Arjan, Ik kan me voorstellen dat je bij het zien van die filmpjes twijfels hebt over de motor-mount. Ik kan alleen maar zeggen dat ik (en anderen) er juist erg goede ervaringen mee hebben.
Een motor isoleren van de rest van de kist heeft dus alleen maar voordelen (op de kosten en de complexiteit na). Dat iedereen een ARF kist uitpakt en met de bijgeleverde boormal de motor op de romp plaatst wil niet zeggen dat dat de beste manier is. Het is alleen de snelste manier en de manier die voor de fabrikant het goedkoopste is om te fabriceren.
Maar als de uitlaatbochten het toch maar een seizoen vol zouden houden dan maak ik wel weer nieuwe. Een stukje flex-slang vervangen in een uitlaatbocht kost (inclusief demontage-montage) ongeveer een uurtje werk, dat is dus niet zo'n probleem.
Ik heb op al mijn kisten de motor in rubbers hangen. Dit is mijn eerste experiment met een hydemount. Ik doe dit vooral vanwege de geluidsreductie die het oplevert. Maar het onderdrukken van trillingen betekent ook dat de kist veel minder zwaar belast wordt. Je servo's hoeven veel minder hard te werken (vooral de rolroer servo's staan namelijk continue te "corrigeren" tegen de trillingen in). Ook de constructie van de kist (denk aan houtlijm verbindingen) blijft beter intact.Ik heb naar je filmpjes zitten kijken maar vraag me serieus af waarom je een boxer motor op een hydromount zet.
Een motor isoleren van de rest van de kist heeft dus alleen maar voordelen (op de kosten en de complexiteit na). Dat iedereen een ARF kist uitpakt en met de bijgeleverde boormal de motor op de romp plaatst wil niet zeggen dat dat de beste manier is. Het is alleen de snelste manier en de manier die voor de fabrikant het goedkoopste is om te fabriceren.
Doordat de trillingen van de motor nu niet doorgegeven worden aan de kist beweegt de motor inderdaad meer. Dit zijn geen 'extra' trillingen die je opwekt. Deze energie zou anders door de rest van de kist geabsorbeerd worden. Dat je de motor ziet bewegen is dus een belangrijk voordeel en geen nadeel!Een boxer geeft van zichzelf weinig trilling, deze wek je nu juist op met een hydromount...
Dat zou heel goed mogelijk zijn. Ondanks dat de uitlaatbochten flexibel zijn en de dempers ook flexibel zijn opgehangen, is dat mogelijk. Het is me nog niet eerder gebeurd (Ook niet met mijn Extra, waarmee ik de afgelopen 5 jaar inmiddels meer dan 25 uren vliegtijd heb gemaakt en waarvan de motor meer dan 30 uur heeft gelopen).Als ik het zo zie geef ik je uitlaatbochten nog geen seizoen en dan liggen ze in 2en...
Maar als de uitlaatbochten het toch maar een seizoen vol zouden houden dan maak ik wel weer nieuwe. Een stukje flex-slang vervangen in een uitlaatbocht kost (inclusief demontage-montage) ongeveer een uurtje werk, dat is dus niet zo'n probleem.