Smit Rotterdam BB Nieuw...

Leuk, hartelijk welkom. Ik heb even niets van me laten horen. Ondergedoken. Corona.

Maar vandaag heb ik een eerste poging gedaan, geholpen met alle duidelijke aanwijzingen op dit forum. Ziet er aardig uit denk ik, voor een eerste keer. Stuurboordzijde. Rest nog de bodem en de bakboordzijde.

Ik plaats wat foto`s.
 

Bijlagen

  • IMG (66).jpg
    IMG (66).jpg
    169,4 KB · Weergaven: 451
  • IMG (67).jpg
    IMG (67).jpg
    200,6 KB · Weergaven: 438
  • IMG (68).jpg
    IMG (68).jpg
    184,8 KB · Weergaven: 435
  • IMG (69).jpg
    IMG (69).jpg
    270,5 KB · Weergaven: 443
  • IMG (70).jpg
    IMG (70).jpg
    279,3 KB · Weergaven: 426
Ziet er goed uit, je hebt de glasmat goed verzadigd met epoxy
Tip: zodra de epoxy gaat uitharden en het is nog niet knalhard maar goed taai dan kan je perfect met een afbreekmesje de glasmat bij de rand van het hout afsnijden.
Dit scheelt je ernorm veel schuurwerk om de randjes weg te schuren :thumbsup:
 
1 laagje 100 - 160 grams lukt inderdaad vaak wel als het is uitgehard, maar kijk goed uit dat je je niet snijd of uitschiet
Dat spul kan flijmscherp zijn....
 
Dat is duidelijke taal. Ik let erg op. Enne...met een zoetvijl gaat het ook prima voor de grovere delen...Hopen morgen ook beetje droog, kan ik weer buiten epoxeren...
En snel een proefvaart doen VOOR het grote afbouw- en schilderwerk. Ik kijk er al naar uit. En mijn kleinkinderen ook...
 
Leuk om je te volgen opa Maarten! Roelof en ik wonen vlakbij. Als we straks allemaal onze Smit rotterdam klaar hebben dan kunnen we een keer gaan varen.
 
goed idee,
mijn Smit staat nog in het beginstadium, de spanten staan en er kan een eerste begin worden gemaakt aan de huid
toch verwacht ik tegen het voorjaar een heel eind te zijn :thumbsup:
 
En het is ook fijn als we onze foutjes gewoon delen. Daar leren andere weer van. Hier is er 1 die mij deze zomer overkwam. Eerst had ik al problemen tussen de primer en de lak. Toen dat eenmaal was opgelost (dacht ik) heb ik de lak gespoten en wilde met de zwarte laag beginnen en had het schip al afgeplakt. Om het schip goed in de lak te krijgen besloot ik om toch nog een rode laag te spuiten en moest toen het afplakbandje weer van de romp afhalen.
Nou de rest was drama.

https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4093275

Kortom gebruik goede lak, dat scheelt je een paar dagen schuren en een hoop gemopper.
Groeten Roelof
 
Mijn reactie duurde even. Eerst in quarantaine en daarna de rest van de familie zo ongeveer.
Maar ben weer bezig. De valschade aan de boeg en neus is bijna hersteld...
Dus we kunnen weer verder...
 
Vervelend zeg. Sterkte daarmee en lees dat je boot gevallen is. Ik hoop dat de boot niet te erg beschadigd is voor je.
Mijn reactie duurde even. Eerst in quarantaine en daarna de rest van de familie zo ongeveer.
Maar ben weer bezig. De valschade aan de boeg en neus is bijna hersteld...
Dus we kunnen weer verder...
 
Ja inderdaad. Ik had hem buiten in de tweede laag epoxy gezet, en toen ik even later aan de koffie ging, vroeg mijn vrouw of ik die boot zelf op de grond naast de werktafel had gezet. Nee dus. Dat had Jan de Wind gedaan...Best wel wat schade aan de boeg bovenzijde, maar dat is zo goed als opgelost. Alleen lastig dat een gebogen stukje beplanking een beetje terug veert nadat er een stuk uit is gebroken. Dat was wel een dingetje..Maar is behoorlijk gelukt. En uiteraard nieuwe deksteuntjes voor de verschansing...
Zo houden we werk. Proefvaart even uitgesteld...Je bent hiermee zomaar 4 weken achterop...Maar tijd gelukkig geen gebrek.
 
Plaatje erbij. Helaas van de schade zelf geen foto gemaakt. Dacht ik niet aan. Beetje teleurgesteld op dat moment, epoxy was nog maar net aangebracht dus ook allemaal zand en vuil erop. Krijg er een megawerk aan...
IMG (71).jpg
IMG (72).jpg
 
Kan me de waarschuwing zo niet meer herinneren Maarten. Je moet het maar positief opvatten. Heeft je werf er ook een reparatieafdeling bij! Mijn tankertje is ook wel eens minder goed weggezet in de berging. Vond ik hem terug tussen de fietsen. Balen natuurlijk. Voor de verschansing kapot en een deuk in het achterschip. Kwestie van even diep ademhalen en een plan van aanpak maken. En inderdaad een hoop extra werk. Voordeel van epoxy is dat het goed te repareren is. Vulstukje in de verschansing en een paar nieuwe stutten erachter. Als het straks in de verf zit ziet een ander er niets meer van. Gr. Klaas.
 
Die reactie bedoelde ik. vallen in de berging. Buiten onbeheerd en onveilig laten staan is net zo "minder slim". er stond op het moment dat ik bezig was niet zoveel wind, maar ik had toch beter op moeten letten. Maar...heb zojuist weer een nieuw deel in de verschansing gelijmd. komt allemaal goed. En die buitenkant krijg ik ook wel weer glad...
 
Met spiritus of alcohol had je de vervuilde epoxy weg kunnen vegen en opnieuw epoxy aanbrengen, maar goed.. met wat schuurwerk is het ook zo weer opgelost
het betekend wel dat het schip een beste klap goed kan weerstaan, dus een aanvaring kan hij makkelijk hebben ;)
ik zit op dit moment in de fase van het beplanken van de romp en weet dus nu dat 160 grams genoeg is om de romp sterk genoeg te maken :rolleyes:
 
Back
Top