan vanaf nu alleen maar beter worden.

Persoonlijk vind ik het design erg mooi worden. Aan de voorkant is de kist voornamelijk blauw en aan de achterkant voornamelijk wit. De lijnen op de zijkanten zijn lekker agressief. Al moeten de vormen op het richtingsroer en de vleugels er wel bij om het hele plaatje af te maken. Alleen de romp 'klopt' niet. De lijnen lopen nog niet door. Maargoed, dit design is vrij heftig en de kleurkeuze al helemaal, dus ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen 'fan' is.

Erg mooi!

Hoe doe jij het met de bubbels in de folie? 2 stukken folie over elkaar geeft bij mij altijd luchtbubbels.

Cor

Nu móet ik zeker doen alsof ik er verstand van heb.. het is mijn eerste foliewerk ooit..

Bij mij ook snel bubbels. Truukjes die ik nu ken zijn vanaf het midden naar de randen toe werken en zo voorkomen dat ergens lucht tussen blijft zitten. Als er nu toch bellen ontstaan kun je die bellen met een speld doorprikken. Als je dan weer het folieijzer erop zet dan kan de lucht weg en de folie krimpen.

Wat ook helpt is voordat je de tweede laag folie opbrengt, de onderste laag flink heet nastrijken. Dan staat die in iedergeval lekker strak en eventuele bubbels die dan ontstaan trekken wel door het balsa heen. Dan de tweede laag juist niet heet vaststrijken, want daar krijg je ook meer bubbels van.

Maar, eerlijk is eerlijk, Bij mij is het nog lang niet perfect. Mijn extra is 10x strakker gefolied. Daar zit geen enkel luchtbelletjes in. Maarja, die is ook gefolied door iemand die wel echt kan bouwen/folieen.

Dus als iemand anders nog folie tips heeft dan hou ik me aanbevolen!! Ik weet dat hier een paar echte foliehelden op het forum rondzweven.

Gaatjes prikken in de onderste folie wil vaak ook helpen. Dan kan de lucht toch weg door de balsa.

Laatst bewerkt:
Helaas ontstaan bij mij ook nu en dan luchtbellen. De truuk is op lage temperatuur opzetten. Dan kun je ze er met een doek of je vinger onderuit strijken\duwen naar de rand (af en toe verwarmen). Dan met hogere temperatuur echt vastzetten.

Het vooraf inprikken is leuk bij grotere delen, maar bij smalle strepen ben ik persoonlijk bang dat ik gaatjes maak waar uiteindelijk geen folie komt..

het beste? Nooit folie op folie. Ik heb altijd met ca 5mm overlappend gefolied. Bij de Pitts heb ik me door Jaap laten overhalen dat niet te doen.... (ja ik geef Jaap hier de schuld :) ) Ik heb spijt. Bij die delen die ik nog niet gefolied had (romprug, turtledeck, stabilo bovenzijde) ga ik weer zo werken. Iets meer werk met snijden en of knippen maar veel sneller en mooier met folieen zelf.

Mijn bovenvleugels zijn een verschrikking (helaas) dus daar moet ik ook nog wel een avondje met de speld rond.... :(

Jaap
Ziet er goed uit. Toch ook een lichte glooing in de lijnen? Daar komen de verschillen in intrepetatie naar boven. Onze ééneiige tweeling hebben nu toch hun eigen karakter gekregen.

Ik heb er ook erg veel ruzie mee gehad...

idd de tweede laag met een lage temperatuur doen. Blijkbaar dampt de lijm een beetje uit met het warmer worden. Ook met naspannen dus ff opletten

bij de grote vlakken, waar je dus zeker bent dat het onder de folie verdwijnt, kun je gaatjes maken.
werkt geweldig..

En als je dan luchtbellen hebt, kun je deze met een spelt vanaf de zijkant inprikken.
waarom vanaf de zijkant? minder kans om meerdere lagen folie in 1 prik lek te maken.
Lage temp eroverheen, anders krimpt de folie, en blijf je de onderlaag zien.

Gaatjes prikken in de onderste folie heb ik op sommige punten inderdaad ook gedaan. Gaatjes prikken in luchtbellen heb ik helaas ook moeten doen, maar dat vind ik geen fraaie oplossing. Je blijft toch die speldenprikjes in je folie zien. Vooral in de lichte kleuren zie je dan zo'n donker puntje. Aan de andere kant zie je dat natuurlijk ook alleen als je er met je neus op staat. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor de luchtbellen.

Ik prik overigens wel gelijk door twee lagen heen naar het hout. Dan kan de lucht het makkelijkste weg. Niet fraai, wel effectief.

Ik zal de temperatuur van mijn folie-ijzer voor de 2e laag nog wat lager zetten en nog beter opletten dat ik de folie zo vaststrijk dat ik de lucht er zo goed mogelijk onder weg strijk.

Bij de Pitts heb ik me door Jaap laten overhalen dat niet te doen.... (ja ik geef Jaap hier de schuld) Ik heb spijt.
Hey.. Jij hebt ervaring. Ik heb er geen verstand van. Waarom volg je dan ook mijn 'advies'? :confused: Dat is toch echt je eigen schuld hoor! Ik heb er dus ook helemaal geen moeite mee om die schuld zo weer terug te schuiven :)

Even serieus: Volgens mij heb je het met mijn Extra ook zo gedaan (overal folie over folie) en dat zit er na een jaar of 6 nog altijd perfect op zonder bubbels. Zou dat komen door de folie die als onderlaag wordt gebruikt? Ik ben er al wel achter dat elke kleur folie zich anders gedraagt. Bij de Extra heb ik fluor-groen als onderlaag en bij de Pitts heb ik wit als onderlaag.

Een andere verklaring is dat je het folieen bent verleerd.. Ik heb hier nog wel een paar vleugels en een stabilo staan die gefolied moeten worden. Dan kun je nog een beetje meer oefenen ;)

Een andere verklaring is dat je het folieen bent verleerd.. Ik heb hier nog wel een paar vleugels en een stabilo staan die gefolied moeten worden. Dan kun je nog een beetje meer oefenen :wink:

Ik zal er eens rustig over nadenken. Misschien als ik na de vakantie zin heb. Don't call me, I'll call you ;)

òh ... sorry dat ik het draadje ff heb gekaapt ivm het folien:rolleyes:

Interessante tip "koudere standvoor de tweede laag" , ik had er niet stil bij gestaan dat de lijm kon uitdampen.

Voor mij is ook gaatjes prikken door en door de oplossing.

Ik probeer maar 0,5- 1cm te laten overlappen, dat is meestal voor mij de beste oplossing.

Maar hoe doen jullie het met NIET ingedekte delen , dan moet de onderste laag wel helemaal doorlopen.

Cor

neehoor...
gewoon prikken, de sterkte wordt overgenomen door de bovenste laag folie.
deze moet nl wel plakken, zo warm moet de bout nog net wel staan ;-)

Maar dat is wat ik zelf proefondervindelijk heb ondervonden nu ik 3 modellen in elkaar heb geprutst, er zijn vast mensen die er veeeeeel meer van weten ;-)

Qua groen, ik heb dus op 1 toestel, dat de folie onder invloed van zonlicht of warmte(ben ik nog niet helemaal achter) donkere vlekken gaat vertonen zodra de ondergrond een beetje lijm/epoxy op zich had.
Hij staat nu al weer even binnen, nu zijn de vlekken weg. Maar op het veld schrok ik me een hoedje..

Qua groen, ik heb dus op 1 toestel, dat de folie onder invloed van zonlicht of warmte(ben ik nog niet helemaal achter) donkere vlekken gaat vertonen zodra de ondergrond een beetje lijm/epoxy op zich had.
Hij staat nu al weer even binnen, nu zijn de vlekken weg. Maar op het veld schrok ik me een hoedje..

Dat fluor-groen is inderdaad erg gevoelig voor verkleuring in de zon. Dit is niet specifiek een probleem van Oracover, maar eigenlijk een algemeen probleem met fluor kleuren. Of dat nu folie of verf is. Ik heb mijn toestel op zonnige dagen altijd afgedekt als hij op de grond staat. Na 6 jaar is hij nog netjes.

Het mooie van dat fluor effect is dat de kist op een zonnige dag gewoon lichtgroen lijkt (zie icoon links naast mijn post), maar op een zwaar-bewolkte dag of in de scherming echt licht lijkt te geven.

Nou, die van mij wordt echt vlekkerig donkergroen.. terwijl de vleugel dan weer redelijk (dus niet geheel) mooi fluor blijft.

eenmaal uit de zon wordt alles weer mooi fluor.

Maar eerst mn brevet eens halen, dan kan ik hem vaker meenemen naar het veld. Eens kijken of een doek oid helpt..

Het is alweer twee weken sinds de laatste update, dus tijd voor het tonen van wat voortgang.

Wat folie op de onderkant van het stabilo geplakt.
IMG_2712.JPG

Ik heb de tip om vantevoren gaatjes in de onderste laag folie te prikken eens goed getest.
Werkt ontzettend goed! Geen luchtbellen meer onder de folie. Wel belangrijk om het folieijzer zo koud te zetten dat de folie net blijft plakken en een beetje krimpt, want als je hem te heet zet krijg je gasvorming tussen de folielagen en (dus) bellen.
IMG_2714.JPG

IMG_2718.JPG

Onderkant klaar.
IMG_2722.JPG

baffles voor de koeling van de motor. Die maak ik van depron. In dit geval zijn de oppervlaktes zo groot dat depron alleen niet stevig genoeg is. Een laagje glas gelamineerd aan beide kanten en een klein beetje koolstofweefsel erbij en het geheel is stijf genoeg.
IMG_2720.JPG

Op zijn plaats gelijmd met secondelijm en kicker (kicker omdat de secondelijm anders te lang vloeibaar is en de depron opvreet).
IMG_2721.JPG

Van de andere kant gezien. Nog wat plamuur erop en dan kan het geheel in kleur worden gespoten. Het grootste deel van de motorkap wordt blauw. Ik twijfel nog over de kleur van het depron. Wit, matzwart, blauw of zilvergrijs? Roept u maar!

IMG_2737.JPG

Weer eens wat met carbonfiber gedaan.
IMG_2735.JPG

10 lagen carbon in een malletje. Dit worden de bevestigingspunten waarmee de flyingwires aan de struts en de romp worden gemonteerd.
IMG_2736.JPG

Onderkant van de middenvleugel een groen randje gegeven.
IMG_2729.JPG

Verder met de folie op de bovenkant van de bovenvleugel.
IMG_2739.JPG

Ook hier weer honderden gaatjes geprikt door de witte folie heen voordat de blauwe en grijze folie erop ging. Resultaat: Folie zit er aardig strak op (al zeg ik het zelf)
IMG_2746.JPG

IMG_2747.JPG

Groen erbij.
IMG_2750.JPG

Wielkappen en zelfgemaakte koeling voor de uitlaattunnel in de plamuur en spuitplamuur gezet. Nu voorzichtig schuren en misschien nog een keer in de spuitplamuur en dan zijn ze klaar voor de kleurlak.
IMG_2751.JPG

Bovenvleugels en middenvleugel maar even los op tafel gezet om de middenvleugel te kunnen folieen.
IMG_2754.JPG

En een paar uur later..
IMG_2758.JPG

Helaas geen betere foto's, maar ik ben tevreden over het resultaat en het ontwerp van de vleugels werkt echt goed!
IMG_2763.JPG

Dank voor de vriendelijke woorden heren!

Ik heb de afgelopen paar dagen het lastigste folieklusje gedaan tot nu toe. Het folieen van het richtingsroer. Waarom was dat zo lastig? Geen idee, het wilde gewoon niet goed lukken en ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maargoed vooruit maar.

Eerst weer wat sjablonen uittekenen.
IMG_2765.JPG

Wat witte folie erop.
IMG_2766.JPG

En het voorlopig eindresultaat.
Zoals je kunt zien mist er aan de onderkant van het roer nog een stukje groene folie.
Dat komt omdat de onderste blauwe en zilveren baan folie er nog niet zo netjes op zitten. Het zilver zit over het blauw heen ipv eronder. Dat kwam zo beter uit, maar het ziet er minder mooi uit. Misschien dat ik dat er nog af ga halen. Ik wacht het even een paar dagen af en als ik er dan nog niet aan gewend ben, dan gaat het er af.
IMG_2767.JPG

IMG_2769.JPG

Deze week eerst maar eens verder met de inhoud van de romp (electronica, tank, prop, motor, etc.) en daarna maar weer terug naar het foliewerk.

Precies een maand na de laatste post moeten we maar even dit topic een schop omhoog geven.

Ik heb even een paar avondjes gestoken in het weer vliegklaar maken van de Extra. Die had meer dan een half jaar stil gestaan en daarvan wilde ik even de brandstoftank reinigen en alle brandstofslangen vervangen. Daarnaast heb ik nog wat ander klein onderhoud gedaan en de Extra heeft inmiddels weer een paar vluchtjes gemaakt. Blijft een fijne kist om te vliegen.
IMG_2770.JPG

Verder met de Pitts dan maar. Ik had een paar weken geleden een laag of 10 carbonfiber in een mal gelegd.
IMG_2736.JPG

Na een beetje zagen komt daar het volgende uit.
IMG_2778.JPG

Na een beetje vijlen en boren is dit het eindresultaat van de eerste paar beugeltjes voor de flying wires die van de romp naar de wingstruts en van de middenvleugel naar de wingstruts lopen.
IMG_2779.JPG

Beugeltje gemonteerd op de romp net achter het landingsgestel.
IMG_2780.JPG

Beugeltjes op de middenvleugel.
IMG_2783.JPG

Toen maar eens de prop van de Pitts geboord. Dat blijft altijd een zenuwenklusje vind ik. Ondanks een boormal en een kolomboormachine. Je zou maar scheef boren. Zo'n prop is niet gratis zeg maar. Nouja, gelukkig paste het allemaal redelijk.
IMG_2772.JPG

En de kist in elkaar gezet om de wingstruts tussen de vleugels te plaatsen en af te tekenen.
IMG_2774.JPG

Uitlaatbochten ingetaped met teflon-tape tegen lekken van uitlaatgassen uit het flexibele deel. Uitlaten definitief gemonteerd. Let ook op de schroefjes in de nylon bussen. Die voorkomen dat de uitlaten naar achter schuiven of gaan draaien. Zo kunnen ze geen kant uit. Ik heb dit truukje vaker toegepast en het werkt erg goed.
IMG_2787.JPG

Verder met de struts dan. Inslagmoeren in de struts gelijmd met epoxy met wat microballoons.
IMG_2788.JPG

Die komt er niet meer uit.
IMG_2789.JPG

Wat gaten in de struts geboord om wat gewicht te besparen. De struts worden nog versterkt en er komt nog wat meer vorm in, maar daarover later meer.
IMG_2790.JPG

Ik was niet tevreden met het foliewerk op het richtingsroer, dus ik heb een deel van de folie er weer afgehaald en het geheel opnieuw beplakt. Nu zit het er wel netjes op en het richtingsroer is af.
IMG_2795.JPG

Back