Vliegtuig films

Twee gouwe ouwe:

The spirit of St.Louis (James Stewart als Lindbergh)
The flight of the Phoenix (Ik heb alleen de originele versie gezien van 1965 in zwartwit, maar in 2004 is-ie overgemaakt)

Dan heb je niks gemist, want de remake kan niet tippen aan het origineel!

Jan

"633 Squadron"

Film uit 1964 met veel laagvliegende dehavilland mosquito's

volgens IMDb(internet movie database): An RAF squadron is assigned to knock out a German rocket fuel factory in Norway,, which is part of the Nazi effort to lauch rockets on England during D-day, by flying up a well-defended fjord at low level.

En deze natuurlijk, die ik zag een paar weken voor ik zelf leerde deltavliegen:

Sky Riders (1976)
Gijzelaars worden uit Grieks klooster bevrijd met behulp van deltavliegers. Ik vond 'm destijds redelijk spannend, maar toen ik 'm jaren later terugzag viel het nogal tegen, wat INMB met me eens is... alleen al die schietpartijen rond dat klooster (monument!) waar nooit ook maar een splintertje afvliegt... Toch wel leuk deltavliegen.

Laatst bewerkt:
"Catch 22" van Joseph Heller.
Ik herinner me twee shots uit die film.
Het beginshot, een lange camerabeweging o.a. langs een rij geparkeerde bombers, in de opkomende zon.
En hoe een bemanningslid, na te zijn neergeschoten, een collega omdraait die voorover in een struikje ligt... en al diens darmen door het zand glijden. Een prima anti oorlogsfilm.

Jammer dat Len Deighton's 'Bomber' (1970) nooit verfilmd is, terwijl het toch gerekend wordt tot de beste 10 (100) boeken van de twintigste eeuw. Het is wel als hoorspel uitgevoerd, 24uur achtereen, de tijdsspanne die boek beslaat. Aanrader, zeker in het Engels:
"It was a bomber's sky: dry air, wind enough to clear the smoke, cloud broken enough to recognise a few stars."

James Stewart heeft eigenlijk de nodige vliegfilms gemaakt hè... (hij zat ook in de originele Flight of the Phoenix). Had hij zelf iets met vliegen?

Ja. James Stewart heeft gevlogen in WOII boven Duitsland en daarna nog met een B52 boven Viëtnam. Geëindigd als brigade-generaal bij de reserve. Een soort Antoine de Saint Exupéry, maar dan voor films. En Stewart heeft het wel overleefd, Antoine de Saint Exupéry is omgekomen bij een luchtgevecht..

Bepaald geen flauwe flut films.
* Last flight of the Phoenix
* Spirit of St. Louis
* Strategic Air Command

Nog meer vliegende acteurs/regiseurs? Richard Todd heeft meegedaan met D-Day, één van de eerste Britse officieren die in Normandië gedropt werden op D-Day.

Laatst bewerkt:
Antoine de Saint Exupéry

Daar noem je iemand ... Le Petit Prince (The Little Prince) is ook verfilmd.

ppp.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb laatst een dvd box gekocht met docu's over de (militaire) luchtvaart. echt een aanrader!!! Strike Force Air. te vinden op: Just Webwinkel

Tip. bij de witte boekenmarkt kost deze box slecht 9 euro!!

Strike Force - AIR
Van jagers tot enorme bommenwerpers en vrachtvliegtuigen, van de Hell Cat tot de Raptor: dit is het geweldige verhaal van de Amerikaanse luchtmacht. In elke aflevering zien we een bepaald type toestel op een bepaalde missie. Zoals de eerste vlucht van de F-22, een anti-drugspatrouille bij de Florida Keys, een vliegshow in de enige nog vliegende B-29 en een vliegtuig dat zo lelijk is dat de grondtroepen van de vijand er doodsbang voor zijn. Deze serie vertelt alles over de machines én de mensen.

Dvd 1: C-17 at Rodeo, F-22 maiden, B-29, FiFi
Dvd 2: Hellcat to fly again, F/A-18 Carrier quals, RC-135
Dvd 3: B-1-B at dessert, C-1`30 stuck in the snow (alaska)
Dvd 4: Bonus Flight Path, Bonus The war that changed war (aircraft)

Laatst bewerkt:
Tja, een dergelijke benadering heeft de Belg Panamarenko ook... maar als ik zijn werken zie dan komt toch vaak de gedachte op: Jammer, een klein beetje meer zus of zo en het had écht kunnen vliegen...
Maar dat deert Panamarenko dus absoluut niet!

In het televisieprogramma Scrapheap Challenge was er ook een aflevering waarin een frans, engels en amerikaans team van oude troep een vliegend pioniersvliegtuig bouwden. Ik heb het nog op video opgenomen ... gave aflevering!

The first test run from the "Flight of the Century" episode of Junkyard Wars/Scrapheap Challenge. Each team built an airplane using 19th century tools in 20 hours.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back