Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Als je op de draaibank wil frezen is het volgende stuk ook handig.
Dat zet je op je slede ipv de beitelhouder.
en de frees gewoon in de 3klauw.

1c.jpg
 
wat een genot dit soort topics te lezen .
je proeft gewoon het genot uit de tekst .
tevens ook uit de reacties ,en de adviezen getuigen ook van een lange ervaring.
wens je heel veel plezier met je bank maar aan de werk stukken te zien is dat al dik in orde .
en succes met je mooie werk stukken.
Henk
 
Goedemiddag Luitjes,

ik ben terug in het draai-gebeuren :thumbsup:. Na buiten het forum wat gebrainstormd te hebben met een paar medeforummers, na een tip van Jef (2 cc dieselmotor) vorige week zondag in België een Myford ML7 met een heleboel spullen erbij, opgehaald.

Potjandorie Peter, dat is een mooie bank!
Mijn schoonvader heeft er ook zo één, in minder mooie staat, maar toch werkt het véél fijner dan de HBM C3 die ik thuis heb staan (hoewel die weer andere voordelen heeft).
Wees er maar trots op, daar ga je veel plezier van hebben.
Wel inderdaad even een snelwisselhouderset bij kopen, met extra gereedschapshouders - 3 van die dingetjes heb je zo gevuld, en 6 ben je ook zo doorheen...
http://www.hbm-machines.com/product...horen/snelwisselhouders/hbm-snelwisselhouders Model 1 past volgens mijn schoonvader er op, als je het centrale gat (waarmee je het basisblok op je dwarsslede vast schroeft) opboort naar 12mm.
 
Luitjes,

ik zou bijna zeggen 'lieverds'

Snelspangereedschap Model 1 past volgens mijn schoonvader er op, als je het centrale gat (waarmee je het basisblok op je dwarsslede vast schroeft) opboort naar 12mm.

wat een geweldige tips krijg ik van alle kanten, echt waar ben ik mee in mijn sas :thumbsup: ..... alleen .......

Eerlijk gezegd zie ik mij toch echt (nog) niet boren in mijn draaibank. vergeet a.u.b. niet dat ik amper weet wat metaal is, laat staan het verschil tussen diverse soorten :rolleyes: ondanks dat het (veel) duurder is, zou ik dan voor een - voor mij - kant en klaar passend gereedschap gaan :o :neutral: Quick Change for Myford

Aan de andere kant, dat snelspan komt eventueel wel, ik denk dat ik er eerder veel meer aan heb om te zorgen dat ik kan gaan frezen :confused: want ....

@ Barry: nee de wobbler is nog (lang) niet gereed; ik moet namelijk gaan ZAGEN en VIJLEN om de steun te maken. Ook moet ik nog even uitzoeken - met in het achterhoofd de tips van GEA - over het uitlijnen van het blokje metaal dat ik heb voor de cilinder.

Verder zit ik na te denken hoe ik die gaatje voor de lucht in / lucht uit precies exact daar geboord krijg waar ze op de tekening staan en hoe deze aan te sluiten op de cilinder als ook hoe ik het stukje (uitgefreesd) krijg uit de cilinder, daar waar dit aansluit op steun.
 
Peter,

Die gaatjes,simpel toch.....Gewoon aftekenen zoals op de tekening eh. Ik heb eerst de kopse kant geboord met een boortje van 2.5mm,dat word getapt met M3 om te voorzien van een nippel. Dan het uitlaatgat & dan de luchtinlaat voor de cilinder. Daar je de kopse kant eerst gedaan hebt,valt je boortje in dat gaatje.
Je kan ook uit de cilinderhouder een stukje wegfresen of vijlen zoals ik gedaan heb. Is zelfs nog beter. Hier te zien op een foto;

Foto650-KAKQEM6O.jpg


Moest het krukasje wat moeilijk zijn , mag dit ook gewoon een rond schijfje zijn hoor. Machientje zal heus wel draaien. Wobblers zijn zéér vergeeflijk.

Moest je nog vragen hebben,gewoon vragen zou ik zeggen.

Gr; Barry
 
Peter

Wat die gaatjes betreft in de spiegelplaat. Hier is een eenvoudig trukje en het neemt al de fouten weg die je zou kunnen gemaakt hebben in cilinder krukas boringen enz.
Neem een metalen asje van 1.5 mm , draai of slijp er een puntje aan . Steek het zover je kan in het gaatje van de cinder met de punt naar buiten. Meet op hoever het er nog uitsteekt.Haal het asje er uit en kort het in zodat het nog ongeveer 1 mm uit de cilinder steekt.Maak de spiegel met een viltstift zwart op de plaats waar de poortjes zullen komen. Zet alles in elkaar en draai de krukas een halve toer rond.
Cilinder demonteren en je zal een kleine aftekening zien waar het pennetje heeft bewogen op de spiegel. Op de twee uiteinden van dit lijntje tik je de markeringen voor de poortjes met een puntslag en nu kan je ze boren.
Zorg er wel voor dat bij het draaien de zuiger niet tegen het aftekenasje kan komen want er moet er nog wel uitkunnen!

Dirk
 
Luitjes,

het gaat om het gat in het basisblok van het snelspangereedschap. Anders past het namelijk niet over de centrale bout van je draaibank heen;)

Kijk, dat geeft dan weer moed. Ik neem aan dat dat (uiteindelijk) met een ruimer moet?

@ Gea: dank voor de tip.

@ Barry: gewicht: 117Kg (netto zonder verpakking) :eek: De Myford weegt iets van 85 kg wat al wat moeizaam omhoog ging. En ik heb er niet zoveel ruimte voor, dus het moet of veel kleiner of ik moet gaan frezen via de draaibank.
Ben inmiddels in het gelukkige bezit van een origineel vertikaal support en twee T-moeren.

full


full

er staat ook nog ergens een lang nummer.

Deze moeren moet ik echter nog wel pas maken. Ik laat het hier zien via het support omdat dit exact dezelfde maatvoering is als mijn dwarssupport waar dit ding op moet komen.

full


Ik denk erover om het met behulp van de slijpsteen te doen, anders wordt het wel heel veel vijlen. Of is afslijpen geen goed idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afslijpen lijkt me geen probleem zolang je het met beleid doet en het niet laat verkleuren. (steeds koelen en dan weer een klein beetje afslijpen en weer koelen)


Mooi bankje heb je zo al bij elkaar.
 
Ik zou ze met een slijptol afslijpen.. dat soort klemmen zijn vaak van gehard staal.. veel succes met veilen of slijpen;)
 
Avond Luitjes,

na wat noeste arbeid en onder het motto: "Grijp elke kans aan om aan metaalbewerking te doen", is dit het resultaat. Ik ben er heel tevreden over , al zeg ik het zelf :D

full


full


full


full


O ja, en het is nog allemaal echt haaks ook.

Hoe noemt men die soort ovale houders met een sleuf erin, waarmee je werkstukken kan vastklemmen? Het Engelse woord is face plate clamp.
RDG Tools - Online Engineering Tools SWAN NECK FACE PLATE CLAMPS
Deze dingen zijn bijna 7 centimeter groot .... zijn ze er ook kleiner? En zo ja, waar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top