Eigenlijk allemaal wat getreuzel. Maar ook dat moet er door...
Aan het model had ik 3 beschadigde zwanenhals afstuiters. Een zonder hendel, de twee andere beschadigd.
Niet te redden... Ik heb wel reserve liggen, maar wilde ik eigenlijk niet beplunderen.
1x complete Beschlagsatz, die moet in tact bij de bouwdoos blijven. En een setje losse die ik ooit vroeg 1970 had gekocht.
Maar toch eens de maakbaarheid testen. Het was uit te drukken in ettelijke uren.
Wederom waren, brillen, veel licht, sleutelvijlen en wat micro freesjes de grens van het mogelijke.
Ik weet dat het fijner kan. Vroeger werden letterstempels gesneden door vakmensen. Dat ging tot zeker corps 6 tot 5...
Zo een stalen letter voor een matrijs was zeer prijzig.
Dat waren ook de figuren die voor Graupner in staat waren de fijn gedetailleerde spuitgiet matrijzen te fabriceren.
Met loei scherpe burijnen in staal gesneden. Alles handwerk.
Dacht, laten we het eens proberen met een afdruk in plastiline en CA-lijm als vloeibaar plastic.
Hier een casting in die klei.
Uitgepeld uit de smeltbare klei. Achterkant zwart gespoten voor contrast met het bewerken...
4 stuks redelijk acceptabel, 2 mislukt. Kwestie van te korte droogtijd en lospellen.
Bekijk bijlage 582122
Een eerste testje was te broos. Te veel glasparel, en niet goed verzadigd...
Dunne CA werkte niet.
In plaats van glasparel, had ik ook zuiveringszout kunnen nemen.
Geeft een zeer felle reactie en heet wordende, en wordt ook hart (bijkans broos).
Een zekere diepte insteken, en zien strak los te trekken, dan vulmiddel en de lijm.
Het zag er veelbelovend uit. De opvolgers heb ik iets dieper moeten steken.
In een siliconenmatrijs afgegoten gaat het een stuk beter.
Maar dit materiaal te lang bewaard gehouden, bederft het.
Prijs weegt niet op tegen het resultaat. Dus een 'Snelle Jelle' met de klei.
Bekijk bijlage 582126
De schaalgrootte... de schuifmaat is op 1 cm gezet...
Bekijk bijlage 582123
Kruimelige oogst... basis... boorgaatje in het hout is 1,5 mm...
Bekijk bijlage 582124
Die microfreesjes zijn rete scherp, maar direct ook uiterst fragiel.
Je moet het z'n werk laten doen op hoge toeren, anders breekt het,
en dat op max rpm van de 12V Proxxon tool...
Maar dan lukt het zowaar een gaatje te boren in de hendel... pffff... had ook in vingers gekund...
Het duffe spijkertje... 55 jaar oud... knetters... ook uit de oude bewaardoos, ging er zo keurig door.
Bekijk bijlage 582125
Als vers van de sloop... grumpy en doorleefd...
Bekijk bijlage 582127
De zwanenhalzen weer op de stek, positie benaderd die als op foto-impressies zichtbaar.
Zeer dicht tegen de loopgangen gepost, fractie hoger, of gelijk met het loopvlak?
Sommige print-posities al weer weggeschuurd... moest toch opnieuw bepaald worden.
De hele reeks langs de gangboorden zijn nu in het dek uitgeboord, en op maat gevijld.
Nogal exact klusje. Verlijmd kunnen ze pas worden, als het dek is strak gemaakt, en gelakt.
Bekijk bijlage 582128
Dan moest er nog iets belangrijks recht gezet worden... de geleider van de sleephaak...
Zeer scherp opgemerkt door 'kenner en kunner' Klaas.
Stand zeer listig dat van de foto's af te schatten. Geen zin om een technisch perspectief in Photoshop op te zetten.
Maar de meest moderne versie met AI, wil ik nog niet op de machine zetten.
Wellicht kan die dat uitrekenen...
Uiteraard toch een kapstokje gevonden, middellijn van de dekhuisvensters, fractie hoger.
En de knik aansluiting trap aan het dekhuis én de ronding deur. Toe maar... Voorlopig even deze stand.
Bekijk bijlage 582129
Bekijk bijlage 582130
Nog een paar details... in de opvolgende bijdrage.