Spijker op de kop Roel!

Kruising tussen een U-boot en een Schellboot. Meen Schweerswerft gebouwd.
Dus de clevere werfingenieurs waren er nog!

De spray-bar/spoile op de brug verklapt het, stuurt buiswater weg, de Staukeil, lichte schoefvertunneling in de romp, en de doorontwikkeling van de boegvorm, de golf splijt, doorsnijdt, en het halfglijder rompvorm princiepe, waardoor er 21 tot 24 knoop in zat.
Alle afgeleide schepen voor export, werden in Duitsland gebouwd.
Spantenplan was goed bewaakt industriegeheim, maar ik denk dat de Sovjets er rap de beschikking over hadden.
Ons modelbouwers zijn de plannen onthouden gebleven. Het model is dan ook uit de duim gezogen oersoep… goed voor een drijfvermogen van een gewichtige loodaccu…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Eigenlijk allemaal wat getreuzel. Maar ook dat moet er door...

Aan het model had ik 3 beschadigde zwanenhals afstuiters. Een zonder hendel, de twee andere beschadigd.
Niet te redden... Ik heb wel reserve liggen, maar wilde ik eigenlijk niet beplunderen.
1x complete Beschlagsatz, die moet in tact bij de bouwdoos blijven. En een setje losse die ik ooit vroeg 1970 had gekocht.

Maar toch eens de maakbaarheid testen. Het was uit te drukken in ettelijke uren.
Wederom waren, brillen, veel licht, sleutelvijlen en wat micro freesjes de grens van het mogelijke.
Ik weet dat het fijner kan. Vroeger werden letterstempels gesneden door vakmensen. Dat ging tot zeker corps 6 tot 5...
Zo een stalen letter voor een matrijs was zeer prijzig.
Dat waren ook de figuren die voor Graupner in staat waren de fijn gedetailleerde spuitgiet matrijzen te fabriceren.
Met loei scherpe burijnen in staal gesneden. Alles handwerk.

Dacht, laten we het eens proberen met een afdruk in plastiline en CA-lijm als vloeibaar plastic.
Hier een casting in die klei.
Uitgepeld uit de smeltbare klei. Achterkant zwart gespoten voor contrast met het bewerken...
4 stuks redelijk acceptabel, 2 mislukt. Kwestie van te korte droogtijd en lospellen.

IMG_3503.jpg

Een eerste testje was te broos. Te veel glasparel, en niet goed verzadigd...
Dunne CA werkte niet.
In plaats van glasparel, had ik ook zuiveringszout kunnen nemen.
Geeft een zeer felle reactie en heet wordende, en wordt ook hart (bijkans broos).
Een zekere diepte insteken, en zien strak los te trekken, dan vulmiddel en de lijm.
Het zag er veelbelovend uit. De opvolgers heb ik iets dieper moeten steken.
In een siliconenmatrijs afgegoten gaat het een stuk beter.
Maar dit materiaal te lang bewaard gehouden, bederft het.
Prijs weegt niet op tegen het resultaat. Dus een 'Snelle Jelle' met de klei.

IMG_3502.jpg

De schaalgrootte... de schuifmaat is op 1 cm gezet...

IMG_3505.jpg

Kruimelige oogst... basis... boorgaatje in het hout is 1,5 mm...

IMG_3504.jpg

Die microfreesjes zijn rete scherp, maar direct ook uiterst fragiel.
Je moet het z'n werk laten doen op hoge toeren, anders breekt het,
en dat op max rpm van de 12V Proxxon tool...
Maar dan lukt het zowaar een gaatje te boren in de hendel... pffff... had ook in vingers gekund...
Het duffe spijkertje... 55 jaar oud... knetters... ook uit de oude bewaardoos, ging er zo keurig door.

IMG_3507.jpg

Als vers van de sloop... grumpy en doorleefd... :rolleyes:

IMG_3514.jpg

De zwanenhalzen weer op de stek, positie benaderd die als op foto-impressies zichtbaar.
Zeer dicht tegen de loopgangen gepost, fractie hoger, of gelijk met het loopvlak?
Sommige print-posities al weer weggeschuurd... moest toch opnieuw bepaald worden.
De hele reeks langs de gangboorden zijn nu in het dek uitgeboord, en op maat gevijld.
Nogal exact klusje. Verlijmd kunnen ze pas worden, als het dek is strak gemaakt, en gelakt.

IMG_3524.jpg

Dan moest er nog iets belangrijks recht gezet worden... de geleider van de sleephaak...
Zeer scherp opgemerkt door 'kenner en kunner' Klaas.
Stand zeer listig dat van de foto's af te schatten. Geen zin om een technisch perspectief in Photoshop op te zetten.
Maar de meest moderne versie met AI, wil ik nog niet op de machine zetten.
Wellicht kan die dat uitrekenen...
Uiteraard toch een kapstokje gevonden, middellijn van de dekhuisvensters, fractie hoger.
En de knik aansluiting trap aan het dekhuis én de ronding deur. Toe maar... Voorlopig even deze stand.

IMG_3518.jpg

F8A3DE31-6F2D-4FDF-B863-D1CEE77B7C76.jpg

Nog een paar details... in de opvolgende bijdrage.

Laatst bewerkt:
Deze jongens moesten er weer op...
De bolders zijn op de steun gemonteerd. Heb ik nimmer begrepen...
Heel lastig waar te nemen op fotowerk, vooral als het om drukwerk gaat... rasterpunt limiteert de scherpte
En die afdrukken zijn nog pré digitaal...
Maar... die bolders lopen gewoon door in de bekasting en zijn verlast met het stalen deel van het dek.
Niet getoond op de bouwtekening. Moest behapbaar blijven.

Ik krijg nog werk aan een strakke plamuurklus op microbe niveau... pfoewagh! Oerwoud!

IMG_3520.jpg

Dan de schijnwerper... ook zo fraai! Staat op geen enkele foto die ik heb kunnen bemachtigen.
Wel een afbeelding van de vroege constructie. En stond ook op de oudere SMB tekening.
Een verhaspeling, gefuseerd met de ankerlier.
En de latere verbetering, een kolom, een lamp met servo-aansturing.
Behoud ik deze, of ga ik naar de historisch latere? Ging het op een gefixeerde tri-pod? Opklapbaar?
Ik heb het dingetje een voetje gegeven, en alvast voor de passing op positie gepost...

De aluminium lamp heb ik gemaakt toen ik 14 was... draaibank van Pa maakte dat mogelijk...
En kon ik ook Fresnel glazen op steken voor de verlichting. Dat alles bewaard uiteraard...
Maar verdorie! Dat is behoorlijk lang geleden.
De kolom heb ik pas in 2003 gedraaid, toen veel meer informatie via internet beschikbaar kwam, en ook weer verdween. 1996 had ik mijn eerste internetaansluiting via een modem.
Mijn opdrachtgevers hadden nog niet eens internet... laat staan email. Alles per fax. Haha.

Schip was constant in behandeling bij de werfgang, werden zaken verbeterd in de uitrusting.
Het schip kreeg behoorlijk op z'n lazer, en zal frequent onderhoud nodig hebben gehad.
Bevaren door zeer dappere onverschrokken figuren.
Het aanhaken van de Tedje bevestigt dat alleen al, nader tot een reddingsoperatie?
Bij een vliedende storm zal het bijbootje dan ook niet gebruikt zijn.
De flying-bridge... Het ging dan ook ooit goed mis bij de Adolph Bermpohl, 1968.
Alleen het schip had het met behoorlijke averij overleefd. Bemanning weggespoeld. Wat een drama!

Aan al die aanpassingen is bijna geen tijdstip vast te knopen, of heb ik geen toegang tot dat soort info. Komt het aan op de boekhouding of een archief, als dat er is.
Mast evolueerde zo ook met de moderne communicatietechnieken mee... tot het schip buiten dienst werd gesteld.
Je ziet dat terug in foto's. Ik hou het maar tot op wat ik nu weet. Inpasbaar, dicht bij de kit.

IMG_3489.jpg

Weer loeren met een loupe op de gerasterde foto's...
Opgeslagen railingen mee naar het bouwhok... en weer printjes uitdraaien voor de maat.
Schuifmaten en passers er bij... Hek! Wat een werk!

Tot zovers... voor wat het waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Eigenlijk allemaal wat getreuzel. Maar ook dat moet er door...

Aan het model had ik 3 beschadigde zwanenhals afstuiters. Een zonder hendel, de twee andere beschadigd.
Niet te redden... Ik heb wel reserve liggen, maar wilde ik eigenlijk niet beplunderen.
1x complete Beschlagsatz, die moet in tact bij de bouwdoos blijven. En een setje losse die ik ooit vroeg 1970 had gekocht.

Maar toch eens de maakbaarheid testen. Het was uit te drukken in ettelijke uren.
Wederom waren, brillen, veel licht, sleutelvijlen en wat micro freesjes de grens van het mogelijke.
Ik weet dat het fijner kan. Vroeger werden letterstempels gesneden door vakmensen. Dat ging tot zeker corps 6 tot 5...
Zo een stalen letter voor een matrijs was zeer prijzig.
Dat waren ook de figuren die voor Graupner in staat waren de fijn gedetailleerde spuitgiet matrijzen te fabriceren.
Met loei scherpe burijnen in staal gesneden. Alles handwerk.

Dacht, laten we het eens proberen met een afdruk in plastiline en CA-lijm als vloeibaar plastic.
Hier een casting in die klei.
Uitgepeld uit de smeltbare klei. Achterkant zwart gespoten voor contrast met het bewerken...
4 stuks redelijk acceptabel, 2 mislukt. Kwestie van te korte droogtijd en lospellen.

Bekijk bijlage 582122

Een eerste testje was te broos. Te veel glasparel, en niet goed verzadigd...
Dunne CA werkte niet.
In plaats van glasparel, had ik ook zuiveringszout kunnen nemen.
Geeft een zeer felle reactie en heet wordende, en wordt ook hart (bijkans broos).
Een zekere diepte insteken, en zien strak los te trekken, dan vulmiddel en de lijm.
Het zag er veelbelovend uit. De opvolgers heb ik iets dieper moeten steken.
In een siliconenmatrijs afgegoten gaat het een stuk beter.
Maar dit materiaal te lang bewaard gehouden, bederft het.
Prijs weegt niet op tegen het resultaat. Dus een 'Snelle Jelle' met de klei.

Bekijk bijlage 582126

De schaalgrootte... de schuifmaat is op 1 cm gezet...

Bekijk bijlage 582123

Kruimelige oogst... basis... boorgaatje in het hout is 1,5 mm...

Bekijk bijlage 582124

Die microfreesjes zijn rete scherp, maar direct ook uiterst fragiel.
Je moet het z'n werk laten doen op hoge toeren, anders breekt het,
en dat op max rpm van de 12V Proxxon tool...
Maar dan lukt het zowaar een gaatje te boren in de hendel... pffff... had ook in vingers gekund...
Het duffe spijkertje... 55 jaar oud... knetters... ook uit de oude bewaardoos, ging er zo keurig door.

Bekijk bijlage 582125

Als vers van de sloop... grumpy en doorleefd... :rolleyes:

Bekijk bijlage 582127

De zwanenhalzen weer op de stek, positie benaderd die als op foto-impressies zichtbaar.
Zeer dicht tegen de loopgangen gepost, fractie hoger, of gelijk met het loopvlak?
Sommige print-posities al weer weggeschuurd... moest toch opnieuw bepaald worden.
De hele reeks langs de gangboorden zijn nu in het dek uitgeboord, en op maat gevijld.
Nogal exact klusje. Verlijmd kunnen ze pas worden, als het dek is strak gemaakt, en gelakt.

Bekijk bijlage 582128

Dan moest er nog iets belangrijks recht gezet worden... de geleider van de sleephaak...
Zeer scherp opgemerkt door 'kenner en kunner' Klaas.
Stand zeer listig dat van de foto's af te schatten. Geen zin om een technisch perspectief in Photoshop op te zetten.
Maar de meest moderne versie met AI, wil ik nog niet op de machine zetten.
Wellicht kan die dat uitrekenen...
Uiteraard toch een kapstokje gevonden, middellijn van de dekhuisvensters, fractie hoger.
En de knik aansluiting trap aan het dekhuis én de ronding deur. Toe maar... Voorlopig even deze stand.

Bekijk bijlage 582129

Bekijk bijlage 582130

Nog een paar details... in de opvolgende bijdrage.

Een beetje met bruine verf spelen waar die handwieltjes niet helemaal in vorm zijn, dan is het net alsof die handwielen wat aan het roesten zijn...

Knap hoor en een hoop moeite in gestoken Bas. Als handwiel voor die ontluchtingsafsluiters had ik als knopendoosbouwer een deel van een drukknoopje gebruikt. En je wilde de stalen bolders door de steun laten lopen en op het dek lassen. Jou zal dat wel lukken, maar het ronde dek was in het echt toch alu? Dan zou ik wat lager vloertje in de steun zetten, om zo te voorkomen dat je de boel krom trekt. Maak het niet al te mooi en te fragiel, anders durf je er straks niet meer mee te varen. Succes verder met de verlichting. Gr. Klaas.

Dank Klaas…

De knopendoos, ook die gaat ver terug, 1900?
Oma’s, moeders etc denk 3 generaties?
Maar zat niets tussen met het formaat van amper 5 mm.
Zelfs mini drukknoopjes zijn nog groter.
Handwiel… wist van verdwazing dat niet te benoemen.

Met een lik groen oogt het beter. En met wat instant RC microvliegroest zal het wel camoufleren.

De bolders, die zaten op staal gelast. Er om heen was het dek geklonken met pakking er tussen.
Het staal kon de krachten afvangen. Dat gold ook voor het sleep gedeelte van de schoorsteen. Staalbouw, en verband tot in de kiel verdeeld, de rest, in alu aangeklonken.

De Heuss 2 in Duitsland, in München toonde het gevecht tegen de corrosie. Waterdichte compartimenten, ondermeer waar de ankerketting lag, was er stevige aantasting. Curator wees er op.
Schip heeft daar nu niet zoveel last van. Enige zout dat nog zou kunnen aanwaaien, zou uit Saltzburg kunnen komen… per toerist… Mwaaaahhh…

Maar ik dub nog over de aanpassing... is wel maakbaar... dus leut!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Fotodocumentatie blijft in mijn Heusselijk gevalletje belangrijk.

Graupnerbeleving en werkelijkheid... zijn gescheiden werelden.
Moet je dan zo in detail treden? Antwoord is nee!
Moet het dan 100% er op lijken? Antwoord is nee is nee!
Maar het te bewandelen pad is in ieder geval leut...
Verkennen en vergelijken...

Een unieke foto... eerder afgebeeld in deze lange draad.
Toen ging het om de reconstructie van het laatste spant van het schip, de monding van de 'Badewanne'.
Nu ging het om het verschil in vorm van de sleepbeugel inzichtelijk te krijgen.
Het Graupnerbauplan voor het onderdeel had maar één doel...
een niet-vorm-correcte Tedje door te laten.Vandaar dat bolle hoedje...

Schermafbeelding 2024-05-14 om 13.35.28.png

Holle-bolle-Tedje... Het past dan ook nipt... nèt-niet, is niet!

IMG_3586.jpg

Nu was ik toch wel effe benieuwd wat een Aero-Naut Michel zou gaan opleveren.
Klimmen dus weer in print en karton voor een ruwbouwgevalletje...
Wie de schoen past...
Niet te moeilijk... niet het hele schuitje... ram-flats... hups een silhouet...
En het knipsel is aanzienlijk minder hoog.(wist ik)
En zo een resultaat zou een meer schaal benadering van de sleepbeugel kunnen geven.
Vooral het dek en opbouw zijn te hoog van 'ons' Tedje...
De stootlijst van de bijboot Michel valt gunstiger tussen de vers vervaardigde roller-kolommen.

IMG_3585.jpg

Allee, niet te moeilijk! ... poeier en water toevoegen... Ram-Bam Bootje klaar!

IMG_3584.jpg

Toch was niet alles van de fluitend instant 'piece of ze cake'...
Michel was te breed, en zou gebouwd en al, klem komen te zitten tussen alle rollertjes.
Dus dat komt met zo een bouwseltje dan ook direct boven water...
Wel... dus dat wordt mogelijk slechts een sportief verlagingssetje voor Tedje...
Valt wel een mouw aan de passen... na wat hoog-frequent schudden nader tot de figuurzaag.

IMG_3587.jpg

Die rollers aan de flanken van de Badewanne wilde ik ook nog aanpassen.
Maar ook deze zijn bij het echte schip meermaals herzien. Welke kiezen we dan?
Dus het oude geknutsel in de revisie...mooi herbruikbaar...

IMG_3527.jpg

Aan de hand van deze foto dan maar min of meer benaderd.
De lengte afgestemd op de stootrand van het plastic bijbootje...

IMG_3528.jpg

Om de roller te borgen moet er een ringtje op worden gesoldeerd.
Daarvoor iets gefabriekt en dan gesoldeerd, maar dat bevalt nog niet helemaal...

IMG_3531.jpg

Hier de zaak provisorisch in positie...

IMG_3580.jpg

We gaan weer stug verder met snode plannen in semi-schaal...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Update! Toemaar! Abandoned restoration... in den lande!
Ex DGzRS Hamburg/Zeewolf in Friesland voor 60K
Daar koop je een fraaie klassieke bolide voor...
Enige wat fors uit de klauwen zal lopen is het onderhoud... en wellicht een gestrand huwelijk.
Hoewel de boot wad waardig is.
Bijboot Michel zit er niet meer bij... maar kan op een Friese werf 1:1 uit schuimkern CNC worden gesneden en gelamineerd uit epoxy.
Vandaag bedacht, gisteren klaar. Zo werkt dat immers!

https://www.boat24.com/en/powerboats/reddingsboot-duits-2300/detail/581453/

Voor wat het waard is.
Gr Bas

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Pasop Erik! Zien is kopen!
Ja, die Tedjes…fraai, maar inmiddels vast veranderd in een gatenparadijs.
Blijft 1 bonk achterstallig onderhoud.
Goeie restauratie wens je het toe. Geen ombouw in een drijvend vakantie reservaat of B&B…

500k. Gaat het zeker opslurpen.
Heb je ook een Mercedes Gullwing voor, als dat dan niet meer kost op een chique feest veiling.
Beestje hoort eigenlijk gewoon in de haven van Emden te dobberen. Gekoesterd en in volle glorie… Till the end of days. Zolang cultuur gedragen kan worden.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zo snel zal dat kopen niet gaan Bas. Het is inmiddels al 4 jaar geleden dat bronsmotor-Bert dat ding naar Harlingen heeft gesleept. Gelukkig hebben we de plaatjes nog. In Emden zou ze goed op haar plaats zijn, maar dat had dan gelijk moeten gebeuren toen DGRzS haar afdankte en ze nog in originele staat was. En je moet een vermogend man zijn om zoiets in originele vorm te kunnen bewaren. Met de huidige brandstofprijzen trekt zo'n ding varend al vacuüm op je knip. En als de reddingsmaatschappij haar afdankt dan heeft dat ongetwijfeld een reden. Waarschijnlijk een te hoge investering om haar betrouwbaar te houden. Gr. Klaas.

Ja Klaas, volstrekt onhaalbaar. Dat harlingen was al weer ontschoten.
Ik zocht op 'foto' in Google... en kwam deze knaap weer naar boven.

Lang geleden al afgedankt. Hogere eisen in deze moderne tijd. Nieuwe boten hogere efficiëntie, en ook die al weer doorgeschoven.
Inmiddels derde generatie uiterst moderne schepen.

Deze schuit heeft al vele bezitters gehad. Een er van, een zakenman, heeft het een tijdje volgehouden, serieus er mee,
maar moest in een geschil de kleurstelling wijzigen. ook al verzamelde hij gelden voor de DGzRS. Van wat ik er van - des-internets - had opgepikt...
Toen ging de leut er voor hem af... (of hij is overleden)

Zo vergaat het vele werkschepen. DE ligt vol mooie varende monumenten. Het moet allemaal overend worden gehouden.
Kost idd klauwen met geld.

Brandstof?.. gewoon over de grens tanken, toch?
Hem in de zandwinning in Exloo laten drijven is ook geen optie.
Dan zou het een aanstaande duiklocatie gaan worden. Denk dat dat nu al aan de orde is.

Laten we het maar op die 1:25 houden.
Dat past aaibaar in de achterbak en post ook mooi op het dressoir.

Gr Bas

Bouwfouten in het verleden zijn geen garantie voor schaal in de toekomst!

Semi is nader tot nèt? Bij 'semi' wordt de schaal wel ernstig op de proef gesteld,
en is het niets anders dan concessies afwegen.
Met dat 'in het volle geweten' aan de slag...
Het werd niet 'even fixen', maar wederom talloze uren entertainment.

Plannen is inzicht krijgen? Hekwerk naar bouwplan.
Het bouwplan heeft altijd gelijk?1 Kitje immers!
Niets is wat het lijkt, blijkt later. Uitgangspunt voor geheel omsolderen.

IMG_3612.jpg

Hekwerk eerst gefatsoeneerd, op punten her gebogen, scepters her en der, haaks gericht en weer fris gesoldeerd.

Soldeerbout is een butagas Duro van de Lidl. Kost niets, werkt behoorlijk.
Radiosoldeer en S-39 met opgelost soldeertin er in. Dat vreet soldeerpunten, is bekend.
Maar de soldeercontrole is zeer goed.
Zulks S-39 mag waarschijnlijk niet eens meer verkocht worden, om miljieuzus redenen.
Maar zorgt voor een goede ets en daarop vloei op de las.

Een Dura bout qua kosten, weegt op tegen 1 soldeerpunt van een Weller gassoldeerbout.
De exclusieve Wellerset ligt dus een in een klimaat gecontroleerde zone in huis, op een fluwelen kussentje.
Werkeloos als een 'Montblanc' schoonschrijversschriftvulpen.
'Alleen voor überdeftig solderen'... :D Maar rats, dat doe ik meestal elektrisch.

IMG_3610.jpg

Markeren op bouwplan gelegen, en dan een voor een tin lasjes maken op de bouwplank.
Wederom een dansje naar de auto, checken, en de volgende scepter... het dak van de klassieker doet dienst als snodeplannendragerij.

Dat solderen dan op een stukje huis-, tuin- en keukengipsplaat van de bouwmarkt.
Wat haakse lijnen getrokken met stift voor de juiste maat... enz.
Gips en zuur geeft wel CO2 reactie, maar onvoldoende voor bubbels in de koffie,
nog politieke onraad.

IMG_3609.jpg

Na strak aftekenen wordt het genoegzaam ruw en ongerept bootjesmokeren...
een centerpuntje tikken op de aftekening van de scepter,
daar waar het boortje gewenst-gemikt moet worden.
Boren gaat uit de hand.
Een stukje rondstaf messing, waar via de draaibank een gaatje in is geboord...
Het boortje verlijmd zit met CA secondenlijm...

Hekwerkdraad heeft dezelfde diameter als de doorn... uitkomst! Anders was deze foto niet gelukt.
En zo is de hele 'afrastering' op het model geduldig een voor een geboord...

IMG_3614.jpg

Lijkt voorbeeldig te zijn gelopen?... Welnee! Niets is minder waar!

We werken immers in semi-schaal-modus.
De gangboorden horen in het echt kaarsrecht over het 'Wahldeck' te lopen.
Ook op de 1:25 tekening van Graupner, staat het toch echt goed.
Maar op het model is het een bananengallerij... oorzaak?

Dat het niet recht loopt heeft te maken met het te opdikkende balsa dat gebruikt is voor het dek.
Zo staat de zaak iets bol, in plaats van vlak, van voor tot achter.
Bij boeg en hek staat het hout iets dieper om aan te sluiten op de schuimromp,
het middendeel op spant, waar het dekhuis op rust, treedt er een verhoging op.
Het spant is niet aangepast op de dikte van het hout.

Zou het hekwerk die bolling volledig volgen, geeft dat een lelijke ruit-vervorming in de constructie,
bovendien geeft het een behoorlijk trekspanning op de soldeerverbindingen.

Meeste afronding valt op bij het Badewanne deel, achterdek.
Boeg is de ronding minder heftig.

De railing op de zichtlijn houd ik recht, en zo bij het achterschip de scepters langer in lengte te houden.
Dat camoufleert de beestenbende een beetje.
De langere scepter achterop heeft meer ruimte voor de Tedje, waarbij ik de ronding dan weer wat vlakker kan maken naar het echte schip. Zoals op de eerder getoonde foto van de hekpartij is te zien. Tedje er alsnog onder door kan bewegen.

IMG_3615.jpg

Alle hekken geplaatst, moest er met de soldeerbout tocht weer herschikt worden.
In positie eerst ruw fixeren, dan behoedzaam losnemen en op de gipsplaat strak afsolderen en de overvul wegvijlen.
Aantallen uren wederom niet te tellen. En nog steeds niet klaar.

IMG_3654.jpg

Zijn alle dekonderdelen klaar... ja, dan kan er pas wat wild gekwast gaan worden.
Een aangenamer ogende voortgang.
Zo ver is het nog niet.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Mooi soldeerwerk Bas.
Vakwerk.

Dat oude S39 bestaat inderdaad al lang niet meer.
Het huidige S39 heeft een minimale zuring.

Goed schoonmaken vooraf en achteraf solderen.
Doet wonderen.

Veel plezier met modelbouw,
Willum

@willum Is S39 niet zelf te maken?

Kwam toch vroegâh ook als pasta? Meen ik me te herinneren.
Het merk LUX had ook zo iets. Ook niet meer aan te komen. Wellicht in Duitsland nog, maar zal naar EU
richtlijn bijkans ook verboden zijn. Moge de gebouwen in Brussel en Straatsburg instorten op intens gebrekkige solderingen!
Ik zal zurig zuinig zijn op m'n laatste potje.

Het draad wat bij de Graupnerkit zat, was voorvertint (of verzinkt), zodat het beter te solderen zou zijn.
IJzerdraad is in de 'modelbotenbrouwerij' een 'not-done'.
Oxidatie doet de lak sneller lossen. Messing geeft dat probleem niet.
Verzinkt of niet... oppervlak is nu wel aangetast door het geaai met sleutelvijlen.
De draad is een getrokken weekijzer, en laat zich behoorlijk goed buigen.

Goed wassen, en na-etsen in fosforzuur? Snel primen om af te schermen...
Of gaat mijn soldeerleut-lood dan naar de kloote? :)

Gr Bas

• Like
Reactions: k-k
Ergens heb ik een recept voor een S39 variant.
Zeer zuur spul.

Griffon heeft geen soldeer pasta's meer op haar website staan.
Mogelijk nog wel hier of daar te koop.
Trouwens:
Soldeerpasta's kunnen vloeimiddelen zijn in pastavorm waar jij je eigen draadje bij pakt.
Soldeerpasta's kunnen kant en klaar spul zijn waar flux en metaal in elkaar tot pasta gemaakt zijn.
Griffon had hiervoor de pasta "Tin-It".
Deze pasta's bestaan ook in veel hardsoldeer varianten.

Het milde vloeimiddel S39 Universeel is zo zuur niet meer dan de oude S39.
Bij beide vooraf goed je werkstuk schoon en vetvrij maken.
Achteraf na het solderen afwassen met een afwasmiddelsopje, neutraliseren.
Die sopjes stop ik zelf in een sproeiflacon.

Als on gelegeerd, of laag gelegeerd staal/ijzer vetvrij en schoon is zal het roesten als een tierelier.
Na het afspoelen van je soldeerwerk snel drogen en niet te lang wachten met de eerste verflaag.
Oxideren gaat bij staal snelle dan bij koper en messing, aluminium wil ook snel aantasten naargelang soort.

Elektrisch solderen met S39 en S39 Universeel is geen aanrader voor soldeerpunten.
De meeste blank-transparante soldeervetten/pasta's zijn daar niet zo schadelijk.
Soldeer je met een minibrander/creme brullé brander dan heb je daar geen last van.
Soldeerwerk zoals jouw stangketsels maak ik meestal schoon met sop en scotch-brite.

Zachtsoldeerwerk ondergrond om railingen te maken kan met:
gewone gipsplaat,
Hitte bestendige gipsplaat,
Chamottesteen
Kalkzandsteen
Etc.

Pas op met dampen van hete vloeimiddelen en smeltende metalen.

Beetje over zachtsolderen,
Willum

Bij de Seewolf wezen kijken... d'r is niet veel meer van over helaas. Alleen in het voorschip is het interieur er nog voor een groot deel. Stuurstand ook nog redelijk intact zowel binnen als buiten. In de machinekamer staat nog de hoofdmotor en de stuurboord motor (veel kon ik er niet zien zonder licht). Michel is d'r niet en spiegelklep is ook niet meer aanwezig.
Ik denk dat Bas wel aardig in de buurt komt met 500k dan blijft tie wel weer 10 jaar drijven.

upload_2024-5-22_20-42-53.png

upload_2024-5-22_20-43-41.jpeg

upload_2024-5-22_20-44-20.jpeg

upload_2024-5-22_20-45-8.jpeg

upload_2024-5-22_20-45-39.jpeg

upload_2024-5-22_20-46-14.jpeg

upload_2024-5-22_20-47-42.jpeg

Zal wel naar de sloper gaan schat ik zo in. Triest maar je kan niet alles bewaren en onderhouden

Bijlagen

• upload_2024-5-22_20-31-33.png
    upload_2024-5-22_20-31-33.png
    1,4 MB · Weergaven: 39
Back