POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Niet tevreden

......over het uitklapmechanisme (verenstalendraadje) ben ik niet tevreden :nooo:... Die wordt dus overgedaan.....:yes:

Laatst bewerkt:
Nu wel....

De twee veertjes heb ik overgedaan, moest ook, want 't was niet helemaal wat ik in m'n hoofd had :nooo:,
versie 2 ziet er beter uit :yes::
full

Hier zijn ze gemonteerd...
full

...en ze werken perfect! Hier is zichtbaar hoever de bladen naar buiten gedrukt worden! :cool:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Radiusstang

Zojuist de radiusstang goed gemaakt. Ik moet zeggen dat alles zeer goed en spelingsvrij beweegt!

Zie hier de onderdelen:
full

en hier gemonteerd:
full

en hier:
full

Het ziet er leuk uit.
er komt veel voor kijken voor het allemaal betrouwbaar werkt he?
Ik had het in mijn ash-26 ook zitten.
Maar zonder de electronica die eigenlijk nodig is om het te besturen.
Ik deed alles met kanalen via een multi switch.
De zwever ging helaas als ik hem niet weg schoot met zijn neus de grond in.
Het fijnste zou ik gevonden hebben als je rustig gas kon geven maar dat was helaas bij mij niet mogelijk.
Foto-HQLJAITX.jpg

Foto-MVAZTCDP.jpg

Veel succes met je leuke project.

...er komt veel voor kijken voor het allemaal betrouwbaar werkt he?

...ja klopt. Alles proberen :hammer:, een beetje aanpassen :roll:, nog een keer proberen :-| en dan maar hopen dat het werkt :eek:.

....maar zonder de electronica die eigenlijk nodig is om het te besturen. Ik deed alles met kanalen via een multi switch. Het fijnste zou ik gevonden hebben als je rustig gas kon geven maar dat was helaas bij mij niet mogelijk....

Daarvoor heb ik die Arduino, kun je alles precies zo maken als je het zelf wilt. Kun je jouw ASH26 niet nog ombouwen met een nieuwe controller :rolleyes:?

Landingswiel.

Hoi Bertus,
Het probleem wat jij omschrijft, daar heb ik vrij recent iets over gelezen.
De oplossing is volgens de Graupner omschrijving bij hun nieuwste Up and Go, het landingswiel 30 mm voor de voorlijst te plaatsen.
Er zijn zelfs uitklapbare landingswielen die, als je de Up and Go start, hiervoor een stuk naar voren schuiven en als je Up and Go uit zet, weer naar hun 1e positie teruggaan!
Dit is zo nieuw dat er 3 gemaakt zijn t.b.v. een test en deze testen waren zo positief dat de productie van deze units zeer recent is opgestart.
Ik heb dit allemaal ergens op internet gelezen maar weet zo snel even niet op welke site.

Zelf heb ik in mijn Minimoa in aanbouw, 3,4 meter spanwijdte, een Graupner Up and Go met drijfriempje gebouwd. Vandaar mijn interesse. Bij het proefdraaien op de bouwplank zag ik ook dat het model snel de neiging heeft om naar beneden te "duiken".

Ik hoop dat ik e.e.a kan oplossen door deze "duikbeweging" op te vangen met de slee die onder een Minimoa zit.

Groetjes,
Piet

DSC0123.jpg

DSC0139.jpg

groetjes,
Piet G.

Het ziet er leuk uit.
er komt veel voor kijken voor het allemaal betrouwbaar werkt he?
Ik had het in mijn ash-26 ook zitten.
Maar zonder de electronica die eigenlijk nodig is om het te besturen.
Ik deed alles met kanalen via een multi switch.
De zwever ging helaas als ik hem niet weg schoot met zijn neus de grond in.
Het fijnste zou ik gevonden hebben als je rustig gas kon geven maar dat was helaas bij mij niet mogelijk.

Veel succes met je leuke project.

Laatst bewerkt:
...Er zijn zelfs uitklapbare landingswielen die, als je de Up and Go start, hiervoor een stuk naar voren schuiven en als je Up and Go uit zet, weer naar hun 1e positie teruggaan!
Dit is zo nieuw dat er 3 gemaakt zijn t.b.v. een test en deze testen waren zo positief dat de productie van deze units zeer recent is opgestart.
Ik heb dit allemaal ergens op internet gelezen maar weet zo snel even niet op welke site.
...

Hier is het te vinden:
Product pagina
Self launch system index

Groet, Sinan

Aan het werk!

Ja! Dat zijn nou mijn vrienden :proost:! Ik wist het wel!
Duurt wel een maandje, maar ja, gratis verzending over de hele wereld :shock:, wat wil je dan?!?!

full

...en dan nu aan het werk!

voortgang

Ik ben bezig met de "romp en luiken" demo bouw. De luiken waren niet goed (te groot), dus alles ligt nu in de Otto (Kliko), ik ben nu bezig met een nieuwe versie.

Tevens ga ik bezig met de werking en schakeling:

Het plan:
- De KTW volledig scheiden van de rest van het systeem (dus aparte ontvanger accu(tje) voor de rest van het systeem, en een LiPo voor KTW en motoraandrijving). Dus extra nodig een schakeling die uit de LiPo maximaal 6V/10Amp kan leveren...

Aanzetten:
1) pylon (servo) naar een stand sturen, dichtbij onderste punt
2) pylon (servo) dan langzaam omlaag, totdat hij tegen de onderste eindswitch aanloopt.
3) pylon (servo) langzaam omhoog, en stopt als hij bij de bovenste eindswitch aanloopt
4) pylon (servo) dan weer zakken en is hij klaar voor "gebruik"

Gebruik:
5) wacht op gas-signaal van zender
6) indien "gas wordt gegeven", dan pylon omhoog
7) als de pylon helemaal uitstaat (eindswitch) dan gaat hij het gas-signaal met een "slowstart" doorgeven (en zal de motor gaan lopen)
8) als je het gas op de zender dichtdoet (en dichtblijft), dan gaat na bijvoorbeeld 5 seconden de pylon automatisch weer in
9) hierna gaat hij weer terug naar stap 5

Uitzondering:
- Servo komt niet in begin- of eindstand na x-seconden...
- LiPo Voltage te laag
- ....

Dat is het plan....

...:rolleyes:

Hebben we al een "best of modelbouwforum.nl" ? Deze mag er zo tussen. Sterk staaltje hobbymanschap voor de echte zelfbouwer hier :)

Wellicht overbodig, maar gezien de hoeveelheid zelfbouw die in directe verbinding met de motor staat: Vergeet je de hele boel niet van loctite te voorzien ;) ? Mogelijk borgmoertjes?

Pas ook goed op met eventuele failsafe standen, je zult zien dat constructie een gesloten rompluikje tegenkomt.

Wellicht overbodig, maar gezien de hoeveelheid zelfbouw die in directe verbinding met de motor staat: Vergeet je de hele boel niet van loctite te voorzien ;) ? Mogelijk borgmoertjes?

...dank voor het compliment :Fade-color

...en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het blijft een experiment, dat geeft mij tenminste de ruimte om een beetje aan te rommelen :lol:.... Deze opstelling komt niet in een zwever.

Luiken

Gisteren en vandaag de luiken opnieuw gedaan. Ziet er nu (beter) uit...

De koker
full

de werkende luiken, verstevigd met een beetje glasmat...
full

en over het KTW-gedaan. Voegt niet veel toe zou je denken, maar het gaat straks om de aansturing van de luiken. Daarom heb ik ze erbij gedaan :rolleyes:.... En dan niet de mechanische aansturing (want dat zal straks wel met één miniservo per luik gaan), maar meer qua timing van deze servo's....
full

luiken, aansturing

Pfffff, wat een gepruts... Maar dan heb je ook wat. Eigenlijk te weinig ruimte en kan het wel anders, maar als je een weg inslaat, moet je door. Zoals mijn opa altijd zei: "Als je aan iets begint, moet je het afmaken". Nou ja, vanavond de helft afgemaakt, en dat werkt nu redelijk :celebrate:

Hier de onderdelen, sommigen eindigen in de oTTo... Degene die raadt welk onderdeel het is, heeft gewonnen:yes:. Het is in ieder geval niet het mooie aluminium hoekje, want die zorgt ervoor dat het stangetje niet uit het roerhoorntje loopt...
full

Hier gemonteerd op de koker. Je kunt zien hoe weinig ruimte er is.... In een 'normale' romp zou je meer ruimte hebben, want dan heb je die twee houten liggers liggers niet, die hier wel zitten. Tevens is op deze foto nog een volkomen nutteloos onderdeel te zien. Degene die dit raadt, heeft OOK gewonnen :yes:!
full

Hier met één luik open:
full

Het U-stangetje wat waarschijnlijk verkeerd gebogen is...
Maak je het deurmechanisme niet te complex zo? volgens mij kan op de plek waar het kantelheveltje zit ook wel een goedkope HK microservo met een directe aansturing. Of word het aangestuurd door de schuivende plank?
Ik neem trouwens aan dat je geen schaal cockpit in je DG100 hebt? aangezien de ruimte die het voor de motor inneemt?

Winnaar

Het U-stangetje wat waarschijnlijk verkeerd gebogen is...

Goed :proost:!

Maak je het deurmechanisme niet te complex zo? volgens mij kan op de plek waar het kantelheveltje zit ook wel een goedkope HK microservo met een directe aansturing

Dit is een demo opstelling. Het ging mij meer om de aansturing & elektronica straks. Als deze opstelling straks werkelijkheid wordt, dan zul je twee microservo's nemen. Veel preciezer en makkelijker dan dit.... Ik dacht even snel een testopstelling te maken :roll:, mooi niet..... Bovendien heb ik er nu geen ruimte voor....

2de

....blijft nog over het 2de nutteloze onderdeel op foto 2... Het onderdeel heeft eigenlijk heeeel iets nut :oops:

...en nee, het is niet de liniaal, want die geeft beetje de verhoudingen weer...

nog een winnaar!

....ook dit klopt helemaal :proost:!

Daar zat opeens een gat teveel :hammer: en je wilt het hier wel een beetje netjes en fatsoenlijk houden op het forum!

Back