POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Nog iets...

Ook moest ik nog iets maken voor de geleiding van de propbladen....

Dat kan met een ijzerdraadje maar ook door een ombouw te maken. Nu wil ik natuurlijk niet al te veel tijd hier aan kwijtraken, maar voor het idee is het natuurlijk wel aardig :hammer:

Kijk en huiver:

Een Zijaanzicht-Teken-Hulp: dat zouden meer mensen moeten hebben! Handig als je een zijaanzicht wilt hebben van iets:
GroteFoto-VLKZYGTO.jpg

De drie (4mm) balsa schotjes blijven straks bestaan. Net achter de spinner zit 1,5mm dik balsa, voor de juiste afstand:
GroteFoto-4PVSYWVZ.jpg

Schuren, schuren, schuren. Heb ik toch nog een witte Kerst dit jaar!
GroteFoto-UZBJHX4M.jpg

Aerodynamisch niet verantwoord, maar wel een grappige vorm, vond ik zelf...
GroteFoto-VQAWANQC.jpg

De onderkant blijft open, daar zitten de stangen...
GroteFoto-C7ATNMKR.jpg

Gelukkig past het geheel in het voorbeeld:
GroteFoto-JDMI67IA.jpg

...Als ik type: in het geheel, dan is het ook in het geheel!
GroteFoto-O36LRSF4.jpg

Dit is leuk, maar hoe nu verder :rolleyes: ?

Het plan is om het geheel met een glasmatje te bekleden en dan het blauwe schuim er uit te peuteren en dan maar hopen dat de ombouw er nog weer af kan 8O

Één ding is zeker: hij komt er af :yes: !

de vraag blijft alleen: in hoeveel stukken :hammer:

:proost:

Het plan is om het geheel met een glasmatje te bekleden en dan het blauwe schuim er uit te peuteren en dan maar hopen dat de ombouw er nog weer af kan 8O
Blauwe schuim kun je oplossen met aceton, dan hoef je niet te peuteren.
Benzine schijnt ook te werken.

Waarom zou je zo moeilijk doen?!
Zo raak je ook og eens het grootste deel van de motorkoeling kwijt!

Ik zou helemaal geen behuizing of zelfs maar ijzerdraadje maken. Een stripje printplaat achter het middenstuk van de prop, netjes op maat genaakt zodat de propbladen ver genoeg, maar niet te ver, kunnen inklappen werkt voortreffelijk.
Op een duwprop, achterop mijn grote horten heb ik het ook. Daar dient het om te voorkomen dat de bladen bij de motorstart te ver naar voren schieten en dan de achterkant van de vleugel opeten ...

Een stukje printplaat heb jij nog wel ergens ligges schat ik zo in :rolleyes:

Dirk.

als er werkelijk een motor aan de binnenzijde zit, dan zou ik zelfs niet durven van oplos producten te gebruiken ;)
als er niets in zit, dan kan je het wel doen.

verder denk ik dat het wel zijn nut heeft dat het een gestroomlijndere vorm krijgt... alleen de koeling blijft erg belangrijk idd.

Werkelijk?

als er werkelijk een motor aan de binnenzijde zit, dan zou ik zelfs niet durven van oplos producten te gebruiken ...

Klopt, er zit nog een motor aan de binnenkant, dus ik moet peuteren, totdat hij eraf kan.... Daarna zou ik aceton kunnen gebruiken....

Foto?

Ik zou helemaal geen behuizing of zelfs maar ijzerdraadje maken. Een stripje printplaat achter het middenstuk van de prop, netjes op maat genaakt zodat de propbladen ver genoeg, maar niet te ver, kunnen inklappen werkt voortreffelijk.

Dirk,

Kun/wil je eens een foto hiervan plaatsen, want ik kan mij niet helemaal een beeld hierbij vormen.....

Alvast bedankt!

Als ik het zo lees, stelt Dirk voor om een cirkel uit glasvezel o.i.d. te maken en deze tussen de prop en de motor te monteren. Deze zorgt er dan voor dat de prop wordt tegengehouden als deze inklapt en dus de motor en/of andere onderdelen niet raakt.

Dit is een beetje hetzelfde principe, alleen in mijn geval dient het om te voorkomen dat de bladen te ver doorklappen bij het uitzetten, wat bij het weer aanzetten van de motor een heel vervelend onbalanseffect geeft.
[99599] multiplex-xeno-8

Laatst bewerkt door een moderator:
Hieronder is een stuk printplaat gebruikt om te zorgen dat de prop-bladen niet door het midden schieten. Op dezelfde wijze wil jij voorkomen dat de bladen niet te dicht bij de motor kunnen komen. Alleen zit de spinner dan andersom ...

printplaat%20op%20middenstuk.jpg

Aha!

Hieronder is een stuk printplaat gebruikt om te zorgen dat de prop-bladen niet door het midden schieten. Op dezelfde wijze wil jij voorkomen dat de bladen niet te dicht bij de motor kunnen komen. Alleen zit de spinner dan andersom

Aha, duidelijk! Goed idee en simpele werking, we gaan er mee aan de slag!

Dirk: bedankt voor de moeite!!!

:xmas:

Kerstmis

Met Kerstmis doe je niet zo veel: gelukkig tussen al het eten door nog even tijd gehad om het één en ander te doen.....

Klaar voor de laag glasmat erover heen:
GroteFoto-W7XUVCQO.jpg

GroteFoto-7MG6PDG3.jpg

Eerste laag klaar.... Ingepakt om op de verwarming te leggen; droogt het lekker snel....
GroteFoto-HG4CWTT3.jpg

Het peuteren is goedgekomen, en de motor kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Hier is hij weer ingepakt na de tweede laag glasmat er op te hebben gedaan....
GroteFoto-GYQQ8FIC.jpg

Klaar, na een schuurbeurt
GroteFoto-W3SEDUK3.jpg

Het past. Bevesting gaat met twee boutjes
GroteFoto-A34M4JMY.jpg

Volgende keer meer!

:xmas:

Laatst bewerkt:
Anders...

Zo, daar zijn we weer!

Nu weer als een raket door met de laatste loodjes, voor de eindafwerking kan beginnen: draadjes solderen en bezig met de software.

Allereerst wil ik alles goed werkend hebben, voor wat betreft de (mechanische) werking...

Dus:
Met Kerstmis doe je niet zo veel: gelukkig tussen al het eten door nog even tijd gehad om het één en ander te doen.....

dit had ik beter niet kunnen doen: dit draait weer uit op te veel werk, dus dat gaan we niet :nooo: doen!

Toen maar Dirk's idee ter harte genomen en iets achter de propbladen gemaakt. Toch heb ik niet gekozen voor de printplaat, maar voor 2mm dikke koolstof pennetjes, die op maat zijn gezaagd.

Hier de onderdelen:
GroteFoto-QWO463S6.jpg

Hier zijn de pennetjes verlijmd, met 1mm balsa als hoogteverschil op te vullen. Een druppel CA-lijm deed de rest.... Ik verwacht door het geringe gewicht niet extra trillingen te introduceren.
GroteFoto-BSYA6FS8.jpg

Hier alles weer gemonteerd: nu het elastiekje om de bladen zit, draait het geheel perfect langs de steun en de draden:
GroteFoto-DR6E44H8.jpg

Als je koolstof pennen gaat schuren, maak je de structuur (op de einden) kapot. Om dit enigzins weer te herstellen, ook hier weer en miniscuul drupje CA-lijm op de koolstofeinden, zodat deze weer sterker zijn!

We komen in de buurt!

Kinderlijk....

...eenvoudig was het ijzerdraadje :D

Mechanisch KLAAR, of FERTIG, zoals ze bij Graupner zeggen :banana::celebrate::proost: !!!

Ben ik niet :nooo: rouwig om.

Hoe eenvoudig was het nu eigenlijk? Dat is te zien op de foto's hieronder. Het stukje balsa voorkomt dat de prop tussen het draadje en de hoofdstang klem komt te zitten, bij het uitkomen van de KTW. Dit werkt 100%. Hier kun je mee thuiskomen! De prop is nu zeer licht draaibaar en "knalt" nergens meer tegenaan. Ook het starten van de motor gaat zeer mooi. Filmpje volgt nog....

GroteFoto-FT8RMKNR.jpg

Gaatje geboord in de bij-stang en met een kabelbindertje gezekerd:

GroteFoto-4AUNI7N8.jpg

Tijdens inklappen, nergens tegenaan:

GroteFoto-S7BLGX6K.jpg

Ook geknutseld met prop-elastiek. Dit werkt feilloos en blijft niet haken. Gebruikt is een elastiekje en twee siliconen buisjes (zijn eigenlijk kabel isolatoren):

GroteFoto-QJOZYKKQ.jpg

Hier een close-up van de uitgeklapte propellor:

GroteFoto-CL4D6FYX.jpg

Nu moet er gesoldeerd worden. Allerlei kabels van en naar de Nano. Dit is een secuur werkje, waar elke verbinding separaat moet worden getest op werking. Nadien een fout zoeken in de schakeling is lastig....

Stand van zaken tot nu toe:

GroteFoto-CX3M43T6.jpg

Als het goed is, morgen weer verder....

....Niet :nooo: denken dat het hier stil ligt, niets is minder waar!

Gisteravond weer met solderen bezig geweest... Het wachten was op een tweetal onderdeeltjes (stekkertjes) van meneer Conrad...

Schakeling klaar!

Het soldeerwerk is ook klaar!

:banana:

Als ik bovenstaande banaan zie, moet ik opeens denken aan [URL="
[/URL], maar ja dat is weer wat anders....

Alle gekheid op een stokje. Hier een foto van de schakeling:

GroteFoto-3I3CKZPV.jpg

Hierop worden aangesloten:
- LiPo; voor propmotor en voeding van Nano
- de ESC. De 5Volt die deze levert wordt gebruikt om de luikservo's te voeden, om zodoende de Nano te onlasten
- een 16-polige stekker, die naar het KTW gaat. Achteraf wel een beetje overdreven want minder dan de helft is maar nodig :hammer:
- de ontvanger. Deze ontvanger heeft zijn eigen accu-pack hebben, om de KTW volledig onafhankelijk te laten zijn van de besturing van het vliegtuig

Morgen ga ik even meten wat dit nu eigenlijk "verbruikt".
TheNorb

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd...

...hier de testresultaten, voor wat betreft het stroomverbruik. Het blijkt 66mA te zijn, in rusttoestand. Dat zijn (zoals al eerder gezegd :rolleyes: mooie waarden). Je hebt dan wel een boordcomputer en een voeding, die 10A continue kan leveren:

GroteFoto-JCJEIX4B.jpg

Wat verbruikt nu eigenlijk zo'n HongKong ESC (in rusttoestand), dat blijkt ook ongeveer 64mA te zijn (schommelt een beetje):

GroteFoto-44NDTGVW.jpg

En dan volgt nu een rekensom:

66 + 64 = :alien: 129mAh:

GroteFoto-CPK63LDN.jpg

Vanmiddag weer eens even bezig.....

ik krijg meer en meer het gevoel dat dit een toren van Babel is...

een fantastisch bouwwerk, maar dat er nooit een einde aan komt :D

als je maar lol hebt, meer moet dat niet zijn!

Toren?

ik krijg meer en meer het gevoel dat dit een toren van Babel is... een fantastisch bouwwerk, maar dat er nooit een einde aan komt :D als je maar lol hebt, meer moet dat niet zijn!

Dan ken jij blijkbaar de mentaliteit van de Tukkers niet!

Ik hoop dat er wel een einde aan komt. Waarom zou dit een "Toren van Babel" zijn? Alle hardware en electronica is nu klaar en ik ben nu aan de software begonnen.... Dat zijn al aardige mijlpalen lijkt mij. Bovendien is software mijn specialiteit, dus de kans is groot dat het af komt!

Alleen :alien: kan nog roet in het eten gooien!

Had ik al verteld wat het einddoel is?

Zodra ik met de gasknuppel "gas" geef, gaat eerst de KTW omhoog, en als hij dan helemaal hoog, gaat de motor draaien (wordt het gassignaal met een softstart doorgegeven)... Zodra ik "gas" dicht doe, wordt de KTW weer ingetrokken.

Dat is toch niet zo moeilijk meer?

wat ik bedoel is dat je het zo uitgebreid doet, dat er nooit een einde aan lijkt te komen ;) altijd willen vooruitstreven naar beter, en misschien ook ingewikkelder....

maar ik vind het super om te volgen :)
stop vooral niet! ;)

Back