Recht boren

Recht boren

Bij een stalen rolpoort was een tandradlat losgeraakt.
De bout was afgebroken.

Met een 6,8 mm boor de stomp uitgeboort.
Aansluitend m8 draad getapt.
Nieuwe bout erin, lat afstellen, vastschroeven en klaar.
Nieuw vet aan de 10 meter lange tandlat.
Poort testen/laten lopen om te zien en horen of de lat goed op hoogte zit.
Afdeklijst er weer op.

upload_2021-11-12_20-12-7.png
upload_2021-11-12_20-12-18.png

© 2 foto's w.p. 11-2021

Hier had ik het voordeel dat de bout op 1/3 van het draadgat was afgebroken.
Oorzaak van het afbreken is onbekent.
Of dit M 8 is of een andere maat
de werkwijze om de stomp eruit te halen zal niet veel veranderen.
Was het een M3 geweest had ik hetzelfde gedaan..



Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Metaal beitels

Deze zijn metaal graveer beitels.
Af en toe gebruik ik er een
om een soldering die iets te vol
in een binnenhoek ligt weg te halen.
Ze zijn stuk voor stuk van HSS Co5.
Steekt metaal zoals,
plaatstaal, messing, koper, aluminium,
maar ook hout en kunststoffen.

upload_2021-11-12_20-32-13.png
upload_2021-11-12_20-32-26.png

© 2 foto's w.p. 11-2021

Verspanen van hand dus.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Draad en schroefdraad,
instekers

Voor schroefdraadgaten zijn er ook deze inserts.
Sterker dan gewikkelde inserts.

In veel gevallen zou ik voor de ze vaste kern insert kiezen.


Ik was vandaag aan de elektra bezig.
Er zaten op die plek nog lasdoppen.
De spiraal in de lasdop lijkt enorm veel op die van de Helicols.
Met een duwende en draaiende beweging
draden bundelen en isoleren
door alles samen in de dop te draaien.

Alles vernieuwd dus ook de lasdoppen vervangen door instekers.
Voor de lasdoppen was nog iets ervaring nodig.
Bij de instekers kan een kind de was doen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Instekers / steeklasdoppen lijken simpel maar je moet de draden goed op lengte strippen, anders wordt het niets.
Je wil niet weten wat voor miskleunen zelfs met deze simpele dingen gemaakt worden........
Brand door kortsluiting lees je vaak.
Meestal is dat niet de oorzaak maar komt het door slechte verbindingen / rotte lassen, waarin veel warmte ontwikkeld wordt, waardoor de boel in de fik vliegt.

Op de school geleerd draailassen te maken:
draden strippen over ca. 5cm lengte
draden met een grote spoed één voor één samen bundelen
met combinatietang de bundel stijf ineen draaien (een slag of 2 de isolatie ook ineen draaien)
samengedraaide bundel op de juiste lengte afknippen
de draailasdop erop draaien
hoedje eraf draaien om te zien of de lasspiraal er goed op zit
dopje er weer op
klaar

Is bewerkelijker dan een steeklas maar is wel een betere verbinding (mits gemaakt door iemand die het kan)
 
Elektrische verbindingen.

Het maken van een goede en veilige
lasdopverbinding tussen elktrodraden
is iets dat in een elktro opleiding geleerd wordt.

Als deze verbinding niet volgens voorschrift gemaakt is kunnen er inderdaad rare dingen gebeuren.
Vaak heb ik de gevolgen gezien. Ik zal deze hier niet beschrijven.

Is de lasdop verbinding goed uitgevoerd is dit een super verbinding.
De draden zit verstregeld/getordeerd in elkaar
en dan nog omwikkeld en aangedrukt met het insnijdende draadveertje.

upload_2021-11-13_11-37-29.png

© foto w.p. 11-2021

Door wago/insteekklemmen te gebruiken is het maken van een goede verbinding gemakkelijker en sneller geworden.
Juiste lengte draad strippen en insteken.
Ook hier is bij juiste toepassing een hoge elektrische belasting mogelijk.
400 volt 30 ampere kan bij de zwaardere wago klemmen.
Ander voordeel van de wago is dat er ook dunnere draden dan 1,5 mm2 geklemd kunnen worden.
0,5 tot en met 2,5 mm2 is volgens opschrift bij de rechtse drie mogelijk.

En dat is dan weer iets voor veel modelbouwers.
Dat is een mooie (de rechtse 2) en goede snapverbinding.
En dan zijn we waar we wezen moeten.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Pfff, het hangt ook nog wel wat af van de omgeving waar eea gebruikt wordt..
De rechtse Wago's in een rammelende omgeving (zware scheepsmotoren) staat garant voor storingen op termijn.
Indien er geen adereindhulsjes gebruikt worden iig.
De veerdruk knaagt gewoon door de aders heen..
 
Bruinkool

Langer geleden heb ik hier iets geschreven over de machines in de bruinkoolgroeven.
Enorm groot, zeer indrukwekkend. Alles is enorm....

upload_2021-11-13_11-56-47.png
upload_2021-11-13_11-57-5.png

© 2 foto's w.p. 11-2021 Foto's speciaal voor het modelbouwforum geplaatst. Foto's elders openbaar maken is niet toegestaan.

Ik was gisteravond foto's aan het opzoeken en kwam deze tegen.
Toch even plaatsen.
Deze stond toen stil. Ik ben in de schep gaan staan.

Het zijn zo'n enorm gedetaileerde machines,
dat je deze eigenlijk niet als model kunt bouwen zonder veel weg te laten.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Pfff,
het hangt ook nog wel wat af van de omgeving waar eea gebruikt wordt..


Nee scheepvaart is iets anders dan waar deze voor bedoeld zijn.
Deze zijn voor huis, tuin en keuken gebruik om het zo maar te zeggen.

In schakelkasten zie je ze ook niet dat zijn allemaal schroef/druk verbindingen.

Hoe in de scheepvaart deze elektrische verbindingen gemaakt worden weet ik niet.
Wil jij Jinny een bijdrage doen?
Zou leuk zijn.

upload_2021-11-13_12-11-43.png

© foto w.p. 11-2021

In ieder geval niet zo als op de foto hierboven.
Deze kwam ik vanmorgen tegen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Dat wil ik wel Willum, maar dan later deze week.
Ik ben gisteravond laat thuis gekomen om redenen die je weet, en nu staat het hoofd er even niet naar om me daaraan te wijden..
Als alles achter de rug is, schroom niet om me even te herinneren..
 
Voor schroefdraadgaten zijn er ook deze inserts. Sterker dan gewikkelde inserts.Bekijk bijlage 466163
Deze wel gebruikt in versnellingsbakken van KTM's als daar m5 draad uit het aluminium lag. Vaak bij schakelassen waar enorme veren op zaten.

Ook preventief in carterstoppen geplaatst, met circuit rijden moest er elke dag frisse olie en filters in het blokje.

Bij Wurth setjes wordt een frees meegeleverd waardoor de time-sert helemaal verzonken is. Werkt perfect. Plus dat het aluminium draad niet meer slijt.
 
Pfff,
het hangt ook nog wel wat af van de omgeving waar eea gebruikt wordt..


Nee scheepvaart is iets anders dan waar deze voor bedoeld zijn.
Deze zijn voor huis, tuin en keuken gebruik om het zo maar te zeggen.

In schakelkasten zie je ze ook niet dat zijn allemaal schroef/druk verbindingen.

Hoe in de scheepvaart deze elektrische verbindingen gemaakt worden weet ik niet.
Wil jij Jinny een bijdrage doen?
Zou leuk zijn.

Bekijk bijlage 466254
© foto w.p. 11-2021

In ieder geval niet zo als op de foto hierboven.
Deze kwam ik vanmorgen tegen.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Er is veel discussie over het al dan niet toepassen van adereindhulsjes icm de steeklasdop.

upload_2021-11-13_11-37-29-png.466245


In de meest rechtse op de afbeelding (die ik fff van Willum gejat heb) kun je fijndradige aders zonder eindhulsje verbinden. Prima vervanger voor de kroonsteen, voor het aansluiten van bijv. een snoer van een lamp op de bedrading van de huisinstallatie.
Dat zeker niet in trillende omgevingen, zoals eerder door Jinny is gezegd. In die omstandigheden adereindhulsjes gebruiken.

Broddelwerk, zoals door Willum aangetroffen, vraagt om problemen.......hoe kan je het zo maken zou je zeggen.
 
Aleh,
Nog een dan?

Deze kwam ik nog tegen.
Of dit een echt goede elektrische verbinding is?
De draden zijn getwist en het kapje is zonder metalen spiraal.
Het kunststof kapje met inwendige schroefdraad wurgd de zaak bij elkaar.

upload_2021-11-14_18-24-37.png
upload_2021-11-14_18-24-52.png

© foto w.p. 11-2021

Zo wie zo vreemd samenstel.
Hitte kous om snoer geschoven, krimpkaus, kabelbinder.
Het lijkt iets Engels of Amerikaans?

In modelbouw heb ik zo iets nog niet gezien.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ik heb het overzicht uitgeprint, mooie opstelling van schroefdraad met de bijbehorende boor.
Deze gaat de huidige tabel bij de draaibank vervangen, uitgebreider.
Wel even de boor bij M4 aangepast naar 3,3mm.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top