Team Associated RC12R5
Afgelopen winter heeft de Assocaited RC12L4 zijn uiterste best gedaan, om uiteindelijk dat jaar 2de te worden in de Modified 2wd klasse van de M-auto Wintercup en in de top 20 te eindigen van de Masters of 12 scale. Inmiddels is Associated met de gloednieuwe RC12R5 uitgekomen, en mag de 4 jaar oude RC12L4 vervangen worden.
Zodra hij leverbaar was, is hij mij toegezonden vanuit Duitsland. Helaas kwam de doos iets beschadigd aan. Als we de doos open doen zien netjes alles in zakjes, gemerkt met letters. De Box-Art, en zorgvuldig ingepakte inhoud is zoals we hem eerder hebben gezien bij de Associated TC5.
Op de foto hieronder een kijkje in de doos als je deze net open doet en uitspreid. Zoals te zien zit de doos lekker vol met zakjes, die op hun beurt weer vol met onderdelen zitten. Helemaal onder op is de "Owner's Manual & Tuning Guide" te vinden en in het zelfde zakje zit ook nog een "Catalog & Parts Listing". Ook zitten er losse reeds uitgesneden stickers bij.
De bouwtekening start met de bouw van de dempers. Zelf zal ik beginnen met de bodemplaat, en het uitspoelen van de lagers. Omdat dit wat tijd kost, verkies ik dit boven de bouwtekening.
Meteen mooi om te vertellen is, dat ondanks dat Associated Electronics een Amerikaans merk is, ze er voor gekozen heeft om zijn nieuwe auto’s uit te rusten met een set metrische schroeven. Veel rijders in Europa liepen hier toch wel tegen aan. En ze gebruiken voor de schroeven niet zo maar staal, maar uiterst hard 12.9 staal.
Nadat ik de bodemplaat gevijld heb begin ik bij het begin, de dempers. De veel besproken dempers. Deze dempers werken niet met een overdruk aan olie, waardoor er een rebound gecreëerd wordt. Maar dit zijn echte olie dempers. De suspension shaft komt aan de andere kant van de demper er weer uit. Dit zorgt er voor dat de inhoud van de demper niet toeneemt, maar gelijk blijft bij het in veren. Iets wat bij de vorige 1:12 dempers niet zo was. Dit is ontzettend gaaf om te zien, maar voelt ook nog eens geweldig goed. De dempers zijn op verschillende fora al veel besproken en schijnen de auto ontzettend goed te doen.
De bouw van de demper is vrij simpel. Er kan ook niet “gespeeld” worden met het aantal gaatjes in de demper om hem soepeler te maken, er kan alleen gekozen worden voor een andere olie of veer. Revolutionair ten aanzien van de huidige generatie 1:12 2wd auto’s
Ook doordacht is de montage van de kogelkop aan het uitinde. Hier zit een vierkant blokje op zodat je deze makkelijk vast kan pakken met de bijgeleverde turnbuckel sleutel. Men hoeft dus niet meer met een kniptang zoals voorheen de suspension shaft te beschadigen.
Vervolgens wordt de rear pod verbonden met de bodemplaat doormiddel van een link systeem. Een linksysteem wat we terug vinden bij bijvoorbeeld de CRC, en Speed Merchant.
De kogels van het link systeem zijn ook erg mooi ontworpen. Er kan een M3 schroef aan de onderkant in, en aan de bovenkant kan een grotere M5 imbus sleutel om het geheel vast te zetten. Geen gedonder met moertjes gewoon met twee componenten vast.
De rear pod wordt afgemonteerd, en ook bodypost houder, wordt gemonteerd. Hierop vinden we twee veertjes terug, die er voor zorgen dat de rear pod na een bocht weer recht uitgelijnd wordt met de bodemplaat. Deze veertjes zijn in verschillende hardheden te krijgen om de auto af te stellen.
Nu mag de zogeheten side shock op de auto geplaatst worden. Dit hebben we heel vroeger al eens eerder gezien, maar tegenwoordig zie de 1:12’s met twee side shocks. Associated heeft er voor gekozen om er maar één te plaatsen. Ook deze shock is maakt gebruik van echte demping door de olie en niet door de oliedruk.
Wel valt me op dat bij het rechts sturen de shock nèt de carbonnen plaat raakt, en bij het links sturen vrij is. Hierover gaan we nog even mailen met Associated.
De voorophanging volgt, deze is ook totaal afwijkend van zijn voorganger. Moest er vroeger nog verwisseld worden om verschillende graden Reactive Caster te rijden, is dat nu verwerkt in één blok in plaats van drie, De montage van de onderdraag armen lijkt erg veel op de Assocaited TC5. De nieuwe voorophanging oogt een stuk sterker en lichter dan zijn voorganger. De montage van de boven draagarmen lijkt wederom op die van de TC5. De suspension shaft wordt vast gezet met een klein schroefje, in plaats van dat deze geklemd wordt zoals bij de vorige ophanging. Ook de Caster Spacers in de vorm van een C-clip zagen we eerder op de TC-5, maar wordt perfect toegepast op zijn kleine 1:12 broertje.
De achteras is precies de zelfde als uit de Associated RC12L4, en hier is ook niets nieuws aan te vinden. Zelf zal ik hem uitrusten met een Slapmaster Diff, en Nitride gecoate kogels om hem langer mee te laten gaan.
De auto is al bijna af, maar wederom een revolutionair klein onderdeel moet nog geplaatst worden. De shocktower. Nog een goed en mooi doordacht onderdeel van Associated Geen gedonder meer met ringetjes, gewoon een echte shocktower met verschillende hoogtes voor de demper!
Om de auto af te maken wordt hij nog voorzien van een stel body-posts, een klein schattig bupmertje, servo-posts die een instelbaar Ackerman hebben, en de accu houders, waarmee de positie van de accu in de auto bepaald kan worden. Iets wat we bij de RC12L4 ook al terug vonden, nu alleen we verder uitgedacht.
De auto is nu helemaal af, en voelt vreselijk goed en soepel. De dempers geven één mooie vloeiende lijn, en alles ziet er goed en stevig doch licht uit.
Conclusie
Al heeft het een lange tijd geduurd voor er een nieuwe 1:12 kwam van Associated. De nieuwe 1:12 is wel ontzettend goed doordacht en prachtig om te zien. Persoonlijk zie ik een auto die ligt en snel is. Veel dingen zijn gecombineerd en gewoon “af”. Al met al een auto die er doordacht, licht, stevig en goed uit ziet.
Dit jaar mag deze Associated naast nog een aantal andere RC12R5’s zich wat mij betreft weer bewijzen in de 1:12 Modified klasse van de M-auto Wintercup!
Groet Robert
Afgelopen winter heeft de Assocaited RC12L4 zijn uiterste best gedaan, om uiteindelijk dat jaar 2de te worden in de Modified 2wd klasse van de M-auto Wintercup en in de top 20 te eindigen van de Masters of 12 scale. Inmiddels is Associated met de gloednieuwe RC12R5 uitgekomen, en mag de 4 jaar oude RC12L4 vervangen worden.
Zodra hij leverbaar was, is hij mij toegezonden vanuit Duitsland. Helaas kwam de doos iets beschadigd aan. Als we de doos open doen zien netjes alles in zakjes, gemerkt met letters. De Box-Art, en zorgvuldig ingepakte inhoud is zoals we hem eerder hebben gezien bij de Associated TC5.

Op de foto hieronder een kijkje in de doos als je deze net open doet en uitspreid. Zoals te zien zit de doos lekker vol met zakjes, die op hun beurt weer vol met onderdelen zitten. Helemaal onder op is de "Owner's Manual & Tuning Guide" te vinden en in het zelfde zakje zit ook nog een "Catalog & Parts Listing". Ook zitten er losse reeds uitgesneden stickers bij.
De bouwtekening start met de bouw van de dempers. Zelf zal ik beginnen met de bodemplaat, en het uitspoelen van de lagers. Omdat dit wat tijd kost, verkies ik dit boven de bouwtekening.
Meteen mooi om te vertellen is, dat ondanks dat Associated Electronics een Amerikaans merk is, ze er voor gekozen heeft om zijn nieuwe auto’s uit te rusten met een set metrische schroeven. Veel rijders in Europa liepen hier toch wel tegen aan. En ze gebruiken voor de schroeven niet zo maar staal, maar uiterst hard 12.9 staal.
Nadat ik de bodemplaat gevijld heb begin ik bij het begin, de dempers. De veel besproken dempers. Deze dempers werken niet met een overdruk aan olie, waardoor er een rebound gecreëerd wordt. Maar dit zijn echte olie dempers. De suspension shaft komt aan de andere kant van de demper er weer uit. Dit zorgt er voor dat de inhoud van de demper niet toeneemt, maar gelijk blijft bij het in veren. Iets wat bij de vorige 1:12 dempers niet zo was. Dit is ontzettend gaaf om te zien, maar voelt ook nog eens geweldig goed. De dempers zijn op verschillende fora al veel besproken en schijnen de auto ontzettend goed te doen.
De bouw van de demper is vrij simpel. Er kan ook niet “gespeeld” worden met het aantal gaatjes in de demper om hem soepeler te maken, er kan alleen gekozen worden voor een andere olie of veer. Revolutionair ten aanzien van de huidige generatie 1:12 2wd auto’s
Ook doordacht is de montage van de kogelkop aan het uitinde. Hier zit een vierkant blokje op zodat je deze makkelijk vast kan pakken met de bijgeleverde turnbuckel sleutel. Men hoeft dus niet meer met een kniptang zoals voorheen de suspension shaft te beschadigen.
Vervolgens wordt de rear pod verbonden met de bodemplaat doormiddel van een link systeem. Een linksysteem wat we terug vinden bij bijvoorbeeld de CRC, en Speed Merchant.
De kogels van het link systeem zijn ook erg mooi ontworpen. Er kan een M3 schroef aan de onderkant in, en aan de bovenkant kan een grotere M5 imbus sleutel om het geheel vast te zetten. Geen gedonder met moertjes gewoon met twee componenten vast.


De rear pod wordt afgemonteerd, en ook bodypost houder, wordt gemonteerd. Hierop vinden we twee veertjes terug, die er voor zorgen dat de rear pod na een bocht weer recht uitgelijnd wordt met de bodemplaat. Deze veertjes zijn in verschillende hardheden te krijgen om de auto af te stellen.

Nu mag de zogeheten side shock op de auto geplaatst worden. Dit hebben we heel vroeger al eens eerder gezien, maar tegenwoordig zie de 1:12’s met twee side shocks. Associated heeft er voor gekozen om er maar één te plaatsen. Ook deze shock is maakt gebruik van echte demping door de olie en niet door de oliedruk.
Wel valt me op dat bij het rechts sturen de shock nèt de carbonnen plaat raakt, en bij het links sturen vrij is. Hierover gaan we nog even mailen met Associated.

De voorophanging volgt, deze is ook totaal afwijkend van zijn voorganger. Moest er vroeger nog verwisseld worden om verschillende graden Reactive Caster te rijden, is dat nu verwerkt in één blok in plaats van drie, De montage van de onderdraag armen lijkt erg veel op de Assocaited TC5. De nieuwe voorophanging oogt een stuk sterker en lichter dan zijn voorganger. De montage van de boven draagarmen lijkt wederom op die van de TC5. De suspension shaft wordt vast gezet met een klein schroefje, in plaats van dat deze geklemd wordt zoals bij de vorige ophanging. Ook de Caster Spacers in de vorm van een C-clip zagen we eerder op de TC-5, maar wordt perfect toegepast op zijn kleine 1:12 broertje.



De achteras is precies de zelfde als uit de Associated RC12L4, en hier is ook niets nieuws aan te vinden. Zelf zal ik hem uitrusten met een Slapmaster Diff, en Nitride gecoate kogels om hem langer mee te laten gaan.


De auto is al bijna af, maar wederom een revolutionair klein onderdeel moet nog geplaatst worden. De shocktower. Nog een goed en mooi doordacht onderdeel van Associated Geen gedonder meer met ringetjes, gewoon een echte shocktower met verschillende hoogtes voor de demper!
Om de auto af te maken wordt hij nog voorzien van een stel body-posts, een klein schattig bupmertje, servo-posts die een instelbaar Ackerman hebben, en de accu houders, waarmee de positie van de accu in de auto bepaald kan worden. Iets wat we bij de RC12L4 ook al terug vonden, nu alleen we verder uitgedacht.
De auto is nu helemaal af, en voelt vreselijk goed en soepel. De dempers geven één mooie vloeiende lijn, en alles ziet er goed en stevig doch licht uit.
Conclusie
Al heeft het een lange tijd geduurd voor er een nieuwe 1:12 kwam van Associated. De nieuwe 1:12 is wel ontzettend goed doordacht en prachtig om te zien. Persoonlijk zie ik een auto die ligt en snel is. Veel dingen zijn gecombineerd en gewoon “af”. Al met al een auto die er doordacht, licht, stevig en goed uit ziet.
Dit jaar mag deze Associated naast nog een aantal andere RC12R5’s zich wat mij betreft weer bewijzen in de 1:12 Modified klasse van de M-auto Wintercup!


Groet Robert
Laatst bewerkt door een moderator: