schip in zee/grote golven

Kijk, daar ga je dus al. Hoe je dus zelfs het laatste beetje saaiheid van een Springer Tug af kan halen (voor zover ze al saai zijn in de eerste plaats).

zoiezo geen springer stug en die boot van met kartonenspanten worden houten spanten
en delfship ga ik misschien instaleren.
en het wordt misschien een soort van schorpioen
omdat ik geen tekeningen heb

of de abraham crijnssen uit 1938 want die heb je bij het nimh aleen dan verklein ik heb tot 80 cm en verander hem een beetje

nou ik ben er echt uit het word een soort van schorpioen omdat ik geen tekeningen heb
foto.s die ik zou plaatsen zij hier onder

Tradelord (hiet zou fijn zijn als je je eigen naam bekend maakt, dat praat prettiger) ik ga een aantal dingen roepen die je niet leuk gaat vinden.
Ik doe het tóch, om te proberen je te helpen.

Je bent 12jaar, dol-enthausiast voor modelbouw, zo te lezen. Da's prima, want modelbouw is een mooie hobby en een stuk beter dan bushokjes in elkaar trappen of zo.

Maar...
Probeer eerst eens een schip te bouwen. Een gewoon,simpel scheepje, van een van de bekende bouwmodel-firma's. Een Dolly van Robbe of zo.
Heel simpel, heel saai.
Je zal zien dat het netjes bouwen van zo'n scheepje al moeilijk genoeg is voor een beginner.
Maar: als je dat lukt héb je tenminste iets waarmee je varen kunt. En je hebt ervaring opgedaan. Met die ervaring kan je verder gaan, en op den duur, misschien na een paar jaren ben je zover dat je een schip kan tekenen en dat dan ook zelf kan bouwen.

Je schrijft steeds: "Wordt een soort van..." maar dan iets anders. Zonder masten, met of zonder ramsteven, een andere opbouw, een kruising tussen een cruiseschip en een sleper. Leuk allemaal, maar....
Dat is onzin! Schepen worden met een bepaald doel gebouwd, en daarom zien ze eruit zoals ze er uit zien.
Een sleper is een totaal ander soort schip dan een cruiseschip. Een "Buffel" zonder ramsteven is geen Buffel.

Ga terug naar "af" en bouw iets simpels. Leer daarvan en spaar door voor iets moeilijkers. En op die manier leer je steeds meer en ga je beter bouwen.
Als je nu, zonder ervaring, meteen iets moeilijks probeert te bouwen mislukt het.
Dan is modelbouw straks voor jou "een hobby die alleen geschikt is voor ouwe mannekes die verder niets meer kunnen".

ja dat is wel waar

en ik heet dominique

ik ben wel aan een andere boot begonnen en die is wel redelijk af en die maak ik eerst af
en dat wordt/is een sleper van 70 cm die is bijna af daar heb ik een beetje ervaring mee maar die moet ook nog af dus...

ik begin nog lang niet met een nieuwe boot duss

gr dominique

de sleper is van kartonnen spanten waar ik houten stokjes omheen heb gelijmd en daar om heen zit een laag folie en daar omheen een laag duck tape en daar zit nu een laag verf op.
de opbouw is een witte opbouw de brug moet nog komen

Laatst bewerkt:
Schepen worden met een bepaald doel gebouwd, en daarom zien ze eruit zoals ze er uit zien.

Kent u de zeesleepboot Holland all Roel?

scaled.php

Een veerboot en bergingsjager in één, dus het klopt niet hele maal
MVG
Niels
(donateur van dit geweldige schip)

Een veerboot en bergingsjager in één, dus het klopt niet hele maal

Van hun eigen site begrijp ik dat hij als sleepboot is gebouwd ( Wanneer er 's zomers veel drukte was met de veerdienst, sprongen sleepboten bij voor passagiersvervoer) en niet als passagiersschip met een trekhaak.

Bergingsjager ben ik zelf ook geweest in een sportyak met 2 riemen.
Die term zegt dus helemaal niets over een schip.

Je bewering dat Roels verhaal niet klopt kan ik dus niet ondertekenen.

eigelijk heet ze de elbe.
De elbe was de sterkste sleepboot terwereld tot de zwarte zee kwam
nee ze hete zo als Baggeraar al zij haar hele leven Holland, + De Elbe en de Holland zijn zelfs erge concurrenten: de Elbe voor Smit uit Maasluis en de Holland voor Doeksen op Terschelling.

Van hun eigen site begrijp ik dat hij als sleepboot is gebouwd ( Wanneer er 's zomers veel drukte was met de veerdienst, sprongen sleepboten bij voor passagiersvervoer) en niet als passagiersschip met een trekhaak.

Bergingsjager ben ik zelf ook geweest in een sportyak met 2 riemen.
Die term zegt dus helemaal niets over een schip.

Je bewering dat Roels verhaal niet klopt kan ik dus niet ondertekenen.

Het heeft bij de bouw wel degelijk erg meegeteld dat ze ook als pagagier's schip moest dienen: er konden uit de verschansing op het achterdek gaten komen om auto's op het dek te laten rijden en ze is afgeleverd met 2 zetten sleepbogen, een paar voor in de winter als ze helemaal klaar moest zijn voor de bergingen en een paar voor in de zomer waardoor er meer pagagier's mee konden en ze toch nog deels kon bergen (zonder de pagagier's natuurlijk).
Een leuk weetje is dat ze in 1951 gekeurd is voor 800 pagagier's en in 2000 voor max 100 pagagier's

de sleper is van kartonnen spanten waar ik houten stokjes omheen heb gelijmd en daar om heen zit een laag folie en daar omheen een laag duck tape en daar zit nu een laag verf op.
de opbouw is een witte opbouw de brug moet nog komen

Klinkt niet echt als een degelijke voorbereiding om daarna een waterdicht schip te maken dat een beetje golven kan weerstaan. Folie, ducktape? Ik krijg flashbacks naar McGyver... :rolleyes:

Back