Verzamel E-Flite MSR topic

Beste Heliërs,

ik heb dit forum al een tijdje gevolgd en nu eindelijk ook maar eens geregistreerd. Vooraf mijn hoed af voor de discussies: in vele andere forums eindigt het heel dikwijls op schreeuwen, naam roepen of beledigingen; hier (nog) niet. Misschien een hele goede moderator??

Wie ben ik op RC gebied? Zo'n bijna 20 jaar geleden begonnen met heli-vliegen: die waren op één hand te telllen in dit land. En de mekaniek was heel ver verwijderd van deze van vandaag. Nog iemand geïnteresserd in een Sky-Fox of Maverick? (met 10 cc OS-Max motoren) en een Robbe zender van 10 kg, zo leek het). Dan 15 jaren niets meer (op RC gebied, wel de echte) en sinds ~ 1 jaar weer terug bij de schatjes en geavanceerde technologie van de mCR en de mSR. De coaxen zijn kinderlijk eenvoudig; de mSR is al iets anders. Tot nu toe alleen binnen gevlogen; dat heeft ook zijn uitdagingen. Bv. is het een hele klus om met gelijkmatige hoogte en voortgang mooie rondjes te vliegen, voor en achter-uit, of zijwaarts. Ik gebruik mijn DX6i die ik op ~ 50% expo heb ingesteld.
Het klinkt waarschijnlijk arrogant, maar na 300-400 vluchten heb ik nog nooit schade opgelopen; desalniettemin vond ik de mSR een zware klus voor ik me daar gerust bij voelde.

Vraag: een punt wat ik nog nergens ben tegengekomen: mijn mSR verandert doorlopend van hoogte: is OK want zodanig moet ik steeds de throttle aanpassen en dat geeft me nog meer scholing. Ik heb de indruk dat mijn lipo's (nog originele E-flite 110 en 120 mAH) niet (meer?) gelijkmatig stroom afgeven en daardoor resulteren in ongelijkmatige toerentallen, dus hoogte bij de mSR FP. Iemand dit probleem ook gemerkt?
Van mijn 6 originele lipootjes, zijn er nog 4 bruikbaar; 2 geven de geest na 10 of 20 seconden; de andere 4 halen nog net 4 minuten, waar ze origineel alle 6 minuten draaiden op de mSR (8' op de mCX). Ik laad ze met 1C, dus iets over één uur en heb het alarm zo ingesteld dat ik meestal landt vóórdat de zaak begint te flikkeren en letterlijk in mekaar zakt.
Vraag: ik lees veel over de Hyperion's G3, maar waar vind ik ze? Alles wat ik lees sinds 3 maanden is dat ze 'binnenkort' weer verkrijgbaar zijn.
Tenslotte: zijn er ook indoor meets hier in het noorden, zoals Assen, Groningen,... dan wil ik wel eens mijn vleugels uitslaan, letterlijk, en in een hal vliegen ipv. mijn kantoor thuis, en wat snelheid maken met die mSR; een nieuwe uitdaging!

Bob

Hallo Bob,
Leuk te horen dat je zo veel plezier aan de mSR beleeft.
Vlieg zelf pas kort met de mSR en het is mijn eerste helikopter(tje)
Begrijp ik uit je post dat je echte helikopters vliegt?

De originele accu's van de mSR zijn niet zo duurzaam in combinatie met de bijgeleverde lader. Die van mij worden ook al duidelijk minder.
De Hyperion's zijn, wat ik hoor en tot dusver uit eigen ervaring heb (ik heb er twee) een stuk beter.
Inderdaad helaas niet leverbaar waar ik ze vandaan had (wel is de prijs verlaagd!):
RCtechnics Hyperion CX (25C)

Wel te bestellen.

Ik zie inderdaad niets op de agena staan in het noorden, maar kan me niet voorstellen dat daar niet binnen wordt gevlogen.
Misschien ook navragen bij plaatselijke vliegclubs?
Het seizoen is echter vrijwel ten einde.

Peter

Hallo Peter, ik heb je naam mucho keren op dit forum voorbij zien komen: een zeer actieve schrijver dus. Met dank voor het Hyperion adres; ik dacht dat Hyperion nu ook een 150 of 160 mAH uitbracht?!?!
Rechtzetting: nee, ik vlieg geen echte helikopters maar wel GA (General Aviation), dus (sport) vliegtuigen. In het verleden had ik een C-150 (N3486J), een C-172 (N739SR), een zelfbouw Falcon XP (N86FB) en een zelfbouw EZ (N191RJ). Momenteel niets (alleen maar huren), maar ik ga weer iets bouwen: waarschijnlijk een Sonex of RV-12. Ondertussen wat RC vliegen.

Ik heb nu toch m'n tweede setje Hyperions binnen! Niet op voorraad maar toch in een paar dagen in huis!
Met vier van deze accu's kan ik nu lekker lang vliegen met mijn mSR.

@Bob,
Je vliegt fixed wing, echte sportvliegtuigen.....voorheen iin de Verenigde Staten neem ik aan gezien de registraties.
Voor de meeste mensen blijft dat slechts een droom.

Ik hoop dat je in de buurt van je woonplaats wat kan vinden voor indoorvliegen ; in een zaal wordt die mSR wel erg klein hoor!

Ik moet ook veel de throttle regelen om hem op hoogte te houden. Ik heb nog nooit met een collective pitch gevlogen maar ik het het idee dat het daar misschien wat makkelijker is.
Ik heb ook gelezen dat vanwege de tandwileverhouding de mSR wat nerveuzer is wat gas betreft.

Hoewel ik begrijp dat je een ervaren modelhelikopter piloot bent is het misschien toch verstandig het zwakke punt van de mSR te beschermen; de staartmotor.
Het zwarte dekseltje aan de achterzijde van het motortje kan losschieten als hij met een klap op het asje van de tailmotor krijgt (deze duwt het kapje dan van de motor en indien dat tijdens het draaien van de motor gebeurt is je motor meestal kapot)
Ik heb een stukje krimpkous over de motor en het kapje gekrompen. Er zijn meerdere fixes voor dit probleem (kijk maar eens op youtube of RCGroups.com het draadje van de mSR).
Als je het nieuwste model hebt is het niet nodig, die heeft een extra plastik kapje over de motor.

Peter

Peter
inderdaad heb ik lang in de USA gewoond en ga er regelmatig terug voor mijn zaken (windmolens) en om te vliegen. Ref. de mSR zijn zwakke staartmotor: heb ik al verstevigd vanaf ~ de eerste dag, gezien heel wat forums hierover schreven. Bedankt voor de opmerking en nu vliegen maar! Bob

Oei, ik ben een brokkenpiloot aan het worden........:(
Nu is het landingsgestel kapot; voorste bevestigingspin is afgebroken.
Ik ben trouwens niet de enige met deze schade zie ik op de verschillende fora (een tweede zwakke punt van de MSR?).

Als ik wat meer wil rondvliegen binnen gaat het toch nog wel eens fout. Meestal blijft het bij de accu die weer op de juiste plaats schuiven.

Misschien maar goed dat er af en toe wat kapot gaat, anders leer ik wellicht een te nonchelante vliegstijl die met een grotere helie ongetwijfeld serieus wordt afgestraft.

Zit te verzinnen hoe ik het kan repareren. Ik wil het eigenlijk niet zomaar tegen het frame lijmen.
€ 13,90 voor een landingsgestel (inc. verzendkosten) vind ik wel een beetje veel......

Heeft iemand dit al een keer opgelost zodat het landingsgestel afneembaar bijft?

Peter

Hi Peter,

Het landingsgestel in inderdaad het zwakke punt bij de MSR, ik heb er ook al verschillende stuk gemaakt:rolleyes:. Iets moet de klappen opvangen nietwaar;)

Herstellen kan door een metalen pinnetje in het afgebroken deel te lijmen, je kan het landingsgestel dan eventueel ook verstevigen met 2 componenten epoxy resin ( te koop in de DHZ )

13,90 euro :confused::confused: bij RCkix.be kost je dat 4,90 en 5 euro verzending dacht ik:D
Leg ineens een voorraadje onderdelen aan, bespaart je op verzending.

Succes Rudi

Hoi Rudi,

Bedankt voor je tip.
Het is echter een gecompliceerde breuk ben ik bang. Het voorste plastic pinnetje voor de bevestiging van het landingsgestel aan het frame is afgebroken (heb het uit het frame kunnen krijgen) en het landingsgestel is op de plaats van dit pinnetje ook gebroken.

Helaas zijn de verzendkosten naar Nederland anders (€ 9 i.p.v. 5):(

Ben inderdaad dom geweest; toen ik de staartboom heb besteld heb ik wel extra bladen, en bladgreep meebesteld maar geen landingsgestel!:mad:

Ga eerst toch maar proberen dit te repareren ; op zich kan ik hem ook voor vastlijmen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Nou ja, het hoort bij de vlieghobby!

Peter

Ik heb het landingsgestel weer gerepareerd.
Het voorste pennetje voor de bevestiging in het frame was afgebroken en op die plaats was het landingsgestel ook gebroken.
Het heeft even geduurd omdat ik niet wist hoe ik het moest oplossen en ik het landingsgestel ook niet direct tegen het frame van de helikopter wilde lijmen.
Uiteindelijk heb ik een gat in de 'kop' van een kleine tie-wrap geboord zodat ik de delen van het landingsgestel bij de breuk er in kon schuiven een vastlijmen met superlijm (gel).
Voorafgaand had ik de tie-wrap ingekort en gevormd zodat het uistekende deel in het frame van de MSR past (knel).
Hij staat nu aan de voorkant iets hoger.
full

full

Tevens heb ik de bladen aangepast ter bescherming van de blad-grepen (zoals geadviseerd op RCGroups), ik wil liever niet achter de feiten aanlopen zoals met de staartmotor :((de nieuwe is nu wel beschermd met krimpkous:)).
full

Ik heb er mee gevlogen en het vliegt prima ; geen verschil met de 'originele' staat.
De toekomst zal leren of de reparatie en de bladaanpassing goede oplossingen waren.

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ze gelijk zetten ; Bij futaba moet je + instellen om hem feller te krijgen in het midden.

Ik neem aan dat de BNF niet werkt met Futaba zenders (2.4Ghz, 7Ch)?

Hey,

ben nieuw op dit forum, en in dit wereldje...
Heb me overlaatst een Blade mSR BNF gekocht, samen met een spektrum DX6i. Hierbij dan ook de simulator van Phoenix.
Na wat oefenen op de sim heb ik irl geprobeerd. Lukt al aardig om mee te hooveren en vliegen na een aantal vluchten.
Wat me wel opvalt is dat voorwaartse snelheid maken niet gemakkelijk is (zoals ik reeds gelezen had in het forum). Het wordt zelfs storend dat elke voorwaartse beweging -door natuurlijk evenwicht- terug wordt gebracht. Hebben jullie daar ook last van? Is daar een oplossing voor?

Voor de rest moet ik zeggen dat dit een heel leuk beginners-heli is. Verder blijf ik natuurlijk van wel wat groter materiaal dromen.

Groeten

Hallo,ben nieuw hier maar ben al een tijdje in het bezit van de mSR.
Wou toch eens reageren in verband met de lipo's.
Heb me na 14 dagen lipo's aangeschaft van miniaviation 180mh,15c en moet
zeggen dat het verschil enorm was.
Heb nog nieuwe originele liggen maar vertik het om ze te gebruiken(veel minder power)
Was een 26€ voor 4 met verzending inbegrepen dacht ik.
Een aanraderMini Aviation - LiPo Batteries for Radio controled, model airplanes, Kyosho Minium Cessna, Edge, Flybaby, Eagle, Cherokee and Cub. Parkzone micro Sukhoi, P51, Ember, Vapour, Eflite micro 4site

Hey,

ben nieuw op dit forum, en in dit wereldje...
Heb me overlaatst een Blade mSR BNF gekocht, samen met een spektrum DX6i. Hierbij dan ook de simulator van Phoenix.
Na wat oefenen op de sim heb ik irl geprobeerd. Lukt al aardig om mee te hooveren en vliegen na een aantal vluchten.
Wat me wel opvalt is dat voorwaartse snelheid maken niet gemakkelijk is (zoals ik reeds gelezen had in het forum). Het wordt zelfs storend dat elke voorwaartse beweging -door natuurlijk evenwicht- terug wordt gebracht. Hebben jullie daar ook last van? Is daar een oplossing voor?

Voor de rest moet ik zeggen dat dit een heel leuk beginners-heli is. Verder blijf ik natuurlijk van wel wat groter materiaal dromen.

Groeten

Ik denk dat dit vooral komt door de ingebouwde eigen-stabiliteit. Je schijnt de MSR wel feller te kunnen maken door op de zender grotere stuuruitslagen in te stellen (schijnt iets te zijn met kanaal 5?) en je kan zogenaamde "advanced swashplate settings" toepassen, daar staat iets over op Youtube.

kan je die "advanced swashplate settings" ook instellen met een DX5e zender ?
of lukt dat enkel met de dx6 dx7...
maw mis je iets als je de MSR combineert met een dx5e tov. de dx6 ?

kan je die "advanced swashplate settings" ook instellen met een DX5e zender ?
of lukt dat enkel met de dx6 dx7...
maw mis je iets als je de MSR combineert met een dx5e tov. de dx6 ?

Volgens mij is het alleen een fysieke handeling.
Handles op andere positie op de swashplate monteren zodat grotere uitslagen mogelijk zijn.

Er zijn meerdere mogelijkheden. Ten eerste kun je via kanaal 5 schakelen tussen 85% uitslagen en 100% uitslagen. Je kan inderdaad ook de linkjes tussen swashplate en rotor op langere of kortere kogels zetten. Op die manier heb je al 4 verschillende settings.

Maar met een computerzender kun je ook de snelheid van reageren op de beweging van de sticks aanpassen. Zo is het mogelijk om de snelheid van pirouettes links- en rechtsom gelijk te trekken, en ook de aansturing van de swashplate kan op die manier worden beinvloed, waardoor de heli heel anders zal reageren als met alles op default.

Hier is bijv. een filmpje waar wat settings worden gepresenteerd: [media=youtube]chH6e7BIKSY[/media]

Alleen geen idee of dit ook op een DX5 kan...

vraag is een beetje of een BNF MSR tweedehands + nieuwe DX5e meerwaarde heeft tov. een nieuwe RTF MSR
prijs zal vglbaar zijn, maar risico van tweedhands weegt misschien niet op als de DX5e niets meer biedt dan de standaard RTF zender... ???

Als die DX5 zender geen instelmogelijkheden heeft als expo heeft ie weinig meerwaarde over de RTF zender. Hooguit dat de sticks iets fijner zullen aanvoelen. Nadeel is dat een losse zender niet in het koffertje zal passen.

Back