Bedankt voor de suggesties! Binnendiameter van de buis is 8 mm, totaal gewicht van de torpedo is 7.5 gram. Daarvan is 2 de buis, 2 de motor, 2 de achterkant met as en propeller, nog 1.5 ongeveer de accus en dan nog wat draadjes en klein grut. Die Lipo van 1 gram moet dus kunnen, 6x20 mm moet ook wel. Ik heb eerst knoopcellen geprobeerd (zilveroxide) en daarmee gaat de motor helemaal niet draaien. Wat er nu in zit is zink/lucht, die geven behoorlijk stroom maar de lucht voert niet snel genoeg aan om de spanning hoog te houden. Zie je op het filmpje als de spanning na stoppen langzaam weer oploopt. RAF, ik wil wel wat componenten overnemen also je die hebt of zelf bestellen! Zie je hopelijk van het weekend. Freek
freek die prijzen zijn echt belachelijk maar heb je de mogelijkheid om te programmeren want zelf ik heb met die smd stukjes problemen ik zet ze met draadjes vast op een support printje om de chip te programmeren de draadjes gebruik ik nadien om alles aan te sluiten gr raf
desondanks de rare vorm van het bassin kon er wel goed gevaren worden met het merendeel van de boten type 7, gato en akula was iets minder omdat ze de bocht niet halen .maar desondanks de lengte haalde de K-XVIII onderwater de bocht wel laatste shot was een mooie opname freek gr raf
https://www.facebook.com/yannis.koutagiar/videos/930339487039919/ voor wie het kan zien hier zie je perfect wat er gebeurt bij het lanceren van een torpedo en hoe lang het duurt eer de boot weer op de bodem licht gr raf
Ik neem aan dat je refereert aan de discussie in het 'vaardagen belgie'-draadje. Het is idd een interessant filmpje, maar net te kort om de discussie te slechten. Je wilt weten wanneer de situatie weer stabiel is. Hij gaat door de 'terugslag' idd omhoog, maar zakt daarna ook weer even rap. Volgens mij moet de nieuwe stabiele situatie dan nog steeds iets dieper zijn dan voor het lanceren, omdat er opdrijvend lichaam los gelaten.
Ik vindt dat de boot maar heel weinig beweegt. En gezien de diepte van die bak is het normaal dat hij boven water komt. De toren steekt al bijna boven water uit. Maar het illustreert wel wat er gebeurt als de torpedo weg gaat. Hein
Net deze link doorgekregen....leesvoer voor de wintermaanden. http://www.tvre.org/en/acquiring-torpedo-firing-data Grtz, Bart
Jaren later, de techniek is verder! nu met een 3V 1F capacitor (nee, niet picofarad) als voedingsbron en een Motrax motortje. Totaal gewicht inclusief geprinte romp: 8 gram. Freek
Werkt goed! Hoe schakel je 'm aan? En uit zal vanzelf gaan als de capacitor leeg is? Geniale oplossing zo, met heel weinig en eenvoudige onderdelen.
Aanschakelen met een reed-switch en een magneetje wat in de buis is, heb nog steeds een elastiekje om de vis dan de buis uit te duwen waarna de motor aangaat doordat het contact met de magneet verbroken wordt. Wil dat elastiekje nog door een veertje vervangen.....
Freek, Leuk dat het werkt met capacitor, heb daar zelf ook al eens mee lopen knutselen, maar kreeg het bereik niet helemaal zoals ik wilde, voorlopig maar weer aan het bouwen op de electrische manier met timer. Moet er wel bij vermelden dat dit grote jongens zijn,
en manfred dit zijn grote jongens de snelheid is daarna nog verhoogd want hier zitten we op 2 S en deze is nog verhoogd naar 4S daarna problemen met sturen daar de roeren gingen flutteren
Hoi Raf, Dat zijn zeker grote jongens, sturen?, zijn dat niet de torpedo's die in de film gebruikt zijn?