Team Associated RC12R5

Team Associated RC12R5

Afgelopen winter heeft de Assocaited RC12L4 zijn uiterste best gedaan, om uiteindelijk dat jaar 2de te worden in de Modified 2wd klasse van de M-auto Wintercup en in de top 20 te eindigen van de Masters of 12 scale. Inmiddels is Associated met de gloednieuwe RC12R5 uitgekomen, en mag de 4 jaar oude RC12L4 vervangen worden.

Zodra hij leverbaar was, is hij mij toegezonden vanuit Duitsland. Helaas kwam de doos iets beschadigd aan. Als we de doos open doen zien netjes alles in zakjes, gemerkt met letters. De Box-Art, en zorgvuldig ingepakte inhoud is zoals we hem eerder hebben gezien bij de Associated TC5.

69148188ad18234f.jpg


Op de foto hieronder een kijkje in de doos als je deze net open doet en uitspreid. Zoals te zien zit de doos lekker vol met zakjes, die op hun beurt weer vol met onderdelen zitten. Helemaal onder op is de "Owner's Manual & Tuning Guide" te vinden en in het zelfde zakje zit ook nog een "Catalog & Parts Listing". Ook zitten er losse reeds uitgesneden stickers bij.

De bouwtekening start met de bouw van de dempers. Zelf zal ik beginnen met de bodemplaat, en het uitspoelen van de lagers. Omdat dit wat tijd kost, verkies ik dit boven de bouwtekening.

Meteen mooi om te vertellen is, dat ondanks dat Associated Electronics een Amerikaans merk is, ze er voor gekozen heeft om zijn nieuwe auto’s uit te rusten met een set metrische schroeven. Veel rijders in Europa liepen hier toch wel tegen aan. En ze gebruiken voor de schroeven niet zo maar staal, maar uiterst hard 12.9 staal.

Nadat ik de bodemplaat gevijld heb begin ik bij het begin, de dempers. De veel besproken dempers. Deze dempers werken niet met een overdruk aan olie, waardoor er een rebound gecreëerd wordt. Maar dit zijn echte olie dempers. De suspension shaft komt aan de andere kant van de demper er weer uit. Dit zorgt er voor dat de inhoud van de demper niet toeneemt, maar gelijk blijft bij het in veren. Iets wat bij de vorige 1:12 dempers niet zo was. Dit is ontzettend gaaf om te zien, maar voelt ook nog eens geweldig goed. De dempers zijn op verschillende fora al veel besproken en schijnen de auto ontzettend goed te doen.
De bouw van de demper is vrij simpel. Er kan ook niet “gespeeld” worden met het aantal gaatjes in de demper om hem soepeler te maken, er kan alleen gekozen worden voor een andere olie of veer. Revolutionair ten aanzien van de huidige generatie 1:12 2wd auto’s

Ook doordacht is de montage van de kogelkop aan het uitinde. Hier zit een vierkant blokje op zodat je deze makkelijk vast kan pakken met de bijgeleverde turnbuckel sleutel. Men hoeft dus niet meer met een kniptang zoals voorheen de suspension shaft te beschadigen.

Vervolgens wordt de rear pod verbonden met de bodemplaat doormiddel van een link systeem. Een linksysteem wat we terug vinden bij bijvoorbeeld de CRC, en Speed Merchant.
De kogels van het link systeem zijn ook erg mooi ontworpen. Er kan een M3 schroef aan de onderkant in, en aan de bovenkant kan een grotere M5 imbus sleutel om het geheel vast te zetten. Geen gedonder met moertjes gewoon met twee componenten vast.

6914856c01642a00.jpg


6914856c0df63934.jpg


De rear pod wordt afgemonteerd, en ook bodypost houder, wordt gemonteerd. Hierop vinden we twee veertjes terug, die er voor zorgen dat de rear pod na een bocht weer recht uitgelijnd wordt met de bodemplaat. Deze veertjes zijn in verschillende hardheden te krijgen om de auto af te stellen.

6914856c17d20743.jpg


Nu mag de zogeheten side shock op de auto geplaatst worden. Dit hebben we heel vroeger al eens eerder gezien, maar tegenwoordig zie de 1:12’s met twee side shocks. Associated heeft er voor gekozen om er maar één te plaatsen. Ook deze shock is maakt gebruik van echte demping door de olie en niet door de oliedruk.
Wel valt me op dat bij het rechts sturen de shock nèt de carbonnen plaat raakt, en bij het links sturen vrij is. Hierover gaan we nog even mailen met Associated.

6914856c17dd4245.jpg


De voorophanging volgt, deze is ook totaal afwijkend van zijn voorganger. Moest er vroeger nog verwisseld worden om verschillende graden Reactive Caster te rijden, is dat nu verwerkt in één blok in plaats van drie, De montage van de onderdraag armen lijkt erg veel op de Assocaited TC5. De nieuwe voorophanging oogt een stuk sterker en lichter dan zijn voorganger. De montage van de boven draagarmen lijkt wederom op die van de TC5. De suspension shaft wordt vast gezet met een klein schroefje, in plaats van dat deze geklemd wordt zoals bij de vorige ophanging. Ook de Caster Spacers in de vorm van een C-clip zagen we eerder op de TC-5, maar wordt perfect toegepast op zijn kleine 1:12 broertje.

6914856c0dd87b63.jpg


6914856c0deb1b39.jpg


6914856c17e7c3ea.jpg


De achteras is precies de zelfde als uit de Associated RC12L4, en hier is ook niets nieuws aan te vinden. Zelf zal ik hem uitrusten met een Slapmaster Diff, en Nitride gecoate kogels om hem langer mee te laten gaan.

6914856c21173126.jpg


6914856c1d5f3c64.jpg


De auto is al bijna af, maar wederom een revolutionair klein onderdeel moet nog geplaatst worden. De shocktower. Nog een goed en mooi doordacht onderdeel van Associated Geen gedonder meer met ringetjes, gewoon een echte shocktower met verschillende hoogtes voor de demper!

Om de auto af te maken wordt hij nog voorzien van een stel body-posts, een klein schattig bupmertje, servo-posts die een instelbaar Ackerman hebben, en de accu houders, waarmee de positie van de accu in de auto bepaald kan worden. Iets wat we bij de RC12L4 ook al terug vonden, nu alleen we verder uitgedacht.

De auto is nu helemaal af, en voelt vreselijk goed en soepel. De dempers geven één mooie vloeiende lijn, en alles ziet er goed en stevig doch licht uit.

Conclusie
Al heeft het een lange tijd geduurd voor er een nieuwe 1:12 kwam van Associated. De nieuwe 1:12 is wel ontzettend goed doordacht en prachtig om te zien. Persoonlijk zie ik een auto die ligt en snel is. Veel dingen zijn gecombineerd en gewoon “af”. Al met al een auto die er doordacht, licht, stevig en goed uit ziet.
Dit jaar mag deze Associated naast nog een aantal andere RC12R5’s zich wat mij betreft weer bewijzen in de 1:12 Modified klasse van de M-auto Wintercup!

6914856bf3e17d24.jpg


6914856bfb2edae2.jpg


Groet Robert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooie auto en een duidelijk verslag. Heb meteen een aantal dingen bijgeleerd. Gaaf dat het een echte demper werking heeft.
Hij ligt naar mijn gevoel wel erg laag, hoort dat zo of kan je dat instellen?

Grtz, Zandkip
 
Deze auto's rijden in nederland voornamelijk binnen. In Japan daarin tegen zie je ze veel buiten. Binnen rijden we op 3 / 2.5mm rijhoogte, dus zo laag ligt hij eigenlijk niet. dat is vrij normaal. Dit is overigens goed instelbaar door de grootte van de band, of de auto met zijn shims.

Thanks for the reaction!

Groet Robert
 
Super bouwverslagje Robert ! Voor zover ik hem heb zien rijden bij PK ging hij
als een speer voor de eerste keer op de baan te komen! Deze wagen zal weer
een topper zijn, net zoals je L4 :p !
 
Nice report Robo... Well done!!!

Heb de R5 in de handen gehad en ik kan niks anders zeggen dat het er zéér goed uit ziet weer allemaal van Asso... De RC12R5 zal ook onder mijn naam gaan strijden in de M-auto cup én uiteraard weer op de Masters of 12Scale...

Joost K.
 
ik zit het te lezen, en ik denk: hee dat komt me ergens bekend van voor...

dus ik denken: ohja! de nieuwe M-auto magazine!

dus ik verslag opzoeken, zie ik nu pas dat jij diezelfde persoon bent :lol:

mooi verslag man!
 
dat idee had ik ookal maar ik had het niet na gezocht maar het blijkt dus wel zo te zij:D
lol:D
 
Hallo Robbert,

Mooie auto en ik zie dat hij voor een goede prijs te krijgen is op ebay in duitsland.

Ik heb geen ervaring met 1:12, maar als ik op de site van Corally kijk dan zie de us en euro versie. Ik begrijp eruit dat er in Amerika andere velgen worden verkocht die niet op de euro assen passen.

Hoe doe jij dat dan met de velgen ? Altijd zelf lijmen of zijn ze wel makkelijk te krijgen (internet?).

Hoe zit het verder met onderdelen op de circuits voor asso 1:12 ?

Dankjewel,
Joost
 
Joost,

Alleen Corally gebruikt ook nog een "eigen" maat. verder zijn alle andere 1:12s op de US maat gemaakt. Dit houdt dus in dat juist de US velgen ontzettend goed te krijgen zijn, PSE (Parma) RC-Connect (JACO) importeren deze velgen, en zijn gewoon in de LHS te krijgen. Geen punt dus!

Er zijn in mijn ogen 2 auto's erg in trek bij bijvoorbeeld een M-auto cup daar zie je veel Carpet Knife's van CRC komen, en veel asso's, hier en daar nog een verdwaalde Carpet Ripper, maar heel veel anders zie je niet. Onderdelen zijn altijd wel goed te krijgen, en als een winkel zaken doet met ThunderTiger kan je het ook daar halen.

De eerste keer dat je gaat rijden met een 1:12, laat het banden smeren even achterwegen. Vaak smeert men de voorbanden véél ste veel waardoor de auto erg agressief wordt.

Succes!

Binnenkort zal ik ook een Y-plate conversie kopen voor mijn R5..

Groet Robert
 
Hallo Robert,

Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Ik moet zegen dat ik toch moeite heb om de juiste informatie te vinden voor 1:12. Zijn er site of forums waar er veel over 1:12 te vinden is ?

Dankzij je banden advies heb ik toch maar een rc12r5 gekocht. Voor de prijs kun je bijna 2de hands niet veel gaan zoeken. Ik heb er een Futaba S9650 bij besteld, dat las ik op PKracing dat deze veel gebruikt is.

Welke regelaar is goed voor 4 cellen (gewoon borstel) ? heb je voor een stock klasse een extra ontvanger accu nodig en zijn er wat dat betreft regelaars die de voorkeur hebben ? ik zag bij PK een aanbieding voor de Corally mms4, is die goed voor deze toepassing ?

Welke pinion kan ik het beste kopen om mee te starten voor 4 cellen en een 19t spec ? En welke banden om mee te beginnen (Voor Racing Paradise)

Veel vragen, maar we komen er wel ;-)

Groetjes Joost
 
Joost,

Een goede site met informatie:
Mark Payne's 1/12th Scale RC Notes

Er was er nog één maar die kan ik zo snel even niet vinden.
Verder rijders op de baan, geven ook erg veel informatie. Rijd de M-auto cup gezellig mee, daar zijn genoeg rijders die je graag helpen, en het is altijd super gezellig.

Tof dat je een asso gekocht hebt, ik zeg goede auto. Let er wel even op, de eerste paar kits hebben een probleem met de onder draagarmen (front) deze waren "te krap" voor de pivot kogels. Als jou pivot kogels ook krap gaan, Asso mailen en nieuwe ontvangen.
Verder met de STD set-up rijden, en misschien even een ander (harder) voor veertje steken om de auto rustig te houden als je er de eerste keer mee rijdt. Banden zoals ik had gezegt niet smeren, OF achter helemaal smeren en voor een rand van 3mm (om te beginnen) dan hou je de auto rustig en kun je even proeven aan de agressie van het autotje...

De 9650 of 9602, zijn gewoon goed, rij ik zelf ook mee! Het mooiste is als je er een Kimbrough Servo saver op zet, deze zijn goed worden alleen maar gebruikt, dit zit niet bij de kit. (is namelijk servo afhankelijk).

Iedere competatief goede regelaar is goed voor 4 cell racing, ik durf hier geen voorkeur in te nemen. Of de Corally mms4 goed is durf ik ook niet te zeggen, daar ik hem zelf nog niet gebruikt heb. Ik zou zeggen dat er niks mis mee is.
Maar is het niet verstandig om een borstelloze aan te schaffen, hiermee kun je ook een borstel motor aansturen, en tegenwoordig verdwijnen de borstel motoren langzaam maar zeker...... Denk hier nog even rustig over na. Ga je dit doen, dan is het verstandig om een Nosram Matrix 2007 of LRP Sphere 2007 te kopen. Deze zijn "speciaal" gemaakt voor 4 cel, passen onder de body en zijn goedkoper dan hun SPX, ISTC of Competition broertjes.

Ontvanger pakket is niet nodig, vermits je geen spektrum Modified rijdt. Om eerlijk te zijn heb je wel meer spanning en reageert je servo sneller, maar een servo van die kwalteit reageert snel genoeg. Rijd je spektrum Modified is het aan te raden om het wel te doen, omdat er dan hele hoge stroom pieken lopen. Kortom niet nodig voor stock.

*bladerd door Set-up Sheets* Voeg me anders even toe, dan stuur ik ze naar je toe op.

Tandwiel verhouding is niet "zomaar" even een tandwiel steken. je zit met een roll out. En dat heeft ook te maken met je banden diameter! Erg belangrijk!

Ik zat op een roll out van 42mm. Dit was gemaakt met een band van 45 mm diameter, een spur van 70 tanden en een pinion met 21 tanden. Dit is even een hoop gevogel, maar als je het eenmaal door hebt is het een eitje. Let hier wel op!

Banden heb ik voor de internationale Masters of 12 Scale op Kerkrade één band gekozen en daar ging ik mijn auto op goed maken. Dit waren Yellow (rear) Lilac (front) (purple maakt de auto iets rustiger). Maar het kan best zijn dat andere banden beter gaan voor jou. Joost reed bij de masters op Grey (rear) Purple (front). Deze zou ik zelf kiezen omdat die minder hard slijten dan Yellow - Lilac.
Er zit een 64DP 96 tanden spur bij de RC12R5, ik rij er gewoon mee, maar kan begrijpen dat iemand anders hem er af sloopt.

Voor wat het rijden betreft, goed de banden droog maken voor je gaat rijden, en als je start niet in het vuil zetten, dan zijn je banden meteen al vies. Heeft de auto te veel stuur, dan even de voorbanden door het vuil rollen op het matje wat voor de baan ligt, werkt perfect. Lijm de randen van de banden met Medium seconden lijm, zodat de auto niet "omvalt" van de grip (griproll). Dit gebeurd nog wel eens op Racing Paradise omdat er veel grip is.

Succes!

Groet Robert
 
Hallo Robert,

Dankjewel voor alle info, erg waardevol. Ik zal inderdaad de M-auto mee rijden als ik op tijd fatsoendelijk de baan rond kom. De Sphere is besteld ! Na mijn vakantie is alles binnen en zal ik een aparte draadje starten zodat ik deze niet hoef te kapen ;-)


Groetjes Joost
 
Joost,

Dit stukje is erg mooi qua Tire Compound en ook erg interessant om te lezen, Het gaat bij 1:12 dus niet alleen om de shore, maar ook om de hoeveelheid natuurrubber in de band:

Black - 40S: Special tire for insane traction carpet tracks. Does not get gummy like Purple. If you don't have insane traction you car will push with these.

Purple - 40S: Good for medium bite conditions in stock racing. This compound is getting popular again because of Jack the Gripper traction compound. With Jack Purples do not get too sticky.

Lilac - 37S: Great front tire for stock carpet or if dbl. pink is too much steering.

Double Pink - 35S: This is the standard front tire for carpet in all classes. Its is used front and rear for 19T and Mod carpet and front and rear in all classes on asphalt.

Grey - 35S: This is a low natural rubber compound. It is just as hard as dbl. pink but it had FAR LESS traction. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed. This is the old standard rear carpet tire, most stock carpet racers use the softer yellow compound now for more forward grip.

Magenta - 32S: Its softer than dbl pink so if you need more steering than dbl. pink use these up front. If you need more rear traction than dbl. pink use these in the rear.

Pink - 30S: This tire is used in mod 1/12th on carpet and asphalt if the traction is low. If the traction is high it will lock in the rear of the car and make it push.

Yellow - 30S: This is a low natural rubber compound. It is the standard rear tire for Stock racing. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed.

White - 25S: This is a low natural rubber compound. It was the standard rear tire for 1/10th on road carpet racing. Its a little softer than yellow.

Ik zal kijken of ik je nog een "afstel tips blaadje" kan toemailen, dat is namelijk PDF.

Groet Robert
 
Nosram Matrix 2007 en LRP Sphere 2007

Hallo heren rijders,

Jullie adviseren bovenstaande twee ESC's.
Als ik echter op Google zoek op "LRP Sphere 2007" dan krijg ik een grote hoeveelheid van deze producten te zien. Mag ik een uitgebreidere productomschrijving ontvangen? Ook voor de Nosram?
Zijn dit brushless regelaars?
Kan een brushless regelaar voor een brushed motor gebruikt worden?

Groetjes,

Kensei
 
Asso RC12R5 bouwen

Beste Robert,

Wat bedoel je met het uitspoelen van de lagers?
Hoe gaat dat?
Waar is dat voor?
V.w.b. de bodemplaat: wat bewerk je? De randen met een vijl of schuurpapier o.i.d? Ook nog andere delen van de kit? Doe je nog iets met de randen van de bodemplaat die je bewerkt hebt? Bv. een laagje secondenlijm erover laten lopen?

Wat is een redelijke nieuwprijs voor deze auto?
Ik ben zelf ook voor een aan het kijken. Ik zie er een op ebay.de. De auto komt uit Hong Kong (nieuw uiteraard) en kost 146,93 euro (prijs 13-8-2008). Zijn er nog ander kanalen om deze auto te bemachtigen?

Groet,

Kensei
 
Kensei,

Het uitspoelen van de lagers doe ik, omdat er nogal dik vet in de lagers zit als je de auto koopt. Ik wil hem wat soepeler hebben rollen, om nog sneller te zijn op de baan. Het vet wat er in zit is absoluut niet slecht, maar gewoon niet snel genoeg :wink:

Het uitspoelen van de lagers kan op verschillende manieren. Hier op het forum heb ik een manier beschreven, maar met een Bearing Blaster van RPM op je Remreiniger bus kan het zeker ook, en is wel wat sneller (gebruik ik zelf)

De bodemplaat doe ik precies zoals je zegt, de randen en accu slots schuren met schuurpapier, en dan de randen lijmen met secondenlijm (druppeltje laten lopen). Dit doe ik ook met de RearPod, verder met niets.

Redelijke nieuwprijs, geen idee. Assocaited Parts House is ook altijd goedkoop, maar wie weet wat en Belgiesche of Nederlandse winkelier voor je kan betekenen. 150 euro voor een nieuwe top auto is immers niet veel.

Groet Robert
 
Hallo Robert,

Bedankt voor je snelle reactie. Toch nog even over het lagerverhaal.
Er gaat na het blasten dan vet in wat jij beter vindt? Wat is dat voor vet? Hoe krijg je dat er in? Hoe vaak moet je het vernieuwen? Welke lagers behandel je met name?
Ik zie niet op het forum waar je het uitspoelen hebt beschreven. Zal aan mij liggen. Help je me even?
Welke schoonmaakvloeistof gebruik je? WD-40 o.i.d?
Ik heb de Bearing Blaster van RPM gezien op google. Het lager gaat dus tussen de "schijfjes" die je met je hand moet vasthouden? Waar komt de druk vandaan? Met Remreiniger bus bedoel een adapter op je compressor o.i.d?

Ik las dit net nog op google:
Using the Bearing Blaster is a no-brainer; just place the bearing on the conical "base cap," cover it with the "pressure ring," slide the spray cleaner's extension tube into the pressure ring's opening and squirt. The solvent can't escape the tool unless it goes through the bearing, and the solvent can't go through the bearing without taking any and all crud along with it. It took only a two-second blast to transform the gritty hub bearings of my XX-4 into smooth rollers, far less time than I would ordinarily spend on the task.
Er wordt gepraat over een spray cleaner en een extension tube. Wat gebruik je eigenlijk? Is dat gewoon een spuitbus remreiniger? Welk type, merk?
Hoe lang moet je spuiten? In het engelse stukje hierboven staat 2 seconden. Wat merk je als het schoon genoeg is?
Maak je onderscheid tussen alleen maar schoon maken of helemaal alle vet eruit?

Trouwens prijs voor de Asso: je zegt geen idee. Maar je hebt er toch zelf een gekocht?

Een hele mond vol zoals je ziet. Ik hoop dat je even tijd hebt om eer even naar te kijken. Alvast bedankt.

Groetjes,

Kensei
 
Robert,

Wat ik nog vergeten was.
Waar schuur je mee?
Gewoon droog, of nat?

Groet,

Kensei
 
Een zéér goede methode om CA lijm op de randen van carbon te doen is met wattenstaafjes. Daar druppel je dan de CA lijm op en met het wattenstaafje ga je dan langs de randen van het carbon. let er wel op dat je wattenstaafjes neemt met een houten stokje!!! Neem je de plastic variant dan reargeerd dat met de CA lijm en geloof me, dat vinden je neus en ogen niet lekker...

Verder is het mijn gewoonte om alle carbon onderdelen te schuren en te behandelen met CA lijm. Dit doe ik om zeker te weten dat er nergens iets kan gaan "snijden" of contact maken...

Joost. :mrgreen:
 
Back
Top