Video}Vorming Van Thermiek

Wat ik tot nu toe heb begrepen van een thermiekbel is dat ze er uit zien als een soort donut. Het midden gaat omhoog, de buitenkant (minder hard) naar beneden, het geheel gaat per saldo omhoog.

Als je een thermiekbel niet precies op het hart gericht aanvliegt (dat zal meestal het geval zijn), zal de ene vleugel dichter bij de kern zitten dan de andere vleugel, en die zal dus in sneller stijgende lucht zitten dan de andere. Of (als je de bel meer buiten raakt) zal de buitenste vleugel door sneller dalende lucht vliegen dan de binnenste.
Het gevolg is hetzelfde: de vleugel aan de centerkant van de bel gaat omhoog, de kist wil zich van de bel afwenden.

Ik WEET niet of dit waar is, ik heb het zo meermaals gelezen. En in de praktijk heb ik vaak ervaren dat het klopt. Uiteraard maak ik ook vaak mee dat je kist opeens opzij wil, dan draai ik ertegenin, in de hoop daar een bel aan te treffen, maar ik vind niets. Ja, volgens het verhaal van Peter Den draai ik dus de verkeerde kant op (maar ik heb geen verklaring gelezen waarom), maar je kunt natuurlijk ook gewoon een windwervel (roller) opzij worden gegooid.

Nog even terug over 'de verkeerde kant op draaien'. Soms heb ik onmiskenbaar een bel te pakken, maar lijkt de lucht zeer onrustig. Het is zeer moeilijk om netjes te blijven cirkelen. Je duikt erin, je rolt eruit, je overtrekt, .... Je moet heftig knuppelen ...
Ik heb ervaren dat in die gevallen de andere kant op cirkelen, alles vaak een stuk makkelijker maakt. Dus doe ik dat. Zonder enige wetenschappelijke verklaring. :rolleyes:
Ja, gewaagd. Maar soms houdt ik wel van een spannend experiment ... ;)

Gr. Dirk.

je gaat omhoog en dat is je bedoeling dan toch , het knuppelen koste hoogte .

FOUT FOUT, wanneer dat waar was Dirk zaten we nu allemaal hier naar lucht te happen .............................:wink:
:nooo: Helemaal niet !!!! :nooo:

:teacher: 'Het geheel' is natuurlijk die donut van warme lucht, niet alle lucht die onze aardkloot omgeeft. Dan zou je gelijk hebben.
De ruimte die die opstijgende bel achterlaat is geen vacuum, maar wordt opgevuld door koudere lucht rondom die bel, die vanopzij komt.

Gr. Dirk. ;) :mrgreen:

De ruimte die die opstijgende bel achterlaat is geen vacuum, maar wordt opgevuld door koudere lucht rondom die bel, die vanopzij komt.

Gr. Dirk. ;) :mrgreen:

Heel goed !!
Een bel wordt namenlijk van alle zijden (!!) zijwaarts ingestroomd .......
Daarom dan ook is een bel zo goed te herkennen aan een veranderende windrichting en/of sterkte :cool: (voor de bel lijkt het heel rustig te worden, is de bel voorbij trekt de wind aan)
Alleen is het zo dat die lucht die vanaf de zijkanten instroomt niet alleen afkomstig is van 1000 km verder weg (omdat die daar toevallig was :rolleyes:) maar voor een groot gedeelte gevormd wordt door de afgekoelde lucht die aan de "zijkanten" van de bel weer omlaag komt zakken.
Dat is namenlijk één van de redenen waarom het zo af en toe lijkt dat je een piano op je zwever hebt liggen ;);)

ja met vrije vlucht merk je natuurlijk niet echt of een kist goed centreerd of niet,
maar je kunt met RC wel voelen of je kist goed "luisterd" naar je pogingen om in een bel te blijven. gaat het slechter als anders, draai de andere kant op en vaak gaat het beter.

btw krukasthermiek slaat op de grafische gelijkenis van een rechtopstaande krukas, is echt een term. alleen als je niet de goede kant op draait kan het zijn dat niet de thermiek een krukasvormige kern heeft, maar slechts dat de kist het midden niet wil houden en daardoor het midden van de bochten een krukasachtig pad beschrijft ;p.
wat dus vaak beter word als je de andere kant op gaat draaien.

verder word je er vaak niet rechtstreeks uitgedrukt maar door het centrum heen getrokken naar de overkant. maar dan lig je er dus wel uit.. (niet echt getrokken maar de kist word door de luchtstroom bestuurd).

(btw dit geldt vooral tot zo'n 100 meter hoog gemiddeld gezegd).

zelf heb ik weleens een spirit secondenlang in een bijna-"vrille" van 2 tot 4 meter ongeveer 7 meter hoog gehouden in een nulletje ook, waarschijnlijk in een dustdevil. maar was ver en kon niet goed zien of het er echt 1 was.
er zijn me ook vliegers vandoorgethermiekt in de loop de jaren, soms met haspel en al lol, en die draaien een paar bochtjes links, paar rechts, dan weer een paar links, 10 meter recht vooruit, weer een bochtje naar rechts, enz. en houden de bel perfect schijnbaar. (dit was om 8 uur 's avonds btw een keer. ik zal de koers weergeven;
52.016338, 6.754764 naar 52.006538, 6.728522 - Google Maps
dat was met 200 meter lijn en op het hoogste punt zat er nog eens 200 meter onder de haspel schat ik. een boer dacht dat het een vliegtuig was tot hij in de wei bij B de haspel zag landen en ving rofl. dat was een erg brute ervaring :D. en nog heel ook.

ik zelf iig. vind dat thermiek zeer goed op mijn voorstellingen ervan naar ervaring gelijken. en de diengevolge vaak gevonden en tot bijna stiphoogte uitgevlogen thermiek ondersteunt dat.

@Bart
Peter, waar komt die zijdelingse instroming volgens jou vandaan?
Zie ook de Antwoorden van Dirk en Arno in posts #44 en #45.
Het is niet alleen de thermiek die van de grond vertrekt die aangevuld moet worden met zij-instromende lucht, maar ook, omdat, zolang het temperatuurverschil met de hoogte toeneemt de thermiek sneller gaat stijgen waardoor ook op grotere hoogte extra zij-instromende lucht nodig is.
Op de grond is dit heel duidelijk merkbaar: streamers vallen stil, of draaien ‘tegen’; de wind in naar het centrum van de bel.
Wat je ervaring betreft: je weet dan ook dat interpretatie in de lucht erg bedrieglijk kan zijn.
Als je systematisch naar de ‘opgeworpen’ kant draait en dat blijkt dikwijls succesvol wil dat nog niet zeggen dat draaien naar de andere kant niet succesvol zou zijn geweest of zelfs beter. Ik durf het tegen jou bijna niet te bekennen maar ik ben ook enige jaren ’luiervlieger/parapentist geweest en mijn instructeur zei altijd: if your meter says Biep: you turn immidiately and start to circle; if it says Bop you get the hell out in a striaght line’ en dat werkte feilloos Het viel mij wel op dat de interpretatie of je stijgt of daalt zonder meter erg onbetrouwbaar was.
Dan over het opwerpen aan een kant: persoonlijk geloof ik niet dat de verschillen over de ons gebruikelijke spanwijdten groot genoeg zijn voor dit effect en dat opwerpen een juiste term is in dit verband.
Wat we wellicht vergeten is dat een vleugel vooruit vliegt en in jullie voorbeeld te maken krijgt met een tijdelijke opwaartse gradiënt: voorbeeld: snelheid 10m/sec, lift waar we plotseling en eenzijdig in terecht komen 1m/sec: het gevolg zou dan zijn een asymmetrische kortstondige flinke invalshoekvergroting van bijna 6 graden.
Mogelijkheid 1: vleugel overtrekt deels: valt dus weg en het opgaan van de andere vleugel zou dus al een misinterpretatie zijn.
Mogelijkheid 2: vleugel lift, maar zal ook direct ‘haken’, snelheid verliezen en alsnog wegvallen: de tegenliggende vleugel zal dan meer lift hebben, ook nog door slip en op zijn beurt omhoog komen, alleen als je die dan als de opkomende vleugel ziet draai je dus in deze interpretatie alsnog de verkeerde kant op. (het is als sturen met alleen down-aileron)
Omdat een vliegtuig maar kortstondig op een gradiënt reageert en dan een hernieuwde stabiele vliegtoestand wil aannemen geloof ik hier niet zo in.
Ongelijke tijdelijke liftverdeling van deze orde geeft naar mijn mening vooral wat geslingerd en bokkig vlieggedrag waar je eigenlijk qua richting niet veel uit kunt concluderen, ook niet bij grote spanwijdten.
Stel je nu eens het volgende (proefondervindelijk gedaan) een ballonnetje met lucht voor die in de buurt van een bel is.
De zijwaartse instroom zal het ballonnetje naar de bel toedrijven en als hij er weer uit zou raken hem ook weer terug drijven: uiteindelijk perfect centrerend zonder enige besturing.
Neem nu een constant cirkelende zwever: ook die gaat net al een ballonnetje (je kunt de zwever inclusief zijn cirkelvormige baan zien als een samenhangend systeem) naar het centrum van de bel en zal ook steeds weer naar het midden teruggedreven worden.
Alles wat je hier aan gaat sturen kan het alleen maar verpesten.
Wat hier wel een rol speelt is volgends mij het volgende: een kist die rechtuit vliegt door het instroomgebied ondervind een constante gradiënt in het horizontale vlak en wel van buiten naar binnen in de bel.
M.a.w. als de kern links zit wordt je steeds schuin van rechtsvoor aangestroomd, dus terwijl je vlak vliegt slip je eigenlijk
Hierop zal je buitenvleugel (V stelling, maar ook vlakke vleugels hebben rolstabiliteit, dit is wellicht een ander onderwerp) liften en een linkerbocht ingaan naar het centrum.
Dat is wat ik bedoel: je wordt er niet uitgegooid, maar ingedraaid.
Hierop is het thermiek zoeken van vrije-vluchtmodellen gebaseerd:
Deze zijn namelijk, vooral door een klein kielvlak bijna richtings indifferent.
Afgesteld in een vrij grote bocht zal een VV kist bij een verstoring als boven een snellere kleinere cirkel gaan draaien en daar maar weer traag uit terugkomen.
Die kleinere cirkel drift noodwendig naar het centrum van de thermiek.

@lepcraM. Je opmerking ja met vrije vlucht merk je natuurlijk niet echt of een kist goed centreert of niet, doet mij vermoeden dat je niet erg op de hoogte bent met de vrijevlucht wedstrijdpraktijk, maar excuus als ik dat verkeerd zie.
Ik denk dat als iemand wedstrijd na wedstrijd reeksen van 5 vluchten thermiek-maxen draait je er van uit mag gaan dat zijn kisten goed centreren.
De relevantie van de rest van je verhaal ontgaat mij trouwens.
De kern van mijn betoog is eigenlijk dat ik stel dat er veel misinterpretatie is bij de ‘sturende’ zweefvliegers die met knuppelen meer teniet doen dan dat ze helpen en dat er van het gedrag dat vrijevlucht zweefkisten vertonen nog wat te leren is.
Dit terug gebracht tot mijn persoonlijke aanbeveling: bij vermoeden van lift: relatief kleine strakke cirkels draaien en vrij snel om van overtrekgedrag af te blijven.
Dit dan gewoon volhouden en pas bij evident fout zitten corrigeren: je weet immers niet waar het centrum zit, maar de zijinstroming weet dit wel: laat die het werk doen.
Een eerste cirkel de verkeerde kant is meestal niet zo erg omdat die toch ook al de goede kant op zal driften.
Wil een kist per se niet een bepaalde kant op, dan moet je zeker de andere kant op: je bent dan tegen de zijdelinkse instroom aan het vechten.
Sorry, weer een lang betoog; ik hoop dat er nog iemand wakker is.

Laatst bewerkt:
Goed verhaal. Het frustreert mij al lang dat ik als modelvlieger lang niet zo'n goede inschatting heb van waar de thermiek zit als onder mijn zeilvlieger... met die zeilvlieger merk je een minuscule rol-verstoring al, als modelvlieger heb je daar veel minder zicht op.
Ik neem me voor om een volgende keer bij thermisch weer het uit te proberen; bij een vermoeden van thermiek gewoon laten cirkelen en zien wat er gebeurt. Mijn Ellipsoïd heeft licht opstaande tippen dus dat zou moeten werken.

Stel het werkt... dan zie ik me al een geschikte bochtradius programmeren onder een schakelaar... lijkt er thermiek te zijn? Bochtschakelaar aan en wachten tot-ie de bel in wordt verzet... als het werkt lijkt me dat echt super :p

Ik speelde wel eens met de gedachte om crepe papier slingers in een thermiek bel te droppen.
Dat moet natuurlijk in teamverband gebeuren. Zodra de zwever een bel heeft gevonden onmiddellijk het Electro dropvliegtuig naartoe en de slingers in de thermiek droppen.
Als het goed gaat moet je dan kunnen zien welke draairichting de bel heeft.
Nu is het aan de zweefpiloot om te experimenteren want hij ziet de draairichting en waar het centrum zich bevindt.

Johannes

...je moet er alleen niet aan denken dat een zwever zo'n sliert crèpe papier over zijn vleugel "vangt"...

Bart, niet van de veraardagslingers!
Natuurlijk in de juiste verhouding.
Maar dat ga ik zeker nog eens proberen.

Johannes

;p nou, ik doelde erop dat een vlieger niet in een bocht getrimd is en toch steeds wisselt tussen links en rechts en dan weer een stukje rechtdoor enz. en puur reageert op luchtstromen en in de bel blijft ook.

aanv. vandaar ook dat ik het eens ben met de stelling dat met de stroom mee cirkelen gewoon fijner cirkelt, en minder worsteling oplevert. als ik cirkel en het gaat wat minder probeer ik een rondje de andere kant op en ga in die door als het lekkerder ligt. (de vlieger "doet" het gewoon en worstelt niks)

qua vrijevlucht heb ik zeker geen wedstrijden gevlogen maar wel vele tientallen chucks
afgesteld tot perfectie, en het vast 1 kant op draaien in thermiek is zeker geen voordeel, en er is veel variatie per keer in thermiek hoe fijn het kistje cirkelt.

Laatst bewerkt:
Het aantal thermiekbellen waar de rotatiesnelheid groter is als de gemiddelde vliegsnelheid is klein/verwaarloosbaar.
ook niet elke onweersbui mond uit in een tornado .........

@Lecra
Ik heb wel een beetje ervaring als vrije vlucht vlieger en kan het verhaal van Peter grotendeels onderschrijven.......

Laatst bewerkt:
ja ik zeg ook niet dat het niet zo is, alleen dat 1 kant op draaien zeker niet optimaal is.
sterker nog, met de stroom mee stijgt harder of beter (áls er een draaiing is in een gegeven bel).

aanv. als je kist per definitie 1 kant op draait, weet je niet beter.

ga ook na wat een invloed slechts 1 graad in vleugelverdraaiing of aanstroming heeft.
een snelheidfactor van 1 op 100 is al 0,57 graad.

Laatst bewerkt:
aanv. als je kist per definitie 1 kant op draait, weet je niet beter.

Wil niet zeggen dat ik erop vooruit gegaan ben omdat ik nou zoiets vlieg
p1010934bewerkt1.jpg

want dit is stukken simpeler als een vrije-vlucht wedstrijdkist :wink:

maar ook met dit hier heb ik talloze keren geprobeerd wat harder stijgt; links of rechts om in die bel; slechts zelden kon ik een verschil vast stellen :confused: Alleen maar een bevestiging dus van de bevindingen uit mijn eerdere loopbaan :wink:

Ipv. slingers zou je ook een dm3 confettie kunnen droppen.
Geen risico op haken achter je vleugels en je kunt de draaiing ook wel zien.
En nog feestelijk ook :D

Dirk

ahh je mérkt het gewoon niet :P

aanv.

het beste om dat echt te merken, is een vrijevlucht kist met radio ondersteuning zeg maar.
ook dat heb ik gevlogen. dan kun je on the fly omtrimmen van links naar rechts en het verschil in zuiverheid zelf zien.

DirkSchipper: met mylar heb je "chaff" en dan kun je het op zo'n doppler/tornado radar zien als het te hoog is :P

nu ik erover nadenk; zou het kunnen dat een snellere draaiing in het midden, als het aanwezig is in een bel, het sterkere stijgen dichter bij de kern als het ware opheft, waardoor de kist beter ligt?
als je ertegen in draait zou het dan kunnen dat de kist overreageert en er iets teveel uitdraait en er meer "uit-eit"

Laatst bewerkt:
arno888: he maar wel een mooie kist hoor, met die moet het al aan te tonen zijn geloof ik, zou nog duidelijker zijn als het kielvlak iets kleiner was denk ik.

ik doe alleen heel erg mijn best mijn kisten hun gedrag te snappen, en check dubbelcheck en 3 dubbelcheck, dat is alles :P

Zelf heb ik niet veel praktijkervaring met een thermiekbel die klein is.
De aantal keren dat ik in zo een bel aan het cirkelen was viel mij op hoe minder ik aan het sturen was des te beter ging het omhoog. (Zwever 2,5 meter Flamingo). Ik liet me als het ware meeslepen. Maar vaak werd ik ongeduldig en probeerde het centrum te zoeken en andersom te cirkelen. Dit werd telkens afgestraft door mijn zwever een paar verdiepingen lager te gooien
met als gevolg dat ik de aansluiting heb verloren. Wat ik heb gevoeld, is toch een kracht die het toestel in de bel trekt. Het is minimaal maar zo voelde het wel. Zover is het mij duidelijk, maar of ik dan met de bel meedraai of tegen kan ik absoluut niet zeggen.
De meeste thermiekvluchten die ik gemaakt heb waren van dien aard dat het niets uitmaakte hoe ik vloog, het ging gewoon heftig omhoog.
Ooit had ik het boek "Das Thermikbuch für Modellflieger"van Markus Lisken gekocht en inmiddels de belangrijke stukken een paar keer gelezen.
Daarin staat, dat het cirkelen in de bel met de draairichting mee beter is dan tegengesteld.
Johannes

Daarin staat, dat het cirkelen in de bel met de draairichting mee beter is dan tegengesteld.
Johannes
En ik vraag me dan telkens weer af: hoe weet hij welke kant die bel op draait. Ik kan het niet zien, behalve dan bij zo'n zeldzame 'dust-devil'.

Dirk.

Dat vroeg ik mee ook af. :confused:
Toch maar een keer confetti strooien. :p
Ik wil weten hoe het zit. :)

Johannes

Back