Recht boren

Pakkingringen maken.

Er waren aluminium pakkingringen nodig bij een karwei.
Geen tijd om te bestellen of te halen.
Aluminium massief en als dikwandige buis was/is er.

upload_2021-8-18_21-26-15.png

© foto w.p. 8-2021

Om op herhaling een zelfde ringdikte (1,5mm) te kunnen maken heb ik een aanslag geplaatst.
Dit ging super, 4 ringen exact gelijk aan de maat.
Ga ik dit nog een keer doen, maak ik de aanslag met een klein kogellager.
Beetje zonde van het materiaal, de ring is 1,5mm dik en de gebruikte beitel is 2mm breed.
Toch maar eens een beitel smaller slijpen naar 1mm.
Als snijmiddel heb ik deze keer lampenolie gebruikt.
Verder nog een test gemaakt op deze manier met koper, ook goed.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Beitel is inmiddels aangepast
 
Laatst bewerkt:
Ruimer verstelbaar

Vandaag een ruimer gebruikt om het asgat in de tegenkop te zuiveren.
Na enig schoonmaakwerk de as gepast.
het laatste stuk naar binnen ging wat stroef.
Alles opnieuw in het vet gezet.
Loopt weer goed.
Straks uitlijning controleren.

Na het gebruik van de ruimer deze gesloopt en schoongewassen.
Messen gepoets en scherpte gecontroleerd.
Ooit maar een keer slijpen.

upload_2021-8-21_19-14-24.png

© foto w.p. 8-2021


Ben zuinig op mijn gereedschap.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Willem, even een vraagje over die verstelbare ruimers. Ik heb er laatst naar staan te kijken. Het viel mij op dat er meerdere mesjes inzitten, maar het was een oneven aantal, dus staan er geen twee mesjes recht tegenover elkaar. Hoe meet je dan of stel je dan de ruimermaat precies af?

Jeroen
 
Ruimer afstellen

Jeroen,
Het viel mij op dat er meerdere mesjes inzitten,
maar het was een oneven aantal,
dus staan er geen twee mesjes recht tegenover elkaar.
Hoe meet je dan of stel je dan de ruimermaat precies af?

Als er twee messen tegenover elkaar staan kan het afstellen met een schuifmaat.
Staan er geen twee messen tegenover elkaar gebruik ik een kaliber.
Kaliber gebruiken kan bij alle verstelbare ruimers.
Kalibers zijn te koop, ik maak ze zelf per gewenste maat.

Mijn voorbeeld,
Werkwijze, dikwandig rvs afkorten en uitdraaien op exacte maat.
Ruimer loszetten en in de kaliber/bus schuiven.
Nu op maat brengen. Is dit klaar draai ik de ruimer niet uit de bus, ik trek deze eruit.
Het er uit trekken moet soepel gaan.

Testen van de afstelling
Schuif de ruimer een centimeter in de bus en kijk hoeveel deze kan bewegen, wrikken.
Doe dit aan de voorkant van de ruimer maar ook aan de achterkant.

Misschien dat iemand dit op een andere manier doet.
Dan wil ik/wij dat graag horen.

upload_2021-8-22_12-1-55.png
upload_2021-8-22_12-2-13.png

© foto w.p. 8-2021 © foto w.p. 8-2021
upload_2021-8-22_12-2-30.png

© foto w.p. 8-2021

En dan is er nog het meetchabloon. Ik gebruik dit chabloon zelden.
Goed voor boren op een halve mm, voor ruimers liever niet.
Dan heb ik nog al wat (vaste) ruimers op tiende maten die ik met een schuifmaat meet.


Veel ruimers worden in hun leven herslepen.
Na het herslijpen klopt de stempelmaat niet meer.
Bij frezen en drielippenboren is dit ook zo.
Soms worden deze dan gegraveerd met de exacte nieuwe maat.



Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Ruimer afstellen
upload_2021-8-30_16-44-45.png
upload_2021-8-30_16-44-56.png

© foto w.p. 8-2021

En dan de nare verrassing. De ruimer is niet af te stellen.
Er zit een aardig maatverschil over de hele lijn.
Het ding losgehaald en alles schoongewassen.
De messen terug gezet en nog een keer gemeten.
Hopeloos.
Weggooien of herslijpen?
Hij ziet er zo mooi uit maar is niks waard.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Naar aanleiding van je reactie heb ik bij mijn verstelbare ruimer gekeken of er op het mes een nummer stond van de sleuf in de houder.
Ik heb niets kunnen vinden.
Dus ik verwacht, dat elk mes geslepen is voor een bepaalde groef en deze niet onderling uitwisselbaar zijn.
In mijn geval heeft de houder aan weerszijden centers, zodat naslijpen mogelijk is.
Groet. Henk.
 
Beste Henk,

Reactie op je onderzoek.
Bij de mijne,
Ik heb de ruimer in questie vers uit het plastic gehaald.
Ik ben gaan meten, resultaat, niet goed.
Beide moeren losgezet en de messen in hun eigen gleuf verschoven/bewogen.
Beide moeren netjes aangedraaid.
Gemeten, knudde.
Moeren losgehaald en de messen netjes op een rijtje gelegd.
De messen en de gleuven waren zonder merktekens.
Alle onderdelen netjes met ontvetter schoon gespoeld.
Messen schoongeveegd en weer in de betreffende gleuven geschoven.
Moeren weer netjes aangedraaid, vast is vast.
Links drie metingen en rechts drie metingen gedaan.
Scheelde toch een paar tienden.
Daar helpt geen kaliber aan ben ik bang.

Misschien een keer netjes herslijpen.
Vooraf groeven en messen kenmerken.
Na het herslijpen opnieuw meten wat het waard is.
Messen schuiven in de gleuf en opnieuw meten.
De gleuf zelf kan ik niet nameten op dit moment.

Naslijpen,
Daar zal ik een supportslijper voor maken.
Ruimer tussen twee centers en een slijpsteen haar werk laten dooen.

Maar goed.
Ik heb nog andere ruimers die ingezet kunnen worden mocht het nodig zijn.

Henk bedankt
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Recht boren

Het recht en in de center boren om een stompje schroefdraad uit een draadgat te halen.

upload_2021-10-5_17-10-19.png
upload_2021-10-5_17-10-29.png
upload_2021-10-5_17-10-8.png

foto w.p. 10-2021

Zonder een hulpmiddel zoals dit
loopt de boor altijd weg uit de center van het stompje
en beschadigd de schroefdraad.
Is het stompje doorboort even ondervullen met kruipolie.
Linkse tap in het boorgat en met behulp van een wringijzer het stompje naar boven halen.

Ik heb dit setje van twee niet voor mij zelf gemaakt maar voor een ander.
Een bout van een oliepompje op een draaikrans was gebroken onder in het gat.
Ik heb al meerdere hulpmiddelen gemaakt om in de center te kunnen boren van een boutje.
Steekt het stompje uit,
gebruik ik een draadbus met boorschacht.

Kan hij weer verder.
Veel plezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Metaalboor afdraaien

Van conische boor MC 1 naar cilindrische.
upload_2021-10-6_18-52-26.png
upload_2021-10-6_18-52-36.png

foto w.p. 10-2021

14mm boor afgedraaid naar maximaalhaarbare dikte.
De inspanschacht moest ca. 40mm lang worden, de dikte volgt.
De conische schacht was niet gehard tot aan het blinkende deel foto rechts.
Mag Piet de boor zelf afzagen.
Na het afdraaien de boor nog even vlijmscherp geslepen.
Piet had meerdere conusboren 14mm
maar kon geen 14 mm cilindrisch vinden voor in de boormachine.

Kan Piet weer verder.
Veel plezier,
Willum
 
Slijpen 3-lippenboor

Slijptest, grenzen verleggen...
Vrijloophoek kiezen, drie kanten slijpen inplaats van de gewende twee kanten.
Het driehoekje in de top ziet er netjes uit.
De boor is weer scherp.
Een vreemde maat die ik waarschijlijk nooit zal gebruiken 15,75mm.
upload_2021-10-17_13-54-26.png
upload_2021-10-17_13-54-33.png

© foto w.p. 10-2021
Dan kan vier lippen ook op de borenslijper geslepen worden..

Goed gereedschap is kostbaar.
Goed snijgereedschap is altijd scherp.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Het herslijpen is je goed gelukt.
Naast je spreuk "Goed gereedschap is kostbaar" kan je ook misschien een spreuk bedenken in de trant van: herstellen/herslijpen geeft veel voldoening?
Over de boor, gezien de dikte van de ziel is deze niet ontworpen om in volmateriaal te boren, ik bedoel zonder voorboring.
Misschien is deze gebruikt als een soort van ruimer om onronde gaten te corrigeren, voor een specifieke toepassing.
Onronde gaten is niet mijn bedenksel, maar een tweelippenboor kan een soort driehoeksgat maken, waarbij volgens een tweepuntsmeting de diameter correct is.
Helaas kan ik je niet verder helpen, daar de diameter ook niet overeenkomt met Imperial, inch, afmetingen, 5/8" is 15,875mm.
Succes met je zoektocht.
Groet. Henk.
 
Slijpen 3-lippenboor

Succes met je zoektocht.
Dank je Henk,
Herslijpen geeft zeker veel voldoening.
Fracties snijmetaal wegslijpen
om weer als vlijmscherp gereedschap te kunnen gebruiken.
Met zuinig herslijpen kun je vaak slijpen.


Een Inchmaat is het inderdaad niet.
(Trouwens ik moet bekennen,
bij overdenking,
ik heb geen enkele Inch boor of frees.)


15,75 mm zal zelden een eindmaat zijn voor een boorgat.
Volle of halve mm maten dat wel.
Drie en meer lippenboren zijn gemaakt/bedoeld voor echt ronde gaten.
15,75 mm zal bijna zeker de laatste voorboor actie naar een te ruimen gat van 16mm.

Wat een werk om een gat van 16,0 mm te fabriceren.
Centerpunt,
centreerboor,
6 mm voorboor,
10 mm boor,
15,5 mm boor,
15,75 mm drie lippen boor.
16 mm ruimer.

Maar dan heb je wel wat, een mooi cilindrisch boorgat.

Einde van mijn zoektocht.

Goed gereedschap is kostbaar.
Goed snijgereedschap is altijd scherp.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Recht boren

Deze had ik nog liggen.
Een boormal.
Het ding is al iets belegen.

upload_2021-10-29_11-38-48.png
upload_2021-10-29_11-38-55.png

© foto w.p. 10-2021

Het gaat om het idee, de maten zijn niet zo belangrijk.
Maar toch,
het blokje is 15 x 20 mm. De moeren zijn er opgesoldeerd. de schroefdraad is door en door.
In dit boormalletje zitten twee stafmaten 4 en 5 mm.
Het boortje is 3,2 mm.
Het messing buisje/massief is 4 mm
De rvs ingestoken massieve pennen zijn 3,2 mm. De pennen zijn tin gesoldeerd.

Gewoon nog even bewaren
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Schuurlatjes

De voorraad begon wat dun te worden.
100 latjes voor 8 eurie.

upload_2021-11-4_17-31-9.png

© w.p. 11-2021

De latjes worden beplakt met dubbelzijdig plakband
en dan voorzien van linnen schuurpapier in diverse korrels.
Enkele watervasten komen er ook bij.
En niet te vergeten vilt in diverse dikten om te polijsten.
Deze schuurlatjes gebruik ik vaak voor afwerking na het draaien
of vooraf (hard)solderen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
O-ring trekker

upload_2021-11-4_22-22-16.png
upload_2021-11-4_22-22-26.png

© w.p. 11-2021

RVS pen met stalen trekker.
4 uit een grotere serie.
Deze zijn gesoldeerd, zou ik nu lijmen. Door de jaren heen bewezen dat lijmen sterk genoeg is.
De trekker pen is steeds van een geblauwde staal nagel.
Geen draadnagel dus.
Het nagelkopje is eraf geflext.
Het oog, dit deel van de staalnagel is eerst snel rood gestookt en in vorm gebracht.
Na het vormen weer heet maken en in olie dompelen.
De nagel/trekker is passend in de RVS pen geboort.
Het geheel is ongeveer zo groot als een tekenpotlood.
Ik heb er al jaren veel plezier van gehad.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Schroefdraad reparatie

upload_2021-11-5_11-29-7.png

© w.p. 11-2021

Schroefdraad reparatie 1:1
of
omzetten naar een andere schroefmaat.

Oude bestaande schroefdraad uitboren.
Insert maken met inwendige schroefdraad (zoals op het kladje)
Insert evt. met locktite vastzetten.

Het insert kan ook een cilindrische draadbus zijn met in en uitwendige draad.
Draad insert kan gemaakt worden van een boutje, draadeind etc
Insert evt. met locktite vastzetten.

Voor de volledigheid,
Kijk eens op Google afbeeldingen
https://www.google.com/search?q=dra...hUKEwii3v30kIH0AhVaSPEDHS9AB_AQ_AUoAXoECAEQAw

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Schroefdraad reparatie

Ik heb dat weleens met Helicoils gedaan.
Maar wat doe je als je werkstukmetaal niet dik genoeg is?
Of het vlees in de omgeving is erg weinig?

SCHROEFDRAAD REPARATIE HELICOILS M3X0.5 LOS (10X) -MIDLOCK MRV-M3

Ze bestaan wel in 3mm
Naast Hilicols zijn er veel soortgelijke,

https://www.google.com/search?q=dra...hUKEwii3v30kIH0AhVaSPEDHS9AB_AQ_AUoAXoECAEQAw

Als het een algemeen goed soldeerbaar metaal is,
adviseer ik maak het schroefdraadgat dicht en begin opnieuw.

Wat het werkstuk toelaat.
Wat binnen iemands berijk licht.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top