POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

wat ik bedoel is dat je het zo uitgebreid doet, dat er nooit een einde aan lijkt te komen ;) altijd willen vooruitstreven naar beter, en misschien ook ingewikkelder....

:rolleyes:, volgens mij valt dat nog wel mee, en deed ik alleen noodzakelijke wijzigingen...

maar ik vind het super om te volgen :)
stop vooral niet! ;)

...en daar doen we het voor:yes:! Indien ik het idee had, dat het allemaal niet interessant genoeg was voor iedereen, dan zou ik niet zoveel tijd in het bijhouden van dit draadje, foto's maken enzovoort...

Intussen ben ik al druk bezig met de software..... Dit is wel onzichtbaar werk, maar ik zal nu filmpjes moeten maken....

:proost:

wat ik bedoel is dat je het zo uitgebreid doet, dat er nooit een einde aan lijkt te komen ;) altijd willen vooruitstreven naar beter, en misschien ook ingewikkelder....

Zo gaat toch altijd met het innoveren. Het is nooit een efficiënte, voorspelbare lineaire traject. Verkennen, uitproberen, weggooien, ingewikkelder maken, prutsen, terug bij het begin, versimpelen, crashen... en meestal komt er niet eens iets schokkends uit.
Gelukkig is het voor sommigen een onweerstaanbare traject zodat we mee kunnen liften met hun successen:proost: (en lekker grinniken als het mislukt:rolling:).

Hoe dan ook, het is bijzonder leuk om mee te kijken.

#@$@$#!

Slecht nieuws:

Ik had gehoopt om "even" een mooi demo-filmpje te posten....

Variabele snelheid blijkt (nog) niet zo eenvoudig te werken. Full speed op en neer sturen van de KTW gaat goed, echter wilde ik afremmen voordat hij het onderste of bovenste eindpunt naderde....

Hoe het komt weet ik nog niet, maar als ik met PWM ga sturen, dan gooit hij opeens 2 :twisted: uitgangen omhoog #!#@$!@ :mad:

:snipersmile::alien:

Morgen vrolijk 8O weer verder...

Kijk eens bij de examples naar "Fading" (file/examples/analog/fading), daar zou je iets mee moeten kunnen doen.
Ik heb zelf eens zoiets gemaakt, maar dat werkte met stappenmotoren. Daarvoor bestaat een speciale library (accelstepper)

Te hoog....

@Micropuller: bedankt voor het meedenken!

...:rolleyes: even een snel onderzoek gedaan: volgens mij kan de H-brug niet zo snel schakelen als ik dat doe...

Vanavond eens even aansturen met een veel lagere frequentie... Eens kijken wat dat doet....

helaas....

Probleem gisteravond gevonden: door het ge***@#** met de twee uitgangen, is er ergens iets mis gegaan en is er een transistor :onweer: overleden...

Na vervanging hiervan werkte het weer, en kon ik de motor voor- en achteruit sturen met variabele snelheid....

De oplettende lezer merkt in dit commentaar toch een :evil:-ondertoon... Ik maak mij namelijk zorgen of de software wel gaat passen in de Nano. Deze heeft (slechts) 32Kb geheugen, waar ruim 30Kb van overblijft om zelf iets in te stoppen. De code die ik nu al heb, is al ruim 8000:shock:bytes groot en dan gebeurd er eigenlijk niets spannends....

We gaan gewoon door :hammer:

Te koop

Te koop :confused::

Zo goed als nieuw en weinig gebruikt :schrik::

Motormechanisme, met twee eindschakelaars......

GroteFoto-TLM8RHUF.jpg

systeem failure? :)

nu ff wat anders... ofwel ben je superman, ofwel heb je genoeg aan 5u slaap? :confused::rolleyes:

Hoe het afloopt....

KTW - Afloop

Ja. En toen ging ik enthousiast programmeren... Iets te enthousiast blijkbaar, want het geheugen raakte snel vol. Ik zat al snel op 13Kb, terwijl ik niet veel bijzonders deed (motor heen en weer sturen).

Tja, en wat doe je dan? Weer een dwaling? Je wordt dan ongeloofwaardig.

Toen hoorde ik maandag iets over oranje, en toen wist ik het! Ik moest weer denken aan mijn vriend:

full

Als ik nou weer een servo zou nemen, maar dan de schuifweerstand zou laten zitten? Dan heb je het gemak van een servo en het voordeel van deze schuifweerstand. Het grote voordeel van deze schuifweerstand weten jullie nog wel: plaatsbepaling als je het spul start. Zonder deze weerstand weet je niet waar de KTW zich bevindt en zal de eerste stand, die je doorgeeft aan de servo wel eens een klap kunnen geven.

Het voordeel van de motor is het mooie, liniaire gedrag. Het nadeel was echter dat het niet zo snel ging. Nog een nadeel: lastig te reproduceren. Zo'n servo koop je eerder dan een lading onderdelen.

Tja, maar ik moest wel weer :( een nieuwe print maken, met daarop 6V voeding voor de oranje servo. De 5V voor de luikservo's kon ik van de ESC af pakken....

Toen werd het me rood voor de ogen en heb ik de soldeerbout gepakt en hem flink heet gestookt. Toen ging het snel. Ik had dit al eerder gedaan :confused:, dus geen verassingen meer :schrik:

Ontmanteling van de oude print:

GroteFoto-DK3UPMSN.jpg

...hier het begin:

GroteFoto-IHRZNDSG.jpg

...en hier het eind:

GroteFoto-IWWF4T64.jpg

Nu kan ik weer verder!

Laatst bewerkt door een moderator:
Werking

Mechanisch ook iets vooruit:

Hoekje gemaakt voor bevestiging van de servo:

GroteFoto-YJJSOXP7.jpg

GroteFoto-AP6OYK6K.jpg

Als de KTW zakt, dan trekt de zwaartekracht hem omlaag. Het laatste stukje omlaag gaat dan ook heel mooi, omhoog natuurlijk minder :confused:. Om deze energie te recyclen, heb ik deze veer geplaatst, zodat het de KTW het laatste stukje "gewichtsloos" wordt. Werkt mooi. De veer drukt als het ware de KTW weer naar boven (remmen).

GroteFoto-773PQCNH.jpg

Deze vlieger :rolleyes: gaat natuurlijk op, als de KTW omhoog moet. Vlieg je je toestel op z'n rug, zal deze veer tegenwerken....... Ik verwacht niet in deze toestand de KTW uit of in te moeten klappen...

Na deze ingreep was de KTW weer klaar... (met nadruk op weer)

Nu de werking. Gaat nog wel lomp, omdat de servo's fullspeed worden gestuurd... [URL="
[/URL] het filmpje.

Ik kan in ieder geval weer rustig slapen....

Laatst bewerkt door een moderator:
te koop?

staat het nog te koop? of ga je weer gewoon lekker verder?

nog een tip.... nu zie ik een opening in het luikje daar waar de steun buiten komt.

aan de binnenzijde 2 rubberen lapjes lijmen, zodat deze bij de intrek van de steun de opening winddicht houden ;)
nu , bij een proefopstelling niet nodig, maar bij een vlucht is dit wel belangrijk dat dit geen luchtgat is.

Weer een compliment!

Norbert,
het filmpje ziet er GEWELDIG uit!
Ik kan bijna niet wachten tot het eggie.

groet.
Piet G

Back